Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
NocturnalMule38
27-08-2022 om 14:30
wild-flower schreef op 27-08-2022 om 13:47:
[..]
De Sammills Pasta glutenvrij van de Dirk valt nog mee in prijs . Euro 1.09 voor 500 gram .
Ja, pasta is sowieso tegenwoordig redelijk betaalbaar. Het is meer brood, koekjes, ontbijtgranen ,
Vooralsnog lukt het nog hoor. Maar dagelijks brood of afbakbrood is echt niet haalbaar. Zijn ergere dingen ik heb voldoende te eten.
LostJellyfish83
27-08-2022 om 15:15
Mevrouw75 schreef op 27-08-2022 om 13:55:
[..]
Azijn.
Dat kan natuurlijk ook nog. Dankje
ToetieToover
27-08-2022 om 15:37
Spelt is niet glutenvrij in de zin van ‘geschikt voor mensen met coeliakie’.
De beroemde
Braziliaanse kaasbroodjes maak ik minder calorierijk door de helft van de kaas door (in het ei) gepureerde uien te vervangen. Ook doe ik er haverzemelen doorheen voor de vezels. Smaakt nog steeds even goed! En vult beter.
Meestal eet ik zelfgebakken zadencrackers en soep of iets met peulvruchten. Ik bak zelf granola van haver, eiwitten en noten, dat eet ik dan met kwark. Ik eet ook graag hartige kwark (met groenten en zaden) en in de winter havermoutpap.
Ook lekker snel: socca, pannenkoeken van kikkererwtenmeel. Jumbo had heel even glutenvrij kikkererwtenmeel maar bij de onze zie ik het nu niet meer. Jammer. Ik maal het zelf in de keukenmachine, net als linzenmeel.
in de avond eet ik niet zo vaak pasta. Meestal rijst of aardappelen of peulvruchten. De gele linzenspaghetti van ah is lekker maar een pak zelf te koken linzen blijft nog altijd goedkoper.
Mukske
27-08-2022 om 20:54
Paracelsus schreef op 26-08-2022 om 14:59:
weet iemand van jullie of je appel blokjes kan invriezen. Ik heb kilo’s appels van mijn bomen gehaald vandaag
Koken/stoven in een klein bodempje water, wat citroensap en een beetje kaneel = prima zelfgemaakte appelmoes…. Kan in porties de vriezer.
Zelfde recept met als extra een schepje suiker en als de appeltjes bijna gaar zijn een handje rozijnen en een eetlepel maizena aangemaakt met wat water erdoor. Even kort opkoken zodat de vloeistof wat opstijft en voilà, lekkere vulling voor appelflappen…. Die in de vriezer kunnen.
Ysenda
27-08-2022 om 21:09
Mukske schreef op 27-08-2022 om 20:54:
[..]
Koken/stoven in een klein bodempje water, wat citroensap en een beetje kaneel = prima zelfgemaakte appelmoes…. Kan in porties de vriezer.
Zelfde recept met als extra een schepje suiker en als de appeltjes bijna gaar zijn een handje rozijnen en een eetlepel maizena aangemaakt met wat water erdoor. Even kort opkoken zodat de vloeistof wat opstijft en voilà, lekkere vulling voor appelflappen…. Die in de vriezer kunnen.
Waarom in de vriezer.
Jampotjes en deksels uitkoken, hete appelmoes tot de rand in hete potjes, deksels erop, omdraaien, af laten koelen en jaren houdbaar buiten de koelkast/vriezer.
Mukske
27-08-2022 om 21:19
Ysenda schreef op 27-08-2022 om 21:09:
[..]
Waarom in de vriezer.
Jampotjes en deksels uitkoken, hete appelmoes tot de rand in hete potjes, deksels erop, omdraaien, af laten koelen en jaren houdbaar buiten de koelkast/vriezer.
Kan natuurlijk ook maar ik gebruik zelf geen potjes… heb die dus ook niet en hier gaat alles in de vriezer. Het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.
TanSwallow86
27-08-2022 om 21:31
Ysenda schreef op 27-08-2022 om 21:09:
[..]
Waarom in de vriezer.
Denk dat jaren een beetje overdreven is.
MidasWolf
27-08-2022 om 21:35
HarleyQuin schreef op 27-08-2022 om 21:31:
[..]
Wanneer je er echt goed in bent is een 2-3 jaar mogelijk.
Ysenda
27-08-2022 om 22:17
HarleyQuin schreef op 27-08-2022 om 21:31:
[..]
Nee hoor, is echt jaren. Ik eet nu nog appelmoes en stoofperen uit 2019. Ik ga dit jaar pas weer nieuwe maken.
Ysenda
27-08-2022 om 22:18
Mukske schreef op 27-08-2022 om 21:19:
[..]
Kan natuurlijk ook maar ik gebruik zelf geen potjes… heb die dus ook niet en hier gaat alles in de vriezer. Het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.
Nadeel van de vriezer is dat het a elektriciteit verbruikt en b ruimte inneemt. a is duur en b heb ik niet.
ZanyHeron88
27-08-2022 om 22:34
Ysenda schreef op 27-08-2022 om 22:18:
[..]
Nadeel van de vriezer is dat het a elektriciteit verbruikt en b ruimte inneemt. a is duur en b heb ik niet.
Ik zou niet zonder mijn vriezer kunnen. Ik heb gelukkig de ruimte. Ik kook vaak vooruit met producten die ik goedkoop kan inslaan. Zoals to good to go pakketten.
Tatemae
27-08-2022 om 23:08
wild-flower schreef op 27-08-2022 om 09:28:
[..]
Ik eet ook teff , maar alleen de Jumbo hier heeft dat nog in het assortiment ( Zonnatura 300 gram voor 2,99 ) . Waar koop jij de teff goedkoper ?
Bij de biowinkel en bulk koop ik online. Die van de biowinkel is 100% glutenvrij. Daar koop ik bijvoorbeeld 100% glutenvrije boekweit.
We proberen zo gevarieerd mogelijk te eten qua granen door haar dieet.
Tatemae
27-08-2022 om 23:11
Paracelsus schreef op 27-08-2022 om 22:34:
[..]
Ik zou niet zonder mijn vriezer kunnen. Ik heb gelukkig de ruimte. Ik kook vaak vooruit met producten die ik goedkoop kan inslaan. Zoals to good to go pakketten.
Wij hebben zelfs 2 vriezers om alles goed te bewaren. Zeker biovlees wat korting heeft ivm de houdbaarheid kopen we standaard (25, 35 of 50%).
Door veelvuldig gebruik van onze crockpot maken we maaltijden voor 2 dagen en de rest vriezen we in. En dat neem ik vaak weer mee naar mij werk.
Tatemae
27-08-2022 om 23:21
redbulletje schreef op 27-08-2022 om 11:52:
Kun je zelf geen glutenvrij brood bakken?
Dat kan zeker. Echter is dat vrij ingewikkeld. Gluten zorgen voor elasticiteit in het deeg en eindproduct. Doordat je dus glutenvrije producten gebruikt, krijg je of heel droog brood of een baksteen. Mij is het na talloze pogingen niet gelukt iets er tussenin te vinden. Dus ik laat het over aan de fabriek.
redbulletje
27-08-2022 om 23:26
Tatemae schreef op 27-08-2022 om 23:21:
[..]
Dat kan zeker. Echter is dat vrij ingewikkeld. Gluten zorgen voor elasticiteit in het deeg en eindproduct. Doordat je dus glutenvrije producten gebruikt, krijg je of heel droog brood of een baksteen. Mij is het na talloze pogingen niet gelukt iets er tussenin te vinden. Dus ik laat het over aan de fabriek.
Oh das idd vervelend. Ik bak wel ns brood en had gelezen dat melk gebruiken ipv water het brood ook malser maakt. Dit werkt bij normaal brood in elk geval uitstekend. Geen idee wat het effect is bij glutenvrij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.