Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Kadushi schreef op 06-09-2022 om 22:17:

[..]

Opschepster! Wij hadden vandaag een heerlijke salade van rucola, kerstomaatjes en komkommer uit eigen tuin. Met balsamico dressing pijnboompitjes en lauwwarme honinggeitenkaas.

Ik ga eens op zoek voor volgend jaar. Lijkt mij heerlijk zo'n makkelijke struik vol met zoete bessen. Lijkt me ook makkelijk te verwerken in van alles zoals jam, taart en siroop. Je boft maar!

Klinkt heerlijk! Ik bof met ouders die hoogbejaard en nog vitaal zijn. Ik realiseer me terdege dat ik mijn handen moet dichtknijpen met toegang ook tot zoveel mogelijkheden.  Op deze manier ben ik dus ook opgevoed,  het hele jaar eten van oogst uit eigen tuin.  En ook al heb ik het zelf jarenlang anders gedaan,  met obesitas als gevolg,  ergens zat het dus ook in mij. Maar het is in mijn familie en vriendenkring ook heel gewoon om groenten en fruit te kweken en te verwerken.

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 22:49:

[..]

Klinkt heerlijk! Ik bof met ouders die hoogbejaard en nog vitaal zijn. Ik realiseer me terdege dat ik mijn handen moet dichtknijpen met toegang ook tot zoveel mogelijkheden. Op deze manier ben ik dus ook opgevoed, het hele jaar eten van oogst uit eigen tuin. En ook al heb ik het zelf jarenlang anders gedaan, met obesitas als gevolg, ergens zat het dus ook in mij. Maar het is in mijn familie en vriendenkring ook heel gewoon om groenten en fruit te kweken en te verwerken.

Was maar een grapje hoor maar dat had je hopelijk vast door. Ook ik ben op deze manier opgevoed, bijna alles kwam van eigen land tot aan het vlees toe. Hele weken doppen, snijden inmaken enzo komt je dus vast bekend voor. Wat baalde ik soms als tiener zijnde zeg! En toch, het zit me ook gewoon in het bloed. Zelfs op mijn kleine stukje voortuin waar alleen de zon schijnt staat alles vol in speciale vlieszakken. 

Het was niet echt veel want ik ben te laat begonnen en had nog genoeg te leren maar ik was blij met wat ik kon oogsten. Peultjes, rabarber, kerstomaatjes, 2 komkommers, een schaaltje blauwe bessen, een maal okers en kousenband kruiden etc. Nu is het allemaal ver afgelopen  en het wachten is nog op de zoete aardappels die ik zelf gekweekt heb. 

Ik heb veel geleerd en grootse plannen voor volgend jaar, waaronder jouw bessen! Wat smaakt het toch allemaal anders en heerlijk he, vers uit de tuin!

Kadushi schreef op 06-09-2022 om 23:40:

[..]

Was maar een grapje hoor maar dat had je hopelijk vast door. Ook ik ben op deze manier opgevoed, bijna alles kwam van eigen land tot aan het vlees toe. Hele weken doppen, snijden inmaken enzo komt je dus vast bekend voor. Wat baalde ik soms als tiener zijnde zeg! En toch, het zit me ook gewoon in het bloed. Zelfs op mijn kleine stukje voortuin waar alleen de zon schijnt staat alles vol in speciale vlieszakken.

Het was niet echt veel want ik ben te laat begonnen en had nog genoeg te leren maar ik was blij met wat ik kon oogsten. Peultjes, rabarber, kerstomaatjes, 2 komkommers, een schaaltje blauwe bessen, een maal okers en kousenband kruiden etc. Nu is het allemaal ver afgelopen en het wachten is nog op de zoete aardappels die ik zelf gekweekt heb.

Ik heb veel geleerd en grootse plannen voor volgend jaar, waaronder jouw bessen! Wat smaakt het toch allemaal anders en heerlijk he, vers uit de tuin!

Zeker joh, het is een grapje maar ik ben desalniettemin me terdege bewust van hoe gewoon èn bijzonder het is. Met inderdaad de fiks herkenbare tegenzin van bonen punten. En nog, ook nu heb ik er lang niet altijd zin in. Ook al is het lekker, het is gewoon ook soms veel werk. Ook mijn ouders vinden dat niet altijd even leuk. Maar het hoort er gewoon bij.  Zoetr aardappelen schijnt prima te kunnen. Vlees: mijn vader was jager, dus als kind kregen we 5 x per week wild. Als je in het noorden woont kan je wijnbesstruikrn krijgen van me

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 20:12:

[..]

Lavas bedoel ik. Dat is maggiplant. En wijnbessen zijn soort kleine frambozen. Met een grote oogst bessen aan een kleine struik

Ah lavas, ja dat ken ik wel  . Wijnbessen kende ik niet.

PriceyRook54

PriceyRook54

07-09-2022 om 08:18

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 22:49:

[..]

Klinkt heerlijk! Ik bof met ouders die hoogbejaard en nog vitaal zijn. Ik realiseer me terdege dat ik mijn handen moet dichtknijpen met toegang ook tot zoveel mogelijkheden. Op deze manier ben ik dus ook opgevoed, het hele jaar eten van oogst uit eigen tuin. En ook al heb ik het zelf jarenlang anders gedaan, met obesitas als gevolg, ergens zat het dus ook in mij. Maar het is in mijn familie en vriendenkring ook heel gewoon om groenten en fruit te kweken en te verwerken.

Lijkt me echt geweldig, alles uit eigen tuin. Vorige week zat ik met vriendinnen in een hotel en álle groenten op ons bord, en de bloemen op tafel kwamen uit hun (reuze)tuin. Helaas woon ik op een soort rots en de aarde erop is klei. Niet makkelijk tuinieren en sowieso een piepklein tuintje. Wie weet ooit als we minder kunnen werken. 

Ik kwam deze pilaar fruitboompjes voor op mijn balkon tegen en die ga ik planten zodra het weer het toelaat.☺️

7a84764ef20f1973f95c3746bb18b8aa.jpg

Yumi schreef op 07-09-2022 om 11:27:

Ik kwam deze pilaar fruitboompjes voor op mijn balkon tegen en die ga ik planten zodra het weer het toelaat.☺️

7a84764ef20f1973f95c3746bb18b8aa.jpg

Ahh wat leuk zeg! Waar heb je die gezien? Zijn die rechtse nou kersen? Ik zou wel graag kersen op mijn balkon willen. Ik heb gisteren nog mijn zelf geoogste aardappelen zitten eten. Gepot van 1 aardappel uit een zakje uit de supermarkt. En ik heb van een supermarktpaprika de zaadjes in een potje gestopt, daar heb ik nu kleine plantjes uit. En ik had speciaal aardbeienzaad gekocht, daar heb ik nu ook een mini plantje van. Komkommer ook, maar die kwam niet op. En ik had tuinkers binnen, dat is allang verorberd door de dieren des huizes.

Rockstar schreef op 07-09-2022 om 11:34:

[..]

Ahh wat leuk zeg! Waar heb je die gezien? Zijn die rechtse nou kersen? Ik zou wel graag kersen op mijn balkon willen. Ik heb gisteren nog mijn zelf geoogste aardappelen zitten eten. Gepot van 1 aardappel uit een zakje uit de supermarkt. En ik heb van een supermarktpaprika de zaadjes in een potje gestopt, daar heb ik nu kleine plantjes uit. En ik had speciaal aardbeienzaad gekocht, daar heb ik nu ook een mini plantje van. Komkommer ook, maar die kwam niet op. En ik had tuinkers binnen, dat is allang verorberd door de dieren des huizes.

Klopt dat zijn kersen Google laat een aantal aanbiedingen zien bij pilaar fruitbomen, maar ik ga liever naar het tuincentrum

Wat leuk dat je met die zaadjes al plantjes hebt, maar kan dat in deze tijd ook nog?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

07-09-2022 om 12:10

Yumi schreef op 07-09-2022 om 11:53:

[..]

Klopt dat zijn kersen Google laat een aantal aanbiedingen zien bij pilaar fruitbomen, maar ik ga liever naar het tuincentrum

Wat leuk dat je met die zaadjes al plantjes hebt, maar kan dat in deze tijd ook nog?

Tip, als het in de buurt zit. Fruitbomen.net.

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Ik heb 15 bomen besteld en er is er maar 1 doodgegaan in 10 jaar tijd. 

Paracelsus schreef op 07-09-2022 om 12:10:

[..]

Tip, als het in de buurt zit. Fruitbomen.net.

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Ik heb 15 bomen besteld en er is er maar 1 doodgegaan in 10 jaar tijd.

Bedankt voor de tip, helaas te ver weg en de pilaar/zuilbomen kunnen vanwege de lengte niet worden verzonden.

Wat een grote tuin en heerlijke tuin heb jij dat je 15 bomen kwijt kunt, super!

ZanyHeron88

ZanyHeron88

07-09-2022 om 12:25

Yumi schreef op 07-09-2022 om 12:19:

[..]

Bedankt voor de tip, helaas te ver weg en de pilaar/zuilbomen kunnen vanwege de lengte niet worden verzonden.

Wat een grote tuin en heerlijke tuin heb jij dat je 15 bomen kwijt kunt, super!

Het valt heel erg mee hoor. Het zijn fruitstruiken en staan er als erfafscheiding. Maar doordat ze zo klein zijn kan je er veel kwijt. En ze geven echt enorme hoeveelheden aan appels/ peren. Ik heb de hele tuin z’n beetje vol gestopt met fruit, groente en noten 

Yumi schreef op 07-09-2022 om 11:53:

[..]

Geen idee. Ze stonden bij mij sowieso een paar maanden binnen eerst, als klein kiembabietje. Dus je kan ze misschien gewoon binnen laten overwinteren. Snel groeien doen ze toch niet.

Paracelsus schreef op 07-09-2022 om 12:25:

[..]

Het valt heel erg mee hoor. Het zijn fruitstruiken en staan er als erfafscheiding. Maar doordat ze zo klein zijn kan je er veel kwijt. En ze geven echt enorme hoeveelheden aan appels/ peren. Ik heb de hele tuin z’n beetje vol gestopt met fruit, groente en noten

Hoe dan ook, het klinkt goed en de gedachte dat ze ondanks de grote van de plant/boom veel fruit geven is top 

🍒🥑🍏

Rockstar schreef op 07-09-2022 om 12:30:

[..]

Geen idee. Ze stonden bij mij sowieso een paar maanden binnen eerst, als klein kiembabietje. Dus je kan ze misschien gewoon binnen laten overwinteren. Snel groeien doen ze toch niet.

Ga dat in het voorjaar eens proberen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.