Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Favoriete kunstwerk

Heb jij een favoriete kunstwerk?

Ik zag net op de tv een item over het meisje met de parel heel veel mensen vinden het prachtig, ik ook maar ik heb een andere favoriet.

Tuinfluiter schreef op 22-08-2026 om 13:53:

[..]

Heb ook werk voorbij zien komen waar ik nog nooit van gehoord heb en wat ik intrigerend vind. Denk dat ik een keer richting Tilburg ga om het kunstwerk te bekijken wat schommelstoel noemde.

Het kunstwerk wat ik noemde staat bij De Pont niet altijd op zaal, ze wisselen de collectie een paar keer per jaar. Als je echt zeker wilt zijn, zou je vooraf even kunnen bellen. 

Maar De Pont is altijd wel heel erg de moeite waard vind ik, ze hebben een mooie collectie hedendaags werk, zowel installaties als video als schilderijen, heel divers. 

Als je nog kunst wilt bekijken zijn exposities ook erg leuk. Daniel Douglas bijvoorbeeld exposeert 26-27 September13:00-17:00 Choorstraat 8, ’s-Hertogenbosch.

Homepage-Dutch-Delight-500pix-copy-4.jpg

Tuinfluiter

Tuinfluiter

22-08-2026 om 14:11 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 22-08-2026 om 14:01:

[..]

Het kunstwerk wat ik noemde staat bij De Pont niet altijd op zaal, ze wisselen de collectie een paar keer per jaar. Als je echt zeker wilt zijn, zou je vooraf even kunnen bellen.

Maar De Pont is altijd wel heel erg de moeite waard vind ik, ze hebben een mooie collectie hedendaags werk, zowel installaties als video als schilderijen, heel divers.

Goed dat je dat even vermeld woon er niet echt dicht bij. Zelf ga ik regelmatig naar museum more die hebben ook mooie wisselende tentoonstellingen. 

Tuinfluiter schreef op 22-08-2026 om 14:11:

[..]

Zelf ga ik regelmatig naar museum more die hebben ook mooie wisselende tentoonstellingen.

Ja museum More is leuk, zijn wij ook al een paar keer geweest. En niet zo waanzinnig groot dat je overweldigd raakt. Met de vriendenloterij vipkaart krijg je korting

Meisje met de parel kan ik als Delftenaar niet meer zien, zo doodgegooid word je ermee. Daarentegen was ik aangenaam verrast door Gezicht op Delft, het mooie kleurgebruik. En ook het feit dat er voor die tijd het moderne vervoersmiddel, de trekschuit, is afgebeeld. En het feit dat ik die locatie regelmatig voorbijfiets.

Toen ik museum Voorlinden was heb ik genoten van veel kunst daar, dus geen favoriet kunstwerk, maar museum:
 https://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/highlights/

Ik heb "het meisje met de parel" op mijn regencape. 

Twee euro, splinternieuw bij de kringloop.

Toen ik hem droeg in Amsterdam wilden toeristen met me op de foto. 😵‍💫

Poezenmeisje schreef op 22-08-2026 om 15:45:

Ik heb "het meisje met de parel" op mijn regencape.

Twee euro, splinternieuw bij de kringloop.

Toen ik hem droeg in Amsterdam wilden toeristen met me op de foto. 😵‍💫

Ik vind het werk van Käthe Kollwitz zo mooi. Maar je wordt er wel triest van. Gelukkig heb ik in n museum in Duitsland iets gevonden wat aan de muur kan, zonder oorlogstaferelen

De Luitspeler van Frans Hals. Geweldig en tijdloos. 
https://uitdekunstmarina.nl/frans-hals-tot-9-juni-in-het-rijksmuseum-amsterdam/

van mij is de bedreigde zwaan van Jan Asselijn. Ik
Weet niet eens precies waarom. Ik zag het als kind in het Rijksmuseum en het raakte me. Laatst als volwassene teruggeweest en ik voelde me weer precies zo.

Of het m'n favoriete kunstwerk is, dat weet ik niet. Maar ik werd er door getroffen toen ik in het Kröller Müller was, ik kon me er niet van losmaken. Enorme kudde mensen bij van Gogh, dus ik had deze heel lang voor mijzelf alleen:

isaac-israels-in-the-dance-hall-oil-on-canvas-1893-kroller-muller-museum.jpg?strip=info&w=800

Dancing women van Isaac Israels

De_aardappeleters_-_s0005V1962_-_Van_Gogh_Museum.jpg?utm_source=nl.wikipedia.org&utm_campaign=index&utm_content=original

De aardappeleters van Van Gogh, de details prachtig.

CreaBea schreef op 23-08-2026 om 09:28:

Of het m'n favoriete kunstwerk is, dat weet ik niet. Maar ik werd er door getroffen toen ik in het Kröller Müller was, ik kon me er niet van losmaken. Enorme kudde mensen bij van Gogh, dus ik had deze heel lang voor mijzelf alleen:

isaac-israels-in-the-dance-hall-oil-on-canvas-1893-kroller-muller-museum.jpg?strip=info&w=800

Dancing women van Isaac Israels

Ik was hier ook onlangs en zei tegen degene waar ik mee was: "deze vind ik mooi!" Bij dit schilderij. Het is donker voor mijn smaak maar brengt een gevoel over.

Ik heb altijd een zwak gehad voor het Melkmeisje van Vermeer. Die heb ik staan in Playmobil en mijn oma had hem vroeger aan de muur hangen. Verder vind ik Jan Steen altijd leuk en schilderijen met mooie kleuren. Het is geen diepgaande liefde en ik raak er ook niet door ontroerd of zo, hooguit bij dat Melkmeisje.

De Tuin - Jacobus van Looy (Teylers). De rode bloemen en dan de persoon in het klein wat het schilderij afmaakt. In het Rijksmuseum hangt ook een schilderij van hem met blauwe bloemen, ook heel mooi.

Bal Tabarin - Jan Sluijters (Stedelijk). De kleuren, de beweging, zo mooi.

Kimonomeisjes serie - George Breitner

Monet - Impression, Sunrise en Poppy Field bijvoorbeeld.
Giverny is echt de moeite waard om te bezoeken.

Verder was ik echt zo onder de indruk in het Rodin Museum in Parijs. Hoe je emotie uit kan drukken in beelden, zo bijzonder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.