Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Rondstruiner
26-08-2022 om 13:06
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 13:02:
[..]
Natuurlijk, alles is duurder geworden. Maar ik bestrijd dat gezond eten duurder hoeft te te zijn dan ongezond eten.
Voor mij persoonlijk is het wel echt makkelijker om ongezond goedkoop te eten.
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:09
Steak schreef op 26-08-2022 om 13:05:
Wij kregen net een brief van werkgever van man, dat al het personeel elke maand €100,00 netto krijgt ivm de hoge energiekosten! Fijn zo’n baas! En dat terwijl het bedrijf zelf ook de huidige uitdagingen heeft.
Wat fijn zeg! Wat een goede werkgever!
arnica25
26-08-2022 om 13:13
Ysenda schreef op 26-08-2022 om 12:16:
[..]
Het is en en, en volle trommels EN de eco stand. Eco stand gaat ook uit van een volle trommel omdat de schurende beweging van de was tegen elkaar het vuil los maakt.
Die eco stand bij mijn wasmachine (een Bosch van 1 jaar) doet er 3 uur over. Een korter programma duurt 1 uur en een kwartier. Ik vraag mij dan af waar dat 'eco' in zit.
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:18
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:06:
[..]
Ik weet ook wel dat dat kan, maar naar mijn idee is het het bij velen een kwestie van andere keuzes maken. Voor de prijs van een frikandelbroodje kun je ook een half volkoren kopen. Dat bedoel ik een beetje.
ShowyHummingbird30
26-08-2022 om 13:20
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:06:
[..]
Bedoel je dat gezond goedkoop niet/moeilijker te vinden is of dat het qua gedrag makkelijker is? Dat laatste herken ik namelijk wel. Maar dat heeft vooral met vermoeidheid of luiheid te maken. Geen zin om van te voren na te denken over maaltijden, om te plannen.
Ik moet mezelf echt dwingen om 1x per week door te lopen wat ik nog in huis heb en wat aangevuld moet worden - als ik dat niet doe val ik of in de slechte gewoonte van impulsaankoop, of moet ik lastminute beslissen om dan maar iets ongezonders te pakken want gezond niet op voorraad/niet in de aanbieding.
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:30
Coreopsis schreef op 26-08-2022 om 13:20:
[..]
Bedoel je dat gezond goedkoop niet/moeilijker te vinden is of dat het qua gedrag makkelijker is? Dat laatste herken ik namelijk wel. Maar dat heeft vooral met vermoeidheid of luiheid te maken. Geen zin om van te voren na te denken over maaltijden, om te plannen.
Ik moet mezelf echt dwingen om 1x per week door te lopen wat ik nog in huis heb en wat aangevuld moet worden - als ik dat niet doe val ik of in de slechte gewoonte van impulsaankoop, of moet ik lastminute beslissen om dan maar iets ongezonders te pakken want gezond niet op voorraad/niet in de aanbieding.
Precies dit.
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:32
Leuk blog over voordelig gezond eten ( en leven): Mijmeringen van Annemiek van Deursen.
Mevrouw75
26-08-2022 om 13:38
arnica25 schreef op 26-08-2022 om 13:13:
[..]
Die eco stand bij mijn wasmachine (een Bosch van 1 jaar) doet er 3 uur over. Een korter programma duurt 1 uur en een kwartier. Ik vraag mij dan af waar dat 'eco' in zit.
De ecostand is ietsjes kouder dan de temperatuur die je kiest, wat minder energie kost, en laat de was dan weken, wat de langere duur verklaart.
dus ipv 40 graden is het water 38 graden
Ysenda
26-08-2022 om 13:39
arnica25 schreef op 26-08-2022 om 13:13:
[..]
Het water wordt tot max 20-30° verwarmd, het schoon worden komt door het schuren van de was tegen elkaar en inweken waardoor de enzymen in je wasmiddel hun werk kunnen doen. Die weken minder goed bij hogere temperaturen.
Ook wordt er minder water gebruikt door minder spoelbeurten.
Het verwarmen van het water kost het meeste energie.
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:40
Mevrouw75 schreef op 26-08-2022 om 13:38:
[..]
De ecostand is ietsjes kouder dan de temperatuur, wat minder energie kost, en laat de was dan weken, wat de langere duur verklaart.
dus ipv 40 graden is het water 38 graden
Dus als ik een zestig graden was doe (handdoeken, vaatdoeken, onderbroeken, theedoeken enz.) doet hij er bij de ecostand langer over maar bereikt hij niet de zestig graden? Is het hygiënisch gezien dan wel hetzelfde? Ik begrijp het ook niet zo goed. Die temperatuur is toch nodig voor het doden van de bacteriën?
Mevrouw75
26-08-2022 om 13:43
Ysenda schreef op 26-08-2022 om 13:39:
[..]
Het water wordt tot max 20-30° verwarmd, het schoon worden komt door het schuren van de was tegen elkaar en inweken waardoor de enzymen in je wasmiddel hun werk kunnen doen. Die weken minder goed bij hogere temperaturen.
Ook wordt er minder water gebruikt door minder spoelbeurten.
Het verwarmen van het water kost het meeste energie.
Oh, dan heb jij weer een andere eco-stand dan ik, haha.
Ik heb gewoon 30 graden, en de 40/60 die ik ook eco kan kiezen en 90 graden.
de 30 graden is in mijn geval wel eco-der dan 40-eco, omdat de temperatuur lager is.
Het korte programma daarentegen kost weer meer energie, dan is de temperatuur als je kiest voor 40 graden niet 38, maar 42.
Ysenda
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 13:40:
[..]
Dus als ik een zestig graden was doe (handdoeken, vaatdoeken, onderbroeken, theedoeken enz.) doet hij er bij de ecostand langer over maar bereikt hij niet de zestig graden? Is het hygiënisch gezien dan wel hetzelfde? Ik begrijp het ook niet zo goed. Die temperatuur is toch nodig voor het doden van de bacteriën?
Die gaan ook al dood door zeep.
Mevrouw75
[..]
Het scheelt maar een paar graden.
Hier leggen ze het uit:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/wasmachine/
Ysenda
26-08-2022 om 13:44
Mevrouw75 schreef op 26-08-2022 om 13:43:
[..]
Oh, dan heb jij weer een andere eco-stand dan ik, haha.
Ik heb gewoon 30 graden, en de 40/60 die ik ook eco kan kiezen en 90 graden.
de 30 graden is in mijn geval wel eco-der dan 40-eco, omdat de temperatuur lager is.
Het korte programma daarentegen kost weer meer energie, dan is de temperatuur als je kiest voor 40 graden niet 38, maar 42.
Ik heb alleen een super eco stand, alle andere standen zijn eco ingeregeld. Moderne 2 jaar oude machine.
ShowyHummingbird30
26-08-2022 om 13:47
[..]
Mijn wasmachine heeft een eco stand 40-60. Dan verwarmt hij tot ongeveer 40, en doet er langer over. Daardoor wordt ook 60 graden was schoon.
Extreem met bacteriën vervuild spul, dus bij buikgriep en zo, zou ik op een "gewone" 50 graden was doen. Maar in een gezin maakt het eigenlijk niet zoveel uit. De zeep met het uitgebreide proces zorgen ervoor dat het echt wel hygienisch schoon wordt. (Want anders hadden die fabrikanten al lang een proces aan de broek gehad.)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.