Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

wild-flower schreef op 06-09-2022 om 12:22:

-Zet je verwarming op 19 graden, je bespaart dan gemiddeld 200 euro per jaar.
-Gebruik een ventilator in plaats van een airco, dat scheelt je 6 euro per dag.
-Door slecht vijf minuten te douchen bespaar je 130 euro per jaar. ( minder minuten / meer besparen )
- Droog was aan de waslijn ipv wasdroger , dat scheelt €100 per jaar

meer tips :

http://zetookdeknopom.nl/

Verwarming op 19 doe ik maar niet, dan zet ik m hoger dan ik normaal heb staan. Maar die airco. Klinkt leuk natuurlijk die ventilator, maar dan denk ik niet dat ik de zomer had overleefd. Wel een reminder om eens goed na te denken over oplossingen. Droger heb ik niet. Douchen doe ik ook niet lang of iedere dag

wild-flower schreef op 06-09-2022 om 12:22:

-Zet je verwarming op 19 graden, je bespaart dan gemiddeld 200 euro per jaar.
-Gebruik een ventilator in plaats van een airco, dat scheelt je 6 euro per dag.
-Door slecht vijf minuten te douchen bespaar je 130 euro per jaar. ( minder minuten / meer besparen )
- Droog was aan de waslijn ipv wasdroger , dat scheelt €100 per jaar

meer tips :

http://zetookdeknopom.nl/

Typsich zo'n lijstje wat door iemand in één van die Haagse torens bedacht is. Iemand met een riant ambtenarensalaris ( + warmtepomp en zonnepanelen) die zich waarschijnlijk niet al te druk hoeft te maken over de rekeningen. 

Mensen die al op moeten letten waar het geld naartoe gaat, doen minstens 3 van de 4 punten uit zichzelf al jaren. 

Ainne schreef op 06-09-2022 om 16:56:

Afgekeken van Tim Spector zeker, Dorestad? Van hem mag je ook specerijen meetellen trouwens.

Ik ben ook even uit mijn hoofd aan het tellen voor wat ik eet deze week, maar ik kom zeker niet aan zo'n lange lijst.

Ui, knoflook, broccoli, boerenkool, aardappel, wortel, paprika, tomaat, erwten, witte kool, rabarber, mandarijn, granny smith, limoen, kersen, bosbessen, mango, ananas, aardbeien, kant en klare stirfry-groentemix, sperziebonen, sugarsnaps, verse chili, gember, kimchi, bloemkool, spinazie en verder kan ik even niets bedenken. Zeker de helft komt uit de vriezer trouwens.

Oh en ook boekweit, maar dat valt toch niet onder groenten/fruit? En verse munt voor de mojito's, telt dat?

Edit: oh wacht, ik dacht dat jouw groenten/fruitlijst voor deze wéék was!

Boekweit is inderdaad een pseudograan. Nee, dit is wat mijn ouders oa verbouwen maar het klopt wat je schrijft: Tim. Daarnaast ben ik ook aardig gecharmeerd van de recepten en ideeën van Rineke 

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 16:29:

[..]

Ik streef zelf naar het eten van 20 tot 25 verschillende soorten groenten per week en 10 verschillende soorten fruit. Dat lukt me door de TGTG pakketten van Lidl en door de groentetuin van ouders en van onszelf. En door het kopen van diepvriesgroenten/fruit buiten het seizoen. En door in tijden van overvloed aan oogst in te vriezen voor later. Óók kiwi. Op deze manier eten we goedkoop en afwisselend. En betalen we nergens de hoofdprijs

Heel goed idee, diepvriesfruit en groenten koop ik inderdaad ook regelmatig.

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 16:46:

[..]

Even kijken naar de dingen die mijn ouders in tuin hebben en invriezen/wecken/droog bewaren:

1. aardappelen
  2. Asperges
  3. Uien
  4. Groene en gele Komkommers
  5. Paprika's
  6. Tomaten in soorten en maten
  7. Rode kool
  8. Spitskool
  9. Savoioie kool
  10. Boerenkool
  11. Prei
  12. Rode bieten
  13. Sperciebonen
  14. Peultjes
  15. Snijbonen
  16. Tuinbonen
  17. Courgette
  18. Pompoenen
  19. Rabarber
  20. Rode bessen
  21. Wijnbessen
  22. Peren en stoofperen
  23. Handappel, moesappels
  24. Lava's
  25. Bieslook
  26. Peterselie
  27. Andijvie
  28. Spinazie
  29. Zomerwortel
  30. Winterwortel
  31. Schorseneren
  32. Knoflook
  33. Knolselderij
  34. Witte bonen/bruine bonen
  35. Boekweit

Dit is wat me nu zo te binnen schiet. Zeker weten dat ik nog diverse dingen vergeet. Daarnaast zoekt mijn moeder paddestoelen.

Wat zijn Lava's ? En wijnbessen?

Schommelstoel schreef op 06-09-2022 om 18:21:

[..]

Typsich zo'n lijstje wat door iemand in één van die Haagse torens bedacht is. Iemand met een riant ambtenarensalaris ( + warmtepomp en zonnepanelen) die zich waarschijnlijk niet al te druk hoeft te maken over de rekeningen.

Mensen die al op moeten letten waar het geld naartoe gaat, doen minstens 3 van de 4 punten uit zichzelf al jaren.

En een ventilator i.p.v. een airco?  Ik heb geen van beide. En toch de zomer doorgekomen.

Iemand die ècht geen cent te makken heeft kan zich zoiets helemaal niet veroorloven (ik bedoel niet mezelf).  Wat een open deur-lijstje.

Herfstappeltaart schreef op 06-09-2022 om 19:42:

[..]

Lava is volgens mij een kruid dat sterk smaakt en lijkt op selderij maar dan een stuk groter en grover. Hier ( noord Brabant) noemen wij het een maggiplant. Als ik goed zit dan he? 

lavas of maggiplant, Levisticum officinale (zadenzakje) - TuinJoop

Herfstappeltaart schreef op 06-09-2022 om 19:42:

[..]

Lavas bedoel ik. Dat is maggiplant. En wijnbessen zijn soort kleine frambozen. Met een grote oogst bessen aan een kleine struik

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

06-09-2022 om 20:13

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 20:12:

[..]

Lavas bedoel ik. Dat is maggiplant. En wijnbessen zijn soort kleine frambozen. Met een grote oogst bessen aan een kleine struik

(Japanse) wijnbessen zijn echt verrukkelijk. Zoeter dan bramen en niet zo melig als frambozen.

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 20:12:

[..]

Smaken ze ook naar framboos?

Kadushi schreef op 06-09-2022 om 20:15:

[..]

Smaken ze ook naar framboos?

Zoeter,  hogere opbrengst,  prima in te vriezen.  Ik heb ze o.a. in een smal strookje zand (breedte ongeveer 15 cm)tegen een warme muur aan. Ikheb een super oogst gehad,  onverdiend,  want ze hebben geen drup water van me gehad.

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 21:41:

[..]

Zoeter, hogere opbrengst, prima in te vriezen. Ik heb ze o.a. in een smal strookje zand (breedte ongeveer 15 cm)tegen een warme muur aan. Ikheb een super oogst gehad, onverdiend, want ze hebben geen drup water van me gehad.

Ow? Die moek hemm'n! Koop je die als zaad of plant en zijn ze eventueel zelf te kweken uit de bessen? Ik heb verschillende soorten frambozen gezet dit jaar maar deze klinken echt ideaal!

Kadushi schreef op 06-09-2022 om 21:52:

[..]

Ow? Die moek hemm'n! Koop je die als zaad of plant en zijn ze eventueel zelf te kweken uit de bessen? Ik heb verschillende soorten frambozen gezet dit jaar maar deze klinken echt ideaal!

Ik heb zelfs jaren geleden mijn frambozen en bramen ervoor verwijderd.  Ik kreeg een paar jonge wijnbessen uit tuin ouders.  Dat spul heeft expansiedrift.  Er groeit zo een nieuwe tak uit die zich makkelijk weer wortelt.  Die van mij zijn ongeveer 2,5 m hoog en dus smal. Ik snoei op goed geluk af en toe wat weg. 

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 22:01:

[..]

Ik heb zelfs jaren geleden mijn frambozen en bramen ervoor verwijderd. Ik kreeg een paar jonge wijnbessen uit tuin ouders. Dat spul heeft expansiedrift. Er groeit zo een nieuwe tak uit die zich makkelijk weer wortelt. Die van mij zijn ongeveer 2,5 m hoog en dus smal. Ik snoei op goed geluk af en toe wat weg.

Opschepster! Wij hadden vandaag een heerlijke salade van rucola, kerstomaatjes en komkommer uit eigen tuin. Met balsamico dressing pijnboompitjes en lauwwarme honinggeitenkaas. 

Ik ga eens op zoek voor volgend jaar. Lijkt mij heerlijk zo'n makkelijke struik vol met zoete bessen. Lijkt me ook makkelijk te verwerken in van alles zoals jam, taart en siroop. Je boft maar!

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 22:40

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 22:01:

[..]

Ik heb zelfs jaren geleden mijn frambozen en bramen ervoor verwijderd. Ik kreeg een paar jonge wijnbessen uit tuin ouders. Dat spul heeft expansiedrift. Er groeit zo een nieuwe tak uit die zich makkelijk weer wortelt. Die van mij zijn ongeveer 2,5 m hoog en dus smal. Ik snoei op goed geluk af en toe wat weg.

Wat leuk! Ik heb nog wat ruimte en ga eens kijken of ik er ergens 1 kan krijgen. Ik ben ook dol op de bramen en frambozen uit onze tuin. Elke dag wel een bakje vol en dat al een maand lang 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.