Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ies
07-05-2026 om 11:36
Ninoea wat ben jij fit geworden zeg in eigenlijk zo’n korte tijd.. geweldig hoor.
Ik hoop ooit nog echt een beetje te kunnen sporten. Juist als het leven zoveel uitdagingen geeft (hier ook wel flink gedoe qua mantelzorg, hier nu minder wb de kinderen maar meer wb ouders) is er bijna niets fijner dan alles even weg te sporten denk ik. Dat kan ik me iig vaag herinneren van ooit lang geleden
Toen rende ik al mijn overtollige emoties er gewoon flink uit.
Ik heb rennen nog niet helemaal opgegeven, al is de kans dat mijn lijf dat nog gaat kunnen klein geworden.
Probeer nu eerst te focussen op een goede voorbereiding, eerst weer wat sterker enz worden.
Trail
07-05-2026 om 18:06
Knap die afstand!
Ik heb gister overdag een beetje rustig aan in huis gerommeld. ‘s avonds voor het eerst dit seizoen zeilwedstrijd en het was erg intensief met harde wind.
Erg korte nacht gehad helaas en vandaag naar werk. Wel fijn gewerkt! Nu onderweg naar een concert en ik ben van plan een stuk te lopen ipv de tram te pakken om toch nog aan wat buitenlucht te komen.
Trail
08-05-2026 om 23:48
Vanochtend een overleg, aansluitend een lange werkdag. Eten ging best wel goed. Vanavond laat nog even een half uurtje met de hond door de wijk gewandeld. Even wat frisse lucht en mijn hoofd legen.
Ninoea
09-05-2026 om 11:19
Gisteren training van mijn vriendin, eerste mijlpaal van 20 min aan één stuk lopen is door haar behaald, ging goed. We hebben een datum gepland voor haar eerste wedstrijd van 5 km. Ze heeft een wortel nodig als extra stimulans om door te gaan. Leuk, doen we samen. Gisteren feestje van haar man, was gezellig wel laat geworden. Vanochtend op pad met de loopgroep en 12 km afgerond.
rionyriony
09-05-2026 om 15:49
Ik zit nog steeds te wachten tot ik weg kan. Probleem zijn mijn voeten. De pezen erin. Zitten vast aan mijn tenen en daar geven ze alarm af in de vorm van snerpende pijnen.
De lijn is prima, dus de weegschaal doet weer aardig tegen me.
Ik dacht misschien is het wel goed om het volgende te delen hier bij het gezond leven topic; voor wat het waard is. Als je een gelukkige vegetariër bent en je hebt het gen niet: vooral zo doorgaan. 
Jakob Norgren-studie (maart 2026):
Er zijn genen gerelateerd aan Alzheimer: APOE3/4 en 4/4. Daar moest ik het fijne van weten dus ik rondzoeken en het blijkt dat
- 1 op 5 Nederlanders het APOE3/4 of APOE4/4 gen zou dragen
- 70% van Alzheimer-patiënten heeft APOE3/4 of APOE4/4
Voor mensen met APOE3/4 of APOE4/4: bij lage vleesconsumptie hebben zij meer dan 2x zoveel risico op dementie vergeleken met niet-dragers.
Bij hoge vleesconsumptie (ongeveer 870 gram per week) was dit verhoogde risico verdwenen
Het gaat dan om onbewerkt vlees.
- Het is een observationele studie, geen bewijs van oorzaak en gevolg
- Alleen onbewerkt vlees helpt—bewerkt vlees was schadelijk, ongeacht APOE-type
- De onderzoekers zeggen zelf: "Klinische proeven zijn nodig" om causale verbanden vast te stellen
- Een kwart van de deelnemers had APOE3/4 of APOE4/4; het effect was specifiek voor deze groep
Tuinfluiter
09-05-2026 om 18:27
Wat naar dat je nog steeds problemen hebt met je voeten riony, beterschap.
Gelukkig komt in mijn familie en in die van mijn man tot nu toe geen alzheimer voor. Hoeven we gelukkig voor ons ( we zijn echte vis en groente liefhebber) geen extreem grote hoeveelheden vlees weg te werken. Vanavond stonden asperges en zalm op het menu heerlijk!
Bewegen gaat hier de laatste dagen weer goed ik breng heel wat uurtjes op onze mooie rustige golfbaan door. Morgen staat er ook weer een wedstrijdje gepland.
Trail
09-05-2026 om 22:12
Heb je een golf wedstrijd tuinfluiter?
Ik heb de hele dag aan de boot geklust vandaag. Was heerlijk in de buitenlucht en lekker praktisch bezig. Maar ook wel vies en zwaar werk hoor. Vanavond bij mijn buren kunnen mee eten. Was gezellig.
Ninoea
10-05-2026 om 08:10
Gisterenochtend hardgelopen met de loopgroep, we liepen op een andere locatie en als we dat doen sluiten we altijd af met drinken en lekkers. Het was enorm gezellig, maar heb daardoor ook wel gesnoept. In de middag samen met mijn man geluncht in de stad. Was gezellig. Geen zin in koken dus bij de groentewinkel heb ik een salade gehaald die heel rijkelijk gevuld was ook met carpaccio. In de avond ook nog wat zoute kaasstengels gegeten. Al en al een heel fijne dag gehad maar wel met veel afwijkende niet zo gezonde dingen. Hardlopen ging trouwens goed en dat na die lange tijd minder doen.
Ninoea
10-05-2026 om 14:36
Ik heb vanochtend met mijn man een route van 9 km gewandeld. Die route had ik voor onze vakantie als samengesteld in Komoot als basis voor een hardlooptraining. Die training staat morgen gepland. Het is een heel mooie en afwisselende route. Ik heb echt enorm genoten! De training morgen komt helemaal goed.
Trail
10-05-2026 om 21:07
Leuk dat jij je trainingen altijd eerst voorloopt. Ik heb de hele dag aan de boot geklust, stond best een koude wind. En vanavond genoten van een goede film in het filmhuis. Weekend voorbij gevlogen
Ies
10-05-2026 om 23:20
Wat doen jullie leuke dingen!
Wat naar Riony van je voeten, kan een fysio niets doen?
Interessant wat je verder schrijft, ik hoop niet dat vlees eten hierdoor nog populairder wordt. Ook voor mezelf, ben net voor een groot gedeelte van vlees af. Maar alzheimer is wel mijn schrikbeeld en in onze familie komt het wel voor. In die van vriend ook.
Vandaag flink veel gefietst. Grootste stuk met ondersteuning, toch ben ik helemaal stuk nu en heb werkelijk overal pijn. Het was wel heel fijn. En mijn gemiddelde stappen weer flink omhoog.
Verder een wat vervelend weekend gehad met uitputtende familie bezoekjes, een hoop gedoe.
Trail
11-05-2026 om 13:44
Vanochtend echt een maandag ochtend gevoel. Mijzelf naar buitenfitness gesleept en uiteindelijk tevreden dat ik daar was. Nu werken en vanavond nog een overleg. Vandaag dus weer mijn doel de buitenlucht in te gaan behaald. Opzich is bijna elke dag mijn doelen behalen ook een prima insteek. Elke dag, nooit een fout mogen maken, dat is veelgevraagd.
Ies
11-05-2026 om 14:55
Poeh Trail dat zou wel heel veel zijn idd!
Ik heb nooit dag doelen, zou ik ook nooit redden. Ik probeer nu in een week voldoende matig intensieve beweging te hebben en maandelijks een bepaald stappendoel.
Eigenlijk ook nog spierkracht doelen in een week maar dat lukt nog niet zo structureel.
Ik ben wel iedere dag buiten en beweeg iedere dag redelijk wat maar dat komt door al mijn bezigheden, sowieso al door de hond en ik fiets naar werk enz.
Ook qua eten kijk ik naar een week, ik houd het (redelijk) gezond en max 2x pw kan ik hierop een uitzondering maken.
Waar ik flink de mist in ga momenteel is voldoende ontspanning inplannen. Ik moet een plan verzinnen om structureel meer tijd in te plannen voor dingen waar ik blij van word. Mijn tijd wordt nu vaak gevuld met vanalles dat ‘moet’ of waar anderen blij van worden.
Ies
11-05-2026 om 14:57
En hier vandaag een flinke off dag. Hond had weer allerlei ongelukjes in huis en we hebben last van een flinke water lekkage die we nog niet hebben kunnen traceren. En ook weinig tijd om te speuren want allerlei onderzoeken in ziekenhuis, veel werken etc. Bleeh!!
Tuinfluiter
11-05-2026 om 15:05
Trail schreef op 09-05-2026 om 22:12:
Heb je een golf wedstrijd tuinfluiter?
Ik heb de hele dag aan de boot geklust vandaag. Was heerlijk in de buitenlucht en lekker praktisch bezig. Maar ook wel vies en zwaar werk hoor. Vanavond bij mijn buren kunnen mee eten. Was gezellig.
Ja ik had een golfwedstrijd, ging lekker maar het gaat mij vooral om de gezelligheid.