Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Favoriete kunstwerk

Heb jij een favoriete kunstwerk?

Ik zag net op de tv een item over het meisje met de parel heel veel mensen vinden het prachtig, ik ook maar ik heb een andere favoriet.

Tuinfluiter

Tuinfluiter

22-08-2026 om 08:46 Topicstarter

Moosey schreef op 22-08-2026 om 07:59:

Ik heb niet één favoriet, ik hou erg van allerlei verschillende kunst (met name fotografie en kunst na 1880 zo’n beetje) maar als ik er toch één moet noemen dan maar de grijze boom van Mondriaan. Dat is de middelste van een serie schilderijen van bomen in verschillende stadia van abstractie. De grijze boom wordt al abstracter maar is nog wel duidelijk een boom. Toen ik die voor het eerst zag begreep ik ineens van heel veel dingen waarom ik ze mooi vond, dat raakvlak tussen figuratief en abstractie, dat je wel ziet waar het over gaat maar ook heel sterk de blik/visie van de kunstenaar ziet. Dat was voor mij wel echt een punt waarin mijn interesse voor kunst meer werd aangewakkerd.

Ik houd ook van erg veel verschillende kunst mijn favoriete kunstwerk markeert ook meer een moment dan dat ik het het mooiste kunstwerk ooit gemaakt vind.

dutch boats in a gale van Turner.

Zo overweldigend, dat licht, de details versus de grote vlakken. Zo mooi

Tuinfluiter schreef op 22-08-2026 om 08:46:

[..]

Ik houd ook van erg veel verschillende kunst mijn favoriete kunstwerk markeert ook meer een moment dan dat ik het het mooiste kunstwerk ooit gemaakt vind.

Dat heb ik ook. Kunst kan enorm raken.  Ik zie mijn levensfase terug in de werken die ik maakte. Zo heb ik bepaalde schilderijen die ik niet wil verkopen. Zoals een vrouwfiguur die nét onder het wateroppervlak drijft, met haar dat sterk op mijn haar lijkt  uit een periode dat het zwaar was in mijn leven. ‘De schreeuw’ past (net als bij Grietje) in vroege periodes in mijn leven.

Ik vind heel veel mooi, maar voor thuis is het weer een ander verhaal…
Vind Monet prachtig, van Gogh ook, maar Max Baumann ( Bern) ook heel leuk.
Thuis verzamel ik schilderijen ( geschildert) met koeien

Tuinfluiter schreef op 22-08-2026 om 08:46:

[..]

Daarom noemde ik Salvador Dali omdat dat het eerste was wat bij me opkwam omdat dat toen in die vakantie zo'n indruk op mij had gemaakt. Ik heb daarna nog veel mooiere schilderijen gezien maar dat gevoel van toen  dat museum herinner ik me nog.

Veel kunst vind ik mooi.
Een van mijn favorieten is Het laatste avondmaal van Leonardo Da Vinci.

Dit schilderij ( eigenlijk een muurschildering ) voedt al eeuwen speculaties door de raadselachtige compositie, het ontbreken van een kelk, en de vermeende vrouwelijke trekken van de jongste apostel Johannes. 

In The Restaurant van Charles Hoffbauer. Ik weet nog dat ik hardop "Holy Fuck!" heb gezegd toen ik het voor het eerst in de (toen) Hermitage zag hangen.

Ik ben wel verrast dat zoveel mensen een favoriet kunstwerk hebben. Ik kan niet veel meer benoemen dan de Nachtwacht en de Mona Lisa, ik herken de stijl van Vincent van Gogh ook nog wel. Maar ik heb er verder niks mee, kom ook nooit in een kunstmuseum. 

Poezenmeisje schreef op 21-08-2026 om 19:12:

Het is onvoorstelbaar hoe kevensecht deze man eieren, appels of uien weet te schilderen.

https://www.zusenzo-kunst.nl/giclees/henk-helmantel

Oh wat grappig dat je dit noemt! Ik zag ooit een wenskaart met een heel mooi kunstwerk, een glazen vaasje op een bijbel, fantastisch knap geschilderd. Maar ik wist niet wie de kunstenaar was. Eén blik op die pagina van Helmantel en ik dacht 'dit zou weleens de schilder van dat vaasje kunnen zijn', en inderdaad 

Ik durf geen echte favoriet te noemen maar dit is wel een van mijn lievelingsschilderijen. 

Het eerste schilderij daarvan is gestolen, ik meen in Amerika. Hij heeft nu een tweede gemaakt, vandaar de toevoeging 2.

Het is heel klein, je stopt het zo in je jas.

Het eerste schilderij daarvan is gestolen, ik meen in Amerika. Hij heeft nu een tweede gemaakt, vandaar de toevoeging 2.

Het is heel klein, je stopt het zo in je jas.

Nieuw+leven+II+%285229%29-640w.png

Twee kleine meisjes die een mand dragen door Jozef Israels is wel een van mijn favoriete schilderijen. Die twee meisjes op hun rug gezien, ontroeren me, omdat ik mijn twee meisjes dan op hun blote voetjes over het strand zie scharrelen. Ik hou van de kleuren, het licht, het lieflijke. Er zijn veel mooie schilderijen dus het is best moeilijk kiezen, maar als ik deze ergens langs zie komen, moet ik er altijd even naar blijven kijken.

(mijn twee meisjes zijn inmiddels jonge vrouwen, maar in mijn hoofd blijven ze altijd 4 ☺️)

Wat een leuk topic Tuinfluiter. Leuk om de voorkeuren van anderen te lezen. Het brengt me op ideetjes voor museumbezoek.

Tuinfluiter

Tuinfluiter

22-08-2026 om 13:53 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-08-2026 om 13:39:

Wat een leuk topic Tuinfluiter. Leuk om de voorkeuren van anderen te lezen. Het brengt me op ideetjes voor museumbezoek.

Dankje ik vind er verrassende keuzes bij zitten en na al de aandacht die het meisje met de parel altijd krijgt is zij hier nog niet genoemd.

Heb ook werk voorbij zien komen waar ik nog nooit van gehoord heb en wat ik intrigerend vind. Denk dat ik een keer richting Tilburg ga om het kunstwerk te bekijken wat schommelstoel noemde.

het meisje met de parel is te gehypet. Dat zie je nu overal, op servetten, bekers, en in veel winkels. Is niet bijzonder meer imo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.