Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ToetieToover
09-09-2022 om 18:14
wild-flower schreef op 09-09-2022 om 14:17:
- De tweede koelkast uit het stopcontact trekken bespaart zo'n 380 kilowattuur aan stroom per jaar. Op basis van de huidige energieprijzen scheelt dat ruim 220 euro aan stroomkosten per jaar.
-De oude Ziggo Mediabox blijkt in stand-by 34 watt aan stroom per uur te verbruiken, ontdekte tv-programma Radar eerder dit jaar. Met die hoeveelheid energie kun je acht ledlampen permanent laten branden. Die handige stand-bystand kost met de huidige energieprijzen maar liefst 180 euro per jaar.
https://www.nu.nl/tech/6222773/met-simpel-stekkers-trekken-kun-je-honderden-euros-per-jaar-besparen.html
Ik kreeg toevallig vandaag een e-mail dat ik mijn box gratis kan omruilen voor een kleinere, betere, energiezuinige. Heb ik meteen besteld!
FaithfulDuck87
09-09-2022 om 18:16
ToetieToover schreef op 09-09-2022 om 18:14:
[..]
Ik kreeg toevallig vandaag een e-mail dat ik mijn box gratis kan omruilen voor een kleinere, betere, energiezuinige. Heb ik meteen besteld!
ja ik ook ,maar ik had van de week net eentje binnen omdat andere niet goed meer werkte. Heb ook een berichtje gedaan hoe het zit met korting voor klanten die al lang bij hun zitten. Voor nieuwe klanten geld 50% korting, hoe zit dat met klanten die er al 10 jaar zitten??
ToetieToover
09-09-2022 om 18:16
Friezinnetje schreef op 09-09-2022 om 17:41:
ik moest wel lachen
Ik sport vaak en douche daar altijd. Hahaha zie inderdaad steeds meer sporters douchen
ToetieToover
09-09-2022 om 18:17
Friezinnetje schreef op 09-09-2022 om 18:16:
[..]
ja ik ook ,maar ik had van de week net eentje binnen omdat andere niet goed meer werkte. Heb ook een berichtje gedaan hoe het zit met korting voor klanten die al lang bij hun zitten. Voor nieuwe klanten geld 50% korting, hoe zit dat met klanten die er al 10 jaar zitten??
Bellen! Krijg je echt áltijd korting als je belooft nog een jaartje te blijven ofzo.
ToetieToover
09-09-2022 om 18:23
Dorestad schreef op 08-09-2022 om 18:16:
[..]
Voor wat ideeën kijk ik in de boeken van Rineke Dijkinga. Op haar site vind je een aantal recepten met variaties. Ik doe zelf maar wat, haal bijvoorbeeld duizendblad, paardebloem en zevenblad uit tuin/gras. Daarnaast wat kruiden. Plus wat ik op voorraad heb, dus ook bijvoorbeeld de schutbladeren van bloemkool. O ja, ik pluk regelmatig de afgelopen tijd een handje zeekraal bij de Waddenzee of Dollard. Soms wat pijnboompitten, vaker wat walnoten. En wat edelgistvlokken
Hier toevallig ook iemand die zelf kielgroenten kweekt? Ik heb zaden, een kweekpot maar iets weerhoudt me, ik denk dat het veel werk is.
Kiemgroente denk ik? Ik doe het op zijn allersimpelst: beetje potgrond op een terracotta schotel, zaden en kiemen maar. Basilicum wil niet in de winter als het koud is, die kiemt beter op de verwarming met een glazen (bloemen)vaas er overheen. Maar ja, die staat waarschijnlijk niet heel veel aan deze winter
Makkelijk gaan tuinkers, broccolikers, rucolakers en zonnebloemzaden.
Bonen kiemen kan zonder aarde; mungbonen, aduki, kikkererwten, gaan bijvoorbeeld goed, elke dag spoelen. Als je ongeduldig wordt, kun je ze ook alsnog koken.
Quinoa op deze manier ook lekker net als linzen. Ik verander wel eens van kookplannen en dan staan ze zo lang te weken dat ze kiemen.
Dorestad
09-09-2022 om 18:45
ToetieToover schreef op 09-09-2022 om 18:23:
[..]
Kiemgroente denk ik? Ik doe het op zijn allersimpelst: beetje potgrond op een terracotta schotel, zaden en kiemen maar. Basilicum wil niet in de winter als het koud is, die kiemt beter op de verwarming met een glazen (bloemen)vaas er overheen. Maar ja, die staat waarschijnlijk niet heel veel aan deze winter
![]()
Makkelijk gaan tuinkers, broccolikers, rucolakers en zonnebloemzaden.
Bonen kiemen kan zonder aarde; mungbonen, aduki, kikkererwten, gaan bijvoorbeeld goed, elke dag spoelen. Als je ongeduldig wordt, kun je ze ook alsnog koken.
Quinoa op deze manier ook lekker net als linzen. Ik verander wel eens van kookplannen en dan staan ze zo lang te weken dat ze kiemen.
Ja, kiemgroente. Ik heb 2 mengsels volgens mij thuis liggen (nu op vakantie). En heb er wellicht fout beeld bij over de hoeveelheid werk. Misschien toch maar eens mee beginnen deze herfst
ZanyHeron88
09-09-2022 om 19:12
Dorestad schreef op 09-09-2022 om 18:45:
[..]
Ja, kiemgroente. Ik heb 2 mengsels volgens mij thuis liggen (nu op vakantie). En heb er wellicht fout beeld bij over de hoeveelheid werk. Misschien toch maar eens mee beginnen deze herfst
Ik heb z’n kiemschaaltje.
Ik doe er alleen af en toe water bij.
Dorestad
09-09-2022 om 19:57
Paracelsus schreef op 09-09-2022 om 19:12:
[..]
Ik heb z’n kiemschaaltje.
Ik doe er alleen af en toe water bij.
Dit ga ik toch maar eens proberen.
We hebben jarenlang kefir gehad, ik was dat werk wel een beetje beu. Ik heb, vast ten onrechte, die ervaring mee laten wegen in het nu nog niet beginnen met kiemgroente
ZanyHeron88
09-09-2022 om 20:04
Dorestad schreef op 09-09-2022 om 19:57:
[..]
Dit ga ik toch maar eens proberen.
We hebben jarenlang kefir gehad, ik was dat werk wel een beetje beu. Ik heb, vast ten onrechte, die ervaring mee laten wegen in het nu nog niet beginnen met kiemgroente
Oh ja! Dat vond ik ook veel werk. Daar ben ik na een maand mee gestopt
TanSwallow86
09-09-2022 om 21:45
Ik heb een tijdje kombucha gemaakt. Maar had er op een gegeven moment geen energie meer voor.
Dit was in 2000
Dorestad
09-09-2022 om 21:52
HarleyQuin schreef op 09-09-2022 om 21:45:
Ik heb een tijdje kombucha gemaakt. Maar had er op een gegeven moment geen energie meer voor.
Dit was in 2000
Ook zoiets wat me tijdrovend lijkt. Net als desemstartergedoe.
ZanyHeron88
09-09-2022 om 21:57
Dorestad schreef op 09-09-2022 om 21:52:
[..]
Herkenbaar. Maar ik vind zuurdesembrood zo lekker. Al kwam ik er een maand geleden achter dat brood voor een enorme glucose piek zorgt
dus nu ben ik sowieso een beetje huiverig om brood te eten. Dat is overigens een slechte bezuiniging. Want brood is in verhouding best goedkoop.
TanSwallow86
09-09-2022 om 22:03
Dorestad schreef op 09-09-2022 om 21:52:
[..]
Valt mee, het begin is even werk, daarna rust het voor 14 dagen geloof ik. Weet niet meer zeker
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.