Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Angela1967 schreef op 08-09-2022 om 15:59:

maar dat is toch gewoon hetzelfde tegenwoordig?
Gr Angela

Niet altijd voor het individu denk ik.

Dorestad schreef op 06-09-2022 om 16:29:

[..]

Ik streef zelf naar het eten van 20 tot 25 verschillende soorten groenten per week en 10 verschillende soorten fruit. Dat lukt me door de TGTG pakketten van Lidl en door de groentetuin van ouders en van onszelf. En door het kopen van diepvriesgroenten/fruit buiten het seizoen. En door in tijden van overvloed aan oogst in te vriezen voor later. Óók kiwi. Op deze manier eten we goedkoop en afwisselend. En betalen we nergens de hoofdprijs

20 tot 25 soorten groenten per week? Hoe dan? Ik kan niet eens 20 soorten opnoemen. Laat staan dat ik dat elke week eet.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-09-2022 om 16:31

Miepjecody schreef op 08-09-2022 om 16:30:

[..]

20 tot 25 soorten groenten per week? Hoe dan? Ik kan niet eens 20 soorten opnoemen. Laat staan dat ik dat elke week eet.

Ik heb alleen al 5 verschillende bonen in mijn tuin.   

Ysenda schreef op 08-09-2022 om 14:32:

[..]

Minder wasmiddel toevoegen kan hier heel goed het probleem oplossen. Ik gebruik maar 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid of nog minder. Ik gebruik azijn als wasverzachter, dat lost de laatste zeepresten op. Hoewel ik daarvan denk dat het meer psychologisch is want de hoeveelheid azijn in het toch sterkere schoonmaakazijn is ook maar minimaal 90% is gewoon water.

Ik gebruik altijd al de minder dan de minimale hoeveelheid wasmiddel en wasverzachter gebruik ik helemaal niet. Is ook niet nodig met het zachte water wat wij hier hebben. De azijntip kan ik nog eens proberen maar dat lost het probleem niet helemaal schoon niet mee op. Ik ga in ieder geval morgen Bosch zelf eens bellen om te vragen hoe of wat. Het lijkt mij toch dat met 2 nieuwe machines deze programma's gewoon moeten werken, dat je vaat droog uit de machine komt en je was schoon uit de wasmachine.

Kadushi schreef op 06-09-2022 om 21:52:

[..]

Ow? Die moek hemm'n! Koop je die als zaad of plant en zijn ze eventueel zelf te kweken uit de bessen? Ik heb verschillende soorten frambozen gezet dit jaar maar deze klinken echt ideaal!

Ik ook! leuk 

Miepjecody schreef op 08-09-2022 om 16:30:

[..]

Wat dacht je van kropsla met komkommer en tomaat wortel  erdoor en als warme groente bloemkool: 5 verschillende soorten op 1 dag.  

Of een soep waar tomaat, bleekselderij,  lavas,  peterselie, wortel, paprika,  ui,  bloemkool, boontjes ed verwerkt worden.  

Voor ons is, dankzij moestuinen en de to good to go pakketten van Lidl,  dit de normaalste zaak van de wereld.  Ook groentespreads maken we in een handomdraai van allerlei groenten,  ook de delen die meestal bij groenafval gaan.  

Nu is van alles te oogsten,  dus nu is het tijd om van alles te verwerken om later ook te gebruiken.  Ik ben ermee opgegroeid. Toen ik uit huis ging ben ik over gestapt naar veel bewerkt spul.  Gemaksvoer.  Toen ik de 100 kg aantikte ben ik het weer anders gaan doen. Door naast bovenstaande ook gebruik te maken van seizoensgroente en diepvriesgroente eten wij gezond, lekker en goedkoop vergeleken met de tijd dat ik ultra processed food kocht. En ik heb er door de bank genomen niet meer tijd voor nodig. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-09-2022 om 17:02

ik je recepten voor een groentespread? Het is mij nog niet gelukt om er 1 te maken die ik lekker vind.

Paracelsus schreef op 08-09-2022 om 17:02:

ik je recepten voor een groentespread? Het is mij nog niet gelukt om er 1 te maken die ik lekker vind.

Voor wat ideeën kijk ik in de boeken van Rineke Dijkinga.  Op haar site vind je een aantal recepten met variaties.  Ik doe zelf maar wat,  haal bijvoorbeeld duizendblad,  paardebloem en zevenblad uit tuin/gras.  Daarnaast wat kruiden. Plus wat ik op voorraad heb, dus ook bijvoorbeeld de schutbladeren van bloemkool. O ja,  ik pluk regelmatig de afgelopen tijd een handje zeekraal bij de Waddenzee of Dollard.  Soms wat pijnboompitten,  vaker wat walnoten.  En wat edelgistvlokken 

Hier toevallig ook iemand die zelf kielgroenten kweekt? Ik heb zaden,  een kweekpot maar iets weerhoudt me, ik denk dat het veel werk is. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

08-09-2022 om 18:44

Dorestad schreef op 08-09-2022 om 18:16:

[..]

Voor wat ideeën kijk ik in de boeken van Rineke Dijkinga. Op haar site vind je een aantal recepten met variaties. Ik doe zelf maar wat, haal bijvoorbeeld duizendblad, paardebloem en zevenblad uit tuin/gras. Daarnaast wat kruiden. Plus wat ik op voorraad heb, dus ook bijvoorbeeld de schutbladeren van bloemkool. O ja, ik pluk regelmatig de afgelopen tijd een handje zeekraal bij de Waddenzee of Dollard. Soms wat pijnboompitten, vaker wat walnoten. En wat edelgistvlokken

Hier toevallig ook iemand die zelf kielgroenten kweekt? Ik heb zaden, een kweekpot maar iets weerhoudt me, ik denk dat het veel werk is.

Ik ga haar eens opzoeken, bedankt voor de tip.

Ik heb broccoli kiemgroente. Ik vind er geen werk aanzitten. Ik heb een zeefje met een bakje eronder

wild-flower

wild-flower

09-09-2022 om 14:17 Topicstarter

- De tweede koelkast uit het stopcontact trekken bespaart zo'n 380 kilowattuur aan stroom per jaar. Op basis van de huidige energieprijzen scheelt dat ruim 220 euro aan stroomkosten per jaar.

-De oude Ziggo Mediabox blijkt in stand-by 34 watt aan stroom per uur te verbruiken, ontdekte tv-programma Radar eerder dit jaar. Met die hoeveelheid energie kun je acht ledlampen permanent laten branden. Die handige stand-bystand kost met de huidige energieprijzen maar liefst 180 euro per jaar.

https://www.nu.nl/tech/6222773/met-simpel-stekkers-trekken-kun-je-honderden-euros-per-jaar-besparen.html

Widajo schreef op 01-09-2022 om 16:34:

Geen stadsverwarming en weinig gasverbruik

Maar relateer jij dat gasverbruik aan nu? Allicht, het is maanden bloedheet geweest.

Het scheelt ook om de vriezer regelmatig te ontdoen van aangekoekt ijs. 

alhambra schreef op 09-09-2022 om 14:33:

Het scheelt ook om de vriezer regelmatig te ontdoen van aangekoekt ijs.

Precies de reden waarom wij een nieuwe koel/vriescombinatie hebben gekocht met zelfontdooiend systeem. hoef ik lekker nooit meer te ontdooien.

wild-flower schreef op 05-09-2022 om 17:30:

[..]

Kiwi gold zijn al meer dan 1 euro per stuk bij de AH .

Ik heb vandaag 6 kiwi golds en een net mandarijnen voor 5 euro gekocht bij de Jumbo

Herfstappeltaart schreef op 09-09-2022 om 14:36:

[..]

Precies de reden waarom wij een nieuwe koel/vriescombinatie hebben gekocht met zelfontdooiend systeem. hoef ik lekker nooit meer te ontdooien.

Slim! Wij hebben gelukkig een soort plat schepje waarmee we al snel het ijs weg kunnen halen. Dan hoeven we nauwelijks te ontdooien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.