Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Broadway schreef op 16-04-2026 om 08:18:

[..]

hoe kun jij met zulke opmerkingen je gebruikersnaam in godesnaam nog voeren zonder dieprode kaken van schaamte?

En voor wat precies moet ik me schamen dan? 

Daglichtlamp schreef op 16-04-2026 om 13:51:

[..]

Wat is de bron daarvan? Ik vind het niet terug: https://discriminatie.nl/rapportages/

https://open.overheid.nl/documenten/cb9ead78-af1f-42a1-94dc-75cfdd0e8b76/file 
Hier is er nog een. 

Een afschuwelijk bericht uit Engeland

https://nos.nl/artikel/2612400-twee-joodse-mannen-neergestoken-bij-synagoge-in-londen-politie-spreekt-van-terreur

Lijkt me erg traumatisch voor de slachtoffers!

Zilver_gray schreef op 29-04-2026 om 20:15:

Een afschuwelijk bericht uit Engeland

https://nos.nl/artikel/2612400-twee-joodse-mannen-neergestoken-bij-synagoge-in-londen-politie-spreekt-van-terreur

Lijkt me erg traumatisch voor de slachtoffers!

Voor de slachtoffers, maar ook voor iedereen. We leven tegenwoordig in een maatschappij waar Joodse scholen beschermd moeten worden en Joden op straat neergestoken worden. 

Koko67 schreef op 29-04-2026 om 21:51:

[..]

Voor de slachtoffers, maar ook voor iedereen. We leven tegenwoordig in een maatschappij waar Joodse scholen beschermd moeten worden en Joden op straat neergestoken worden.

Het is heel triest dat men geen onderscheid kan maken tussen Jood, Israëli en volgelingen van Netanyahu.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-04-2026 om 23:11 Topicstarter

PensioNada schreef op 29-04-2026 om 22:25:

[..]

Het is heel triest dat men geen onderscheid kan maken tussen Jood, Israëli en volgelingen van Netanyahu.

Ik vind deze opmerking hier volledig ongepast. Of het nu een jood betrof, een volgeling van Netamyu of een Israeli, in alle gevallen is deze steekpartij verschrikkelijk. 

Daglichtlamp schreef op 29-04-2026 om 23:11:

[..]

Ik vind deze opmerking hier volledig ongepast. Of het nu een jood betrof, een volgeling van Netamyu of een Israeli, in alle gevallen is deze steekpartij verschrikkelijk.

De blinde haat komt voort uit het geen onderscheid kunnen maken. Alles is zwart-wit. 

[..]

Sorry? Volgelingen van Netanyahu mogen wel doodgestoken worden? Wat zullen we doen met volgelingen van Erdogan?

[..]

Dat is het ook. Helaas is een groot deel van de mensheid niet zo slim om enig onderscheid te maken. Of zich überhaupt ergens in te verdiepen. Dit forum is een verademing wat dat aangaat.

[..]

Inderdaad. Ik heb het altijd heel raar gevonden hoe joodse mensen vereenzelvigd worden met het beleid van Israël. 

Koko67 schreef op 29-04-2026 om 23:16:

[..]

Sorry? Volgelingen van Netanyahu mogen wel doodgestoken worden? Wat zullen we doen met volgelingen van Erdogan?

@Koko, nee dat zeg ik niet. Alleen moet een verzetsbeweging zich wel kunnen verzetten, onder voorwaarden ook met geweld. Nu moet ik toegeven dat de Palestijnse verzetsbeweging precies alle verkeerde dingen doet. Ze plegen wrede aanslagen met veel burgerslachtoffers. Ze weigeren het bestaansrecht van Israël te erkennen en indoctrineren hun kinderen met het gedachtengoed dat al die Joden weg moeten uit Israël (en dan zeg ik het nog netjes). Overigens zullen er ongetwijfeld Palestijnen zijn die er anders over denken, die hebben echter de macht niet in de delen met een zekere autonomie, dus ik stel de Palestijnen even (te kort door de bocht) gelijk met Hamas.

Uiteindelijk blijf je met deze ellende zitten als beide partijen (Israëlisch en Palestijns) zich zo blijven opstellen als ze doen. En ik weet, het ligt bijzonder gevoelig om het Palestijnse recht om zich te verzetten te erkennen, maar goed beschouwd moet je dat wel doen, alleen absoluut niet op de manier van 7 oktober, dat was walgelijk en misdadig. Israël heeft ook het recht om zich te verdedigen, want de staat Israël heeft gewoon bestaansrecht. Alleen ook weer niet op de manier  zoals ze het nu doen.

[..]

Uit de opmerking van @Koko begrijp ik hou je mijn opmerking opvatte. Ik heb onderwijl een lange reactie op @Koko geschreven met wat uitleg.

Koko67 schreef op 29-04-2026 om 23:16:

[..]

Of Palestijnen die het met de standpunten van Hamas eens zijn?

[..]

ik denk dat je niet begrijpt wat er staat en volgens mij zijn jullie het eens. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-04-2026 om 11:40 Topicstarter

Broadway schreef op 30-04-2026 om 11:04:

[..]

ik denk dat je niet begrijpt wat er staat en volgens mij zijn jullie het eens.

Volgens mij snap ik prima wat er staat. En dat kun je best zeggen daar waar het gaat over een discussie of een demonstratie o.i.d. Maar niet daar waar het gaat om een steekpartij.

Daglichtlamp schreef op 30-04-2026 om 11:40:

[..]

Volgens mij snap ik prima wat er staat. En dat kun je best zeggen daar waar het gaat over een discussie of een demonstratie o.i.d. Maar niet daar waar het gaat om een steekpartij.

dan begrijpen wij er allebei iets anders van want ik begrijp nu echt niet wat je zegt in de context van die opmerking dus dan laat ik het erbij, want blijkbaar mis ik een hoop voorkennis of aannames aangezien ik alleen de getypte zin lees.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.