Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Irritante reclames waardoor je een baksteen door de buis wil slingeren

MartinJ schreef op 04-01-2026 om 23:44:

[..]

Inderdaad vreselijk dit. Vooral de manier waarop die arrogante gozer zegt: "He didn't check Trivago".

Haha, die "arrogante gozer" is voetbalcoach Jurgen Klopp. En dat is echt totaal geen arrogante gozer, grappig genoeg. Hij is juist erg lollig en heel normaal gebleven. Maar hij komt niet lekker uit de verf nee, in die reclame. 

Zorroo schreef op 07-01-2026 om 19:23:

[..]

Dierenlot is een financieel ondersteuningsfonds dat andere dierenhulporganisaties geld verstrekt om hun werk te kunnen doen. Ze hebben dus zelf geen dierenopvangcentra of dierenambulances, puur een fonds. Ik heb in mijn werk zijdelings te maken met de wereld van de dierenwelzijninstanties en DL doet prima werk voor zo ver ik heb vernomen. Er is geen enkele reden om ze te wantrouwen.

Klopt. Ik heb zelf net mijn dierenbescherming donateurschap opgezegd en ga nu Dierenlot nemen. De dierenbescherming word namelijk gewoon gesponsord door de overheid dus ik heb geen trek meer om daar mijn geld in te stoppen. Dierenlot vind ik dan een beter doel. 

Jujubee schreef op 09-01-2026 om 09:19:

[..]

Klopt. Ik heb zelf net mijn dierenbescherming donateurschap opgezegd en ga nu Dierenlot nemen. De dierenbescherming word namelijk gewoon gesponsord door de overheid dus ik heb geen trek meer om daar mijn geld in te stoppen. Dierenlot vind ik dan een beter doel.

Heel mooi dat je Dierenlot steunt maar je aanname over de Dierenbescherming klopt hier niet. De Dierenbescherming ontvangt geen structurele subsidie van de overheid en is vrijwel geheel afhankelijk van donateurs en giften. Ze krijgen wel (en volledig terecht) een vergoeding van de overheid voor taken die anders gemeenten zelf zouden moeten organiseren en uitvoeren, zoals de opvang van zwerfdieren. Maar deze vergoeding dekt zeker niet alle onkosten die bij de dierenopvang (asielen, dierenambulances) komen kijken. 

Dan is er nog de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn. Deze is verbonden met de Dierenbescherming en wordt door de DB gesteund maar is op zich een onafhankelijke stichting. Omdat het werk van de LID (toezicht en handhaving van dierenwelzijn bij huis- en hobbydieren) in feite het ‘waarnemen van een overheidstaak’ is, betaalt de overheid hiervoor een subsidie waarmee een deel van het werk kan worden betaald. De Dierenbescherming vult overigens het verschil aan uit eigen gelden. 

Er is dus zeker geen sprake van sponsoring door de overheid, zoals jij stelt. 

Zorroo schreef op 09-01-2026 om 22:26:

[..]

Heel mooi dat je Dierenlot steunt maar je aanname over de Dierenbescherming klopt hier niet. De Dierenbescherming ontvangt geen structurele subsidie van de overheid en is vrijwel geheel afhankelijk van donateurs en giften. Ze krijgen wel (en volledig terecht) een vergoeding van de overheid voor taken die anders gemeenten zelf zouden moeten organiseren en uitvoeren, zoals de opvang van zwerfdieren. Maar deze vergoeding dekt zeker niet alle onkosten die bij de dierenopvang (asielen, dierenambulances) komen kijken.

Dan is er nog de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn. Deze is verbonden met de Dierenbescherming en wordt door de DB gesteund maar is op zich een onafhankelijke stichting. Omdat het werk van de LID (toezicht en handhaving van dierenwelzijn bij huis- en hobbydieren) in feite het ‘waarnemen van een overheidstaak’ is, betaalt de overheid hiervoor een subsidie waarmee een deel van het werk kan worden betaald. De Dierenbescherming vult overigens het verschil aan uit eigen gelden.

Er is dus zeker geen sprake van sponsoring door de overheid, zoals jij stelt.

Fijn dat je dit allemaal weet en goed uitlegt, bedankt daarvoor 

Volgens mijn vriendin die er jaren gewerkt heeft ( in de asiels en op de dierenambulance ) krijgen ze wel degelijk structurele steun van de overheid. Maar goed, ik weet ook de ins en outs niet natuurlijk. 
Wat mij tegen de borst stuitte bij de dierenbescherming was het vele gebedel om extra geld te doneren. Met hele zielige brieven van een senior hond die allang niet meer te plaatsen is ( ik check dagelijks de honden om te zien of de langzitters al weg zijn ) die een extra dekentje nodig heeft in de koude maanden of of ik even 39 euro neer wil leggen voor een vaccinatie van een kitten. 
Dat is voor mij financieel niet haalbaar en dan voel ik me weer schuldig dat ik die zielige kitten niet kan helpen. Mijn donatie elke maand was al te hoog geworden met de stijging van mijn vaste lasten. Dat, icm de overheid steun heeft voor mijn opzegging gezorgd. Ik ben jaren donateur geweest dus ik vind het prima zo. 

Jujubee schreef op 10-01-2026 om 08:17:

Volgens mijn vriendin die er jaren gewerkt heeft ( in de asiels en op de dierenambulance ) krijgen ze wel degelijk structurele steun van de overheid. Maar goed, ik weet ook de ins en outs niet natuurlijk.
Wat mij tegen de borst stuitte bij de dierenbescherming was het vele gebedel om extra geld te doneren. Met hele zielige brieven van een senior hond die allang niet meer te plaatsen is ( ik check dagelijks de honden om te zien of de langzitters al weg zijn ) die een extra dekentje nodig heeft in de koude maanden of of ik even 39 euro neer wil leggen voor een vaccinatie van een kitten.
Dat is voor mij financieel niet haalbaar en dan voel ik me weer schuldig dat ik die zielige kitten niet kan helpen. Mijn donatie elke maand was al te hoog geworden met de stijging van mijn vaste lasten. Dat, icm de overheid steun heeft voor mijn opzegging gezorgd. Ik ben jaren donateur geweest dus ik vind het prima zo.

Ja, dat gaat zoals ik schreef om een vergoeding voor gemeentelijke taken. Maar goed, dan zit je hopelijk voor je gevoel fijner bij DL. Heel mooi vind ik dat je een goed doel steunt, überhaupt. Niet iedereen doet dat.

Ik vind de laatste AH-reclame wel heel leuk. Dat hamstertje. Jeroen van Koningsbrugge doet het toch leuker dan ik had gedacht. Deze hamster is echt grappig. 

Maar ik heb sowiezo iets met hamstertjes in de AH-reclames. Vooral met Harrie:

https://youtu.be/QS_E9ndzz1U?si=CIX5n1IIm4Ve6zdv

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.