Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Degenen die hier hun mond vol hebben over Jodenhaat generaliseren het hardst.
Het topic had beter “Moslimhaat” kunnen heten.

@Malibu - hier is een liedje over: "de Bokken en de Schapen", door Adèle Bloemendaal: https://www.songteksten.nl/songteksten/1791/adele-bloemendaal/de-bokken-en-de-schapen.htm

Die had altijd zo'n speciaal dramatisch stemgeluid. Ook Jasperina heeft het gezongen meen ik. 

Bakblik schreef op 31-12-2025 om 09:25:

[..]

Stop nou eens met generaliseren! Dat jij nog nooit een moslim bent tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt betekent niet dat ze er echt niet zijn!

Ik ben westers en hartstikke ongelovig maar wel ontzettend welkom bij mijn, van oorsprong Syrische, vriendin die moslim is. Ze wil graag dat ik op de mat mijn schoenen uitdoe, nou dan doe ik dat.

Enorme groepsdruk? Ik heb dat nog nooit ervaren, jij wel. Zou de waarheid dan niet ergens in het midden kunnen liggen?

Jouw ervaringen zijn jouw ervaringen, dat zijn geen feiten. Misschien woon jij in een grote stad en ik in een dorp waardoor de beleving anders is maar ga nou niet jouw ervaringen verkopen als waarheid.

Ik weet dat je voor een moeilijke groep staat zowel qua samenstelling als niveau en jij zal het best zo ervaren als je het schrijft maar er zijn genoeg mensen met andere ervaringen waardoor je niet kunt zeggen dat alle moslims Joden haten

Waarmee ik ook niet wil zeggen dat Jodenhaat niet bestaat. Dat is wel degelijk een ding in onze maatschappij waar wat aan gedaan moet worden

Ik generaliseer niet. Het feit dat jij een Syrische vriendin hebt wil niet zeggen dat ik geen gelijk heb. Er zijn veel ( afvallige) moslims die dit ook beamen. Jodenhaat wordt je met de paplepel ingegoten. Net als homohaat . ( homo’s worden trouwens ontkend, dat bestaat niet) 
Dus in plaats van dat ik moet stoppen met generaliseren lijkt het mij beter dat jij eens ophoudt met naïef te zijn. 

Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 09:36:

Nou, open een topic. 

Koko67 schreef op 31-12-2025 om 09:53:

[..]

Ik generaliseer niet. Het feit dat jij een Syrische vriendin hebt wil niet zeggen dat ik geen gelijk heb. Er zijn veel ( afvallige) moslims die dit ook beamen. Jodenhaat wordt je met de paplepel ingegoten. Net als homohaat . ( homo’s worden trouwens ontkend, dat bestaat niet)
Dus in plaats van dat ik moet stoppen met generaliseren lijkt het mij beter dat jij eens ophoudt met naïef te zijn.

Ik ben niet naïef!!!!!

Ik zie heel goed dat er dingen en de hand zijn, dat er moslims zijn die Joden haten. Ik weiger alleen te geloven dat ALLE moslims Joden haten. Als jij dat telkens hier neerzet blijf ik het bestrijden.  De vrij grote (vooral Syrische) groep moslims hier in de regio verdient het niet om te worden weggezet als moslimhaters. De vrouwen waar ik mee werk zijn heel ruimdenkend en tolerant. Hier in de omgeving is het vooral de 3e-4e generatie Marokkanen die overlast veroorzaakt. 

Malibu2 schreef op 31-12-2025 om 09:55:

[..]

Nou, open een topic.

Het bashen van Moslims gebeurt hier vrijelijk op het forum, daar hoeft niet speciaal een apart topic voor geopend worden.

Je kunt op verschillende topics zo aanschuiven.

Waarom is het als iemand iets over moslims zegt gelijk generaliseren en over één kam scheren en moet direct benadrukt worden dat niet alle moslims dit doen?

Als iemand iets over Nederlanders, Joden of Christenen zegt is er geen hond die gelijk over generaliseren begint. Gelijke monniken, gelijke kappen is hier niet van toepassing blijkt maar weer. Wat dit aangaat nergens overigens.

Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 10:08:

[..]

Het bashen van Moslims gebeurt hier vrijelijk op het forum, daar hoeft niet speciaal een apart topic voor geopend worden.

Je kunt op verschillende topics zo aanschuiven.

Het bashen van moslims? Werkelijk nergens gelezen. Waar lees jij dat?

Thora schreef op 31-12-2025 om 10:13:

Waarom is het als iemand iets over moslims zegt gelijk generaliseren en over één kam scheren en moet direct benadrukt worden dat niet alle moslims dit doen?

Als iemand iets over Nederlanders, Joden of Christenen zegt is er geen hond die gelijk over generaliseren begint. Gelijke monniken, gelijke kappen is hier niet van toepassing blijkt maar weer. Wat dit aangaat nergens overigens.

Hoe moet ik het volgende bericht van koko interpreteren?

Het feit dat ook andere nationaliteiten niet dol op Joden zijn betekent niet dat ik ooit een moslim ben tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt. En al zou die moslim dat in zijn hart best doen, toegeven zal hij het nooit. De groepsdruk onder moslims is enorm. Niet te verwarren met " eer". Die is ook heel hoog. Bijna alles wat met het westen te maken heeft is " Haram".

Het zal aan mij liggen hoor, maar ik vind het nogal generaliserend overkomen.

Er zijn ook aanmerkelijk minder Joden dan Islamieten hier en ze worden letterlijk omringd door vijandelijk gezinden die steun voelen komend vanuit andere bevolkingsgroepen. En over de laatste groepen zeg ik: God, vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen. 

Koko67 schreef op 31-12-2025 om 10:28:

[..]

Het bashen van moslims? Werkelijk nergens gelezen. Waar lees jij dat?

Ik zou zeggen lees je eigen posts even terug. 

Als iemand zegt dat alle christenen homofoob zijn ga ik daar ook tegenin en noem ik dat generaliseren maar daar gaat het in dit topic niet over een dat zie ik hier ook niet langskomen. 

...

Mee eens! Voor dit soort politiek/maatschappelijke mechanismen die tot gevaarlijke ontwikkelingen kunnen leiden,waarschuwde George Orwell 80 jaar geleden al in zijn beroemde Animal Farm. "Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere."                                                                              Een (heel) zorgelijke ontwikkeling, m.i.😒. 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/17/80-jaar-animal-farm-george-orwell-zoon-vertelt/

Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 09:36:

Klopt. En maar roepen dat het de moslims zijn, niemand uitgezonderd, die de schuld zouden zijn aan de jodenhaat. En als ik daarop reageer en het probeer te nuanceren dan doen mensen alsof ik de moslims erbij zou halen en dat het hier toch over de Joden zou moeten gaan. De omgekeerde wereld is het, want ik begin helemaal niet over moslims. Als men wil dat het hier over joden gaat en niet over moslims dan zou het handig zijn om het zelf niet continu erbij te halen. Zolang dat wel gebeurt blijf ik benoemen dat als je vindt dat een bepaalde groep mensen (de joden) niet negatief bejegend moet worden puur om de religie of afkomst je dat bij de andere groep (de moslims) ook niet moet doen. 

Jodenhaat bestrijd je niet met moslimhaat en wie dat wel denkt te moeten doen is zelf geen haar beter dan de jodenhaters.

Bakblik schreef op 31-12-2025 om 10:46:

[..]

Als iemand zegt dat alle christenen homofoob zijn ga ik daar ook tegenin en noem ik dat generaliseren maar dat gaat het in dit topic niet over een dat zie ik hier ook niet langskomen.

Klopt. Ik lees hier nooit dit soort negatieve generalisaties over christenen of joden en waar dat wel gebeurt ga ik er ook tegenin. Mijn mening hier is zeer constant: geen enkele groep moet negatief bejegend worden om de groep die ze zijn. Joden niet, moslims niet, christenen niet, atheisten niet. Bizar als mensen die hier moslims bashen en generaliseren om voor de joden op te komen hier animal farm erbij halen. Schaamteloos.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.