Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 26-09-2025 om 19:00:

[..]

Ik zie mezelf niet als echt links, maar zal door anderen wel als links worden gezien. Ik vind momenteel vrijwel alle politici ontzettend irritant. Men laat zich naar mijn idee te veel uitlokken. En dan krijg je woordspelletjes waar niemand wat aan heeft.

Ik zie jou als een degelijk rechtse MKB-er en dat is prima. Alleen wat ik ook zie dat veel van die degelijke rechtse mensen in de haattrechter van Wilders worden gezogen, terwijl het MKB gebaat is bij degelijk beleid en niet de ene keer dit en de andere keer dat Naar mijn idee zijn het juist de BBB en de PVV die geen baat hebben bij degelijke oplossingen. De BBB omdat de boeren baat denken te hebben bij het vooruitschuiven van stikstofdoelen en het binnen blijven halen van goedkope arbeidsmigranten ten behoeve van de agrarische industrie. De PVV, lees Wilders heeft baat bij het uit de hand lopen van de asielopvang. Je zal Wilders nooit iets horen zeggen over dat voorbeeld wat Daglichtlamp laatst gaf over dat AZC waar 80% werkte. Wilders droomt ervan dat hij ooit premier wordt en dan moet vooral de asielcrisis niet worden opgelost, want in feite is dat zijn enige punt.

Ik ben rechts, maar met sommige dingen weer links. Rechts van het midden past mij het beste denk ik. En ja, een MKB er. En dat laatste maakt het voor mij momenteel erg moeilijk een juiste partij te vinden. 

Ik ben voor een strenger migratiebeleid maar ook voor de spreidingswet, ik ben voor een 2 statenstelsel bij asielmigraten, ik ben voorhet beperken van nareizigers, ik ben voor het direct laten werken van asielzoekers, ik ben voor het gedwongen vastzetten of uitzetten van overlastgevende of criminele statushouders/asielzoekers, ik ben tegen de automatische urgentie voor statishouders, ik ben voor gelijke kansen voor iedereen. Ik ben voor ruime toeslagen voor diegenen die niet kunnen werken maar ook voor het aanscherpen van de regels, zoals vrijwillig parttime werken betekent geen recht op toeslagen als je geen kleine kinderen hebt . Ik ben voor een fatsoenlijke bijstand maar niet vrijblijvend. Ik ben voor een hoger minimuloon maar via belastingverlaging op arbeid en niet lukraak de lonen verhogen. Ik ben voor doorbetaling van loon bij ziekte maar niet 2 jaar. Ik ben tegen het verlengen van rouwverlof, dat kan middels vrije dagen of onbetaald verlof. Ik ben tegen een standaard 32-urige werkweek. Ik vind dat men bij psychische problemen niet te snel over moet gaan naar ziekmelden maar ook moet kijken naar de thuissituatie en wat daar verbeterd kan worden, dus niet alles bij de werkgever neerleggen. Ik ben voor vaste contracten maar ook voor het versoepelen van het ontslagrecht. Ik ben tegen de transitievergoeding. Ik ben voor het afbouwen van HRA maar dan ook het EWF, ik ben voor een huurplafonden de bouw van sociale huurwoningen boven vrijstaande woningen, ik ben tegen rekeningrijden, ik ben ook tegen het weren van voertuigen op fossiele brandstoffen in binnensteden zonder dat er eerst een goed alternatief is voor iedereen, ik ben voor het invoeren van uitstootvrije voertuigen maar ook hier zorg voor betaalbare alternatieven en zorg voor die verdomde code 78 op het rijbewijs. Ik ben voor belastingverlaging op arbeid, ik ben deels voor gedeeltelijk verhogen van erfbelasting en ansspelbelasting, niet voor schenkbelasting. Ik ben voor een beter milieu, maar het mag niet te koste gaan van het bestedingspatroon van mensen, ik ben voor belasting op aandelen, verhogen Vpb maar tegen het afbouwen van fiscale voordelen voor alle ondernemers. Ik ben tegen teveel inspraak van medewerkers bij grote bedrijven maar voor een eerlijke verdeling bij winstuitkeringen en bonussen. Ik ben helemaal voor betaalbare zorg, een inkomensafhankelijke zorgpremie maar er moet wel gekeken worden naar wat wel en niet vergoed kan worden. Ik ben voor abortus, voor voltooid leven, voor LGBTHI, tegen antisemitisme en xenofobie en moslimhaat. Ik ben tegen de naamsverandering van kerst/pasen waar dan ook, dat heeft niks te maken met inclusief zijn maar met het langzaam wegcijferen van onze cultuur. Want kerst en pasen horen bij de Nederlandse cuktuur, niet zozeer bij het geloof nog. 

Het is lastig zoeken naar een partij met deze standpunten. Misschien moet ik er zelf 1 oprichten haha. 

Miraval schreef op 26-09-2025 om 19:58:

[..]

Ik ben rechts, maar met sommige dingen weer links. Rechts van het midden past mij het beste denk ik. En ja, een MKB er. En dat laatste maakt het voor mij momenteel erg moeilijk een juiste partij te vinden.

Ik ben voor een strenger migratiebeleid maar ook voor de spreidingswet, ik ben voor een 2 statenstelsel bij asielmigraten, ik ben voorhet beperken van nareizigers, ik ben voor het direct laten werken van asielzoekers, ik ben voor het gedwongen vastzetten of uitzetten van overlastgevende of criminele statushouders/asielzoekers, ik ben tegen de automatische urgentie voor statishouders, ik ben voor gelijke kansen voor iedereen. Ik ben voor ruime toeslagen voor diegenen die niet kunnen werken maar ook voor het aanscherpen van de regels, zoals vrijwillig parttime werken betekent geen recht op toeslagen als je geen kleine kinderen hebt . Ik ben voor een fatsoenlijke bijstand maar niet vrijblijvend. Ik ben voor een hoger minimuloon maar via belastingverlaging op arbeid en niet lukraak de lonen verhogen. Ik ben voor doorbetaling van loon bij ziekte maar niet 2 jaar. Ik ben tegen het verlengen van rouwverlof, dat kan middels vrije dagen of onbetaald verlof. Ik ben tegen een standaard 32-urige werkweek. Ik vind dat men bij psychische problemen niet te snel over moet gaan naar ziekmelden maar ook moet kijken naar de thuissituatie en wat daar verbeterd kan worden, dus niet alles bij de werkgever neerleggen. Ik ben voor vaste contracten maar ook voor het versoepelen van het ontslagrecht. Ik ben tegen de transitievergoeding. Ik ben voor het afbouwen van HRA maar dan ook het EWF, ik ben voor een huurplafonden de bouw van sociale huurwoningen boven vrijstaande woningen, ik ben tegen rekeningrijden, ik ben ook tegen het weren van voertuigen op fossiele brandstoffen in binnensteden zonder dat er eerst een goed alternatief is voor iedereen, ik ben voor het invoeren van uitstootvrije voertuigen maar ook hier zorg voor betaalbare alternatieven en zorg voor die verdomde code 78 op het rijbewijs. Ik ben voor belastingverlaging op arbeid, ik ben deels voor gedeeltelijk verhogen van erfbelasting en ansspelbelasting, niet voor schenkbelasting. Ik ben voor een beter milieu, maar het mag niet te koste gaan van het bestedingspatroon van mensen, ik ben voor belasting op aandelen, verhogen Vpb maar tegen het afbouwen van fiscale voordelen voor alle ondernemers. Ik ben tegen teveel inspraak van medewerkers bij grote bedrijven maar voor een eerlijke verdeling bij winstuitkeringen en bonussen. Ik ben helemaal voor betaalbare zorg, een inkomensafhankelijke zorgpremie maar er moet wel gekeken worden naar wat wel en niet vergoed kan worden. Ik ben voor abortus, voor voltooid leven, voor LGBTHI, tegen antisemitisme en xenofobie en moslimhaat. Ik ben tegen de naamsverandering van kerst/pasen waar dan ook, dat heeft niks te maken met inclusief zijn maar met het langzaam wegcijferen van onze cultuur. Want kerst en pasen horen bij de Nederlandse cuktuur, niet zozeer bij het geloof nog.

Het is lastig zoeken naar een partij met deze standpunten. Misschien moet ik er zelf 1 oprichten haha.

Doe dat zet er zelf 1 op, de eerste stem heb je binnen!

Mooie post, fijn om te lezen dat er meer zoekende zijn naar een partij met deze standpunten. Vind het zelf ook lastig om een keuze te maken in oktober, op het moment is er  geen partij waar ik echt helemaal achter sta. 

[..]

Ik ben voor een strenger migratiebeleid maar ook voor de spreidingswet, ik ben voor een 2 statenstelsel bij asielmigraten, ik ben voorhet beperken van nareizigers, ik ben voor het direct laten werken van asielzoekers, ik ben voor het gedwongen vastzetten of uitzetten van overlastgevende of criminele statushouders/asielzoekers, ik ben tegen de automatische urgentie voor statishouders, ik ben voor gelijke kansen voor iedereen. Ik ben voor ruime toeslagen voor diegenen die niet kunnen werken maar ook voor het aanscherpen van de regels, zoals vrijwillig parttime werken betekent geen recht op toeslagen als je geen kleine kinderen hebt . Ik ben voor een fatsoenlijke bijstand maar niet vrijblijvend. Ik ben voor een hoger minimuloon maar via belastingverlaging op arbeid en niet lukraak de lonen verhogen. Ik ben voor doorbetaling van loon bij ziekte maar niet 2 jaar. Ik ben tegen het verlengen van rouwverlof, dat kan middels vrije dagen of onbetaald verlof. Ik ben tegen een standaard 32-urige werkweek. Ik vind dat men bij psychische problemen niet te snel over moet gaan naar ziekmelden maar ook moet kijken naar de thuissituatie en wat daar verbeterd kan worden, dus niet alles bij de werkgever neerleggen. Ik ben voor vaste contracten maar ook voor het versoepelen van het ontslagrecht. Ik ben tegen de transitievergoeding. Ik ben voor het afbouwen van HRA maar dan ook het EWF, ik ben voor een huurplafonden de bouw van sociale huurwoningen boven vrijstaande woningen, ik ben tegen rekeningrijden, ik ben ook tegen het weren van voertuigen op fossiele brandstoffen in binnensteden zonder dat er eerst een goed alternatief is voor iedereen, ik ben voor het invoeren van uitstootvrije voertuigen maar ook hier zorg voor betaalbare alternatieven en zorg voor die verdomde code 78 op het rijbewijs. Ik ben voor belastingverlaging op arbeid, ik ben deels voor gedeeltelijk verhogen van erfbelasting en ansspelbelasting, niet voor schenkbelasting. Ik ben voor een beter milieu, maar het mag niet te koste gaan van het bestedingspatroon van mensen, ik ben voor belasting op aandelen, verhogen Vpb maar tegen het afbouwen van fiscale voordelen voor alle ondernemers. Ik ben tegen teveel inspraak van medewerkers bij grote bedrijven maar voor een eerlijke verdeling bij winstuitkeringen en bonussen. Ik ben helemaal voor betaalbare zorg, een inkomensafhankelijke zorgpremie maar er moet wel gekeken worden naar wat wel en niet vergoed kan worden. Ik ben voor abortus, voor voltooid leven, voor LGBTHI, tegen antisemitisme en xenofobie en moslimhaat. Ik ben tegen de naamsverandering van kerst/pasen waar dan ook, dat heeft niks te maken met inclusief zijn maar met het langzaam wegcijferen van onze cultuur. Want kerst en pasen horen bij de Nederlandse cuktuur, niet zozeer bij het geloof nog.

Ik ben het zeker niet met alles eens (met veel ook wel), maar ik wil je even een compliment geven. 

Gewoonlijk lees ik niet graag lange opsommigen over welk onderwerp dan ook, maar in dit geval vond ik het interessant om te lezen en om over na te denken 

kerstbeer schreef op 27-09-2025 om 00:05:

[..]

Ik ben het zeker niet met alles eens (met veel ook wel), maar ik wil je even een compliment geven.

Gewoonlijk lees ik niet graag lange opsommigen over welk onderwerp dan ook, maar in dit geval vond ik het interessant om te lezen en om over na te denken

Haha lief dankjewel!

Ik vond hem ook wel aan de lange kant, maar wilde wel eea duidelijk maken aan wat mijn standpunten nou precies zijn.

En ik hoop dat er dan op inhoud gesproken kan worden, waarom wel of waarom je het ergens wel/niet mee eens bent. Argumenten horen van beide kanten, ipv alleen maar schoppen naar elkaar wat wel of niet kan, of wat wel en niet MOET.

Fijn dat ik daarmee jou een positieve indruk kan geven. 

@Miraval, dank je voor je uitgebreide antwoord. Je noemt een heleboel punten waar ik het gewoon mee eens ben en van andere punten kan ik goed begrijpen dat je er zo over denkt ondanks dat ik het niet (volledig) met je eens bent. 
De ellende met polarisatie is dat mensen van elkaar gaan denken dat ze heel andere denkbeelden hebben of zelfs heel anders zijn, terwijl er vaak een kern is waar ze wel allemaal hetzelfde over denken. Heel veel mensen willen dat er een sociaal vangnet is. Dat we de hekjes wat anders willen neerzetten, maakt niet veel uit, want over de basis zijn we het eens. Heel veel mensen willen ook, net zoals jij en ik, dat werken meer loont. Hoe je dat precies wilt bereiken, daar kunnen verschillende ideeën over bestaan, maar we onderschrijven wel allemaal dezelfde basisgedachte.
Zo kan ik doorgaan, maar de essentie is, als er een partij was met jouw denkbeelden, dan zou ik het prima vinden als mijn partij er mee zou gaan samenwerken. Ze zouden er wel uitkomen, want het zou in het algemeen slechts over inkleuren van gemeenschappelijke ideeën gaan.

@Pensionada daarom heb ik ook de hele waslijst aan punten geschreven. Ik denk ook dat de meeste partijen hier in meer of mindere mate wel achter kunnen staan. Zeker de partijen in het midden. En die kunnen elkaar ook wel vinden samen dan, echter scoort dat niet zo lekker voor het publiek. En nu zie je eigenlijk veel partijen vanuit het midden wat meer naar buiten gaan met sommige van hun standpunten. Ook natuurlijk om hoog in te zetten, want dat is ook ergens noodzakelijk. Een partij moet een speerpunt hebben waarop ze zich kunnen richten en kunnen onderscheiden. 

Maar dat laatste is helemaal niet zo wenselijk want door die speerpunten zonderen ze zichzelf ook uit voor samenwerking met partijen die tegenovergestelde speerpunten hebben. 

De VVD is meer naar rechts gegaan op migratie, GL-PVDA had naar mijn mening niet samen moeten gaan want de PvdA is zijn identiteit verloren aan het veel linksere GL (in mijn optiek dan toch)

En heel veel standpunten in partijprogramma's zijn onhaalbaar, en dat weten die partijen zelf ook heus wel. Dat vind ik een vorm van misleiding, een asielstop KAN helemaal niet, een basisinkomen voor iedereen KAN helemaal niet, vermogens afvlakken vanaf 5 miljoen KAN helemaal niet, de veestapel per direct met 75% inkrimpen KAN helemaal niet, een 32-urige werkweek invoeren idem... nou ja genoeg voorbeelden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2025 om 08:53 Topicstarter

Natuurlijk is er geen enkele partij die helemaal past. Die heb ik ook niet. Dus stem ik naar wat ik het belangrijkste vind, en dan kom ik toch denk ik weer uit op de Christen Unie. Als ik jouw opsomming lees, dan zou ik je toch D66 aanraden, al past dat niet natuurlijke niet volledig Miraval. 
Ik hoop gewoon op een regering die meer evenwicht weet aan te brengen dan de afgelopen regering. Een regering waarin partijen elkaar ook wat gunnen. Een regering waar ook vertrouwen is tussen partijen. 

Miraval schreef op 27-09-2025 om 00:10:

[..]

Haha lief dankjewel!

Ik vond hem ook wel aan de lange kant, maar wilde wel eea duidelijk maken aan wat mijn standpunten nou precies zijn.

En ik hoop dat er dan op inhoud gesproken kan worden, waarom wel of waarom je het ergens wel/niet mee eens bent. Argumenten horen van beide kanten, ipv alleen maar schoppen naar elkaar wat wel of niet kan, of wat wel en niet MOET.

Fijn dat ik daarmee jou een positieve indruk kan geven.

Goed punt. 

Als ik je zo lees, ben je vooral rechts in de zin dat rechts geassocieerd wordt met bedrijven. 

Op het gebied van sociale issues, lijk je dan weer meer links. 

Hoewel, dit komt misschien ook omdat een gedeelte van onze politiek beinvloed is door de VS. De VVD stemde bijvoorbeeld ook in met het homohuwelijk jaren geleden. Toen was er eigenlijk geen sprake van dat rechts iets te maken had met anti-LGBTQ gedachtes. 

Dit is in de VS wel zo en nu zie ik dat ook vaker terug bij sommige rechtse stromingen in Nederland. 

Nederlanders kunnen over het algemeen goed Engels en zijn dus ook vaak te vinden op Amerikaanse social media. Ik zie vooral de afgelopen 10 jaar dat steeds meer van hun issues hier in Nederland ook uitgevochten worden, terwijl ze hier lang niet altijd van toepassing zijn/waren. Dit geldt overigens ook voor sommige linkse themas. 

[..]

Iik ben ook tegen het weren van voertuigen op fossiele brandstoffen in binnensteden zonder dat er eerst een goed alternatief is voor iedereen, ik ben voor het invoeren van uitstootvrije voertuigen maar ook hier zorg voor betaalbare alternatieven

Dit soort themas zijn dingen waar ik mij weer vaak erger aan links. 
Zorg eerst voor goede alternatieven voordat je het andere alternatief gaat verbieden. 
Zeg niet alleen maar "mag niet", maar kom met oplossingen.

Voorbeeld: zorg eerst op Europees niveau voor goede, snelle treinen naar meer bestemmingen voor er allemaal "mag niet!" komt voor vliegen dichterbij. Ze zouden ook meer stemmen aantrekken als ze zich inzetten voor betere oplossingen ipv zo vaak "mag niet!" te roepen. 

In tegenstelling tot vroeger wanneer ik het altijd maanden van te voren wist, heb ik nog steeds geen partij om op te stemmen, dus als iemand me wil overtuigen? 

Mooie post Miraval! En ik denk dat dat nou juist ook mijn issue is met het links-rechts gevoel. Ik denk dat veel links stemmers zich ook kunnen vinden in rechtse standpunten en andersom ook zoals jij ook aangeeft. Het is in mijn ogen niet zo zwart/wit. Ik zou niet weten uit wat voor politiek nest ik zelf kom want bij mij thuis werd er nooit over politiek gesproken, mijn moeder heeft er geen enkele interesse in en mijn vader leeft al lang niet meer. Maar ook van mijn opa's en oma's, ooms of tante's zou ik niet weten wat ze stemmen. Het is niet zo dat we uit een echt typisch links of rechts nest komen dus. Sowieso vind ik die gedachtegang nogal ouderwets. Als jij uit een links nest komt maar je meer kan vinden in een middenpartij of zelfs een rechtse partij moet dat ook gewoon kunnen. 
In Amerika vallen hele gezinnen uit elkaar om de politiek. Je bent of democraat of republikein. Tja, maar de midden stemmers zoals ik dan? Ik vind de rechtlijnigheid vaak zo beperkend. Of rechts of links. En ben je rechts dan ben je racist en ben je links dan ben je een zacht ei die iedereen maar het land binnen wil laten. 
Het is polariserend en het vernietigd het land van binnen uit. Het is een soort tijdbom. 

Hier in mijn dorp komt er binnenkort een AZC en het hele dorp is nu al in opstand gekomen. Het zal me niet verbazen als het er binnenkort hard aan toe zal gaan en volledig gaat escaleren. Zelf maar ik me er ook zorgen om, vooral omdat er 300 jonge mannen in komen die vlakbij mijn werk terecht komen ( ik werk in een winkel ). Dus tja, ik kijk er niet naar uit als ik in de winter op mijn fiets in het donker naar huis moet en langs groepjes mannen moet lopen en ik hoop van harte dat we in de winkel geen narigheid van ze ervaren. Wellicht gaat het helemaal mee vallen hoor, je hoort ook zat verhalen van dorpen waar niemand er last van heeft, maar ja ik maak me ook wel zorgen. Ook om de onrust die het veroorzaakt in mijn harmonieuze liefelijke dorp. 
Dat vind ik nog veel erger dan het feit dat er asielzoekers bij komen.

Het hele asielproces in Nederland zou anders moeten.  Geef die mensen een doel in het leven.  Taal leren vanaf dag 1, werken/een bijdrage leveren aan de maatschappij vanaf het begin. 
Nu bestaat het leven van een asielzoeker vooral uit wachten,  wachten op de inburgering,  wachten op de taalcursus, er is veel verveling onder asielzoekers. Verveling leidt tot rottigheid.
En echt de meesten willen iets zinvols doen.  Dit seizoen hebben we een cursiste uit een eerder seizoen bij de fietscursus als tolk.

Bakblik schreef op 27-09-2025 om 11:14:

Het hele asielproces in Nederland zou anders moeten. Geef die mensen een doel in het leven. Taal leren vanaf dag 1, werken/een bijdrage leveren aan de maatschappij vanaf het begin.
Nu bestaat het leven van een asielzoeker vooral uit wachten, wachten op de inburgering, wachten op de taalcursus, er is veel verveling onder asielzoekers. Verveling leidt tot rottigheid.
En echt de meesten willen iets zinvols doen. Dit seizoen hebben we een cursiste uit een eerder seizoen bij de fietscursus als tolk.

Dat ben ik helemaal met je eens. 

Maar politiek behelst zoveel meer dan migratie. En dan met name asielmigratie. En op de een of andere manier lijkt juist dat ene onderwerp voor iedereen (van links tot rechts) de kern te zijn. "We" houden dit zelf in stand op deze manier. Ook door het steeds terug te brengen op een forum zoals hier... 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-09-2025 om 12:01 Topicstarter

Miraval schreef op 27-09-2025 om 11:48:

Maar politiek behelst zoveel meer dan migratie. En dan met name asielmigratie. En op de een of andere manier lijkt juist dat ene onderwerp voor iedereen (van links tot rechts) de kern te zijn. "We" houden dit zelf in stand op deze manier. Ook door het steeds terug te brengen op een forum zoals hier...

Ik ben het niet met je eens, kijk bijvoorbeeld eens naar het mooie woonplan dat GroenLinks-PvdA heeft. Kijk eens naar de grote hoeveelheid initiatiefwetsvoorstellen die in de Tweede Kamer in de afgelopen regeerperiode aan de orde zijn geweest over hele diverse onderwerpen. Er gebeurt echt veel meer dan asiel en migratie.

Goed dat je het breder trekt zodat we ook daarover kunnen discussiëren. 
Met veel van een je opsommingen ben ik het eens, aantal punten wat minder of heb er vragen over, ook omdat ik het niet altijd weet. Komt later wel want ben ziek maar ik wil je toch even complimenteren met de moeite die je ervoor doet.

Ook de media doen hier hard aan mee. Ik keek gisteren het programma van Sven Kokkelman. Toen het verkiezingsprogramma van D66 werd behandeld met Rob Jetten, was het eerste wat Kokkelman zei na een inleidend filmpje: "Waar is trouwens asiel gebleven, want dat staat ergens ver weggestopt in het programma."
Waarom moest het nu daar weer zo nodig over gaan, zucht, zo'n uitgemolken onderwerp en wat mij betreft helemaal niet het heetste hangijzer in dit land. Ik wilde juist veel liever over de andere onderwerpen horen. Ik weet, het is WNL.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.