Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
wild-flower
07-09-2022 om 19:32
Veel Nederlanders ‘redden het niet meer’ en delen hun financiële problemen op sociale media . #ikredhet nietmeer .
BrightEchidna89
07-09-2022 om 22:34
Initiatief van de Belgische grootbanken: gezinnen die in de problemen komen door hun energiefactuur kunnen vragen om tijdelijk enkel de rente op hun hypotheek te betalen.
Goed het is een beperkte doelgroep, maar het is toch al iets.
Denk dat we nog meer initiatieven zoals dit mogen verwachten.
redbulletje
07-09-2022 om 22:51
wild-flower schreef op 07-09-2022 om 19:30:
https://www.businessinsider.nl/gas-olie-rusland-prijsplafond-poetin-dreigement-eu/
Nou lekker dan, dan schieten we onszelf nog meer in de voet.
ShowyHummingbird30
08-09-2022 om 07:22
Valdemar schreef op 07-09-2022 om 22:34:
Initiatief van de Belgische grootbanken: gezinnen die in de problemen komen door hun energiefactuur kunnen vragen om tijdelijk enkel de rente op hun hypotheek te betalen.
Mooi initiatief. Dat zou in Nederland zo goed als onmogelijk zijn. Want dan vervalt de renteaftrek bij de belasting.
Daarnaast: de meeste mensen die in de problemen komen zijn denk ik huurders, degenen die al nooit een hypotheek konden financieren. Die hebben lagere inkomens, minder buffer én vaker een slecht geïsoleerd huis.
ZanyHeron88
08-09-2022 om 07:35
Valdemar schreef op 07-09-2022 om 22:34:
Netjes! Beter dan Nederland die woningen zwaarder wil belasten als je geen hypotheek meer hebt. Ik hoop enorm dat dit slechte plan niet doorgaat
Rondstruiner
08-09-2022 om 07:54
Coreopsis schreef op 08-09-2022 om 07:22:
[..]
Mooi initiatief. Dat zou in Nederland zo goed als onmogelijk zijn. Want dan vervalt de renteaftrek bij de belasting.
Daarnaast: de meeste mensen die in de problemen komen zijn denk ik huurders, degenen die al nooit een hypotheek konden financieren. Die hebben lagere inkomens, minder buffer én vaker een slecht geïsoleerd huis.
Ik lees juist dat ze alleen nog de rente betalen, ze hoeven dus niet neer af te lossen. Dan zouden ze gewoon hypotheekrenteaftrek houden.
Ik denk eerder dat in Nederland nog veel mensen zijn met een groot deel oude aflossingsvrije hypotheken. Die schieten hier niet zo veel mee op.
Rockstar
08-09-2022 om 09:55
Rondstruiner schreef op 08-09-2022 om 07:54:
[..]
Ik lees juist dat ze alleen nog de rente betalen, ze hoeven dus niet neer af te lossen. Dan zouden ze gewoon hypotheekrenteaftrek houden.
Ik denk eerder dat in Nederland nog veel mensen zijn met een groot deel oude aflossingsvrije hypotheken. Die schieten hier niet zo veel mee op.
En mensen die huren, die groep is veel groter denk ik.
Rondstruiner
08-09-2022 om 10:30
Rockstar schreef op 08-09-2022 om 09:55:
[..]
En mensen die huren, die groep is veel groter denk ik.
Ja, dat sowieso.
PriceyRook54
08-09-2022 om 11:39
Ik heb een vraag waarvoor ik net uitgebreid gegoogeld heb, en nog kan ik geen eenduidig antwoord vinden.
Onze wasmachine heeft een ecostand voor de 40-gradenwas. Die duurt 3,5 uur. Maar als ik de daily-wash-stand gebruik (die staat standaard op 60 graden, maar die kan ik naar 30 or 40 graden aanpassen), ben ik met een uur klaar. Hoe kan 3,5 uur nou minder electriciteit verbruiken dan 1 uur? Ik snap dat het met sneller opwarmen te maken heeft, maar 1 uur of 3,5, is nogal een verschil. En zelfs op internet zie ik toch wel verschillende verhalen.
Voor de vaatwasser hetzelfde eigenlijk. 3,5 uur op de eco-stand, of een snelle drie kwartier...
Ik heb geen fancy app trouwens, maar ik zou op zich wel de meterstand kunnen aflezen.
Ysenda
08-09-2022 om 11:55
Ainne schreef op 08-09-2022 om 11:39:
Ik heb een vraag waarvoor ik net uitgebreid gegoogeld heb, en nog kan ik geen eenduidig antwoord vinden.
Onze wasmachine heeft een ecostand voor de 40-gradenwas. Die duurt 3,5 uur. Maar als ik de daily-wash-stand gebruik (die staat standaard op 60 graden, maar die kan ik naar 30 or 40 graden aanpassen), ben ik met een uur klaar. Hoe kan 3,5 uur nou minder electriciteit verbruiken dan 1 uur? Ik snap dat het met sneller opwarmen te maken heeft, maar 1 uur of 3,5, is nogal een verschil. En zelfs op internet zie ik toch wel verschillende verhalen.
Voor de vaatwasser hetzelfde eigenlijk. 3,5 uur op de eco-stand, of een snelle drie kwartier...
Ik heb geen fancy app trouwens, maar ik zou op zich wel de meterstand kunnen aflezen.
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ? | Pagina 66 | Viafora
hier heb ik het helemaal uitgelegd.
Daarbij geldt bij de meeste apparaten dat in de eco stand de temperatuur verlaagd wordt ten opzichte van de aangegeven stand. Die 40 graden in de eco stand zal nog lager zijn maar overeenkomen met het bereikte wasresultaat van een gewoon 40 graden programma.
PriceyRook54
08-09-2022 om 12:02
Ysenda schreef op 08-09-2022 om 11:55:
[..]
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ? | Pagina 66 | Viafora
hier heb ik het helemaal uitgelegd.Daarbij geldt bij de meeste apparaten dat in de eco stand de temperatuur verlaagd wordt ten opzichte van de aangegeven stand. Die 40 graden in de eco stand zal nog lager zijn maar overeenkomen met het bereikte wasresultaat van een gewoon 40 graden programma.
Dankjewel, sorry die had ik gemist. Ik ga de handleiding er maar eens bijzoeken. En toch eens de meterstand bijhouden.
Ik bedacht me trouwens ook dat 1 uur wassen misschien beter is tegen slijten van kleding tov 3,5 uur.
Rozi
08-09-2022 om 12:25
Ik heb 3 gratis boxen van hello fresh in m’n account staan om weg te geven. Ik weet dat het geen oplossing is op de lange termijn, maar misschien kan ik wel zo een paar mensen helpen om voor een aantal dagen in eten te voorzien die het moeilijk hebben. Na de gratis box kun je je account weer heel makkelijk stopzetten in ieder geval.
ZanyHeron88
08-09-2022 om 12:34
Rozi schreef op 08-09-2022 om 12:25:
Ik heb 3 gratis boxen van hello fresh in m’n account staan om weg te geven. Ik weet dat het geen oplossing is op de lange termijn, maar misschien kan ik wel zo een paar mensen helpen om voor een aantal dagen in eten te voorzien die het moeilijk hebben. Na de gratis box kun je je account weer heel makkelijk stopzetten in ieder geval.
Wat een goed idee! Lief ook!!
Ysenda
08-09-2022 om 12:42
Ainne schreef op 08-09-2022 om 12:02:
[..]
Dankjewel, sorry die had ik gemist. Ik ga de handleiding er maar eens bijzoeken. En toch eens de meterstand bijhouden.
Ik bedacht me trouwens ook dat 1 uur wassen misschien beter is tegen slijten van kleding tov 3,5 uur.
Dat maakt niet uit, het verschil zit vooral in het rustig laten staan en inweken. Daar slijt kleding niet van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.