Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2025 om 08:40 Topicstarter

In een klimaat waar gedaan wordt alsof GroenLinks-PvdA radicaliseert en de VVD het redelijke midden is, kun je de NRC vast links noemen. In werkelijkheid is dat natuurlijk onzin.
https://www.trouw.nl/politiek/het-kieskompas-laat-zien-de-rechtse-partijen-worden-rechtser-en-radicaler~b66639b6/
Wie de partijlandschappen van het Kieskompas door de jaren heen bekijkt, komt tot een andere conclusie. GroenLinks-PvdA staat op vrijwel dezelfde plek ten opzichte van de andere partijen als twee jaar geleden, en die plek houdt weer enigszins het midden tussen de posities die GroenLinks en PvdA innamen vóór de samenwerking.
Blanken: “Yesilgöz’ uitspraak klopt in zoverre dat er best een grote afstand zit tussen GL-PvdA en de VVD. En die wordt inhoudelijk niet kleiner. Maar dat komt niet doordat links radicaler wordt, maar doordat de VVD meegaat in de radicalisering op rechts.”
Dat de VVD van het midden wegdrijft, komt volgens Blanken doordat die partij op verschillende thema’s rechtsere standpunten is gaan innemen, met name op asiel, klimaat en op sociaal-economische thema’s.
Toch wil hij de partij niet scharen bij rechts-radicale partijen als PVV, Forum en Ja21: “Op enkele punten wijkt de VVD nog duidelijk af. Zo wil zij zich meer op Europa richten, en heeft ze een afwijkend standpunt op sommige ethische kwesties.”

Daglichtlamp schreef op 29-09-2025 om 08:40:

In een klimaat waar gedaan wordt alsof GroenLinks-PvdA radicaliseert en de VVD het redelijke midden is, kun je de NRC vast links noemen. In werkelijkheid is dat natuurlijk onzin.
https://www.trouw.nl/politiek/het-kieskompas-laat-zien-de-rechtse-partijen-worden-rechtser-en-radicaler~b66639b6/
Wie de partijlandschappen van het Kieskompas door de jaren heen bekijkt, komt tot een andere conclusie. GroenLinks-PvdA staat op vrijwel dezelfde plek ten opzichte van de andere partijen als twee jaar geleden, en die plek houdt weer enigszins het midden tussen de posities die GroenLinks en PvdA innamen vóór de samenwerking.
Blanken: “Yesilgöz’ uitspraak klopt in zoverre dat er best een grote afstand zit tussen GL-PvdA en de VVD. En die wordt inhoudelijk niet kleiner. Maar dat komt niet doordat links radicaler wordt, maar doordat de VVD meegaat in de radicalisering op rechts.”
Dat de VVD van het midden wegdrijft, komt volgens Blanken doordat die partij op verschillende thema’s rechtsere standpunten is gaan innemen, met name op asiel, klimaat en op sociaal-economische thema’s.
Toch wil hij de partij niet scharen bij rechts-radicale partijen als PVV, Forum en Ja21: “Op enkele punten wijkt de VVD nog duidelijk af. Zo wil zij zich meer op Europa richten, en heeft ze een afwijkend standpunt op sommige ethische kwesties.”

Het gaat hier telkens over rechts en extreem rechts. Timmermans heeft de mond vol over de PVV. Jetten gaf zelfs af op Bontenbal zag ik afgelopen weekend op tv.

En oeioei als Wilders op de foto staat met een of andere mafklapper. En oeioei als Dilan zegt dat de afstand groot is tussen GL/PvdA en de VVD.

Maar dat jullie telkens voorbij gaan aan deze terror (wat heel dichtbij is en steeds dichterbij komt) kan ik echt niet begrijpen. Dat NRC daar niks over meld kan ik nog minder begrijpen. Er heerst terechte angst onder de mensen maar die word door GL/PvdA weggewuift, (wat het nog angstiger maakt) want volgens GL/PvdA ligt het natuurlijk aan de PVV en aan Forum. 

Zo'n standpunt zegt mij dat ze het niet willen zien en ook niet willen aanpakken als het er op aan komt. De terreur oa in Ter Apel, die niet deugdelijk word aangepakt, is daar een goed voorbeeld van. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden:

https://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo

https://x.com/sentdefender/status/1784321797376106761/video/2

De afstand tussen VVD en PvdA is inderdaad groot:
- De VVD wil belastingvoordelen voor rijke erfgenamen (dat was 1 van de eerste besluiten van deze regering)- De VVD wil de huizenprijzen hoog houden (dat is een gevolg van de hypotheek-rente-aftrek)

Maar niemand verwijt Yesilgöz als ze zegt dat de afstand groot is.
Er is wel kritiek geweest op Yesilgöz omdat ze niet in een regering wil met PvdA (of CDA) want die willen iets doen aan de hypotheek-rente-aftrek.

Blijkbaar wil Yesilgöz nog een keer met de PVV regeren.

De hele politiek is erg bezig met polariseren en moddergooien naar elkaar. Vanuit alle hoeken. Ze hebben het er zo druk mee dat het lijkt alsof het echte landsbelang hen niet interesseert. Het is namelijk in het belang van ons land om juist te verbinden en samen te werken, ook al ben je het niet met elkaar eens. Zeker in een best wel verdeeld land met zoveel verschillende politieke partijen. De pers moet ook eens stoppen met olie op het vuur te gooien. Ook de pers doet namelijk eraan mee. Ook dat hitst mensen op. 

Politiek is heel erg bezig met korte termijnbeleid, impopulaire maatregelen durft men nauwelijks te nemen, zoals de reductie van de veestapel. En het beleid is ook nog eens zigzag waardoor de overheid niet echt betrouwbaar overkomt. Bikker haar pleidooi om de kamer verplicht 4 jaar te laten zitten, voel ik wel wat voor, maar lost niet het probleem op van zigzag beleid, want dan kan je wel 4 verschillende kabinetten binnen 1 zittingsperiode van de 2e kamer krijgen.

Nicole123 schreef op 28-09-2025 om 22:58:

En @Miraval, ik vind het heel goed dat je die andere onderwerpen aansnijdt. Ik vind juist dat soort onderwerpen belangrijk en interessant om hier te bespreken. Zorg, onderwijs, woningnood, natuur & milieu, klimaat, veeteelt, welvaart, een sterke rechtsstaat, etc. Ik ben er helemaal voor om daarover meer te discussiëren hier en niet de boel hier steeds weer te laten kapen door of zelf te sturen richting asiel. Want zo'n belangrijk en allesomvattend punt is dat helemaal niet.

Ik ben dus wel benieuwd naar wat jullie hier denken over de plannen van de verschillende partijen om de woningnood aan te pakken. Welke partij heeft hier een goed plan voor, dat zoden aan de dijk zal zetten? Hoe haalbaar zijn de ideeën? Welke partijen zitten hierin op één lijn en welke juist niet?

Ten eerste, en dat is vrij simpel, minder bureaucratie en regeltjes. Wanneer gemeenten nou eens sneller en makkelijker vergunningen afgeven voor woningen, bestemmingsplannen voor leegstaande panden makkelijker en sneller aanpassen, hun eigen bouwgrond goedkoper verkopen aan projectontwikkelaars die die grond willen gebruiken voor sociale woningbouw, dan scheelt dat al een berg. 

Ik heb ooit eens een bedrijfspand gehad met een bepaalde bestemming, het was onmogelijk om die bestemming aan te passen, lag gewoon in de dorpskern, ja dan werken gemeengen ook niet mee natuurlijk.

Daarnaast hebben we nog een groot probleem met het stroomnetwerk. Dat schiet te kort, waardoor huizen en bedrijven niet op het stroom aangesloten kunnen worden. Lijkt me dat dit eerst aangepakt moet worden voordat je hele wijken uit de grond kunt stampen die vervolgens wachten op stroom. 

Maar ja, welke partij hier dan weer bij past? 

Jetten/D66 die doodleuk aan de AOW wil zitten en deze netto niet meer mee wil laten stijgen met de minimumlonen want werken moet lonen. Maar als je 3 jaar langer doorwerkt dan krijg je wel wat extra AOW.

Oh, en een pensioenpremie is verplicht voor alle werkenden, niet een aanvullend pensioen maar een die voorziet in levensbehoeften. Waarom zou je dan als werkende ook nog AOW premie betalen? 

Ik vind dit echt de omgekeerde wereld hoor. Dan heb je bijna 50 jaar gewerkt en bijgedragen, mag je vervolgens genieten van een minimale AOW.

Als werken moet lonen, verlaag dan de belasting op inkomen, maak de bijstand niet vrijblijvend maar met meer verplichtingen en ook meer mogelijkheden extra te mogen verdienen naast die bijstand, zorg dat het verschil tussen werkenden en niet werkenden groter wordt. En nee, daarmee bedoel ik niet dat mensen die niet kunnen werken niet meer rond kunnen komen, maar wel dat er meer moet worden ingezet op werken binnen mogelijkheden. Daarvoor moeten bedrijven dan ook meegenomen worden in het beleid. 

Nicole123 schreef op 28-09-2025 om 22:31:

[..]

Ik vind het ingewikkeld om op een post over ZZPers te reageren, merk ik. Dat komt zeker niet doordat ik ze onbelangrijk vind, maar omdat ik er weinig verstand van heb en de situatie rondom ZZPers ingewikkeld vind.

Als er een partij is die:

• niet vooral voor de grote multinationals gaat (a la VVD)
  • niet doet alsof de gewone mensen allemaal in loondienst zijn en als je het voor hen goed regelt het al wel prima is (a la PvdA/GL en SP)
  • wél de misstanden wil aanpakken met bijv ZZPers in de zorg en het onderwijs en pakketdiensten, die of de kosten opdrijven, of het voor vaste werknemers onwerkbaar maken, of die juist zelf uitgeknepen worden
  • maar niet zodanig dat het ten koste gaat van andere ZZPers die niets met die misstanden te maken hebben

dan krijgt die partij van mij een grote plus. Ik vraag me alleen af of die partij bestaat en ook weet ik helemaal niet of dat wat ik zou willen wel kan en zo ja hoe, want daar heb ik dus helemaal geen verstand van.

Dat snap ik, en dat geldt voor veel mensen die zelf geen zzper of ondernemer zijn, en daardoor is die groep steeds weer de gebeten hond. Er is geen haan die ernaar kraait, de publieke opinie over ondernemers/werkgevers in het algemeen is niet heel positief, mensen zien alleen wat een werkgever kan uitgeven (autos, huis, veel vakantie, dure reizen bijvoorbeeld even gechargeerd) maar niet welke risico's er genomen worden en hoeveel uur er gemiddeld gewerkt wordt, het is versplinterd dus een sterke lobby zoals vakbonden zijn er niet.

En het scoort nu eenmaal lekker om te roepen dat uitkeringen/minimumlonen omhoog moeten, maar wie dat moet betalen daar blijft het stil. 

Dat de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek steeds verder afgebouwd worden weet haast niemand, maar daarmee kom je wel aan de bestedingsruimte van ondernemers. Vervolgens wel klagen dat alles veel te duur wordt, maar die kapper, metselaar, elektricien, bakker moet ook gewoon zijn rekeningen betalen. En wat er via de overheid af gaat, komt er in de consumentenprijzen bij. 

Een maatregel als de koopkracht van minima gaat er 1% op achteruit staat heel Nederland op zijn kop, kennelijk maakt niemand zich druk om die 1% of meer bij ondernemers. Heel erg jammer is dat. 

Miraval schreef op 29-09-2025 om 10:49:

[..]

Dat snap ik, en dat geldt voor veel mensen die zelf geen zzper of ondernemer zijn, en daardoor is die groep steeds weer de gebeten hond. Er is geen haan die ernaar kraait, de publieke opinie over ondernemers/werkgevers in het algemeen is niet heel positief, mensen zien alleen wat een werkgever kan uitgeven (autos, huis, veel vakantie, dure reizen bijvoorbeeld even gechargeerd) maar niet welke risico's er genomen worden en hoeveel uur er gemiddeld gewerkt wordt, het is versplinterd dus een sterke lobby zoals vakbonden zijn er niet.

En het scoort nu eenmaal lekker om te roepen dat uitkeringen/minimumlonen omhoog moeten, maar wie dat moet betalen daar blijft het stil.

Dat de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek steeds verder afgebouwd worden weet haast niemand, maar daarmee kom je wel aan de bestedingsruimte van ondernemers. Vervolgens wel klagen dat alles veel te duur wordt, maar die kapper, metselaar, elektricien, bakker moet ook gewoon zijn rekeningen betalen. En wat er via de overheid af gaat, komt er in de consumentenprijzen bij.

Een maatregel als de koopkracht van minima gaat er 1% op achteruit staat heel Nederland op zijn kop, kennelijk maakt niemand zich druk om die 1% of meer bij ondernemers. Heel erg jammer is dat.

Goeie post. Moet zeggen dat ik er wel wat meer op achteruitgegaan ben al dan maar 1%. Stuk meer vrees ik. En dat wordt alleen maar erger want die zelfstandigenaftrek gaat uiteindelijk in 2029 naar een schamele 900 euro (voor wie niet is ingewijd, het was ooit meer dan 7000 euro). Dus we jassen het uurtarief straks maar weer omhoog (terwijl ik het inmiddels al wel hoog zat vind eigenlijk, werk voor non-profit). En de overheid mag dan vinden dat het zo meer gelijk getrokken wordt met werkenden, mijn bedrijfs/ondernemersrisico's worden toch echt niet kleiner, eerder groter zo. 

Klopt ik heb uitgerekend bij mij is het 3.5%. En dat wordt meer door de dingen die jij benoemd. Helaas.

Miraval schreef op 29-09-2025 om 12:03:

Klopt ik heb uitgerekend bij mij is het 3.5%. En dat wordt meer door de dingen die jij benoemd. Helaas.

Ja, het voelt een beetje alsof we als groep gestraft moeten worden voor iets. Terwijl ik (zoals volgens mij heel veel ondenemers) altijd hard heb gewerkt, in de corona-periode geen enkel beroep gedaan op de overheidssteun, doorgewerkt bij (ernstige) ziekte. Maar goed, daar wordt natuurlijk niet naar gekeken, dat begrijp ik wel. Het voelt alleen zo oneerlijk.

Fleurtje_5 schreef op 29-09-2025 om 08:32:

[..]

NRC dus.

https://www.youtube.com/watch?v=UI3kOHwNyM8 NL 4 sep 2025
Johan Derksen ergert zich kapot aan NRC en De Volkskrant: 'Promotiekanalen voor links Nederland!'

Ik vond de podcast geen uitgesproken promotie voor links OF rechts. Er was aandacht voor hoe rechts de kiezer misleidt en ook voor hoe links dat doet. 

Ik vond het verhelderend.

Miraval schreef op 29-09-2025 om 10:30:

[..]

Ten eerste, en dat is vrij simpel, minder bureaucratie en regeltjes. Wanneer gemeenten nou eens sneller en makkelijker vergunningen afgeven voor woningen, bestemmingsplannen voor leegstaande panden makkelijker en sneller aanpassen, hun eigen bouwgrond goedkoper verkopen aan projectontwikkelaars die die grond willen gebruiken voor sociale woningbouw, dan scheelt dat al een berg.

Ik heb ooit eens een bedrijfspand gehad met een bepaalde bestemming, het was onmogelijk om die bestemming aan te passen, lag gewoon in de dorpskern, ja dan werken gemeengen ook niet mee natuurlijk.

Daarnaast hebben we nog een groot probleem met het stroomnetwerk. Dat schiet te kort, waardoor huizen en bedrijven niet op het stroom aangesloten kunnen worden. Lijkt me dat dit eerst aangepakt moet worden voordat je hele wijken uit de grond kunt stampen die vervolgens wachten op stroom.

Maar ja, welke partij hier dan weer bij past?

Hey, maarre Miraval, ik begin nu toch steeds meer benieuwd naar die partij van je te worden

Eens. Sommige dingen moeten sneller kunnen.

kerstbeer schreef op 29-09-2025 om 15:11:

[..]

Hey, maarre Miraval, ik begin nu toch steeds meer benieuwd naar die partij van je te worden

Eens. Sommige dingen moeten sneller kunnen.

Haha.

Ik vind het bizar dat sommige dingen zo traag en stroperig verlopen terwijl de nood zo hoog is. Heel het land roept om woningen en gemeenten kunnen het zoveel makkelijker maken maar op de een of andere manier werken ze eerder tegen dan mee.

Zorroo schreef op 29-09-2025 om 11:46:

[..]

Goeie post. Moet zeggen dat ik er wel wat meer op achteruitgegaan ben al dan maar 1%. Stuk meer vrees ik. En dat wordt alleen maar erger want die zelfstandigenaftrek gaat uiteindelijk in 2029 naar een schamele 900 euro (voor wie niet is ingewijd, het was ooit meer dan 7000 euro). Dus we jassen het uurtarief straks maar weer omhoog (terwijl ik het inmiddels al wel hoog zat vind eigenlijk, werk voor non-profit). En de overheid mag dan vinden dat het zo meer gelijk getrokken wordt met werkenden, mijn bedrijfs/ondernemersrisico's worden toch echt niet kleiner, eerder groter zo.

Even nog terugkomend op je laatste zin, waarom zoudem werknemers en werkgevers uberhaupt gelijkgetrokken moeten worden? Ja dat mag best, maar neem dan het hele ondernemersrisico weg. Nu wordt het en gelijkgetrokken (want op de een of andere manier oneerlijk maar voor wie dan???) en de risico's worden idd eerder groter dan kleiner.

Als ik ziek wordt, heb ik met een dure AOV van 500 euro per maand, eerst 3 maanden wachttijd. Daarnaast ben ik uitgesloten nij uitval voor een reeds bekende aandoening. Wordt een werknemer ziek krijgt die direct doorbetaald. Overlijdt een naaste, jammer maar dat mag je zelf betalen. Zorgverlof nee hoor... mantelzorg? Regel het maar. Heb je minder werk? Helaas pindakaas je werknemers genieten alle bescherming. 

Mogen daar dan aub die kleine fiscale voordelen tegenover staan? Wat een onzin en kortzichtigheid ook van de partijen die dat gelijk willen trekken, ik snap daar echt niks van. Waar is het mededogen voor deze groep? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.