Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Herfstappeltaart schreef op 03-06-2025 om 16:26:

Wilders is eruit gestapt uit puur opportunisme. Hij weet heel goed dat hij al zijn beloftes (en dan heb ik het niet alleen over asiel) niet kan waarmaken. Hij heeft gewoon geen zin om voor dit falen verantwoordelijkheid te nemen. Lafaard.

Dat kan. Of niet. Als je steeds word tegengewerkt en niet kan doen waarvoor je gekozen bent dan heeft hij geen andere keuze. Jij vind het laf. Ik niet. Wel vind ik het dieptriest. Hoezo vind jij het laf? Alleen hier al lees ik veel vrolijkheid dat hij opgestapt is.

Johan Derksen herhaalde het onlangs nog een keer, nl dat Wilders in het begin voet bij stuk had moeten houden met het invoeren van die noodwet. Maar nee, dat deed Wilders niet. Rekening houdend met anderen. De noodwet ging van tafel en er kwam een spoedwet, wat achteraf gezien helemaal niets voorstelde.

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/wilders-bevestigt-noodwet-van-tafel-wel-blij-met-spoedwet

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-06-2025 om 16:37

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2025 om 16:19:

[..]

Gelukkig is...(of was)....democratie in Nederland. Daarom werd de partij met de meeste stemmen d'r langzaam uit gebonjourd? Tegengewerkt, Want er waren een paar zeer slechte verliezers die de uitslag niet accepteerden.

Bijna professioneel hoe jij de werkelijke situatie kan wentelen, draaien en keren.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5420376/resultaat-verkiezingen-pvv-winst-exitpolls-pvdagroenlinks-vvd-uitslagenavond 23 november 2023

https://nos.nl/artikel/2523450-wilders-pvv-de-grootste-winnaar-gl-pvda-nederland-wil-pro-europese-koers 6 juni 2024 Wilders: 'PVV de grootste winnaar', GL-PvdA: 'Nederland wil pro-Europese koers'

ze hadden niet de meeste stemmen (als in meer dan de helft) dus ja, je hebt te maken met meer partijen. Dat is nl een democratie. 

Hij riep, toen hij in de oppositie zat, dat het allemaal heel makkelijk was om te regeren ed. Valt even vies tegen he, als je daar niet meer zit, maar dat je dan werkelijk zelf iets moet doen en dat je te maken hebt met wetten en regels ed. Had hij zelf natuurlijk ook kunnen weten, maar ja

felija schreef op 03-06-2025 om 16:26:

[..]

Slechte verliezers die de uitslag niet accepteerden? Waarom blijf je dat steeds aandragen, terwijl het niet waar is? Het is geen kleuterklas (althans niet allemaal).

De inhoud van de PVV staat heel veel partijen helemaal niet aan, driekwart van de kiezers ook niet.

Was wel een beetje raar geweest als Timmermans had staan jubelen na de uitslag, terwijl de inhoud van beide partijen zoveel van elkaar verschilt.

Het gaat niet om de poppetjes, maar om de inhoud. Heel veel mensen zien de ideeën waar de PVV voor staat als regelrechte bedreiging voor onze rechtsstaat. Dat is fundamenteel anders dan slechte verliezer zijn, dat is populistisch geleuter.

Wilders heeft het echt helemaal aan zichzelf te danken.

https://www.nd.nl/varia/varia/1201514/van-baarle-van-denk-feliciteert-wilders-niet-met-overwinning 22 november 2023 Van Baarle van DENK feliciteert Wilders niet met overwinning

https://nos.nl/video/2517574-timmerman-niets-nalaten-om-te-voorkomen-dat-wilders-aan-de-macht-komt 21 april 2024 Tijdens het congres van GroenLinks-PvdA sprak fractieleider Frans Timmermans de leden toe. In de speech zei hij dat "wij niets zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt".

En van de andere kant:

https://www.youtube.com/watch?v=sLdON-coNhk 'Dit land zit te smachten om Wilders' | VANDAAG INSIDE 5 april 2024 In Vandaag Inside laat Johan weten dat hij de problemen in Nederland ziet toenemen en hoopt hij dat er snel een kabinet wordt gevormd met Wilders.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 16:43 Topicstarter

Kom op, heeft Wilders ooit de PvdA gefeliciteerd? Je moet echt betere argumenten hebben. We hebben gewoon een democratie, geen dictatuur van de grootste partij . 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 16:29:

[..]

Dan moet je boos zijn op Wilders, niet op iemand anders. De drie partijen wilden gewoon samen met Wilders een motie indienen waarin Faber opgedragen werd om het tienpuntenplan van Wilders uit te werken.

Dat is inderdaad heel triest. Echt jammer voor die andere drie partijen. En ook voor Schoof jammer.

Dan hoop ik maar dat bv Bontebal en Bikker een goede kans maken. Asjeblief geen Timmermans, en ook geeeeeen Sofie Hermans (dat vind ik nou echt een muts van jewelste, die geleerd heeft om op een nette manier mensen met een kluitje het riet in te sturen)

Ik ben ook boos dat dit kabinet is gevallen. En ik ga denk ik ook niet meer stemmen. Wat een kleuterklasniveau allemaal zeg in die kamer.  Dat geruzie en gesteggel. Niet in staat om compromissen samen te sluiten of een integere discussie  te voeren. En het maakt niet eens uit op welke partij je stemt, het is allemaal  86 keer niks. Ze zitten er niet voor het volk maar puur voor zichzelf ( en de centen ) 
Ben er zo verschrikkelijk klaar mee.

lientje69 schreef op 03-06-2025 om 16:45:

Ik ben ook boos dat dit kabinet is gevallen. En ik ga denk ik ook niet meer stemmen. Wat een kleuterklasniveau allemaal zeg in die kamer. Dat geruzie en gesteggel. Niet in staat om compromissen samen te sluiten of een integere discussie te voeren. En het maakt niet eens uit op welke partij je stemt, het is allemaal 86 keer niks. Ze zitten er niet voor het volk maar puur voor zichzelf ( en de centen )
Ben er zo verschrikkelijk klaar mee.

Ik ben bang dat velen dit nu zullen denken.

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2025 om 16:40:

[..]

https://nos.nl/video/2517574-timmerman-niets-nalaten-om-te-voorkomen-dat-wilders-aan-de-macht-komt 21 april 2024 Tijdens het congres van GroenLinks-PvdA sprak fractieleider Frans Timmermans de leden toe. In de speech zei hij dat "wij niets zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt".

https://www.nd.nl/varia/varia/1201514/van-baarle-van-denk-feliciteert-wilders-niet-met-overwinning 22 november 2023 Van Baarle van DENK feliciteert Wilders niet met overwinning

Hiermee bevestig je alleen maar dat je mijn posts selectief leest en zie je ook nog steeds niet dat die uitspraak van Timmermans niets heeft te maken met een slechte verliezer zijn. 

Het beleid van Wilders staat haaks op dat van GroenLinks, natuurlijk wil Timmermans Wilders niet als premier. Wilders is nu eenmaal de PVV, de rest zijn zijn marionetten. 

Met slechte verliezer zijn heeft het helemaal niks te maken. Op welk niveau blijf je dan telkens steken?

felija schreef op 03-06-2025 om 16:53:

[..]

Hiermee bevestig je alleen maar dat je mijn posts selectief leest en zie je ook nog steedsniet dat die uitspraak van Timmermans niets heeft te maken met een slechte verliezer zijn.

Het beleid van Wilders staat haaks op dat van GroenLinks, natuurlijk wil Timmermans Wilders niet als premier. Wilders is nu eenmaal de PVV, de rest zijn zijn marionetten.

Met slechte verliezer zijn heeft het helemaal niks te maken. Op welk niveau blijf je dan telkens steken?

En van wie is Timmermans de marionet?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 17:06 Topicstarter

Uit het liveblog van het AD:
Staatssecretaris Ingrid Coenradie lijkt emotioneel als ze de pers te woord staat. ,,Ik vind dit vooral heel erg kwalijk, en heel verdrietig. Ik vind dit voor al die mensen die naar de stembus gaan en denken: nu gaat er iets veranderen, daar vind ik het spijtig voor.”

Ze praat met weinig mooie woorden over ‘haar’ partij de PVV. ,,Ik weet niet wat ik hierna ga doen, maar zeker niet meer met de PVV. Ik ben enorm teleurgesteld. Ik had altijd de hoop gehad dat we een hele termijn hadden kunnen afmaken. Dat kan nu niet omdat Wilders heeft besloten de stekker eruit te trekken.”

Dat Coenradie nu moet stoppen is ook niet haar eigen keuze. Ze had aangeboden ook partijloos verder te gaan als staatssecretaris. ,,Ik had graag door gewild. Ik had ook steun van mijn ministerie. Maar dat blijkt heel lastig te zijn.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-06-2025 om 17:14

Jammer voor Coenradie, die zat wel op haar plek. Maar snel over na een andere partij, die wel goed bij haar past

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 17:16 Topicstarter

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/meeste-mensen-blij-met-val-kabinet-rechtse-kiezers-verliezen-vertrouwen-in-politiek-160404
Maar 13 procent van de VVD kiezers zou nog een keer voor deze coalitie gaan, 82 procent ziet dat niet zitten. De PVV kan zich opmaken voor de oppositie. 

De PVV heeft niks met democratie. Het is een partij zonder leden. Alleen Wilders.
Heel wat PVV kamerleden zijn/ waren zelden aanwezig in de Kamer. Moet jij es doen op je werk. En wel stipt worden doorbetaald ( door ons allen). 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-06-2025 om 17:27 Topicstarter

Tjilp schreef op 03-06-2025 om 17:21:

De PVV heeft niks met democratie. Het is een partij zonder leden. Alleen Wilders.
Heel wat PVV kamerleden zijn/ waren zelden aanwezig in de Kamer. Moet jij es doen op je werk. En wel stipt worden doorbetaald ( door ons allen).

Afgelopen woensdag waren ze bijvoorbeeld niet bij het debat over verwarde personen. Heel belangrijk, want de zorg voor deze groep is zo slecht dat daar letterlijk doden door vallen. Van Nispen van de SP was daar heel fel op, uit de handelingen van de Tweede Kamer: 

Dan wil ik graag voor de Handelingen opmerken dat ik me aansluit bij de sprekers die het onbegrijpelijk vinden dat een fractie met 37 zetels, de grootste regeringspartij, die als taak heeft het kabinet te controleren, die altijd de mond vol heeft als er een incident plaatsvindt — terecht wordt hier gezegd: elke week de grootste mond — niet de moeite neemt om naar dit debat te komen over een parlementaire verkenning, waar het gaat over structurele oplossingen. We hebben de taak om het kabinet te controleren. Ik vind het ongelofelijk. Die mensen verdienen €141.000 per jaar. Daar zijn er 37 van. Dat kost de belastingbetaler 5 miljoen euro per jaar en ze weigeren gewoon naar hun werk te komen. Ik vind dat onbeschoft, onacceptabel en onbehoorlijk. Ze moeten ook niet gaan huilen als er straks incidenten zijn, want ze hebben gewoon hun werk niet gedaan. Het is een schande. Ik hoop dat u hen daarop gaat aanspreken als voorzitter van deze Kamer.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/89

NB: op het moment dat Van Nispen deze opmerking maakte was het hele vak van 37 PVV'ers leeg.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-06-2025 om 17:35

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2025 om 16:56:

[..]

En van wie is Timmermans de marionet?

nou, dat zal jij vast heel goed weten, dus zeg het maar

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.