Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
26-12-2025 om 09:48
Denksport schreef op 26-12-2025 om 09:28:
[..]
Als je overstapt van een partij die boeren geen strobreed in de weg wil leggen naar een partij die de veestapel wil halveren heb je óf plotseling het licht gezien óf je snapt er helemaal niks van.
Je vergeet dat het niet alleen een partij voor boeren zou zijn, maar ook voor burgers.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 10:02
PensioNada schreef op 25-12-2025 om 21:19:
[..]
Ik heb onlangs nog gekeken naar een huis in een Knarrenhof in Wieringerwerf. Jeetje wat een ellende tussen al die akkers, kaarsrechte wegen. Wel wat bomen, maar geen parken. Dus als je wilt wandelen moet dat langs die kaarsrechte wegen of je moet je auto pakken. Dan woon ik nu toch beter in de dichtbevolkte randstad.
Je hebt het over kaarsrechte wegen in Wieringenwerf. Jij vind die akkers met kaarsrechte wegen: 'jeetje wat een ellende tussen al die akkers'. Dan zul jij wel gelukkig worden van onderstaande foto? Pardon, vanuit jou huiskamer zie je de kaarsrechte wegen vast niet.
Ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking woont in de Randstad. De dichtstbevolkte gemeente van Nederland is Den Haag met 6.429 inwoners per km².

Ik moest even googlen wat een knarrenhof is.
Wat is een Knarrenhof?
Een concept van de stichting Knarrenhof voor leeftijdsbestendig wonen in een hofje voor zelfredzame senioren.
Een Knarrenhof in Wieringerwerf is een
geplande woonvorm voor zelfredzame senioren (en soms andere groepen) in de gemeente Hollandse Kroon, waarbij men samen woont in een hofje met levensbestendige woningen, gebruikmakend van elkaars nabijheid en ondersteuning, als onderdeel van een landelijke stichting die dit concept faciliteert, maar er zijn nog veel wachtenden.
Blijf dan vooral in de dichtbevolkte randstad wonen. (dat hutje-mutje op elkaar, allemaal beton en steen, drukke straten met ronkende auto's) voor mij vreselijk, echt vreselijk) Vooral daar blijven wonen. Er zijn nog veel wachtenden voor je. Dus.
https://youtu.be/JQ4n0GeQSYA?si=nz1y6MGTGv0D5_WV Rob Jetten en Geert Wilders clashen: ‘Miljarden bezuinigen op zorg’. Er worden straks miljardennnnn bezuinigd op de zorg. Ik denk dat bij die bezuinigingen mensen graag zouden willen wonen in een woonvorm van senioren die elkaar helpen.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 10:06
Daglichtlamp schreef op 25-12-2025 om 21:20:
Ik snap die BBB'ers in de Eerste Kamer die overlopen naar D66 ook wel. Het verkiezingsprogramma van 2023 van de BBB (het jaar dat zij gekozen werden) is zo compleet anders dan de koers die de BBB nu neemt.
En van NRC gingen er ook mensen naar de BBB. Agnes Joseph bijvoorbeeld.
Maar tuurlijk stappen BBB'ers over naar een partij die onverwachts groot werd, en de BBB steeds kleiner werd. Overlopers zijn er altijd, in elke partij. Men verlaat een zinkend schip, alleen de kapitein blijft tot het laatst.
Lollypopje
26-12-2025 om 11:13
Loeki72 schreef op 26-12-2025 om 09:48:
[..]
Je vergeet dat het niet alleen een partij voor boeren zou zijn, maar ook voor burgers.
Nouja vooral van de agrolobbie eigenlijk
Daglichtlamp
26-12-2025 om 11:30
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2025 om 10:06:
[..]
En van NRC gingen er ook mensen naar de BBB. Agnes Joseph bijvoorbeeld.
Maar tuurlijk stappen BBB'ers over naar een partij die onverwachts groot werd, en de BBB steeds kleiner werd. Overlopers zijn er altijd, in elke partij. Men verlaat een zinkend schip, alleen de kapitein blijft tot het laatst.
Ach de eerste BBB'er die overstapte naar D66, was ver voor de verkiezingsoverwinning van D66.
Loeki72
26-12-2025 om 12:09
Lollypopje schreef op 26-12-2025 om 11:13:
[..]
Nouja vooral van de agrolobbie eigenlijk
Dat klopt, maar ik bedoel dat de politici die nu zijn overgestapt dat misschien niet doorhadden.
Fleurtje_5
27-12-2025 om 09:16
felija schreef op 25-12-2025 om 19:59:
Huh? Natuurlijk vind je in steden geen grasland. Daar tegenover kun je ook vijf plaatjes plakken met akkers die zijn gereserveerd voor veeteelt.
Dat is dus eigenlijk niet natuurlijk dat daar nergens een grasland te vinden is. Misschien een voetbalveld?
In 2016 werd er op één dag 23.000 liter mannen-urine opgevangen op drie plaatsen in één stad. Alleen van mannen. Daar word kunstmest van gemaakt, en daar worden elk jaar 10.000 voetbalvelden mee bemest. Het zou stikstofverminderend zijn.
https://nos.nl/artikel/2101919-23-000-liter-koningsdag-urine-voor-kunstmest 28 april 2016
................Daarom wint het bedrijf sinds 2013 fosfaat uit urine. Alleen al uit het afvalwater in Amsterdam kan zoveel fosfaat worden gehaald, dat ieder jaar 10.000 voetbalvelden kunnen worden bemest.
Dat was een artikel uit 2016. Inmiddels worden er veeeeeeeeel meer liters opgevangen. Kunstmest zou beter zijn. (maar strooi geen kunstmest op je plantjes als het niet meteen gaat regenen/beregenen want anders verbranden je plantjes)
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/artikel/5446940/koningsdag-plassen-urine-dixi-uroloog 23 april 2024 "Er staan in Nederland op een normale dag al zo’n 15.000 Dixi’s en op Koningsdag komen er nog eens 3000 bij", vertelt hij. Die kan je vinden op bijna alle plekken waar het druk is. ....Na afloop worden alle Dixi’s leeggezogen, gereinigd en daarna meegenomen naar de opslagplaats. "Na Koningsdag zuigen we ongeveer 150.000 liter urine op", vertelt Bosschieter.
Hoeveel voetbalvelden moeten daar bemest van worden?????
En dit las ik in een artikel over koeien-urine:
https://vilt.be/nl/nieuws/onderzoek-naar-koeienurine-als-vervanging-voor-kunstmeststoffen 16 juli 2024
...........
Tijdens het onderzoek zal worden nagegaan of urine kunstmeststoffen kan vervangen en of dit een positieve bijdrage heeft aan de circulariteit op de boerderij, waarbij afval gebruikt wordt als grondstof voor nieuwe producten. Het onderzoek zal gevoerd worden op honderd Nederlandse melkveebedrijven gedurende vier jaar lang.
De resultaten van dit onderzoek kunnen een belangrijke rol spelen in de Europese discussie over kunstmestvervangers. “We hebben kunstmestvervangers nodig om meer zekerheid te krijgen in de Europese voedselzekerheid en ze zijn belangrijk voor de autonomie, duurzaamheid en winstgevendheid van melkveebedrijven”, klinkt het. De onderzoekers hopen dat de resultaten van dit onderzoek worden opgenomen in de Europese wet- en regelgeving.
..........
Als kunstmest zo goed zou zijn...waarom dan onderzoeken of koeienurine de kunstmest kan vervangen?
Daglichtlamp
27-12-2025 om 09:27
Kom je eigenlijk wel eens in een stad Fleurtje? Ik ken echt geen Nederlandse stad zonder parken en parkjes (al zou het goed zijn als er meer groen is). Daarom is zo'n plan als in Rotterdam ook echt belangrijk. Het overgrote deel van de bevolking woont in steden. Dat wil jij ook niet anders, gezien jouw weerstand om te bouwen op plaatsen die nu nog bestemd zijn voor landbouw. Groen in de buurt van mensen is dus echt belangrijk.
Fleurtje_5
27-12-2025 om 10:55
Daglichtlamp schreef op 27-12-2025 om 09:27:
Kom je eigenlijk wel eens in een stad Fleurtje? Ik ken echt geen Nederlandse stad zonder parken en parkjes (al zou het goed zijn als er meer groen is). Daarom is zo'n plan als in Rotterdam ook echt belangrijk. Het overgrote deel van de bevolking woont in steden. Dat wil jij ook niet anders, gezien jouw weerstand om te bouwen op plaatsen die nu nog bestemd zijn voor landbouw. Groen in de buurt van mensen is dus echt belangrijk.
Of ik eigenlijk wel eens in een stad kom? Vind je dat zelf geen kleinerende vraag?
Heb je het zelf door? Jij probeert mij te vertellen dat groen in de buurt van mensen echt belangrijk is. 
Heb je überhaupt één keer de moeite genomen om echt te lezen wat ik schrijf ???? Heb je nooit die kleine stip op de landkaart bekeken waar ik het over had? Men kan niet een halve wereldbevolking in één stipje blijven stoppen. (een stipje dat vuurrood kleurt vanwege overbevolking). Vandaar dat ik al blij was dat die tien steden van Jetten niet doorgaan. (Maar ik noem 'die metafoor' evengoed kiezersbedrog)
Alle natuur, bos, weilanden of akkers wat je volstopt met beton is achteruitgang.
Tussen 2018 en 2023 gingen dagelijks 600 voetbalvelden aan natuur en landbouwgrond verloren, blijkt uit nieuw internationaal onderzoek. Voor dat groen komt veelal grijs in de plaats, zoals snelwegen en woningen.
Europa verliest jaarlijks 1.500 vierkante kilometer aan natuur en landbouwgrond. Het grootste gedeelte werd vervangen door snelwegen en woningen. Ook industrie kwam voor het groen in de plaats, net als hotels, golfbanen en andere zaken gerelateerd aan toerisme en recreatie.
.......etc.etc.etc...........
Daglichtlamp
27-12-2025 om 11:10
Je beeld lijkt gewoon zo beperkt: "dat hutje-mutje op elkaar, allemaal beton en steen, drukke straten met ronkende auto's".
Ik ben inderdaad tegen beleid wat uitgaat van steeds meer verdichting in steden. Mij lijkt het bouwen van nieuwe steden of wijken bij bestaande steden en dorpen die ruim opgezet worden echt een veel beter idee. Heel veel huidige stadswijken zijn ook zo opgezet. Ik heb zelf gewoond in een uitbreidingswijk die gebouwd is vanaf de jaren dertig t/m de jaren vijftig van de vorige eeuw. Centraal in de wijk ligt een stadspark. Maar ook nieuwere wijken hebben allemaal hun eigen parken en parkjes gekregen. Ook in mijn stad wordt nu gewerkt aan terugbrengen van groen in het centrum.
Fleurtje_5
27-12-2025 om 13:47
Daglichtlamp schreef op 27-12-2025 om 11:10:
Je beeld lijkt gewoon zo beperkt: "dat hutje-mutje op elkaar, allemaal beton en steen, drukke straten met ronkende auto's".
Ik ben inderdaad tegen beleid wat uitgaat van steeds meer verdichting in steden. Mij lijkt het bouwen van nieuwe steden of wijken bij bestaande steden en dorpen die ruim opgezet worden echt een veel beter idee. Heel veel huidige stadswijken zijn ook zo opgezet. Ik heb zelf gewoond in een uitbreidingswijk die gebouwd is vanaf de jaren dertig t/m de jaren vijftig van de vorige eeuw. Centraal in de wijk ligt een stadspark. Maar ook nieuwere wijken hebben allemaal hun eigen parken en parkjes gekregen. Ook in mijn stad wordt nu gewerkt aan terugbrengen van groen in het centrum.
Nee hoor, ik ben me er alleen heel bewust van.
'Een stadspark' voor een grote stad. Dat is fijn én nodig.
Thora
27-12-2025 om 15:40
Fleurtje_5 schreef op 27-12-2025 om 13:47:
[..]
Nee hoor, ik ben me er alleen heel bewust van.
'Een stadspark' voor een grote stad. Dat is fijn én nodig.
Dat is het zeker. Helaas blijven alleen de vaste parken behouden. Ik woon in een Vinexwijk en 10 jaar geleden was er nog volop groen. Nu zie ik het voor mijn ogen minder worden. Ik begrijp de noodzaak maar het is zo jammer.
Daglichtlamp
27-12-2025 om 16:06
Thora schreef op 27-12-2025 om 15:40:
[..]
Dat is het zeker. Helaas blijven alleen de vaste parken behouden. Ik woon in een Vinexwijk en 10 jaar geleden was er nog volop groen. Nu zie ik het voor mijn ogen minder worden. Ik begrijp de noodzaak maar het is zo jammer.
En dat is dus een keuze, als je geen nieuwe wijken en/of steden bouwt, dan zal er gebouwd worden binnen bestaande steden. Dat komt de woonkwaliteit daar niet ten goede als daar alles volgebouwd wordt. (Maar dat hoeft niet, als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe Rotterdam de oude stadshavens transformeert in woonwijken, dan is daar juist ook ruimte voor groen).
Fleurtje_5
27-12-2025 om 16:14
Daglichtlamp schreef op 27-12-2025 om 16:06:
[..]
En dat is dus een keuze, als je geen nieuwe wijken en/of steden bouwt, dan zal er gebouwd worden binnen bestaande steden. Dat komt de woonkwaliteit daar niet ten goede als daar alles volgebouwd wordt. (Maar dat hoeft niet, als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe Rotterdam de oude stadshavens transformeert in woonwijken, dan is daar juist ook ruimte voor groen).
Dat mag geen keuze zijn, maar 'groen om te leven' hoort een 'moet' te zijn.
Liever dat de woonkwaliteit niet ten goede komt in een stad waar mensen er juist voor kiezen om daar te wonen, en genieten van die drukte, dan dat het ten koste gaat op het platteland waar mensen voor kiezen om vooral niet in de stad te wonen. En het gaat ten koste van de woon-werk-kwaliteit van boeren. Die hebben er niet om gevraagd om een stadswijk in hun wei te krijgen.
Pensionada schreef dit: Dan woon ik nu toch beter in de dichtbevolkte randstad.
Daglichtlamp
27-12-2025 om 16:18
Mensen kiezen meestal niet, ze wonen daar waar woonruimte en werk is. Keuze is er inmiddels alleen nog voor de rijken.
Aangezien het overgrote deel van de mensen in Nederland in steden woont, is woonkwaliteit daar niet optioneel, maar gewoon dringend nodig.