Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-09-2025 om 17:55 Topicstarter

Maar met werknemers ben je toch helemaal geen ZZP'er? Dus waarom heb je dan als bedrijf zoveel last van maatregelen die oneigenlijke ZZP'ers proberen te voorkomen? Ik geloof dat ik dat niet zo goed snap Miravel.

Daglichtlamp schreef op 29-09-2025 om 17:55:

Maar met werknemers ben je toch helemaal geen ZZP'er? Dus waarom heb je dan als bedrijf zoveel last van maatregelen die oneigenlijke ZZP'ers proberen te voorkomen? Ik geloof dat ik dat niet zo goed snap Miravel.

Ik heb een eenmanszaak met personeel, maar ben hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijf, net zoals zzpers. Een eenmanszaak of zzper vallen onder dezelfde fiscale regels. Een zzper/eenmanszaak zijn eigenlijk dezelfe rechtspersoon. 

En ik heb er last van met inhuur bij uitval bij ziekte of opvang bij drukte bijvoorbeeld. 

Miraval schreef op 29-09-2025 om 17:46:

[..]

Haha.

Ik vind het bizar dat sommige dingen zo traag en stroperig verlopen terwijl de nood zo hoog is. Heel het land roept om woningen en gemeenten kunnen het zoveel makkelijker maken maar op de een of andere manier werken ze eerder tegen dan mee.

Helemaal mee eens. 

Ik denk dat je van zowel links als rechts stemmen trekt met dit soort effectieve veranderingen.

Miraval schreef op 29-09-2025 om 18:29:

[..]

Ik heb een eenmanszaak met personeel, maar ben hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijf, net zoals zzpers. Een eenmanszaak of zzper vallen onder dezelfde fiscale regels. Een zzper/eenmanszaak zijn eigenlijk dezelfe rechtspersoon.

En ik heb er last van met inhuur bij uitval bij ziekte of opvang bij drukte bijvoorbeeld.

En dan de opmerking "daar heb je zelf voor gekozen"   is ook zo lekker meelevend. Mijn zus is ook zzp'er in een beroep waar je nooit mee in vaste dienst kan komen.  Ook wij zijn verbaasd hoe weinig gereageerd wordt over afbouw van de zelfstandigenaftrek en nu met dadelijk de verplichte AOV met een achterlijke wachttijd van 2 jaar, alsof je dat zo even kan overbruggen. Gelukkig heeft zij nog het broodfonds, maar toch, ze verdiend het alleen zonder partner en werkt zich een slag in het rond, ook na 2 operaties waar in het bedrijfsleven iemand 6 weken naziekt. Zo triest dan die opmerkingen.

majorette2005 schreef op 29-09-2025 om 18:49:

[..]

En dan de opmerking "daar heb je zelf voor gekozen" is ook zo lekker meelevend. Mijn zus is ook zzp'er in een beroep waar je nooit mee in vaste dienst kan komen. Ook wij zijn verbaasd hoe weinig gereageerd wordt over afbouw van de zelfstandigenaftrek en nu met dadelijk de verplichte AOV met een achterlijke wachttijd van 2 jaar, alsof je dat zo even kan overbruggen. Gelukkig heeft zij nog het broodfonds, maar toch, ze verdiend het alleen zonder partner en werkt zich een slag in het rond, ook na 2 operaties waar in het bedrijfsleven iemand 6 weken naziekt. Zo triest dan die opmerkingen.

Goed dat jullie dit thema hebben aangeroerd. Ik weet daar zelf weinig van, dus goed om de uitdagingen zien waarmee ZZPers te maken hebben. 

Zojuist ook het kieskompas gedaan en het is geworden.....

🥁🥁

De Christenunie. 

Ik ga daar niet op stemmen want is me te conservatief op bepaalde zaken, al heb ik wel respect voor deze partij als een degelijke partij die ook niet bang is om te regeren als het nodig is.

kerstbeer schreef op 29-09-2025 om 18:53:

[..]

Goed dat jullie dit thema hebben aangeroerd. Ik weet daar zelf weinig van, dus goed om de uitdagingen zien waarmee ZZPers te maken hebben.

Zojuist ook het kieskompas gedaan en het is geworden.....

🥁🥁

De Christenunie.

Ik ga daar niet op stemmen want is me te conservatief op bepaalde zaken, al heb ik wel respect voor deze partij als een degelijke partij die ook niet bang is om te regeren als het nodig is.

Helemaal eens! 

majorette2005 schreef op 29-09-2025 om 18:49:

[..]

En dan de opmerking "daar heb je zelf voor gekozen" is ook zo lekker meelevend. Mijn zus is ook zzp'er in een beroep waar je nooit mee in vaste dienst kan komen. Ook wij zijn verbaasd hoe weinig gereageerd wordt over afbouw van de zelfstandigenaftrek en nu met dadelijk de verplichte AOV met een achterlijke wachttijd van 2 jaar, alsof je dat zo even kan overbruggen. Gelukkig heeft zij nog het broodfonds, maar toch, ze verdiend het alleen zonder partner en werkt zich een slag in het rond, ook na 2 operaties waar in het bedrijfsleven iemand 6 weken naziekt. Zo triest dan die opmerkingen.

Ja precies. Nu klopt dat ook wel natuurlijk, ik heb er zelf voor gekozen en zou niks anders willen. Ik denk niet dat ik ooit nog voor iemand zou kunnen werken bij wijze van spreken, maar het moet en kan niet de bedoeling zijn dat werknemers en zzpers/ondernemers aan het einde van de rit netto evenveel overhouden als werknemers maar zonder alle arbeidsvoorwaarden en met alle ondernemersrisico's.

Ik begrijp daarom ook zo weinig van het feit dat GL/PvdA zo populair is onder zoveel mensen terwijl dat juist een partij is (met andere maar die zijn minder groot) die roepen dat werknemers en zzpers gelijkgetrokken moeten worden. 

En ze krijgen vooral bijval hierover door mensen in loondienst, die op de een of andere manier zoals ik al zei een nogal gekleurd beeld hebben over ondernemers en vooral zzpers. 

Ik heb kieswijzer ingevuld, geen significante vragen over ondernemersschap. Tja, ook daar weer een vraag over hogere belastingen voor bedrijven, maar welke bedrijven dan? Logisch dat het bij het grote publiek dan ook onbekend blijft. En onbekend maakt onbemind. 

Miraval schreef op 29-09-2025 om 17:52:

[..]

Even nog terugkomend op je laatste zin, waarom zoudem werknemers en werkgevers uberhaupt gelijkgetrokken moeten worden? Ja dat mag best, maar neem dan het hele ondernemersrisico weg. Nu wordt het en gelijkgetrokken (want op de een of andere manier oneerlijk maar voor wie dan???) en de risico's worden idd eerder groter dan kleiner.

Politiek en bonden zijn bang dat werkgevers eerder kiezen voor zelfstandigen omdat die goedkoper zijn, want geen loon doorbetalen bij ziekte, geen pensioenpremie, geen ontslagbescherming. Daardoor zouden vaste banen onder druk komen te staan. Het gelijktrekken moet die 'oneerlijke concurrentie' tegengaan.
En er zijn wat de overheid betreft ook te veel ZZP'ers, denk ik. Daarom verfoei ik misbruik van het ZZP-schap door nepconstructies ook zo, die slepen de echte ondernemers mee in hun val.
En gewoon pijn in de schatkist: als zzp’ers straks massaal zonder pensioen of bij ziekte zonder inkomen zitten, dan moet de overheid dat allmeaal financieel gaan opvangen, dat is hun angst. En we kosten al zoveel hè, door al die belastingvoordeeltjes. 
Ik vind het allemaal nogal overdreven. Zorg dat die wantoestanden met nep-ZZP'ers de wereld uit zijn. Maar behandel de echte ondernemers met waardering, respect en goede wetgeving. 

Dat laatste plan voor de AOV met een wachttijd van 2 jaar is gewoon een gedrocht. Helemaal met je eens. En eerdere plannen waren niet beter. En tegenover het risico dat ondernemers lopen mag ook best wat belastingvoordeel staan. Ook eens. 

Andere landen lijken allang beter werkende systemen te hebben op dit gebied, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Zweden, die best goed in elkaar zitten.

Het probleem in Nederland is volgens mij niet dat er geen oplossingen bestaan, maar dat desinteresse in wat zelfstandig zijn behelst, angst voor kosten en een veel te veel op werknemers gericht stelsel zorgen voor halfslachtige tot rampzalige regelingen. Maar het wiel is elders allang uitgevonden volgens mij. 

ik vind het jammer dat het op dit gebied ook een of of lijkt te zijn. Of je hoort bij de "zielige" werknemers of je hoort bij de grote "slechte" werkgevers. 

Dat het mkb zorgt voor ongeveer 70% van de werkgelegenheid, en dat de meeste bedrijven dus klein zijn wordt meestal niet genoemd. (% geleerd door factchecken van cijfers in dit topic)

Miraval schreef op 29-09-2025 om 21:31:

En voor de geïnteresseerden een leuke kieswijzer op fiscaal gebied.
https://www.archipeltaxadvice.nl/insights/fiscale-stemwijzer-2025/
Bij kwam JA21 hier bovenaan.

Veel mensen nemen kieswijzers mee in hoe ze stemmen, maar ik vind ze overrated. Het is leuk om eens in te vullen en kan je over dingen laten nadenken, maar kieswijzers maken dingen zwart-wit die helemaal niet zwart-wit zijn. Ik heb deze fiscale kieswijzer ingevuld en had bij zoveel stellingen een middenpositie (of een 'ja maar' of 'alleen mits'). En ik weet dat heel veel partijen ook die middenpositie hebben. Kieswijzers drijven daarom mensen naar andere, vaak radicalere en populistischere, posities dan ze in feite hebben.

Voorbeelden uit deze kieswijzer:

'Moeten de tarieven in box 1 (werk) omlaag?'

Mijn antwoord: ja en nee. Ik vind dat het tarief van de onderste schijf omlaag zou moeten en van de bovenste schijf omhoog. Maar wat moet ik dan invullen?

'Moet het toeslagenstelsel worden afgeschaft en vervangen door een eenvoudiger stelsel (bv. belastingkorting/basisinkomen‑variant)?'

Mijn antwoord: ja en nee. Ik vind dat het toeslagenstelsel te ingewikkeld is nu, dus dat moet zeker eenvoudiger. Maar ik vind een basisinkomen of gelijke belastingkorting voor iedereen totaal doorschieten, want dan ga je voordeeltjes geven aan iedereen in plaats van wie het extra nodig heeft (en dan kun je het net zo goed helemaal niet doen, een voordeeltje van iedereen aan iedereen is enkel geld rondpompen). Niet iedereen zit in dezelfde situatie, het is onzinnig in mijn ogen om zowel de arbeidsongeschikte alleenstaande ouder met 4 opgroeiende kinderen in een huurhuis en het koppel van een chirurg en een rechter zonder kinderen in een koophuis precies hetzelfde basisinkomen of dezelfde belastingkorting te geven.

'Moet het eigen risico in de zorg worden afgeschaft?'

Ik vind dat het niet 100% afgeschaft zou moeten worden, maar wel lager/anders, bijvoorbeeld een kleiner bedrag of een bedrag per ingreep of een uitzondering voor chronisch zieken. Met het huidige systeem zijn chronisch zieken enorm de klos en dat terwijl zij ook al vaak bijv. niet alle kansen kunnen grijpen wat betreft werk en inkomsten. Een relatief al arme groep tref je dan nog een keer. 

Dit soort overwegingen heb ik bij bijna alle stellingen in deze kieswijzer. De meeste partijprogramma's zijn ook genuanceerder dan de stellingen uit de kieswijzer.

Neweve schreef op 29-09-2025 om 22:14:

ik vind het jammer dat het op dit gebied ook een of of lijkt te zijn. Of je hoort bij de "zielige" werknemers of je hoort bij de grote "slechte" werkgevers.

Dat het mkb zorgt voor ongeveer 70% van de werkgelegenheid, en dat de meeste bedrijven dus klein zijn wordt meestal niet genoemd. (% geleerd door factchecken van cijfers in dit topic)

Ik snap het ook niet zo goed, die tegenstelling. Ik ben in loondienst, maar ben erbij gebaat dat het ook goed gaat met mijn werkgever. Wat heb ik eraan als mijn werkgever failliet gaat, in geldnood komt, geen toekomstige collega's meer kan aannemen ondanks personeelstekort? Werknemers zijn gebaat bij gezonde werkgevers, en andersom. 

Wat ik lastig vind is dat als er regels worden doorgevoerd (of afgeschaft) op dit vlak dat het voor zover ik kan zien bijna altijd vooral heel gunstig is voor grote multinationals, die het eigenlijk niet zo nodig hebben, terwijl een heel kleine ondernemer er niet zoveel aan heeft. Maar waar je precies een grens zou moeten leggen en hoe je hierin selectiever te werk kunt gaan zou ik echt niet weten, daar heb ik er te weinig verstand van.

Nicole123 schreef op 29-09-2025 om 22:34:

[..]

Ik snap het ook niet zo goed, die tegenstelling. Ik ben in loondienst, maar ben erbij gebaat dat het ook goed gaat met mijn werkgever. Wat heb ik eraan als mijn werkgever failliet gaat, in geldnood komt, geen toekomstige collega's meer kan aannemen ondanks personeelstekort? Werknemers zijn gebaat bij gezonde werkgevers, en andersom.

Wat ik lastig vind is dat als er regels worden doorgevoerd (of afgeschaft) op dit vlak dat het voor zover ik kan zien bijna altijd vooral heel gunstig is voor grote multinationals, die het eigenlijk niet zo nodig hebben, terwijl een heel kleine ondernemer er niet zoveel aan heeft. Maar waar je precies een grens zou moeten leggen en hoe je hierin selectiever te werk kunt gaan zou ik echt niet weten, daar heb ik er te weinig verstand van.

Nou ja op zich kun je natuurlijk best makkelijk een onderscheid maken. De MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek geldt alleen voor eenmanszaken, VOF, CB of maatschap. Eigenlijk iedere ondernemer die IB betaald.

Een BV of NV heeft die fiscale voordelen niet maar weer andere. Een BV/NV is vaak ook een grotere onderneming. 

Dus als je als politiek al begint met die 2 regelingen laten zoals ze zijn, dan blijven de kleine ondernemers wel hun fiscale voordelen hebben. 

Dan kun je dus de Vpb verhogen, of de dividendbelasting. En, pak ook het onderbrengen van BV's onder Holding aan. Want daarmee kunnen schulden maar ook winsten gespreid worden, waarmee dat laatste dus een direct voordeel oplevert voor de BV maar niet voor de belastingdienst. 

Maar die MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek dat is vooral gericht op het ontmoedigen van zzpers, tegelijkertijd dus alle zelfstandigen die IB betalen.

De deelnemers aan het EenVandaag Verkiezingsdebat op maandag 27 oktober zijn bekend. Het zijn lijsttrekkers Dilan Yeşilgöz (VVD), Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA), Geert Wilders (PVV), Rob Jetten (D66), Henri Bontenbal (CDA) en Joost Eerdmans (JA21).

Dit zijn de 6 lijsttrekkers die meedoen aan het EenVandaag Verkiezingsdebat voor de Tweede Kamerverkiezingen | EenVandaag

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.