Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
25-09-2025 om 19:21
Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 18:32:
[..]
Vind je het dan niet dieptriest dat die welvaart, die vrijheid van meningsuiting, het recht gewoon te zijn wie je bent, steeds meer verdwijnt?
Wel eens van Ebru Umar, Theo Van Gogh, Ayaan Hirchi Ali, Lale Gul etc. etc. etc. gehoord?
https://www.vandaaginside.nl/nieuws/binnenland/videos/discussie-bij-vandaag-inside-na-rellen-den-haag-jij-doet-net-alsof-asielzoe 23 sep 2025, 00:02
De mannen van Vandaag Inside reageren op de rellen in Den Haag, die volgden na een demonstratie tegen onder meer het huidige asielbeleid.
Ik weet niet waar jij dat al ziet. We hebben nog gewoon het recht te zijn wie we zijn en (binnen bepaalde grenzen van fatsoen) wettelijk vrijheid van meningsuiting.
Als we dat zo willen houden moeten we komende verkiezingen eens massaal besluiten dat we een extreem rechts kabinet geen kans willen geven. Stem op middenpartijen. Massaal op PVV stemmen leidt nergens toe, Geert is niet capabel om het land te besturen dat hebben we nu wel gezien.
Middenpartijen die al een poos bestaan en in het verleden hebben laten zien dat ze goed kunnen besturen. Het is tijd voor goed bestuur van een kabinet dat de rit kan uitzitten. We hebben de afgelopen jaren te veel tijd en demissionair kabinet gehad.
Zilver_gray
25-09-2025 om 19:25
Yumi schreef op 25-09-2025 om 18:57:
[..]
Ben dit nog niet tegen gekomen, waar staat dat? Enkel witte mannen, geen homo's of zieken, ik kan het niet volgen, maar misschien heb ik wat gemist?
Weet jij niet wat de Nazi’s deden in de 2e wereldoorlog met homo’s en zieken??
Het slaat op de zin;
”Het deed me denken aan de 2e wereldoorlog; geen homo’s of zieken”.
felija
25-09-2025 om 19:37
Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 18:10:
[..]
Heeft niets met klagen te maken, maar met terechte bezorgdheid. Misschien dat je de bezorgdheid een beetje beter kan begrijpen als je onderstaand video hebt gezien én gehoord. Zie bv:
Maar je zal vast geen zin hebben om deze man aan te horen....dat zou jammer zijn want dan ga je maar door met klagen dat je het allemaal echt niet begrijpt.
Het heeft alles met klagen te maken. Jij mag hier in alle vrijheid in je stoel in je huis, achter je laptop/pc of op je telefoon tot uitentreuren klagen over veiligelanders, asielzoekers, moslims of hoofddoeken, tegen woke zijn en voor de rasechte Nederlander, niemand die jou een strobreed in de weg legt. Want je wordt niet opgepakt, vastgezet, gecanceld of zelfs erom vermoord. Dat kan hier gewoon en die vrijheid is een groot goed, of je het er nu mee eens bent of niet.
Er is hier geen oorlog, we hoeven niet noodgedwongen halsoverkop te vluchten en alles wat je dierbaar is moeten achterlaten.
Maar we zijn zo strontverwend door het wonen in één van de meest welvarende, ontwikkelde en veiligste landen van de wereld, dat we zijn gaan menen er recht op te hebben, dat het eigen verdienste is, in plaats van dat we het geluk hebben hier geboren te zijn en dat te koesteren en je bevoorrecht te voelen.
Yumi
25-09-2025 om 19:47
Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 19:25:
[..]
Weet jij niet wat de Nazi’s deden in de 2e wereldoorlog met homo’s en zieken??
Het slaat op de zin;
”Het deed me denken aan de 2e wereldoorlog; geen homo’s of zieken”.
Op die manier, dan heb ik het niet goed gelezen. Bedankt voor je uitleg, ik vind deze vergelijking behoorlijk heftig.
Ik snap overigens het gehakketak op de witte man op deze site niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Als die witte man zich niet het schompes had gewerkt, hadden wij niet zo'n welvarend land.
felija
25-09-2025 om 19:47
PensioNada schreef op 25-09-2025 om 19:17:
[..]
Nou, ik heb op YouTube, want dan kan ik tenminste fast forward scrollen, het filmpje bekeken. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom we zo nodig moeten kijken. Jetten mag niet zeggen dat Wilders haat zaait en het is heel gemeen dat Wilders buiten gesloten wordt. De werkelijkheid is dat Wilders niet anders loopt te roepen dan "grenzen dicht", " het zijn verkrachters, moordenaars! We willen ze niet!" Filmpje over een relletje in een AZC (vermoed ik) met als ondertitel "De vrienden van Frans Timmermans aan het werk, die wil er nog 300 AZC's bij". En: "De islam is de grootste bedreiging voor Nederland. Voor onze cultuur en waarden, voor onze vrijheid.."
Daarnaast heeft hij in zijn 1-tje de regels veranderd waardoor hij het kabinet kon laten vallen.
Wilders is een gevaar voor Nederland en niet die paar 100 of voor mijn part paar duizend asielzoekers die zich misdragen.
Fleurtje_5 trapt in Wilders' opportunistische retoriek en helaas is ze niet de enige.
felija
25-09-2025 om 19:50
Yumi schreef op 25-09-2025 om 19:47:
[..]
Op die manier, dan heb ik het niet goed gelezen. Bedankt voor je uitleg, ik vind deze vergelijking behoorlijk heftig.
Ik snap overigens het gehakketak op de witte man op deze site niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Als die witte man zich niet het schompes had gewerkt, hadden wij niet zo'n welvarend land.
Die witte man had vaak alle seinen op groen staan qua maatschappelijke positie om hard te kunnen werken, maar dat wordt wel eens vergeten.
Ook het kolonialisme heeft ons geen windeieren gelegd, ten koste van derdewerereld landen.
felija
25-09-2025 om 19:53
kerstbeer schreef op 25-09-2025 om 16:47:
[..]
Het valt mij vaak ook op aan extreem rechts dat ze met "eigen volk eerst", vaak eigenlijk ook bedoelen "mannen eerst", "liever geen homo's" of zelfs "die zieke mensen zijn ook minderwaardig." en "die mensen die anders denken dan ik horen er ook niet bij."
Dit terwijl dit dan allemaal groepen zijn uit "het eigen volk."
"Eigen volk eerst." betekent vaak slechts "ik eerst."
Niemand is echter geinteresseerd in een ideologie waarbij slechts 1 andere persoon baat ervan heeft, dus trekken ze dit door naar mensen die toevallig veel op zichzelf lijken. Dan gaan alle voordelen die ze zogenaamd willen voor "het eigen volk" in ieder geval naar henzelf boven andere volken, maar ook vaak boven vrouwen, mensen die niet hetero zijn, andersdenkenden of andersgelovenden etc. Dit terwijl dat technisch gezien allemaal mensen zijn van hun volk.
Zo kunnen ze er een ideologie van maken, medestanders aantrekken, terwijl ze eigenlijk gewoon bedoelen "ik eerst."
Tevens zijn er ook wel vrouwen of een homoseksueel die zich aansluiten, die ook die voordeeltjes willen. In praktijk worden ze vaak niet volwaardig of helemaal niet als gelijke geaccepteerd.
Dank voor dit inzicht!
Bakblik
25-09-2025 om 20:00
felija schreef op 25-09-2025 om 19:37:
[..]
Het heeft alles met klagen te maken. Jij mag hier in alle vrijheid in je stoel in je huis, achter je laptop/pc of op je telefoon tot uitentreuren klagen over veiligelanders, asielzoekers, moslims of hoofddoeken, tegen woke zijn en voor de rasechte Nederlander, niemand die jou een strobreed in de weg legt. Want je wordt niet opgepakt, vastgezet, gecanceld of zelfs erom vermoord. Dat kan hier gewoon en dat is een groot goed.
Er is hier geen oorlog, we hoeven niet noodgedwongen halsoverkop te vluchten en alles wat je dierbaar is achterlaten.
Maar we zijn zo strontverwend door het wonen in één van de meest welvarende, ontwikkelde en veilige landen van de wereld, dat we zijn gaan menen er recht op te hebben, dat het eigen verdienste is, in plaats van dat we het geluk hebben hier geboren te zijn en dat te koesteren en je bevoorrecht te voelen.
Fleurtje_5 lees dit!
Ik heb vluchtelingen gesproken die zijn gevlucht, omdat ze hun leven niet meer zeker zijn in het land van herkomst. Hun leven niet zeker, omdat familie is opgepakt wegens "staatsgevaarlijk gedrag". Dat wil zeggen dat ze zich hebben uitgesproken tegen hun dictatoriale leiders.
Hier mag jij zeggen dat je pro-Wilders bent en ik mag zeggen dat mensen die in Wilders geloven knettergek zijn. Daar worden we beiden niet voor opgepakt.
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Afghanistan waar je als vrouw niet meer bent dan een "broedmachine".
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Rusland waar je niet mag zeggen dat Poetin gek is.
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Amerika waar vrouwenrechten als baas in eigen buik niet meer zeker zijn.
PensioNada
25-09-2025 om 20:02
Bakblik schreef op 25-09-2025 om 20:00:
[..]
Fleurtje_5 lees dit!
Ik heb vluchtelingen gesproken die zijn gevlucht, omdat ze hun leven niet meer zeker zijn in het land van herkomst. Hun leven niet zeker, omdat familie is opgepakt wegens "staatsgevaarlijk gedrag". Dat wil zeggen dat ze zich hebben uitgesproken tegen hun dictatoriale leiders.
Hier mag jij zeggen dat je pro-Wilders bent en ik mag zeggen dat mensen die in Wilders geloven knettergek zijn. Daar worden we beiden niet voor opgepakt.
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Afghanistan waar je als vrouw niet meer bent dan een "broedmachine".
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Rusland waar je niet mag zeggen dat Poetin gek is.
Het is een voorrecht om in Nederland te wonen en niet in Amerika waar vrouwenrechten als baas in eigen buik niet meer zeker zijn.
Goed gezegd, bakblik
Bakblik
25-09-2025 om 20:13
PensioNada schreef op 25-09-2025 om 20:02:
[..]
Goed gezegd, bakblik
Voor hun veiligheid kan ik hier niet typen wat die, voornamelijk, vrouwen echt hebben meegemaakt maar het is schrijnend.
Je wordt elders al vervolgd en in een strafkamp opgesloten als je op het dorpsplein aan de dorpsgenoten verteld wat de leiders van je land voor dubbele agenda hebben. Zeg maar de "Navaly's" van andere dictatoriale regimes dan Rusland. Je familie moet dan vluchten.
Loeki72
25-09-2025 om 21:03
Bakblik schreef op 25-09-2025 om 20:13:
[..]
Voor hun veiligheid kan ik hier niet typen wat die, voornamelijk, vrouwen echt hebben meegemaakt maar het is schrijnend.
Je wordt elders al vervolgd en in een strafkamp opgesloten als je op het dorpsplein aan de dorpsgenoten verteld wat de leiders van je land voor dubbele agenda hebben. Zeg maar de "Navaly's" van andere dictatoriale regimes dan Rusland. Je familie moet dan vluchten.
Precies, in Rusland wordt je opgepakt als je demonstreert met een wit bord waar niets opstaat. Het irriteert me mateloos dat hier allerlei mensen blaten van we mogen niets meer zeggen en daarna de grootste drek uitbraken. En dat er niet geluisterd wordt. Je ziet niet anders.
Bakblik
25-09-2025 om 21:13
Loeki72 schreef op 25-09-2025 om 21:03:
[..]
Precies, in Rusland wordt je opgepakt als je demonstreert met een wit bord waar niets opstaat. Het irriteert me mateloos dat hier allerlei mensen blaten van we mogen niets meer zeggen en daarna de grootste drek uitbraken. En dat er niet geluisterd wordt. Je ziet niet anders.
En niet alleen in Rusland. Er zijn nog meer niet helemaal frisse regimes waar je niets mag zeggen.
Nicole123
25-09-2025 om 22:22
Ik vind het nogal vreemd om problemen die we in Nederland hebben te beschrijven als Nederlanders die al generaties hier wonen die zouden moeten wijken voor veiligelanders. Dat is simpelweg onwaar. Van de asielzoekers is maar 3% een veiligelander (dat zijn er tussen de 100 en 200 meestal). En van die 3% krijgt 98% geen verblijfsvergunning en de 2% die het wel krijgt blijkt op persoonlijke basis wel degelijk gevaar te lopen in het land van herkomst. Dat zijn gewoon de feiten. Dus hoezo moeten de Nederlanders wijken voor veiligelanders, wat is dat voor een raar zelfverzonnen of van Wilders nagepraat verhaal?
Noem dan gewoon het beestje bij de naam en zeg dat je geen vluchtelingen meer wenst op te vangen, als dat is wat je echt vindt.
kerstbeer
25-09-2025 om 23:09
Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 18:45:
[..]
Dat heb je heel mooi omschreven kerstbeer! Zo is het ook. Het deed me denken aan de 2e wereldoorlog; geen homo’s of zieken.
Ik krijg steevast rillingen van “eigen volk eerst”. Daar bedoelen ze geen (generaties) hier geboren allochtonen mee, nee enkel witte Hollandse mannen.
Dank je wel
Een manier waarop je kan zien dat ze vaak niet echt om eigen cultuur en geschiedenis geven is dat ze van vaderlandse geschiedenis meestal weinig kaas gegeten hebben.