Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Damn, wat heb ik een hoop gemist.
Je slaat toch gewoon stijl van de argumenten en inhoudelijke kennis. Het haalt nog niet het niveau van twitter en tik tok maar heel veel scheelt het niet.

Jamaarnee schreef op 06-01-2024 om 00:30:

Damn, wat heb ik een hoop gemist.
Je slaat toch gewoon stijl van de argumenten en inhoudelijke kennis. Het haalt nog niet het niveau van twitter en tik tok maar heel veel scheelt het niet.

Ok!

Dit draadje gaat over een heel serieus onderwerp. Laten we dan ook proberen om normaal op elkaar te reageren.

Beterhier schreef op 13-10-2023 om 13:09:

Ik kies absoluut geen kant in dit conflict maar de doden en gewonden
cijfers maken mij super cynisch. Ik verwacht dat Israël de lijn uit het
verleden voortzet dus wraak neemt met het 10-voudige aan slachtoffers.
Misschien al na dit weekend want de halve Gaza strook wegvagen schiet
wel op. Daarna krijgen ze 24 uur om terug gaan naar het noorden zodat het zuidelijke deel weggevaagd kan worden.

Het is niet zo snel gegaan als in mijn cynische vooruitblik maar Netanyahu is nu 3 maanden bezig Hamas uit te roeien. Tussenstand het 20 voudige aan doden. Honderden (medische) hulpverleners en journalisten gedood. Het rode kruis zegt dat meer dan 60% van de huizen in Gaza onbewoonbaar is en het gezondheidssysteem is uitgeput. Hij wil nog een aantal maanden doorgaan tot het klaar is. Er zijn eindelijk plannen bekend gemaakt voor hierna. Bestaat er dan eigenlijk nog iets in Gaza waarvoor een plan nodig is?

Beterhier schreef op 08-01-2024 om 13:28:

[..]

Het is niet zo snel gegaan als in mijn cynische vooruitblik maar Netanyahu is nu 3 maanden bezig Hamas uit te roeien. Tussenstand het 20 voudige aan doden. Honderden (medische) hulpverleners en journalisten gedood. Het rode kruis zegt dat meer dan 60% van de huizen in Gaza onbewoonbaar is en het gezondheidssysteem is uitgeput. Hij wil nog een aantal maanden doorgaan tot het klaar is. Er zijn eindelijk plannen bekend gemaakt voor hierna. Bestaat er dan eigenlijk nog iets in Gaza waarvoor een plan nodig is?

Ik vraag me af wat "klaar is" betekend voor Netanyahu. Net wat je zegt, er is aangegeven dat de oorlog nog een aantal maanden zal duren..nog meer dode vrouwen en kinderen en andere onschuldigen met wat "geluk" hier en daar een dode Hamas strijder. Het is daar inmiddels onbewoonbaar; hongersnood dreigt, de meeste Ziekenhuizen functioneren niet meer, tekort aan voedsel, water etc. 

Geen idee wat het plan is, en wie gaat zorgen voor de wederopbouw.

Netanyahu’s doel is overduidelijk genocide en dus zal hij zoveel mogelijk vrouwen en kinderen moeten doen om de bevolking te decimeren met het oog op de toekomst. Daarbij komen dan ook nog alle mannelijke doden die schijnbaar ineens allemaal bij Hamas horen. Ik denk dat Israël nu alleen met militair ingrijpen te stoppen is maar dat gaat niet gebeuren dus hebben ze gewoon groen licht om door te gaan. En voor de wederopbouw smijten de overheden die nu genocide toestaan een paar miljoen in een fonds om ze hun humaniteit en solidariteit met de Palestijnen te laten zien. 

Netanyahu hoeft dat einddoel vooralsnog niet te definiëren en maanden kon ook heel 2024 zijn toch? Hij komt sowieso met ontzettend veel weg en schuwt niet de VN te schofferen.

Hij heeft van de VS nog steeds groen licht en militaire steun, dat is volgens mij allesbepalend. Het wordt een tentenkamp voor wie het overleeft. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat dit "gewoon" zo doorgaat.

Om terug te komen op een bericht dat het hier een pro Palestijnen topic zou zijn. Ik heb heel veel gelezen over de aanval van 7 oktober, ook de video bekeken. Het is absolute horror en ik kom niet verder dan te denken hoe ontstellend veel haat moet je in je hebben om zoiets te kunnen? De oorzaak gaat ver terug in de geschiedenis maar wat er nu gebeurt is nieuwe haat zaaien. Ik zie het helaas niet goedkomen zonder een onafhankelijke partij die er letterlijk tussenin gaat staan.

Op dit moment is al ongeveer 1 procent van de inwoners van de Gazastrook omgekomen bij deze oorlog. Het is verschrikkelijk. Je roeit Hamas daar inderdaad niet mee uit, omdat Hamas geen zichtbare organisatie is. 

Voor genocide echter, het uitroeien van de hele bevolking, zet Israël zijn middelen niet echt efficiënt in. Waarom zou je dan waarschuwen voor bombardementen? Waarom zou je dan grondtroepen in de Gazastrook hebben? Waarom zou je dan hulp toelaten in de Gazastrook?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-01-2024 om 16:41

Genocide, zoals gedefinieerd door de VN, gaat niet per se om het uitroeien van een gehele bevolkingsgroep:

In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:

1. Killing members of the group;
  2. Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
  3. Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
  4. Imposing measures intended to prevent births within the group;
  5. Forcibly transferring children of the group to another group.

Daglichtlamp schreef op 08-01-2024 om 16:33:

Op dit moment is al ongeveer 1 procent van de inwoners van de Gazastrook omgekomen bij deze oorlog. Het is verschrikkelijk. Je roeit Hamas daar inderdaad niet mee uit, omdat Hamas geen zichtbare organisatie is.

Voor genocide echter, het uitroeien van de hele bevolking, zet Israël zijn middelen niet echt efficiënt in. Waarom zou je dan waarschuwen voor bombardementen? Waarom zou je dan grondtroepen in de Gazastrook hebben? Waarom zou je dan hulp toelaten in de Gazastrook?

Genocide is strafbaar en kan voor Israël problemen opleveren als het te opzichtig gedaan wordt. Er bestaat echter geen twijfel dat Israël oorlogsmisdaden pleegt terwijl ze zich verdedigen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-01-2024 om 16:45

En op je andere vragen: tja, Israël probeert nog steeds de schijn op te houden dat het "slechts" om noodzakelijke acties gaat om de eigen bevolking te beschermen. Dat wordt nog lastiger uit te leggen als je gewoon alles platbombardeert en alle hulp weigert. Bovendien zitten er ook nog steeds heel veel gijzelaars. De binnenlandse steun zou rap verdwijnen als de regering openlijk accepteert dat zij ook allemaal zullen omkomen als collateral damage.

LMEK schreef op 08-01-2024 om 16:42:

[..]

Genocide is strafbaar en kan voor Israël problemen opleveren als het te opzichtig gedaan wordt. Er bestaat echter geen twijfel dat Israël oorlogsmisdaden pleegt terwijl ze zich verdedigen.

Daar bestaat nog steeds wel twijfel over omdat proportionaliteit geen rechttoe-rechtaan begrip is. Ook lijkt het me niet mogelijk om vanuit de luie stoel vast te stellen dat Israël genocide aan het plegen is. 

Het is niettemin bijzonder triest om vast te moeten stellen dat het goed mogelijk is dat de huidige Israëlische strategie binnen de kaders van het internationaal recht valt. Want vanuit een (mede-)menselijk perspectief is dat totaal krankzinnig.

Oorlog is waanzinnig en smerig en ontmenselijken en de enige internationale wet die onrecht en misstanden kan voorkomen is een totaalverbod op oorlog. Maar dat geeft wat problemen bij de handhaving.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.