Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 13:48
Mevrouw75 schreef op 26-08-2022 om 13:43:
[..]
Het scheelt maar een paar graden.
Hier leggen ze het uit:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/wasmachine/
Dankjewel, ik ga het lezen.
Edit: net gekeken maar in het filmpje wordt inderdaad aangeraden vaatdoeken op het gewone 60 graden programma te draaien....
Misschien moet ik er nog dertig bijkopen en dan maar heel af en toe wassen
Mevrouw75
26-08-2022 om 13:53
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 13:48:
[..]
Dankjewel, ik ga het lezen.
Edit: net gekeken maar in het filmpje wordt inderdaad aangeraden vaatdoeken op het gewone 60 graden programma te draaien....
Misschien moet ik er nog dertig bijkopen en dan maar heel af en toe wassen
![]()
Er wordt ook aangeraden (door deze mileucentraal notabene!) om als het hygiënisch moet wit-wasmiddel te gebruiken omdat daar bleekmiddel inzit.
08
Soms is wassen op 60 graden wel verstandig. Bijvoorbeeld als je vaatdoekjes wast of als je baby een darminfectie heeft. Gebruik dan voor een hygiënisch goed resultaat een waspoeder voor de witte was, daar zit bleekmiddel in.
arnica25
26-08-2022 om 13:54
Ysenda schreef op 26-08-2022 om 13:39:
[..]
Het water wordt tot max 20-30° verwarmd, het schoon worden komt door het schuren van de was tegen elkaar en inweken waardoor de enzymen in je wasmiddel hun werk kunnen doen. Die weken minder goed bij hogere temperaturen.
Ook wordt er minder water gebruikt door minder spoelbeurten.
Het verwarmen van het water kost het meeste energie.
Maar het verbruikt wel 3 uur elektriciteit, overigens kan ik bij het eco programma gewoon de graden instellen, ook al wordt er minder gebruikt om te verwarmen. Ik vat het eigenlijk nog steeds niet. Ik heb ook sinds een paar maanden een Bosch vaatwasser. De eco stand duurt ook iets van 3 1/2 uur terwijl het auto-programma 1 1/2 uur duurt.
Ysenda
26-08-2022 om 13:59
arnica25 schreef op 26-08-2022 om 13:54:
[..]
Maar het verbruikt wel 3 uur elektriciteit, overigens kan ik bij het eco programma gewoon de graden instellen, ook al wordt er minder gebruikt om te verwarmen. Ik vat het eigenlijk nog steeds niet. Ik heb ook sinds een paar maanden een Bosch vaatwasser. De eco stand duurt ook iets van 3 1/2 uur terwijl het auto-programma 1 1/2 uur duurt.
Het verbruik zit in het verwarmen van het water.
Minder warm is minder energie verbruik.
Het schommelen en centrifugeren vraagt niet zoveel energie.
Het energie verbruik is niet over de 3 uur continu hetzelfde.
Hetzelfde bij een vaatwasser, er wordt voor bevochtigd waardoor het vuil daarna makkelijker los laat, langer wachten leidt tot makkelijker los laten. Ook wordt er daarna langer gesproeid waardoor het vuil makkelijker afgespoeld wordt.
Het kost tijd maar geen energie.
Mevrouw75
26-08-2022 om 13:59
arnica25 schreef op 26-08-2022 om 13:54:
[..]
Nee, want het is niet 3 uur aan het draaien, je was ligt gewoon te weken.
Rondstruiner
26-08-2022 om 14:04
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 13:18:
[..]
Ik weet ook wel dat dat kan, maar naar mijn idee is het het bij velen een kwestie van andere keuzes maken. Voor de prijs van een frikandelbroodje kun je ook een half volkoren kopen. Dat bedoel ik een beetje.
Met ongezond bedoel ik niet dat soort dingen, dat eet ik niet.
Ik gebruik bijvoorbeeld plantaardige melk. In de goedkoopste zitten allerlei toevoegingen, een hele lijst ingredienten, inclusief hulpstoffen als maltodextrine die suiker bevatten, dus zelfs in de ongezoete versie zit nog suiker. Ik koop dus maar duurdere, omdat daar vaak maar drie ingrediënten in zitten en geen suiker. (Dus gezonder, aldus wetenschappers als jaap Seidell die aangeven dat zwaarder bewerkt voedsel minder gezond is).
Ook bij bijvoorbeeld pindakaas, hoe minder toevoegingen er in zitten, hoe duurder.
En ik eet geen vleesvervangers meer, maar in plaats daarvan dus extra groenten, peulvruchten en noten. Ik ben gewoon echt duurder uit sinds ik dat doe. Het is goedkoper om minder groente en vleesvervangers te eten, terwijl de vleesvervangers dus ook ultrabewerkte producten zijn met vaak veel zout. Niet bepaald gezond.
Madamecannibale
26-08-2022 om 14:06
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 14:04:
[..]
Ik gebruik bijvoorbeeld plantaardige melk. In de goedkoopste zitten allerlei toevoegingen, een hele lijst ingredienten, inclusief hulpstoffen als maltodextrine die suiker bevatten, dus zelfs in de ongezoete versie zit nog suiker. Ik koop dus maar duurdere, omdat daar vaak maar drie ingrediënten in zitten en geen suiker. (Aldus wetenschappers als jaap Seidell die aangeven dat zwaarder bewerkt voedsel minder gezond is).
Ook bij bijvoorbeeld pindakaas, hoe minder toevoegingen er in zitten, hoe duurder.
En ik eet geen vleesvervangers meer, maar in plaats daarvan dus extra groenten, peulvruchten en noten. Ik ben gewoon echt duurder uit sinds ik dat doe. Het is goedkoper om minder groente en vleesvervangers te eten, terwijl de vleesvervangers dus ook ultrabewerkte producten zijn met vaak veel zout. Niet bepaald gezond.
Als je plantaardige melk drinkt zou ik je aanraden het zelf te maken. Zelf havermelk maken is super goedkoop en dan bepaal je zelf wat je toevoegt.
redbulletje
26-08-2022 om 14:06
Yumi schreef op 26-08-2022 om 12:17:
Leuk al die bespaartips
![]()
Moet de titel van dit topic misschien veranderen in:
Kunnen jullie nog rondkomen? Wat kunnen we nog doen?
Want het kabinet is zoals gewoonlijk druk met de problemen voor zich uit te schuiven.
Het kabinet is vooral druk met geld over de balk smijten naar alles behalve de Nederlander. 700 Miljoen voor asielzoekers is geen enkel issue blijkbaar terwijl bij dat hele fucking debat geen enkele toezegging vanaf kon voor de lastenverlichting voor Nederlanders. Dit is toch niet meer uit te leggen?
ZanyHeron88
26-08-2022 om 14:07
[..]
Ik gebruik bijvoorbeeld plantaardige melk. In de goedkoopste zitten allerlei toevoegingen, een hele lijst ingredienten, inclusief hulpstoffen als maltodextrine die suiker bevatten, dus zelfs in de ongezoete versie zit nog suiker. Ik koop dus maar duurdere, omdat daar vaak maar drie ingrediënten in zitten en geen suiker. (Dus gezonder, aldus wetenschappers als jaap Seidell die aangeven dat zwaarder bewerkt voedsel minder gezond is).
Ja, dat bedoel ik dus, onbewerkt eten is duurder.
ZanyHeron88
26-08-2022 om 14:08
Madamecannibale schreef op 26-08-2022 om 14:06:
[..]
Als je plantaardige melk drinkt zou ik je aanraden het zelf te maken. Zelf havermelk maken is super goedkoop en dan bepaal je zelf wat je toevoegt.
Havermelk is alleen geen volwaardige vervanger en niet zo gezond. Het levert vooral koolhydraten zonder remming van vet, vezels of eiwit. Hallo hoge glucose spiegels..
NocturnalMule38
26-08-2022 om 14:16
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 12:44:
[..]
Glutenvrij is dieetvoedsel. Iemand die niets mankeert hoeft dat niet te kopen. Dat valt voor mij dus niet onder "gezond voedsel"
Ik heb coeliakie en moet dit dus eten. Al 16 jaar. Ik gaf het aan omdat het een duur deel is . Dat mijn budget anders 175 was geweest.
Ik begrijp sowieso niet waarom iemand dit voor de lol zou eten. Het is duurder maar niet lekkerder.
Angela1967
26-08-2022 om 14:16
redbulletje schreef op 26-08-2022 om 14:06:
[..]
Het kabinet is vooral druk met geld over de balk smijten naar alles behalve de Nederlander. 700 Miljoen voor asielzoekers is geen enkel issue blijkbaar terwijl bij dat hele fucking debat geen enkele toezegging vanaf kon voor de lastenverlichting voor Nederlanders. Dit is toch niet meer uit te leggen?
als je goed leest is de uitleg wel te volgen. Dat je het er niet mee eens bent omdat je een heel ander mens- en wereldbeeld hebt, dat is een ander verhaal.
gr Angela
Herfstappeltaart
26-08-2022 om 14:17
[..]
Met dit soort artikelen begrijp ik wat je bedoelt, maar plantaardige melk is ook vrij specifiek. Ik koop altijd de 100% pindakaas bij Lidl. Is een grote pot van 600 gram zonder enige toevoeging. Maar wel een stuk goedkoper dan de huismerk 100% pindakaas van AH bijvoorbeeld (met minder inhoud).
Vleesvervangers eet ik ook niet, inderdaad allesbehalve gezond. Met uitzondering van Valess schnitzel, die neem ik weleens. Ook niet zo gezond trouwens, maar vooruit.
Rondstruiner
26-08-2022 om 14:18
Madamecannibale schreef op 26-08-2022 om 14:06:
[..]
Ik gebruik vooral sojamelk vanwege de proteine. Kun je dat ok makkelijk zelf maken?
Rondstruiner
26-08-2022 om 14:22
Herfstappeltaart schreef op 26-08-2022 om 14:17:
[..]
Met dit soort artikelen begrijp ik wat je bedoelt, maar plantaardige melk is ook vrij specifiek. Ik koop altijd de 100% pindakaas bij Lidl. Is een grote pot van 600 gram zonder enige toevoeging. Maar wel een stuk goedkoper dan de huismerk 100% pindakaas van AH bijvoorbeeld (met minder inhoud).
Vleesvervangers eet ik ook niet, inderdaad allesbehalve gezond. Met uitzondering van Valess schnitzel, die neem ik weleens. Ook niet zo gezond trouwens, maar vooruit.
Daar zal ik eens naar kijken dan, naar die pindakaas bij de Lidl. Lidl heeft de prijzen vaak niet op de website staan, dat vergelijkt zo lastig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.