Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
19-02-2026 om 16:18
Altijd mensen die het beter weten dan de wetenschappers..
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6367545/israel-pleegt-volgens-genocideonderzoekers-genocide-in-gaza.html
De IAGS is een onafhankelijke organisatie van wetenschappers die wereldwijd onderzoek doet naar genocides. Ook draagt de organisatie bij aan onderwijs over genocide. Daarnaast helpt de IAGS met beleid rond genocidepreventie. De IAGS doet daarbij een beroep op onder meer overlevenden van genocide, juristen en beleidsbepalers.
Muurbloem1985
19-02-2026 om 17:09
Zilver_gray schreef op 18-02-2026 om 22:33:
[..]
Beetje lastig als de Israëlische regering die vruchtbaarheid saboteert.
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6386353/onderzoek-toont-dat-israel-grond-in-syrie-en-libanon-besproeit-met-landbouwgif.html
Eerder al landbouwvergiftiging in GazaOok bij de Israëlische grens in Libanon zijn op verschillende plekken sproeivliegtuigen gefilmd. Onder meer bij het dorp Labbouneh, aan de westkust. Op satellietbeelden is nog geen zichtbare beschadiging aan de bodem te zien, maar die kan volgens PAX later nog optreden of wel zichtbaar zijn op beelden met een hogere resolutie.
Expres milieuschade veroorzaken is in strijd met het internationaal recht. Volgens de Verenigde Naties vormen aanvallen op landbouwgrond en voedselbronnen "ernstige humanitaire risico's". Sinds 2022 is een schone leefomgeving een officieel mensenrecht.
Het zou niet voor het eerst zijn dat Israël landbouwgif inzet. Volgens Forensic Architecture, een onderzoeksgroep die is verbonden aan de University of Londen, deed Israël dat al in 2019 in Gaza. De Israëlische strijdkrachten hebben toen bevestigd dat er onder meer glyfosaat is ingezet.
Ja gossie het ligt altijd aan Israël, nooit aan de `vredelievende` je kunt lullen tot je een ons weegt, al in 1948 heeft Israel vrede aangeboden, daarna nog 4x als je de geschiedenis een beetje kent weet je dat. En weet je wat de Arabieren zeiden? Nee nee nee, en dan nu het al 75 jaar het slachtoffer uithangen, schei toch uit. BTW echt een "betrouwbare" site dit maar niet heus.
Zilver_gray
19-02-2026 om 17:15
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 17:09:
[..]
Ja gossie het ligt altijd aan Israël, nooit aan de `vredelievende` je kunt lullen tot je een ons weegt, al in 1948 heeft Israel vrede aangeboden, daarna nog 4x als je de geschiedenis een beetje kent weet je dat. En weet je wat de Arabieren zeiden? Nee nee nee, en dan nu het al 75 jaar het slachtoffer uithangen, schei toch uit. BTW echt een "betrouwbare" site dit maar niet heus.
Anders ga je nog even in de slachtoffer stand
Muurbloem1985
19-02-2026 om 17:16
Zilver_gray schreef op 19-02-2026 om 17:15:
[..]
Anders ga je nog even in de slachtoffer stand
![]()
Grappig om dat van jou te horen
Zilver_gray
19-02-2026 om 17:20
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 17:16:
[..]
Grappig om dat van jou te horen
Ander dan jou daarentegen benoem ik feiten, jij enkel je gekleurde mening.
Muurbloem1985
19-02-2026 om 17:26
Zilver_gray schreef op 19-02-2026 om 17:20:
[..]
Ander dan jou daarentegen benoem ik feiten, jij enkel je gekleurde mening.
Feiten heb ik net benoemd, 5x is er vrede aangeboden aan de Arabieren, al vanaf het begin afgewezen, dat jij dan zo kinderlijk moet reageren is jou probleem.
Zilver_gray
19-02-2026 om 17:31
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 17:26:
[..]
Feiten heb ik net benoemd, 5x is er vrede aangeboden aan de Arabieren, al vanaf het begin afgewezen, dat jij dan zo kinderlijk moet reageren is jou probleem.
Jij noemt mijn reactie kinderlijk? Grappig te horen van iemand die niet veel verder komt dan lagere school groep 8 uitspraken.
Maar laten we weer on topic gaan, én naar de feiten; Israël pleegt genocide.
felija
19-02-2026 om 17:31
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 17:26:
[..]
Jij beschuldigt telkens een ander van wat je juist zelf voortdurend doet: slachtofferrol, verdraaien van andermans woorden, heel kinderachtig reageren, selectief met 'feiten' (en dan druk ik me nog zacht uit). Lees de posts van Amboise er nog eens op na. Door op deze manier te communiceren zul je hier niet serieus genomen worden.
Muurbloem1985
19-02-2026 om 17:33
Zilver_gray schreef op 19-02-2026 om 17:31:
[..]
Jij noemt mijn reactie kinderlijk? Grappig te horen van iemand die niet veel verder komt dan lagere school groep 8 uitspraken.
Maar laten we weer on topic gaan, én naar de feiten; Israël pleegt genocide.
Ja het is goed, eerst een genocide plegen en dan janken over een zogenaamde genocide wat geen eens een genocide is.
Zorroo
19-02-2026 om 17:57
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 17:09:
[..]
Hier wordt even ruim een halve eeuw geschiedenis platgeslagen.
Kom op zeg, blijkbaar weet je weinig van de ware geschiedenis.
Muurbloem1985
19-02-2026 om 18:18
Zorroo schreef op 19-02-2026 om 17:57:
[..]
Hier wordt even ruim een halve eeuw geschiedenis platgeslagen.
Kom op zeg, blijkbaar weet je weinig van de ware geschiedenis.
O ja vertel dan wat er niet waar aan is?
Zorroo
19-02-2026 om 19:07
Muurbloem1985 schreef op 19-02-2026 om 18:18:
[..]
O ja vertel dan wat er niet waar aan is?
Ja zeg, waar moet ik beginnen. Verdiep je eens in historische feiten, bijvoorbeeld hier:
https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/
(Vanaf"De geboorte van Israël")
rionyriony
19-02-2026 om 19:08
Er is geen brede, eenduidige wereldwijde consensus onder deskundigen dat er wettelijk vastgestelde genocide is begaan in Gaza
Volgens de VN-Genocideconventie (1948) moet je kunnen aantonen dat iemand met de bedoeling heeft een bevolkingssgroep geheel of gedeeltelijk te vernietigen, dus opzet is daarvoor cruciaal. Burgerslachtoffers in een oorlog zijn tragisch, maar worden pas juridische genocide als er bewezen sprake is van concrete intentie om een groep (gedeeltelijk) te vernietigen.
Bepaalde gebeurtenissen kunnen ook voorkomen tijdens genocide, zoals veel gewonden of doden binnen een bepaalde tijd, maar grote aantallen doden maken het nog geen genocide.
Natuurlijk is iedereen vrij om iets wat niet bewezen is bewezen te noemen om stemming te maken onder gelijkgezinden maar mensen van enig gewicht kunnen beter daar voorzichtig in zijn en het echte juridische bewijs van bevoegde instanties afwachten om te voorkomen dat je onbetrouwbaar of gretig overkomt en tenslotte toch je bewering moet terugnemen.
Tot op heden heeft geen belangrijkste internationale rechtbank (zoals het Internationaal Gerechtshof of Internationaal Strafhof) een definitieve juridische uitspraak gedaan dat er genocide gepleegd is in Gaza.
Dus erg onprofessioneel van die mevrouw Abanese.
Muurbloem1985
19-02-2026 om 19:11
Zorroo schreef op 19-02-2026 om 19:07:
[..]
Ja zeg, waar moet ik beginnen. Verdiep je eens in historische feiten, bijvoorbeeld hier:
https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/
(Vanaf"De geboorte van Israël")
De Joodse staat bedroeg iets meer dan de helft van het grondgebied, ondanks het feit dat de Joden slechts een derde van de bevolking uitmaakten.
Het verdelingsplan van de Verenigde Naties, volgens Resolutie 181 uit 1947 (CC BY-SA 3.0 – wiki)De zionisten slikten het compromisvoorstel, maar de Arabieren waren fel tegen.