Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Laat de gegijzelde mensen gewoon vrij, hoe moeilijk kan het zijn?

Daglichtlamp schreef op 18-03-2025 om 06:09:

Ondertussen is de oorlog daar weer volop bezig sinds vannacht, dan komt het gekibbel hier nogal futiel over. Ik zie ook geen oplossing, behalve bidden voor vrede.

Dit zat er al aan te komen met alle ontwikkelingen van de laatste dagen. 

Ben ook benieuwd hoe dit verder gaat. Ik las dat ze niet hebben aangevallen op plekken waarvan de inlichtingendiensten vermoedden dat er ook maar een kleine kans is dat daar gijzelaars worden vastgehouden.

wel "grappig" dat de NOS beweert dat Israël de afspraken schendt terwijl Hamas de rest van de gijzelaars al lang had kunnen vrijlaten, over eenzijdigheid gesproken.

Muurbloem1985 schreef op 18-03-2025 om 07:37:

wel "grappig" dat de NOS beweert dat Israël de afspraken schendt terwijl Hamas de rest van de gijzelaars al lang had kunnen vrijlaten, over eenzijdigheid gesproken.

Tja, de NOS... Ik heb daar vanochtend nog niet gekeken maar het verbaast me niet. 

Verklaring vanuit Israël over de reden van de aanval, precies wat je de laatste dagen/weken al kon zien aankomen. 

Prime Minister Benjamin Netanyahu and Defense Minister Israel Katz instructed the IDF last night to act with force against the Hamas terrorist organization in the Gaza Strip. 

The decision was made in light of accumulating circumstances, primarily the lack of any movement in negotiations for the release of our hostages due to Hamas’s rejectionist stance, and a warning of the possibility of an attack by terrorist organizations in Gaza against our soldiers and communities for the purpose of killing and kidnapping.

After Hamas repeatedly refused to release our hostages and rejected the proposals it received from the envoy of the President of the United States, Steve Witkoff, and from the mediators, the IDF and Shin Bet were instructed, as stated, to strike a series of targets of the Hamas terrorist organization across the entire Gaza Strip, with the aim of achieving the war objectives as determined by the political leadership, including the release of all our hostages—both the living and the fallen.

The Prime Minister clarified that from this point forward, Israel will act against Hamas with increasingly intensifying military force.

https://x.com/Israel/status/1901880608974066017?t=RQrEudD_P1V9JaF4YJSFDQ&s=19

Malibu2 schreef op 18-03-2025 om 07:42:

[..]

Tja, de NOS... Ik heb daar vanochtend nog niet gekeken maar het verbaast me niet.

En als je dan die opmerkingen bij Facebook onder dat nieuwsbericht leest, daar lusten de honden geen brood van  ik zal ze maar niet hier herhalen.

Muurbloem1985 schreef op 18-03-2025 om 07:37:

Tja de eerste fase is uitgevoerd qua vrijlaten gijzelaars. In de tweede fase moest Israël troepen terugtrekken. Ik snap wel dat ze dat niet doen, maar dat is wel wat de leiders van Israël afgesproken hadden met Hamas in ruil voor de resterende gijzelaars.

Poezenmeisje schreef op 18-03-2025 om 06:32:

Laat de gegijzelde mensen gewoon vrij, hoe moeilijk kan het zijn?

Hoe afgrijselijk, afschuwelijk en verschrikkelijk deze situatie ook is.

Zou jij zonder enige garantie what so ever je laatste troef weggeven? 

De ultrarechtse achterban van Netanyahu wil helemaal niet dat er een wapenstilstand komt. Ook niet als alle gijzelaars vrijgelaten zijn.

Toelichting;

Correspondent Israël en de Palestijnse Gebieden Nasrah Habiballah:

"Israël legt de schuld bij Hamas en zegt dat deze aanvallen het gevolg zijn van het feit dat Hamas weigert om meer gijzelaars vrij te laten. Maar Hamas wijst juist naar Israël dat weigert om stappen te zetten richting een permanent einde aan de oorlog, wat volgens de deal eigenlijk was afgesproken.

Met het volledig blokkeren van alle noodhulp en stroom aan Gaza probeerde Israël Hamas onder druk te zetten dat ze toch meer gijzelaars vrij zouden laten, zonder garanties te krijgen dat Israël de oorlog zou stoppen. En nu gaat Israël dus nog een stap verder door Gaza opnieuw te bombarderen. We weten ook dat premier Netanyahu onder druk staat vanuit zijn coalitie om door te gaan met de aanvallen. Zijn ultrarechtse coalitiepartners zijn tegen welke deal dan ook met Hamas en willen doorgaan met oorlog voeren."

Daglichtlamp schreef op 18-03-2025 om 08:09:

[..]

Tja de eerste fase is uitgevoerd qua vrijlaten gijzelaars. In de tweede fase moest Israël troepen terugtrekken. Ik snap wel dat ze dat niet doen, maar dat is wel wat de leiders van Israël afgesproken hadden met Hamas in ruil voor de resterende gijzelaars.

Het is geen garantie dat alle fases automatisch worden doorlopen. De voortgang hangt af van onderhandelingen en de naleving van afspraken. Als van fase 1 naar 2 de onderhandelingen stuklopen kan het staakt-het-vuren worden beëindigd. Israël heeft garanties van de VS (Biden en Trump) dat ze de oorlog mogen voortzetten als Hamas de veiligheidseisen niet inwilligt. 

Over fase 2 wordt vanaf 4 februari onderhandeld. Als deze fase zou ingaan, zou Israël zich inderdaad moeten terugtrekken en worden de resterende gijzelaars vrijgelaten, maar andere punten lagen nog open en daarover werd onderhandeld. En daar is het blijkbaar vastgelopen. 

De gijzelaars moeten terug. Maar laten we eerlijk zijn, de gijzelaars die tot nu toe terug gehaald zijn, daarbij was dat op een paar uitzonderingen na het resultaat van onderhandelingen tussen Hamas en Israël. Dat er nu weer gebombardeerd wordt is slecht nieuws voor de gijzelaars en hun families en geliefden.

Daglichtlamp schreef op 18-03-2025 om 08:30:

De gijzelaars moeten terug. Maar laten we eerlijk zijn, de gijzelaars die tot nu toe terug gehaald zijn, daarbij was dat op een paar uitzonderingen na het resultaat van onderhandelingen tussen Hamas en Israël. Dat er nu weer gebombardeerd wordt is slecht nieuws voor de gijzelaars en hun families en geliefden.

daarbij was dat op een paar uitzonderingen na het resultaat van onderhandelingen tussen Hamas en Israël”.

Nou precies! Niet alsof de meeste nu bevrijd zijn door toedoen van het leger.

Zilver_gray schreef op 17-03-2025 om 19:17:

[..]

Om vervolgens met dezelfde bron te komen om hun eigen claim te onderbouwen.. dan mag het wel als valide beschouwd worden.

Echt!

In het kader van bronnen; waarom kopieer jij een volledige artikelen en zet er geen linkje van de site bij? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-03-2025 om 08:49:

[..]

In het kader van bronnen; waarom kopieer jij een volledige artikelen en zet er geen linkje van de site bij?

Meestal vermeld ik de bron wel. De laatste is van de NOS. Als ik het relevant vind om volledige artikelen te plaatsen dan doe ik dat.

Zilver_gray schreef op 18-03-2025 om 09:19:

[..]

Meestal vermeld ik de bron wel. De laatste is van de NOS. Als ik het relevant vind om volledige artikelen te plaatsen dan doe ik dat.

Bronnen zijn altijd relevant zodat men zelf kan bepalen of men deze bron betrouwbaar vindt of niet. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-03-2025 om 09:22:

[..]

Bronnen zijn altijd relevant zodat men zelf kan bepalen of men deze bron betrouwbaar vindt of niet.

Bronvermelding is zeker relevant, klopt! Ik reageerde op “waarom ik volledige artikelen plaats” . Daarvan zag ik; ik plaats volledige artikelen als ik het relevant vind om hele artikelen te plaatsen. Dus los van je opmerking over het plaatsen van de bron.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.