Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:11:

[..]

Iemand noemde hier 3000kwh veel voor een alleenstaande, maar ik ben natuurlijk wel hele dagen thuis. Dus laptop, tv, airco staat vaker aan dan als je een groot deel van de dag weg bent.

Ook hele dagen thuis, 650m3 - 1050kwh

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 19:49

Yumi schreef op 12-09-2022 om 19:46:

[..]

Ook hele dagen thuis, 650m3 - 1050kwh

Maar haar gasverbruik is heel laag, misschien wordt dat gecompenseerd met elektra?

Mijn ouders zitten laag met elektra, maar hoger met gas. En bij ons is het andersom. 

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2022 om 19:19:

[..]

Als ik koud ga douchen krijg ik denk ik een hartverzakking .

Dan maar gewoon lekker met een washandje aan de wastafel.

Ik doe dat nu dus wel, en ben heel benieuwd hoe lang ik dat vol ga houden! Ik denk niet dat ik het de hele winter door vol zal houden, maar ik zie het maar als een sport om zo ver mogelijk te komen.

Maar ik eindig al meer dan 10 jaar elke douche koud, dus ik ben het wel een beetje gewend.

Ik was me nu deel van de week aan de wasbak (ook koud) en deel koud douchen. Zelfs haren wassen lukt nu koud, maar dat ga ik zeker weten niet volhouden in de winter.

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 19:51:

[..]

Ik doe dat nu dus wel, en ben heel benieuwd hoe lang ik dat vol ga houden! Ik denk niet dat ik het de hele winter door vol zal houden, maar ik zie het maar als een sport om zo ver mogelijk te komen.

Maar ik eindig al meer dan 10 jaar elke douche koud, dus ik ben het wel een beetje gewend.

Ik was me nu deel van de week aan de wasbak (ook koud) en deel koud douchen. Zelfs haren wassen lukt nu koud, maar dat ga ik zeker weten niet volhouden in de winter.

O wow, dat vind ik heel stoer. Aan de wastafel was ik me ook koud, maar het idee van een koude straal tussen mijn schouderbladen...brrrrr.

redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:35:

[..]

Die airco is de beste uitvinding ever en onmisbaar in zomers als deze! Bovendien is elektra goedkoper dan gas dus ik ga ook met de airco (bij) verwarmen. Het wordt tijd dat elektra losgekoppeld wordt van de gasprijs want daar worden nu miljarden winsten over gemaakt.

Op welke temperatuur staat jou airco in de zomer en wintermaanden?
Kan daar het probleem misschien inzitten?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 19:55

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2022 om 19:53:

[..]

O wow, dat vind ik heel stoer. Aan de wastafel was ik me ook koud, maar het idee van een koude straal tussen mijn schouderbladen...brrrrr.

Gewoon lauw beginnen en steeds wat kouder draaien. En elke dag wat kouder beginnen

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2022 om 19:53:

[..]

Daarna voel je je echt heel erg lekker . Ik probeer er altijd anderen enthousiast voor te krijgen, maar dat lukt nooit zo

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

12-09-2022 om 20:02

Koud douchen, ga ik niet doen. Heb artritis en als ik te koud ben, krijg ik veel te veel last. 

Ik werk fulltime thuis achter de laptop en ik verbruik in mijn upje 1500 kWh.

Als koud douchen 600 euro bespaart, is dat maar 50 euro per maand. Voor dat geld blijf ik warm douchen want ijskoud water is echt de hel. Dan zou ik eerder de thermostaat lager zetten. 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/noodfonds-tariefplafond-bijstand-of-rechtsbescherming-kabinet-werkt-aan-noodhulp-voor-energie-armen~b15a0c6c/

Het kabinet wil huishoudens die hun energierekening niet meer kunnen betalen zo snel mogelijk te hulp schieten. Drie ministeries werken momenteel voorstellen uit. Aanstaande vrijdag moet de ministerraad een aantal conceptvoorstellen beoordelen, waarna ambtenaren de meest kansrijke verder zullen uitwerken. Probleem bij alle oplossingen: frauderisico & het belonen van slecht gedrag. De energiebedrijven zouden moeten controleren of het om echte energiearmen gaat, maar hebben daar niet direct de middelen voor.

optie 1: oprichten van een energienoodfonds of financiële hulp via uitbreiding van de bijzondere bijstand.

optie 2: instellen van een landelijk tariefplafond. Energieleveranciers mogen hun particuliere klanten dan niet meer in rekening brengen dan een door de overheid vastgestelde maximumprijs voor energie. 

optie 3: mensen met betalingsproblemen extra rechtsbescherming bieden. Huishoudens die een betalingsregeling afspreken met hun energieleverancier zouden dan niet meer van gas en stroom afgesloten mogen worden.

Kabinet verwacht substantiële medewerking/bijdrage van energiebedrijven. Maar: die  willen dat overheid het moeilijker maakt voor consumenten om langlopende energiecontracten te verbreken (boetes nu laag en dus hoge risicopremies voor energiebedrijven). 

gr Angela

Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 19:49:

[..]

Maar haar gasverbruik is heel laag, misschien wordt dat gecompenseerd met elektra?

Mijn ouders zitten laag met elektra, maar hoger met gas. En bij ons is het andersom.

Las alleen het elektra verbruik, gas niet gezien.  Misschien dat Redbulletje, vorig jaar ook al verwarmde met de airco? Of heeft ze ook een gourmetstel?  

redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:13:

[..]

Dat geef ik eerlijk toe. Vind het leven helemaal niks meer waard als ik geen leuke dingen meer kan doen en in de kou op een houtje moet bijten.

Ik heb al wat langer het gevoel dat je eigenlijk ontzettend bang bent. Dat rationeel gezien je misschien best in staat bent te kijken naar wat je hebt: een vrijstaande woning zonder hypotheek,  IVA wat voor jou eigenlijk als een soort pensioen voelt,  heb je echt zelf ooit geschreven,  daarnaast een moeder meteen groot vrijstaand huis waarvan jij straks als enig kind alles zult erven en,  kijkende naar tips die je op dit forum al wel gaf,  ik denk dat je regelmatig wat toegestopt krijgt al van haar. En toch voel jij je volgens mij nooit veilig genoeg. Je noemt weleens je ASS en je prikkelgevoeligheid,  ik denk dat er echter nog meer problematiek speelt.  Het is toch armoedig dat je kennelijk niet in staat om te genieten van leuke dingen die niets of nauwelijks iets kosten.  Ik zie tijdens de maanden van lezen op dit forum dat je regelmatig qua CO2verbruik aangeeft dat jij als kinderloze dit beter doet dan degene met kinderen en dat je daarom voor jezelf een excuus hebt om allerlei dingen nu nog te blijven doen. Hoe verkoop je dat aan je moeder,  die jou heeft gebaard? 

Daarnaast,  leven hoeft niet altijd zo comfortabel mogelijk te zijn. In de kou op een houtje bijten lijkt me bij lange na niet aan de orde. Er is een gulden middenweg maar dat willen en kunnen zien is niet voor iedereen weggelegd. 

Daarom,  ik denk dat je eigenlijk sneu bent. Je zo ontzettend  onveilig voelen ondanks wat je allemaal hebt. Je kunt, wilt, durft het niet zien.  En dat roept eigenlijk meer medelijden bij me op dan irritatie. 

Rockstar schreef op 12-09-2022 om 20:06:

Ik werk fulltime thuis achter de laptop en ik verbruik in mijn upje 1500 kWh.

Als koud douchen 600 euro bespaart, is dat maar 50 euro per maand. Voor dat geld blijf ik warm douchen want ijskoud water is echt de hel. Dan zou ik eerder de thermostaat lager zetten.

Dat ligt eraan,  een stortdouche verbruikt bijvoorbeeld 3 x zoveel gas als een handdouche.  

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 20:32

Dorestad schreef op 12-09-2022 om 20:26:

[..]

Dat ligt eraan, een stortdouche verbruikt bijvoorbeeld 3 x zoveel gas als een handdouche.

Echt? Wij hebben stortdouche gekocht, want iedereen in onze omgeving was en is er lyrisch over. 

het hele gezin vind het het niets. Ik heb juist het gevoel dat ik onder dezelfde hoeveelheid water sta, Maar dan uitgesmeerd. 

Is een stortdouche een regendouche?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.