Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
26-09-2025 om 11:30
Ik heb op het forum nog niet bij gelezen (dus excuses als ik niet eerder antwoord geef op reacties of vragen) maar ik wil toch eerst even dit fragment laten zien. Dit misselijk gestook is me toch te gortig voor een vrijdagmorgen:
Bakblik
26-09-2025 om 13:03
Esther Ouwehand vals? Dat was nou ongeveer de enige die gisteren heel beleefd bleef en netjes debatteerde. Zich ook niet liet opjutten tot het gebruik van harde woorden.
Maar ja, kom je aan Geert dan trekt Fleurtje_5 van leer. Jij hebt echt een blok beton voor je hoofd als het gaat om goed en eerlijk debatteren.
Fleurtje_5
26-09-2025 om 13:18
Bakblik schreef op 26-09-2025 om 13:03:
Esther Ouwehand vals? Dat was nou ongeveer de enige die gisteren heel beleefd bleef en netjes debatteerde. Zich ook niet liet opjutten tot het gebruik van harde woorden.
Maar ja, kom je aan Geert dan trekt Fleurtje_5 van leer. Jij hebt echt een blok beton voor je hoofd als het gaat om goed en eerlijk debatteren.
Om dan eventjes in de stijl van Ouwehand te blijven (zoals ze tegen van der Plas deed) ik zeg niet dat zij vals is maar dat ze vals deed.
ps. Harde woorden gebruiken betekend nog langggg niet dat men dan vals is. Men is dan alleen duidelijk op een harde toon.
Ouwehand 'doet' het altijd zo stiekem snerend en misselijkmakend geniepig stoken. Ik vraag me af of dieren haar als partijleider zouden willen hebben als ze konden kiezen.
In het fragment wat je duidelijk niet hebt bekeken, gaat het over haar woorden tégen van der Plas. Dat was NIET tegen Wilders. Dus schei uit met je "blok beton voor het hoofd" als het gaat over eerlijk debatteren.
Groot gelijk dat van der Plas alleen nog antwoord geeft en dan zegt ‘Ik ga daar niet in mee’.
lientje69
26-09-2025 om 13:20
Fleurtje_5 schreef op 25-09-2025 om 19:05:
[..]
Schei toch uit met de zaken te verdraaien om je eigen punt kracht bij te zetten.Niemand die het over 'eigen volk eerst' heeft, maar als jij/jullie vinden dat mensen die hier geboren en getogen zijn, hun hele leven geleerd en gewerkt hebben, minder belangen zouden hebben dan nieuwelingen uit veilige landen dan krijg ik de rillingen van jou/jullie. Dan doe je net alsof die westerlingen geen recht hebben op hun eigen vaderland waar ze trots op zijn 'omdat ze westerlingen zijn'.
Over discriminatie gesproken:
Waarom willen moslima's hoofddoeken en/of een boerka's dragen? Omdat ze zich willen distantiëren van de westerse vrouw? Waarom zijn ze tégen het westerse leven? Hoe gaat het met 'afvalligen?' Met Joden en homo's? Waarom werd Lale Gul verstoten? En waarom is Lale Gul niet veilig?https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/lale-gul-ouderlijk-huis-vluchten-verstoten/ 19-03-2021
En maar afgeven op ons koningshuis dat jullie willen afschaffen. Zeg je dat ook van het koningshuis in Marokko?
En telkens weer 'de witte man' negatief neer zetten. Ik ben opgegroeid met een nieuwslezeres die niet wit was. Mooie leuk dame. Nooit een punt van discussie geweest.
Die nieuwslezeres heb ik nog verzorgd op haar sterfbed. Dat was idd echt een hele leuke lieve vrouw.
Bakblik
26-09-2025 om 13:50
Fleurtje_5 schreef op 26-09-2025 om 13:18:
[..]
Om dan eventjes in de stijl van Ouwehand te blijven (zoals ze tegen van der Plas deed) ik zeg niet dat zij vals is maar dat ze vals deed.
ps. Harde woorden gebruiken betekend nog langggg niet dat men dan vals is. Men is dan alleen duidelijk op een harde toon.
Ouwehand 'doet' het altijd zo stiekem snerend en misselijkmakend geniepig stoken. Ik vraag me af of dieren haar als partijleider zouden willen hebben als ze konden kiezen.
In het fragment wat je duidelijk niet hebt bekeken, gaat het over haar woorden tégen van der Plas. Dat was NIET tegen Wilders. Dus schei uit met je "blok beton voor het hoofd" als het gaat over eerlijk debatteren.
Groot gelijk dat van der Plas alleen nog antwoord geeft en dan zegt ‘Ik ga daar niet in mee’.
Beide fragmenten gisteren live gezien én nu nog een keer bekeken.
Heb jij nou echt niet door dat Geert en Caroline de onvrede in de samenleving voeden met een hele hoop leugens en halve waarheden en dat ze, zodra ze daar op gewezen worden, de boel gaan omdraaien?
Iedereen heeft kunnen zien dat Rob Jetten en Frans Timmermans de rellen die er recent een eerder zijn geweest alsof hebben veroordeeld maar Geert roept hard dat ze dat niet hebben gedaan.
Echt, ik snap oprecht niet dat je nog steeds in die onzin geloofd. Je hoeft van mij geen D66 of PvdA te gaan stemmen, echt niet maar stem eind volgende maand alsjeblieft op een middenpartij! Ik smeek het je bijna. Ons land kan het echt niet hebben als de PVV weer de grootste wordt en we weer 2 jaar stilstand en achteruitgang krijgen met bestuurders die er niks van bakken.
Je hebt toch hopelijk wel gezien dat de PVV met de NSV, VVD en Bbb de afgelopen 12 maanden niets maar dan ook niets heeft geregeld voor de mensen in het land?
We moeten af van deze kliek.
Daglichtlamp
26-09-2025 om 14:21
Als je echt een goed beeld van het debat wilt krijgen moet je geen losse fragmenten bekijken die vanwege een bepaalde reden zo uitgeknipt zijn:
De eerste termijn van de Kamer: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-25/openbare-orde-en-veiligheid/plenaire-zaal/verloop-van-de-anti-immigratiedemonstratie-in-den-haag-10-15/onderwerp
De eerste termijn van de regering en de tweede termijnen: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-25/openbare-orde-en-veiligheid/plenaire-zaal/verloop-van-de-anti-immigratiedemonstratie-in-den-haag-13-40/onderwerp
De stemmingen: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-25/stemmingen/plenaire-zaal/stemmingen-17-45/onderwerp
Of als je liever alles naleest: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/6
Ik vond vooral Jimmy Dijk gister goed de vinger op de zere plek leggen:
Voorzitter. Twee dagen voordat diezelfde fascisten door de straten liepen, was een meerderheid in deze Kamer bezig met het verbieden van een antifascistische beweging, een beweging die niet eens bestaat als beweging. Dat is intimideren. Dat is mensen bang maken. En dat terwijl rapporten van de AIVD en de NCTV hier geen enkele grond voor geven, totaal niet, ook niet bij navraag gisteren. Wat zijn jullie aan het doen? Wát zijn jullie aan het doen? Wie zoekt naar oplossingen in het voorkomen van extremisme, vreemdelingenhaat en opkomend fascisme, moet een samenhangende analyse maken van de oorzaken. Die moet kijken naar de voedingsbodem, naar de aanjagers en naar de meelopers. In de Nationale Extremismestrategie 2024-2029 van dit kabinet staat beschreven dat sociale onzekerheid een voedingsbodem is voor de vatbaarheid voor extremisme.
Er wordt verwezen naar de afgelopen 35 jaar, waarin de inkomensbescherming met ruim een derde is afgenomen. En nee, dat betekent niet dat individuen geweld moeten gebruiken of dat dit een direct gevolg daarvan is. Maar het maakt de kans daarop wezenlijk groter. De omstandigheden zijn cruciaal voor de mensen. Als je dat vermengt met politici die opjutten en opjagen, dan is dat een giftige cocktail. De afgelopen 30 jaar is de VVD onafgebroken aan de macht geweest. De ongelijkheid is toegenomen. Onze publieke sector is in de uitverkoop gedaan. Er heerst een gigantische woningnood. Vast werk en inkomen werd onzeker en wisselvallig gemaakt. Tel daarbij het toeslagenschandaal op, inclusief de uithuisplaatsingen van kinderen. Tel daar de aardbevingsellende in Groningen bij op. Tel daar het UWV en het WIA-schandaal bij op. Als je dat bij elkaar optelt, hebben we een nog giftigere cocktail.
Na 30 jaar afbraak ging de VVD vervolgens met de PVV in zee, de partij die nooit omhoog, maar altijd naar beneden trapt. Die normaliseert wat niet normaal is. Die jaagt de verdeeldheid in de samenleving aan door minderheden van alle VVD-afbraak de schuld te geven en zelf net zo hard aan die afbraak mee te werken. Die geeft ondertussen miljarden aan cadeautjes aan de economische elite, maar gaat door met het afbraakbeleid en de bezuinigingen die mensen in de knel brengen. "Het was geen fout van de VVD." Nee, ze draaiden de sleutel om en gooiden de deur wagenwijd open. Keer op keer. Wat hebben jullie gedaan?
Ik rond af, voorzitter. Veel mensen zijn bang, boos, onzeker en cynisch. Dat moeten we keren, met een harde aanpak van extreemrechtse slopers. Tegelijkertijd moeten we bouwen aan sterke gemeenschappen en echte bestaanszekerheid door die voedingsbodem weg te nemen, zonder aanjagers, zonder meelopers en zonder weglopers. Het is nú tijd om te kiezen. Kiezen we voor abnormaal en asociaal?
Herfstappeltaart
26-09-2025 om 14:27
Ik kom niet meer op dit draadje. Ik word kotsmisselijk van bepaalde types die hier schrijven. Ik lees het forum voor mijn plezier maar dat is er af op dit draadje.
Neweve
26-09-2025 om 14:39
Fleurtje_5 schreef op 26-09-2025 om 11:33:
......ik moet effe bijkomen van zoveel valsheid van Esther Ouwehand....
En niet alleen van Ouwehand:
https://youtu.be/Wgp_5XQIJJw?si=JXcDby6TACKxi847
Wilders is hier inderdaad behoorlijk bot/vals:
- mensen beschuldigen van "blaten"
- door de voorzitter heen praten
- leugens verkondigen, die terrecht tegengesproken worden.
Bakblik
26-09-2025 om 14:40
Herfstappeltaart schreef op 26-09-2025 om 14:27:
Ik kom niet meer op dit draadje. Ik word kotsmisselijk van bepaalde types die hier schrijven. Ik lees het forum voor mijn plezier maar dat is er af op dit draadje.
Ik hoop dat je niet op mijn doelt. Ik ben nog af en toe hier, omdat ik het mijn morele plicht vind om op te komen voor de groep waar ik voor en mee werk. De meerderheid van die groep kan dat (nog) niet zelf.
Zolang Wilders deel uit maakt van de regering en anderen hem hier ophemelen als de grote Geert die alles op gaat lossen laat ik tegengeluid horen en stel ik kritische vragen aan mensen die dat doen.
Ik moet toegeven niet altijd gebruikmakend van subtiele woorden. Ik blijf doorgaan tot deze mensen gaan zien dat Wilders een gevaar is voor onze samenleving en totdat ze gaan zien dan een middenkabinet met capabele bestuurders het beste is voor ons land.
Als ik je gekwetst heb sorry.
felija
26-09-2025 om 14:43
Herfstappeltaart schreef op 26-09-2025 om 14:27:
Jammer, maar begrijpelijk, het is ook al zo vaak door mijn hoofd geschoten. Wat mij hier nog houdt zijn de mooie posts van forummers die wel genuanceerd en realistisch zijn.
Maar ik begrijp heel goed dat dat niet hoeft op te wegen tegen de bagger die hier veel te vaak voorbij komt.
Ik moet wel bekennen dat ik steeds meer vrees dat er iets kwaadaardigs schuilt in de mensheid, dat fatsoen maar vaak een dun vernisje blijkt te zijn. Ja, heel naïef van mij dat ik heel lang heb gedacht/gehoopt dat het niet zo was.....
felija
26-09-2025 om 14:45
Bakblik schreef op 26-09-2025 om 14:40:
[..]
Ik hoop dat je niet op mijn doelt. Ik ben nog af en toe hier, omdat ik het mijn morele plicht vind om op te komen voor de groep waar ik voor en mee werk. De meerderheid van die groep kan dat (nog) niet zelf.
Zolang Wilders deel uit maakt van de regering en anderen hem hier ophemelen als de grote Geert die alles op gaat lossen laat ik tegengeluid horen en stel ik kritische vragen aan mensen die dat doen.
Ik moet toegeven niet altijd gebruikmakend van subtiele woorden. Ik blijf doorgaan tot deze mensen gaan zien dat Wilders een gevaar is voor onze samenleving en totdat ze gaan zien dan een middenkabinet met capabele bestuurders het beste is voor ons land.
Als ik je gekwetst heb sorry.
Nee joh! Dat geldt juist niet voor jou, dat durf ik wel namens herfstappeltaart te zeggen.
felija
26-09-2025 om 14:45
Neweve schreef op 26-09-2025 om 14:39:
[..]
Wilders is hier inderdaad behoorlijk bot/vals:
- mensen beschuldigen van "blaten"
- door de voorzitter heen praten
- leugens verkondigen, die terrecht tegengesproken worden.
Nou hè? Vreselijk