Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
12-09-2022 om 17:34
RaSa schreef op 12-09-2022 om 17:32:
[..]
Kan me er ook niets bij voorstellen. Maar bij vrienden van ons kwam een klant in augustus klagen dat de schoorsteen niet genoeg trek had. Die had dus serieus de openhaard aan midden in een hittegolf.
dit kan ik mij zo niet voorstellen.
redbulletje
12-09-2022 om 17:35
Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 17:31:
[..]
Nou bijvoorbeeld door je droger niet meer te gebruiken, maar je was gewoon op te hangen om te drogen. En afscheid te nemen van je airco. In de zomermaanden stoken zou al helemaal nooit in mij opkomen.
Die 3000 komt niet uit de lucht vallen natuurlijk, jij gebruikt toch echt apparaten die dat opslurpen.
Maar die meter die je hebt aangeschaft kan je daarbij hopelijk helpen.
Die airco is de beste uitvinding ever en onmisbaar in zomers als deze! Bovendien is elektra goedkoper dan gas dus ik ga ook met de airco (bij) verwarmen. Het wordt tijd dat elektra losgekoppeld wordt van de gasprijs want daar worden nu miljarden winsten over gemaakt.
RaSa
12-09-2022 om 17:35
Overigens verbruiken wij ook wel heel veel stroom. We zitten op 5600 stroom en 1300 gas. Voor een goed geisoleerde vrijstaande woning met 2 volwassen en 2 kinderen. Maar we weten wel degelijk waar dat vandaan komt. Airco, elektrische auto die we alleen aan huis laden, veel de oven in gebruik en in de winter ook veel de droger (zodra het buiten goed droogt gaat de was naar buiten). Maar goed dat weten we en compenseren dat weer met 28 zonnepanelen op het dak.
Rondstruiner
12-09-2022 om 17:36
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:30:
[..]
Ik snap niet dat dat veel gevonden wordt trouwens, ken meerdere mensen die rond die koers zitten terwijl ze geen elektrische auto opladen of andere extreme slurpers hebben.
Het is bijna het dubbele van het gemiddelde stroomverbruik van 1-persoonshuishoudens. Dus ja, dat vinden we veel.
FaithfulDuck87
12-09-2022 om 17:36
Weet je RB, je zeurt en zeurt maar wil verder niets veranderen aan je gedrag. Ik ga maar niet meer op je reageren, want is verspilde energie (die ik beter kan gebruiken bij het opwarmen van mijn huis)
ShowyHummingbird30
12-09-2022 om 17:39
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:35:
[..]
Die airco is de beste uitvinding ever en onmisbaar in zomers als deze! Bovendien is elektra goedkoper dan gas dus ik ga ook met de airco (bij) verwarmen. Het wordt tijd dat elektra losgekoppeld wordt van de gasprijs want daar worden nu miljarden winsten over gemaakt.
Prima toch als jij dat onmisbaar vindt? Dan kies je ervoor en dan betaal je er ook voor. Je klinkt nu echt als een dreinende stampvoetende kleuter: ik wil ik wil ik wil.
ShowyHummingbird30
12-09-2022 om 17:40
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 17:36:
Weet je RB, je zeurt en zeurt maar wil verder niets veranderen aan je gedrag. Ik ga maar niet meer op je reageren, want is verspilde energie (die ik beter kan gebruiken bij het opwarmen van mijn huis)
kijk, daar hebben wij op via zomaar het energieprobleem voor deze winter opgelost.
Loetjekoe
12-09-2022 om 17:40
Hier ook best een hoog stroomverbruik denk ik.. 2 personen +- 2500-2600kwh. Geen idee waar het in zit, koelkast jaar oud, wasmachine 2 jaar oud, geen droger. Wel een luchtontvochtiger voor het drogen van de was, anders is het echt te vochtig. Tv is wel n oudje, geen idee of dat zoveel verbruikt. Las dat oude cv ketels ook flinke stroomvreters kunnen zijn. Ga het energieloket eens mailen of ze soms meters hebben om te lenen
Rondstruiner
12-09-2022 om 17:43
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:35:
[..]
Die airco is de beste uitvinding ever en onmisbaar in zomers als deze! Bovendien is elektra goedkoper dan gas dus ik ga ook met de airco (bij) verwarmen.
Nee, een airco is absoluut niet onmisbaar in onze Nederlandse zomers. Je gaat niet dood van een beetje warmte, het is alleen wat oncomfortabel. Het is niet onmisbaar. Dat je er ook mee gaat verwarmen staat daar los van. Door jezelf wijs te maken dat het onmisbaar is, maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
Want je kunt nog zo boos worden en blijven en alles en iedereen uitschelden en de schuld geven, dat verandert niets aan de situatie. Niemand gaat voor jou de energierekening betalen, hopelijk komt er iets van compensatie, maar je zult het hoe dan ook gaan merken en voelen. Dat accepteren is voor jezelf toch ook beter.
wild-flower
12-09-2022 om 17:44
Ik wist niet dat het zoveel geld scheelde ...
Koud douchen om energie te besparen: 'Scheelt ruim 600 euro per jaar'
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5332713/koud-douchen-energie-besparen-hoeveel-gasrekening
Daglichtlamp
12-09-2022 om 17:44
Praktisch betekent in elk geval de hoge stroomprijs dat je energiebesparende maatregelen veel sneller terugverdiend. Ik ben nu bezig om te controleren waar in mijn huis nog geen ledlampen hangen. Gewone gloeilampen heb ik al minstens 20 jaar niet meer, maar op veel plaatsen hangen nog wel ouderwetse spaarlampen.
Vorig jaar heb ik mijn oude vriezer vervangen, dat scheelt echt, zeker omdat ik geïnvesteerd heb in een no-frost vriezer. Dat had ik echt jaren eerder moeten doen.
Mijn wasmachine is ook nieuw, en ik probeer zoveel mogelijk gewoon koud te wassen. (maar beddengoed, ondergoed en vaatdoeken moeten van mij echt op 60 graden, beddengoed ook vanwege huismijtallergie).
Ik heb apparaten zoals mijn tv, tv ontvanger, opladers etc. altijd in een stekkerdoos die met schakelaar, zodat ze geen stroom trekken in stand-by stand.
Ik gebruik nu een kleiner afwasteiltje, dat scheelt warm water t.o.v. het grotere die ik hiervoor gebruikte en voorspoelen van de afwas doe ik nu consequent met koud water.
Qua verwarmen ga ik deze winter zien wat haalbaar is, maar de thermostaat stond hier meestal op maar 17 graden, dus ik denk dat daar niet veel winst meer te halen is of ik moet echt kou gaan lijden.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 17:51
wild-flower schreef op 12-09-2022 om 17:44:
![]()
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5332713/koud-douchen-energie-besparen-hoeveel-gasrekening
En minder ziek. Dus een win win
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/420286/even-doorbijten-minder-ziek-door-koud-douchen
FaithfulDuck87
12-09-2022 om 17:52
geen idee hoeveel het scheelt, maar probeer, als je kookt, eenpansgerechten te maken. Vandaag stamppot snijbonen. In 1 pan, afgieten, stampen klaar. En zo zijn er meer gerechten te bedenken.
LostJellyfish83
12-09-2022 om 17:53
wild-flower schreef op 12-09-2022 om 17:44:
![]()
Nee joh, gewoon stoppen met je energierekening te betalen. Dan krijg je binnenkort alles vergoed uit dat Noodfonds, lees ik net
ZanyHeron88
12-09-2022 om 17:53
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 17:52:
geen idee hoeveel het scheelt, maar probeer, als je kookt, eenpansgerechten te maken. Vandaag stamppot snijbonen. In 1 pan, afgieten, stampen klaar. En zo zijn er meer gerechten te bedenken.
Ik kook al jaren de aardappels en groente samen in 1 pan. Scheelt ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.