Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
PensioNada
17-02-2026 om 23:05
Je zou bijna sympathie krijgen voor Hamas als je hier de reacties leest.
En ja, natuurlijk meen ik dit niet, maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat je niet inziet dat kritisch zijn op Israël iets anders is dan antisemitisme en dat kritisch zijn op Israël iets anders is als het optreden van Hamas goed praten.
Muurbloem1985
18-02-2026 om 07:13
PensioNada schreef op 17-02-2026 om 23:05:
Je zou bijna sympathie krijgen voor Hamas als je hier de reacties leest.
En ja, natuurlijk meen ik dit niet, maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat je niet inziet dat kritisch zijn op Israël iets anders is dan antisemitisme en dat kritisch zijn op Israël iets anders is als het optreden van Hamas goed praten.
Wat een dooddoener weer "boehoe ik mag geen kritiek geven op Israël wat ben ik zielig" heel veel pro palestijnen weten inderdaad het verschil niet tussen joden en Israël, er worden bijvoorbeeld heel veel joodse studenten lastig gevallen door pro palestijnen, heel veel pro palestijnen verwoorden het woord joods met zionist, "alle zionisten beheren alle banken" bijv . Het zijn juist pro palestijnen die niet tegen kritiek op palestijnen kunnen, blijkt ook weer uit deze sectie.
Malibu2
18-02-2026 om 07:17
Wat mij betreft mag iemand best kritisch zijn op keuzes en acties van de Israëlische regering en de IDF.
Het is alleen vanuit Nederland wel heel makkelijk om kritiek te hebben. Wij hebben niet te maken met de continue en serieuze existentiële bedreigingen waarmee zij wel te maken hebben.
En wat ik lees gaat geregeld verder dan kritiek. Als ik ook hier bijvoorbeeld weer lees dat het Israëlische leger "Palestijnse babies vermoordt" en dat "onschuldige burgers gericht worden afgeslacht" dan lijkt er sprake te zijn van iets dat veel dieper zit. En dat veel gevaarlijker is.
Amboise
18-02-2026 om 08:31
Muurbloem1985 schreef op 18-02-2026 om 07:13:
[..]
Wat een dooddoener weer "boehoe ik mag geen kritiek geven op Israël wat ben ik zielig" heel veel pro palestijnen weten inderdaad het verschil niet tussen joden en Israël, er worden bijvoorbeeld heel veel joodse studenten lastig gevallen door pro palestijnen, heel veel pro palestijnen verwoorden het woord joods met zionist, "alle zionisten beheren alle banken" bijv . Het zijn juist pro palestijnen die niet tegen kritiek op palestijnen kunnen, blijkt ook weer uit deze sectie.
Je verdraait opnieuw. Als jij in die post een 'boehoe ik mag geen kritiek geven op Israël wat ben ik zielig' leest dan zegt dat vooral iets over jouw bril. Je zou je ook kunnen afvragen waarom kritiek op de staat Israël je blijkbaar zo verschrikkelijk raakt dat je je tot dit soort retoriek wendt.
Wat je daarna schrijft over wat sommige mensen vinden of zeggen gebeurt in dit topic nou juist niet. Hier weet men prima het verschil tussen joden en Israël. Er is hier door niemand geschreven dat alle zionisten alle banken beheren of dergelijke bizarre uitspraken. Zo kun je ook elke discussie wel platslaan: als je geen argumenten meer hebt over wat er in het topic aan jou geschreven wordt komen met 'ja maar iemand buiten dit topic vindt of schrijft iets heel heftigs hoor!'.
De vraag is: als je het zo erg vindt dat, buiten dit topic, sommige mensen joden en Israël door elkaar halen en joden van allerlei kwaads betichten puur vanwege hun afkomst, met alle zeer kwalijke gevolgen die dat heeft en had (WOII, de bedreigingen en aanvallen die joden nog altijd ondervinden), geef jij dan zelf het goede voorbeeld met het verschil tussen Hamas en Gazanen? Of ben jij in dit topic precies degene die zich schuldig maakt aan wat je anderen hier steeds probeert aan te wrijven?
Zilver_gray
18-02-2026 om 08:41
Amboise schreef op 18-02-2026 om 08:31:
[..]
Je verdraait opnieuw. Als jij in die post een 'boehoe ik mag geen kritiek geven op Israël wat ben ik zielig' leest dan zegt dat vooral iets over jouw bril. Je zou je ook kunnen afvragen waarom kritiek op de staat Israël je blijkbaar zo verschrikkelijk raakt dat je je tot dit soort retoriek wendt.
Wat je daarna schrijft over wat sommige mensen vinden of zeggen gebeurt in dit topic nou juist niet. Hier weet men prima het verschil tussen joden en Israël. Er is hier door niemand geschreven dat alle zionisten alle banken beheren of dergelijke bizarre uitspraken. Zo kun je ook elke discussie wel platslaan: als je geen argumenten meer hebt over wat er in het topic aan jou geschreven wordt komen met 'ja maar iemand buiten dit topic vindt of schrijft iets heel heftigs hoor!'.
De vraag is: als je het zo erg vindt dat, buiten dit topic, sommige mensen joden en Israël door elkaar halen, met alle zeer kwalijke gevolgen die dat heeft en had (WOII, de bedreigingen en aanvallen die joden nog altijd ondervinden), geef jij dan zelf het goede voorbeeld met het verschil tussen Hamas en Gazanen? Of ben jij in dit topic precies degene die zich schuldig maakt aan wat je anderen hier steeds probeert aan te wrijven?
Hulde! Dat is exact wat zich hier afspeelt!
Dank voor de scherpe analyse!
felija
18-02-2026 om 10:48
Zilver_gray schreef op 18-02-2026 om 08:41:
[..]
Hulde! Dat is exact wat zich hier afspeelt!
Dank voor de scherpe analyse!
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Zilver_gray
18-02-2026 om 11:00
felija schreef op 18-02-2026 om 10:48:
[..]
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Fijn!
(Wat zijn “we” het weer eens met elkaar
)
Zorroo
18-02-2026 om 19:00
80 landen brengen samen een verklaring uit tegen Israëls plannen op de Westelijke Jordaanoever.
Dat Rusland zich hierbij aansluit vind ik wel onverwacht, wat moet je daarmee. Is nogal pot verwijt ketel lijkt me. De bezwaren en verontwaardiging op zich zijn wat mij betreft meer dan terecht. Maar Israël zal zich er waarschijnlijk, zoals altijd niets van aantrekken. Ik vind het een onuitsprekelijke schande wat Netanyahu aan het doen is.
https://nos.nl/artikel/2602944-ruim-80-vn-lidstaten-veroordelen-israelische-plannen-voor-de-westoever
Zilver_gray
18-02-2026 om 22:33
Muurbloem1985 schreef op 17-02-2026 om 17:32:
[..]
Ja dom, want ten eerste is Jezus vermoord door de romeinen en kun je mensen daar nu niet meer de schuld van geven. Dat zijn hele andere feiten over Palestijnen die een vruchtbaar land hadden kunnen maken, maar kozen voor terrorisme.
Beetje lastig als de Israëlische regering die vruchtbaarheid saboteert.
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6386353/onderzoek-toont-dat-israel-grond-in-syrie-en-libanon-besproeit-met-landbouwgif.html
Eerder al landbouwvergiftiging in Gaza
Ook bij de Israëlische grens in Libanon zijn op verschillende plekken sproeivliegtuigen gefilmd. Onder meer bij het dorp Labbouneh, aan de westkust. Op satellietbeelden is nog geen zichtbare beschadiging aan de bodem te zien, maar die kan volgens PAX later nog optreden of wel zichtbaar zijn op beelden met een hogere resolutie.
Expres milieuschade veroorzaken is in strijd met het internationaal recht. Volgens de Verenigde Naties vormen aanvallen op landbouwgrond en voedselbronnen "ernstige humanitaire risico's". Sinds 2022 is een schone leefomgeving een officieel mensenrecht.
Het zou niet voor het eerst zijn dat Israël landbouwgif inzet. Volgens Forensic Architecture, een onderzoeksgroep die is verbonden aan de University of Londen, deed Israël dat al in 2019 in Gaza. De Israëlische strijdkrachten hebben toen bevestigd dat er onder meer glyfosaat is ingezet.
Daglichtlamp
19-02-2026 om 13:20
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/17/oproep-tot-ontslag-vn-rapporteur-albanese-was-gebaseerd-op-sjoemelfilmpje-a4920698
Het filmpje waarin Albanese haar uitspraken deed, en waar de ministers op reageerden, was gedeeld door de pro-Israëlische propagandaorganisatie UN Watch. Afgelopen weekend bleek dat deze organisatie had gesjoemeld met de montage. In werkelijkheid heeft Albanese gezegd dat het systeem dat de genocide in Palestina mogelijk heeft gemaakt – het kapitaal, de algoritmes, de wapenleveranciers – de gemeenschappelijke vijand van de mensheid is.
Zorroo
19-02-2026 om 13:51
Hier schrik je toch weer van (tenminste ik). Israël zal waarschijnlijk zeggen dat het gebruik van het gif puur voor de veiligheid is. Maar als je naar eerdere rapporten kijkt en het bredere patroon van tactische ontvolking en schade aan landbouw in bezette gebieden, vrees ik dat het vooral een dekmantel is om de mensen daar weer eens flink te treffen.
rionyriony
19-02-2026 om 14:44
Daglichtlamp schreef op 19-02-2026 om 13:20:
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/02/17/oproep-tot-ontslag-vn-rapporteur-albanese-was-gebaseerd-op-sjoemelfilmpje-a4920698
Het filmpje waarin Albanese haar uitspraken deed, en waar de ministers op reageerden, was gedeeld door de pro-Israëlische propagandaorganisatie UN Watch. Afgelopen weekend bleek dat deze organisatie had gesjoemeld met de montage. In werkelijkheid heeft Albanese gezegd dat het systeem dat de genocide in Palestina mogelijk heeft gemaakt – het kapitaal, de algoritmes, de wapenleveranciers – de gemeenschappelijke vijand van de mensheid is.
Er was gewoon geen genocide. Het wordt telkens weer in linkse teksten gesmokkeld in de hoop dat iemand het voorbij laat gaan omdat hij moe wordt van het continu corrigeren van deze fout.
In Iran is genocide, in Israël was dat er niet. Het is een onjuiste bewering.
In verband met Iran kan je het woord niet genoeg zeggen.
Zorroo
19-02-2026 om 15:08
rionyriony schreef op 19-02-2026 om 14:44:
[..]
Er was gewoon geen genocide. Het wordt telkens weer in linkse teksten gesmokkeld in de hoop dat iemand het voorbij laat gaan omdat hij moe wordt van het continu corrigeren van deze fout.
In Iran is genocide, in Israël was dat er niet. Het is een onjuiste bewering.
In verband met Iran kan je het woord niet genoeg zeggen.
O ja, laten we het vooral weer eens hebben over wat voor soort massamoord het precies is (geweest?) op de Gazanen. Daar schieten de slachtoffers in Gaza iets mee op, als ze weten dat er wel 60.000 doden zijn en talloze gewonden maar dat er gelukkig geen sprake is van genocide.
felija
19-02-2026 om 15:36
"Er was geen genocide." Punt?
"Telkens weer in linkse teksten gesmokkeld?"
Tja, lekker objectief, zodra iets tegen het zere been is, is het 'links'.
Linksom of rechtsom: 60000 doden zijn heel veel doden, of je het nu genocide noemt of niet. Het feit blijft hetzelfde.