Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Kadushi
23-08-2022 om 17:42
Rockstar schreef op 23-08-2022 om 16:56:
Ik denk dat het electrische kacheltje relatief veel gebruikt voor relatief weinig warmte. Ik zou meer heil zien in een electrische deken, een stoof of een kruik.
Ik heb een snuddie van Primark gekocht. Zo eentje, maar dan wit met blauwe, paarse en roze stipjes:
En verder doe ik het gewoon met een kruik. Electra is mij veel te duur voor een electrische deken.
De mijne ziet er ook zo uit. Bij bol 27.99. Een elektrische onderdeken 1 uur aan voor het slapen is toch niet zo duur? Wat bedoel je met een stoof? En een elektrisch kacheltje van 950 watt voor een paar uur per dag op de plaatsen waar je het meest bent is toch altijd nog goedkoper dan de verwarming aan? Een dik gordijn en tochtstrips ga ik ook nog naar kijken. Ik weet het soms ook niet meer maar zie wel enorm op tegen de winter. Mijn voorschot is nu 10 euro hoger dan mijn verbruik, maar met stoken wordt dat natuurlijk een heel ander verhaal.
Kadushi
23-08-2022 om 17:46
Ysenda schreef op 23-08-2022 om 17:08:
wij hebben goedkope 1 persoons dekbedden op de bank gelegd. Veel warmer dan fleece dekentjes en in veel gevallen ook een stuk groter.
Verder heb ik inmiddels alle kieren en naden geïsoleerd. Wel denk ik er over nog een gordijn bij de voordeur op te hangen zodat de warmte binnen blijft als de voordeur open gaat, nadeel is dat de gang dan zo donker wordt.
Super idee!. Ik heb ook nog oude dekbedden en overtrekken die klaar stonden voor de kringloop, daar wacht ik nu wel even mee. Kan ik evt tochtstrips/rollen van maken.
Daglichtlamp
23-08-2022 om 18:11
Ik vind het maar een raar debat, omdat zowel de stikstofcrisis als de problemen met de koopkracht worden besproken. En dat er telkens van het één naar het ander wordt gesprongen.
Schommelstoel
23-08-2022 om 18:20
Ik zou ook eerder warmte proberen vast te houden dan elektrische warmte proberen te genereren.
Dus investeren in wollen sokken/pantoffels, een wollen vest, wollen deken, etc. En dan intussen natuurlijk zorgen dat je huis zo goed mogelijk (afhankelijk van je woonsituatie) geïsoleerd is.
MidasWolf
23-08-2022 om 18:28
watertoren schreef op 23-08-2022 om 18:25:
Gelukkig verwachten ze weer een zachte winter heb ik ergens gelezen.
Dat zou voor veel mensen wel een opluchting zijn wanneer dit zo is.
redbulletje
23-08-2022 om 18:30
Kadushi schreef op 23-08-2022 om 16:49:
Zijn er hier meer mensen die zich voorbereiden op de winter? Ik heb een klein elektrisch kacheltje besteld, een nieuwe elektrische onderdeken en een joekels grote hoodie van dubbel fleece. Bij elkaar 112 euro. Ik twijfel nog om een 1 fase inductie kookplaat te bestellen als vervanging van mijn gaskookplaat, de goedkoopste is nu 259 van Etna. Ik ben bang dat dit soort dingen tegen de tijd dat het echt koud gaat worden onbetaalbaar zijn.
Ik ga infrarood panelen voor boven m'n zitplek kopen en heb al airco die ook kan verwarmen. Verder komt in oktober iemand offerte maken voor spouwmuurisolatie.
redbulletje
23-08-2022 om 18:31
Ik hoop dat dat waar is!
FaithfulDuck87
23-08-2022 om 18:37
Aangezien ze het weer voor over 2 weken nog niet kunnen voorspellen, lijkt me dit ook voorbarig.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 18:37
Wij hebben een inductiekookplaat aangeschaft en verder had ik altijd al een grote deken op de bank in de winter, zo eentje met teddy aan de ene kant en korte haartjes aan de andere kant. Die is heerlijk warm. Man wil niet onder een dekentje, die trekt sloffen aan en twee vesten over elkaar (waarvan 1 fleece).
Boven hebben wij de verwarming nooit aan dus dat maakt weinig verschil dit jaar. Als ik eenmaal in bed lig heb ik het snel genoeg warm onder het winterdekbed.
Wat ik 's avonds ook altijd vind helpen is het drinken van warme thee, dat verwarmt van binnenuit.
Verder hoop ik op een zachte winter.
MidasWolf
23-08-2022 om 18:38
redbulletje schreef op 23-08-2022 om 18:31:
[..]
Ik hoop dat dat waar is!
Is een open haard niet wat voor jou. Het is dat ik nu huur anders had ik het serieus overwogen. Bij mijn ouders thuis heb ik het altijd als erg fijn ervaren.
Ysenda
23-08-2022 om 18:44
MidasWolf schreef op 23-08-2022 om 18:38:
[..]
Is een open haard niet wat voor jou. Het is dat ik nu huur anders had ik het serieus overwogen. Bij mijn ouders thuis heb ik het altijd als erg fijn ervaren.
Doe maar niet, dat geeft behoorlijk wat luchtverontreiniging door onvolledige verbranding en een hoger risico op brand.
Kadushi
23-08-2022 om 18:47
redbulletje schreef op 23-08-2022 om 18:30:
[..]
Ik ga infrarood panelen voor boven m'n zitplek kopen en heb al airco die ook kan verwarmen. Verder komt in oktober iemand offerte maken voor spouwmuurisolatie.
Is een airco om te koelen/verwarmen niet enorm duur? En de hoge Co2 uitstoot die ze blijkbaar hebben vind ik ook wel een ding. Paneelverwarming ben ik ook naar aan het kijken maar de mogelijkheden zijn vrij beperkt in mijn huis. Daarbij vraag ik me ook af of dat goedkoper is dan af en toe bij verwarmen met een elektrisch, verplaatsbaar kacheltje. Kun je bv ook even in de badkamer zetten voor je gaat douchen. Geen idee hoor, ben gewoon alle opties aan het onderzoeken.
Cookielover
23-08-2022 om 18:47
Hout stoken is ongezond voor iedereen
De rook van een houtvuur bevat namelijk altijd schadelijke stoffen, zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK's) en koolmonoxide. Dat zorgt voor ongezonde lucht, niet alleen buiten maar ook in je eigen huis.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/verwarmen-op-gas-of-hout/houtkachel-of-open-haard/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.