Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Moderne uitdrukkingen

"Pick your battles".  Nooit begrepen wat daar precies mee bedoeld wordt.

amarna schreef op 18-05-2026 om 12:32:

"Pick your battles". Nooit begrepen wat daar precies mee bedoeld wordt.

Dat je een keus moet maken waar je wel en niet de strijd over wilt aangaan. Oftewel: wat is belangrijk voor jou en steek alleen daar je energie in. De rest laat je gaan. Dat is vooral een goed advies als je bijvoorbeeld pubers in huis hebt.

Niet echt een heel moderne uitdrukking maar ik erger mij rot aan de uitdrukking "zwangere buik". Een buik kan niet zwanger zijn net zo min als een man. Wij zijn zwanger gezegd door een stel vind ik daarom superstom. Zeg dan wij zijn in verwachting.

"Naar werk"
uit het niets hoor ik dit in mijn omgeving, maar ook online heel veel. ik ga altijd naar MIJN werk of ik ben op HET werk, maar dat is allemaal verdwenen. ik ben op werk en ga naar werk. 

het gekke is dat je school wel zo gebruikt, maar met werk moet ik er enorm aan wennen

Broadway schreef op 18-05-2026 om 13:01:

"Naar werk"
uit het niets hoor ik dit in mijn omgeving, maar ook online heel veel. ik ga altijd naar MIJN werk of ik ben op HET werk, maar dat is allemaal verdwenen. ik ben op werk en ga naar werk.

het gekke is dat je school wel zo gebruikt, maar met werk moet ik er enorm aan wennen

Nog erger is ik ben na werk. De woorden na en naar hebben de afgelopen 20 jaar van betekenis gewisseld bij veel mensen. Heel naar vind ik dat

als een collega zegt: “ik wil verbinden” of “ik heb behoefte aan verbinding”.

of een andere collega: hoe zit iedereen er bij vandaag? Laten we met zijn allen inchecken.

Euphoria schreef op 18-05-2026 om 13:45:

als een collega zegt: “ik wil verbinden” of “ik heb behoefte aan verbinding”.

of een andere collega: hoe zit iedereen er bij vandaag? Laten we met zijn allen inchecken.

dan zet ik het op een rennen

"Ben je oke?" als iemand valt of als er iets onverwachts gebeurt. Vroeger zei je gewoon "gaat het?" 
 Ik krijg daar echt jeuk van. "Ik ben oke," 
Oke dan. Heel hinderlijk. Vraag gewoon of het gaat. Ben je oke, klinkt zo raar. 

Met een uitgestreken smoel totaal ongeïnteresseerd op alles wat je vertelt "ik ga stuk" antwoorden, daar krijg ik echt moordneigingen van! Nee, je gaat niet stuk. Sterker nog, je hebt maar half geluisterd en zo grappig was het nou ook weer niet.

Wat ik ook heeeel stom vind (sorry...) als mannen zeggen 'we zijn zwanger'. Sorry, zal heel geëmancipeerd zijn, maar volgens mij is toch écht alleen de vrouw zwanger. Wat ze dan weer niet zeggen "ik ga bevallen'. Ik vind het maar raar.

bieb1963 schreef op 18-05-2026 om 15:36:

Wat ik ook heeeel stom vind (sorry...) als mannen zeggen 'we zijn zwanger'. Sorry, zal heel geëmancipeerd zijn, maar volgens mij is toch écht alleen de vrouw zwanger. Wat ze dan weer niet zeggen "ik ga bevallen'. Ik vind het maar raar.

eens. ik heb geen kinderen en wil geen kinderen maar dit trek ik ook niet. ik vraag die mannen altijd of zij straks ook gaan bevallen

Wat ik ook heeeel stom vind (sorry...) als mannen zeggen 'we zijn zwanger'. Sorry, zal heel geëmancipeerd zijn, maar volgens mij is toch écht alleen de vrouw zwanger. Wat ze dan weer niet zeggen "ik ga bevallen'. Ik vind het maar raar.

de horror.. echt hou je smoel 

Die had ik ook genoemd. In mijn post over de "zwangere buik". Die zogenaamde solidariteit van zo'n man. Zeg dan in verwachting. Of als ze zeggen die of die wordt papa. Ten eerste moet je nog maar afwachten of het daadwerkelijk zijn kind is. Ten tweede zeg gewoon vader. Papa klinkt zo kinderachtig.

Grietje2 schreef op 18-05-2026 om 12:28:

inderdaad het woord kids brrrrr
Ook siblings heb ik niks mee

Op zich heeft het Nederlands inmiddels wel behoefte aan een woord als sibling of Geschwister aangezien wij geen variant hebben die aangeeft dat je  zowel broers, zussen of nonbinaire ouderdelers hebt.

heeeeey, brother from an other mother. 🤯

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.