Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Netanyahu vecht door in Gaza: 'Politieke carrière boven landsbelang'

Smerig spel wordt er gespeeld over de rug van onschuldige slachtoffers. Het wordt steeds duidelijker waar het Netanyahu allemaal om te doen is.

De ultrarechtse minister Smotrich van Financiën heeft sinds het begin van het bestand gedreigd uit de regering te stappen als Netanyahu de oorlog niet hervat. De ultrarechtse nationalist Ben-Gvir was al uit de regering gestapt uit protest tegen het staakt-het-vuren, maar is vanwege het hervatten van de oorlog weer teruggekeerd.

Als Netanyahu de steun van deze twee ultrarechtste ministers verliest, valt zijn coalitie. Dat raakt hem ook persoonlijk, want hij is verwikkeld in meerdere corruptiezaken. Die rechtszaken zijn al gestart, maar worden door de oorlog in Gaza vertraagd. Zo hoefde Netanyahu afgelopen dinsdag niet te getuigen in een van die zaken vanwege het hervatten van de oorlog.

Zelfs Israëlische soldaten noemen het nu genocide: Dienstweigeraars in Israël: 'Ik wil niet meewerken aan genocide' - https://nos.nl/l/2560737

Mijn wilde gok; Netanyahu heeft Trump achter zich staan (nog wel) en wil het plan van een Riviera uitvoeren. Deze mannen zijn nog kwaadaardiger dan de duivel.

Poezie schreef op 22-03-2025 om 17:55:

Zelfs Israëlische soldaten noemen het nu genocide: Dienstweigeraars in Israël: 'Ik wil niet meewerken aan genocide' - https://nos.nl/l/2560737

Heb je het artikel wel gelezen? Hebben deze mensen überhaupt in het leger gezeten, hebben ze in Gaza gediend? 

Volgens mij namelijk niet.

Malibu2 schreef op 22-03-2025 om 18:12:

[..]

Heb je het artikel wel gelezen? Hebben deze mensen überhaupt in het leger gezeten, hebben ze in Gaza gediend?

Volgens mij namelijk niet.

Wat vind jij ervan dat Israëliërs het genocide noemen?

Poezie schreef op 22-03-2025 om 18:18:

[..]

Wat vind jij ervan dat Israëliërs het genocide noemen?

Over welke israelis heb je het concreet? Er zijn inderdaad wel wat Israelis die het zo noemen, maar de gemiddelde Israelier weet wel beter.

Ik vind het nog steeds knap dat de bevolking in Gaza in aantal toeneemt tijdens een genocide.

Het streven naar de vernietiging van het joodse volk is blijkbaar geen genocide. Dat mag blijkbaar wel. 

Poezenmeisje schreef op 22-03-2025 om 18:47:

Ik vind het nog steeds knap dat de bevolking in Gaza in aantal toeneemt tijdens een genocide.

Die bewering heb ik hier inderdaad al meerdere keren voorbij zien komen, heb je daar een bron van? Ben ik wel benieuwd naar.

Nasrah Habiballah is altijd negatief over Israël, net als de NOS totaal niet neutraal

Over het woord genocide gaan we het in dit draadje niet eens worden. Dus kijk naar wat er gebeurt. De bevolking van Gaza wordt voedsel en indirect water onthouden. Hamas zal er zelf wel voor zorgen dat zij eerst bediend worden van de voorraden die er nog wel zijn, dat hebben ze ook de afgelopen 1,5 jaar tijdens de oorlog ook gedaan.
Maar het is Israël die de hulpgoederen geheel blokkeert.
Wat mij betreft zijn beiden fout, maar wordt vooral de bevolking van Gaza de dupe. Als  bijna anderhalf jaar oorlog niet genoeg is om Hamas te verslaan, dan geloof ik niet dat dat nu wel lukt. Dus is er een goede rechtvaardiging voor de huidige blokkade? Ik vraag het me af. Hamas zal er zelf wel voor zorgen dat zij genoeg hebben ten koste van hun eigen bevolking.

Dan hadden ze eerder de gijzelaars vrij moeten laten, of nog beter, niet de bizarre acties van 7 Oktober moeten doen, Hamas is de enige schuldige in dit hele verhaal. 

Misschien moeten we het ook maar eens hebben dan over de Palestijnse gegijzelden, zij die al ver vóór 7 oktober 23 in de gevangenis zitten onder “administratieve detentie”. Dat zijn er inmiddels meer dan 2000. Mogen die ook met zoveel geweld teruggehaald worden uit Israël? Is het dan ook prima dat half Israël plat gegooid wordt? Meer dan 50.000 Israëliërs vermoord of is het dan “anders”? Mag het dan wel “genocide” genoemd worden?

Groeiende bezorgdheid over de "onmenselijke behandeling" van Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen | VRT NWS: nieuws

Het aantal politieke gevangenen in Israëlische gevangenissen blijft de laatste jaren relatief stabiel, maar het aantal "administratieve detenties" neemt in 2023 wel spectaculair toe. In 2022 waren het er gemiddeld 662, dit jaar zijn het er ruim 2.000. Dat blijkt uit cijfers van Addameer Prisoner Support and Human Rights Association.

Zilver_gray schreef op 22-03-2025 om 20:16:

Misschien moeten we het ook maar eens hebben dan over de Palestijnse gegijzelden, zij die al ver vóór 7 oktober 23 in de gevangenis zitten onder “administratieve detentie”. Dat zijn er inmiddels meer dan 2000. Mogen die ook met zoveel geweld teruggehaald worden uit Israël? Is het dan ook prima dat half Israël plat gegooid wordt? Meer dan 50.000 Israëliërs vermoord of is het dan “anders”? Mag het dan wel “genocide” genoemd worden?

Groeiende bezorgdheid over de "onmenselijke behandeling" van Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen | VRT NWS: nieuws

Het aantal politieke gevangenen in Israëlische gevangenissen blijft de laatste jaren relatief stabiel, maar het aantal "administratieve detenties" neemt in 2023 wel spectaculair toe. In 2022 waren het er gemiddeld 662, dit jaar zijn het er ruim 2.000. Dat blijkt uit cijfers van Addameer Prisoner Support and Human Rights Association.

Krijgen we dit weer, noem je dit ook "gegijzelde"?

Verontwaardiging over Hamas na vrijlating gegijzelden - Jonet.nl

Muurbloem1985 schreef op 22-03-2025 om 18:52:

Nasrah Habiballah is altijd negatief over Israël, net als de NOS totaal niet neutraal

Maar Youtubefilmpjes zijn wel neutraal? Niet alles wat Israël doet is per definitie goed, omdat het Israël is, zeker niet met zo'n ultrarechtse regering.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.