Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Thora schreef op 29-12-2025 om 14:17:

Met mijn opmerking bedoelde ik dat hier op het forum het kabinet van de laatste jaren, rechts genoemd wordt. Tijdens dit kabinet vierde de woke cultuur hoogtij, (…)

Dank voor je antwoord. Wat je beschrijft heeft in klassieke zin weinig met “rechts” te maken. Traditioneel gaat links en rechts vooral over sociaaleconomische vraagstukken, zoals (her)verdeling van geld, de rol van de overheid en de vrije markt. De onderwerpen die jij noemt vallen eerder onder cultuur- en identiteitsvraagstukken, en worden vaak gekoppeld aan progressief versus conservatief.

Deze zaken hebben niet zoveel met overheidsbeleid te maken. Het zijn vooral maatschappelijke en culturele ontwikkelingen die niet rechtstreeks door de overheid worden opgelegd, maar ontstaan binnen de samenleving zelf. Als je dit wél via wet- en regelgeving zou willen afdwingen of verbieden, dan kom je al snel uit bij zeer verregaande overheidsbemoeienis met de persoonlijke levenssfeer. Dat botst met grondrechten zoals vrijheid van meningsuiting, godsdienst en zelfbeschikking.

Beleid in die richting zie je vooral in landen waar staat en religie (of ideologie) sterk met elkaar verweven zijn, zoals Iran en Rusland. Dat is doorgaans niet het soort overheid waar veel Nederlanders, links of rechts, zich prettig bij voelen. Maar je hebt gelijk, het zijn wel de partijen die we vaak (extreem/radicaal) rechts noemen die dit wel als oplossing opperen. Ik ben er niet zo’n voorstander van.

Maar daarmee waren de afgelopen regeringen absoluut niet links. Alleen minder cultureel conservatief en anti-democratisch dan sommige mensen misschien zouden willen.

Thora schreef op 29-12-2025 om 15:52:

[..]

En hoe komt het dat niet alleen ultrarechts maar ook gewone middendenkenden dit doen? En dit niet doen naar al die andere religieuze stromingen die "anders" zijn.

Reden 1: De moslimgroep is verreweg de grootste groep. Reden 2: Er zijn buitenlandse krachten die er baat bij denken te hebben als moslims radicaliseren en voor onrust zorgen.

PensioNada schreef op 29-12-2025 om 15:38:

[..]

Ik ben waarschijnlijk een stuk ouder dan jij, want ik kan me heel goed herinneren hoe negatief werd gesproken over Surinamers zo halverwege de jaren 70. En mijn Chinese (ex-)collega had ook veel met racisme en pestgedrag te maken gehad. En Molukkers hadden het helemaal verbruid na de treinkapingen halverwege de jaren 70.

Nieuwkomers die flink afwijken worden met wantrouwen bekeken. Zo werkt dat en zo werkt dat overal.

Ik denk niet dat jij zoveel ouder ben dan ik, hoewel ik nog niet met pensioen ben. Maar de tijd van toen is niet te vergelijken met de situatie nu. Ondanks dat ook het aantal Molukkers, Surinamers en Chinezen flink is toegenomen. Terecht zijn er vooral wat Aziaten aangaat bepaalde dingen die niet meer gezegd kunnen worden en een Indonesische vrouw kroepoekje noemen zoals Jos Brink destijds deed wordt ook niet echt meer getolereerd. En Surinamers vieren sommige van hun feesten samen met iedereen die daar deel aan wil nemen. Misschien dat er daarom minder naar hen gewezen wordt dan naar een andere bepaalde groep?

Zorroo schreef op 29-12-2025 om 15:44:

[..]

Homofobie is absoluut toegenomen. Maar minder tolerantie naar mensen die niet vegetarisch zijn?? Overal is nog gewoon vlees de standaard hoor, waar je ook kijkt. Enig tegengas tegen het (aarde verwoestende en dierenleed veroorzakende) vleeseten lijkt me daarom juist geheel op zijn plaats en geen teken van intolerantie. Het is zeker niet vergelijkbaar met de huidige heftige antigevoelens tegen homo's of asielzoekers.

Misschien moet je het niet zo letterlijk nemen (of had ik er een smiley bij moeten zetten ), ik gaf gewoon een random voorbeeld, dat de tolerantie in zijn algemeenheid naar elkaar is afgenomen, zeker als je anders denkt en/of andere waarden en normen hebt.

Amber82 schreef op 29-12-2025 om 16:35:

[..]

Misschien moet je het niet zo letterlijk nemen (of had ik er een smiley bij moeten zetten ), ik gaf gewoon een random voorbeeld, dat de tolerantie in zijn algemeenheid naar elkaar is afgenomen, zeker als je anders denkt en/of andere waarden en normen hebt.

Ok, ik sloeg erop aan, duidelijk een gevoelig punt bij mij. 

Thora schreef op 29-12-2025 om 14:17:

Met mijn opmerking bedoelde ik dat hier op het forum het kabinet van de laatste jaren, rechts genoemd wordt. Tijdens dit kabinet vierde de woke cultuur hoogtij, werd kerst veranderd naar winterfeest, pasen naar lentefeest en zwarte piet hebben we het maar helemaal niet over. Daarbij werden er tot overmaat allerlei nieuwe gendervormen en seksuele geaardheden bijverzonnen en ons door de strot geduwd. Niet bepaald wat je van een rechts kabinet verwacht.

Wat mij en veel anderen in Nederland betreft bestond dat rechts alleen op papier.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Thora schreef op 29-12-2025 om 15:52:

[..]

En hoe komt het dat niet alleen ultrarechts maar ook gewone middendenkenden dit doen? En dit niet doen naar al die andere religieuze stromingen die "anders" zijn.

Zal er naast ultra-rechts ook nog een light-rechts zijn? Een ultra-links? een extreem-links en extreem-links-plus?

Ik mag het niet meer noemen, maar ik moet er wel steeds aan denken als ik hier de reacties lees, Zelf kan ik het niet zo goed en helder zeggen als hij. De woorden van die wijze man, voormalig politiecommissaris Sander Schaepman (drie maanden geleden). Jammer dat het niet mag (van links??). Helaas pindakaas.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-12-2025 om 20:19 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 29-12-2025 om 19:24:

[..]

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

In welke wet staat dat dan? Bij mijn weten is de Tweede Kamer op dit moment gewoon met kerstreces, heet de verplichte schoolvakantie tijdens deze periode ook nog gewoon kerstvakantie.

Moeten inburgeraars kennis hebben  van belangrijke Nederlandse feestdagen (waaronder: Kerst, Pasen, sinterklaas en oud en nieuw). 

Als wettelijke feestdagen gelden nog steeds o.a Kerst, Pasen en Pinksteren (al heb je in Nederland dan weer geen recht op vrij op deze dagen, maar dat is niet nieuw, dat is nooit zo geweest).

Daglichtlamp schreef op 29-12-2025 om 20:19:

[..]

In welke wet staat dat dan? Bij mijn weten is de Tweede Kamer op dit moment gewoon met kerstreces, heet de verplichte schoolvakantie tijdens deze periode ook nog gewoon kerstvakantie.

Moeten inburgeraars kennis hebben van belangrijke Nederlandse feestdagen (waaronder: Kerst, Pasen, sinterklaas en oud en nieuw).

Als wettelijke feestdagen gelden nog steeds o.a Kerst, Pasen en Pinksteren (al heb je in Nederland dan weer geen recht op vrij op deze dagen, maar dat is niet nieuw, dat is nooit zo geweest).

Dat is ook zo maar toch is er veel veranderd en steeds weer discussie over hoe het nu moet heten. Vooral op scholen bijvoorbeeld. Ook in de winkels heet het ineens winterfeest en lentefeest en mogen er geen zwarte pietjes meer met zwarte gezichtjes op het cadeaupapier. Daarbij kreeg KOZP ook nog eens een vette subsidie en mochten ze werkelijk alles eruit gooien wat ze wilden. Mensen die ze tegen wilden houden werden gearresteerd en kregen eigen zelfstandig naamwoord (blokkeerFriezen). 

En verder (dit is dan weer algemeen) werden de geopperde maatregelen i.v.m. de immigratiestroom steeds weer niet geaccepteerd door de linkerkant. Ook werd onder kabinet Rutte de energietransitie er doorheen gedrukt. Dat had ook wel wat minder gekund. Voor de natuur zorgen is niets mis mee maar om hier op deze speldenknop elektrisch rijden tot kotsens toe te promoten de snelheid op autowegen beperken en het benzine rijden beetje bij beetje onmogelijk maken levert geen donder op voor de Aarde. Ze wilden wel rechts zijn maar links voorkwam dat de meeste keren. Vandaar mijn mening dat het kabinet rechts was op papier maar in de realiteit niet. 

Thora schreef op 29-12-2025 om 21:10:

[..]

Dat is ook zo maar toch is er veel veranderd en steeds weer discussie over hoe het nu moet heten. Vooral op scholen bijvoorbeeld. Ook in de winkels heet het ineens winterfeest en lentefeest en mogen er geen zwarte pietjes meer met zwarte gezichtjes op het cadeaupapier. Daarbij kreeg KOZP ook nog eens een vette subsidie en mochten ze werkelijk alles eruit gooien wat ze wilden. Mensen die ze tegen wilden houden werden gearresteerd en kregen eigen zelfstandig naamwoord (blokkeerFriezen).

En verder (dit is dan weer algemeen) werden de geopperde maatregelen i.v.m. de immigratiestroom steeds weer niet geaccepteerd door de linkerkant. Ook werd onder kabinet Rutte de energietransitie er doorheen gedrukt. Dat had ook wel wat minder gekund. Voor de natuur zorgen is niets mis mee maar om hier op deze speldenknop elektrisch rijden tot kotsens toe te promoten de snelheid op autowegen beperken en het benzine rijden beetje bij beetje onmogelijk maken levert geen donder op voor de Aarde. Ze wilden wel rechts zijn maar links voorkwam dat de meeste keren. Vandaar mijn mening dat het kabinet rechts was op papier maar in de realiteit niet.

Nou, waar ik woon in de Randstad daar ligt de feeststol in een schap versierd met plastic groene dennentakken met daar naast een bord "Alles voor uw kerstontbijt". En dat gehuil over zwarte Piet vind ik zo irritant. Afgeschaft en geen kind die het mist. Verdiep je even in het magisch denken bij een kind van die leeftijd.

PensioNada schreef op 29-12-2025 om 21:48:

[..]

Nou, waar ik woon in de Randstad daar ligt de feeststol in een schap versierd met plastic groene dennentakken met daar naast een bord "Alles voor uw kerstontbijt". En dat gehuil over zwarte Piet vind ik zo irritant. Afgeschaft en geen kind die het mist. Verdiep je even in het magisch denken bij een kind van die leeftijd.

Yep, ben het met je eens dat kinderen veerkrachtig zijn. Maar toch…het feit dat er zo moeilijk werd gedaan over zaken die van oudsher traditie waren…

Beetje bij beetje moeten wij veranderen. Dat wordt van ons geeist, want wanneer we daar tegenin gaan zijn we star, racistisch, radicaal, discriminerend. Terwijl ik dus echt van mening ben dat onze “gasten” zich aan ons horen aan te passen inplaats van andersom.

Gastvrijheid betekend wat mij betreft absoluut niet dat we het de ander maar tot in den treure naar de zin moeten maken. Als ik dat zou nastreven had ik wel een carrière in de hospitality geambieerd.

Weet je wat nou het mooie is van tradities, dat die in de loop der tijd altijd veranderen, zo ook heeft het sinterklaasfeest al verschillende vormen gehad. En zwarte piet was er in de basis niet bij.
https://www.kb.nl/blogs/sinterklaas-de-kb-collectie

Verder wil ik er geen pietendiscussie van maken, maar aangeven dat tradities vergankelijk zijn en door de tijd veranderen. Dat is het leven.

Euphoria schreef op 30-12-2025 om 08:15:

[..]

Yep, ben het met je eens dat kinderen veerkrachtig zijn. Maar toch…het feit dat er zo moeilijk werd gedaan over zaken die van oudsher traditie waren…

Beetje bij beetje moeten wij veranderen. Dat wordt van ons geeist, want wanneer we daar tegenin gaan zijn we star, racistisch, radicaal, discriminerend. Terwijl ik dus echt van mening ben dat onze “gasten” zich aan ons horen aan te passen inplaats van andersom.

Gastvrijheid betekend wat mij betreft absoluut niet dat we het de ander maar tot in den treure naar de zin moeten maken. Als ik dat zou nastreven had ik wel een carrière in de hospitality geambieerd.

Dit dus. En Daglichtlamp je hebt gelijk. KOZP kreeg geen subsidie. 

Amber82 schreef op 30-12-2025 om 08:59:

Weet je wat nou het mooie is van tradities, dat die in de loop der tijd altijd veranderen, zo ook heeft het sinterklaasfeest al verschillende vormen gehad. En zwarte piet was er in de basis niet bij.
https://www.kb.nl/blogs/sinterklaas-de-kb-collectie

Verder wil ik er geen pietendiscussie van maken, maar aangeven dat tradities vergankelijk zijn en door de tijd veranderen. Dat is het leven.

Mij gaat het ook totaal niet om Piet an sich. Ik haakte daarop in vanwege het bericht voorafgaand.

Mij gaat het om tig voorbeelden waarbij wij aan de kant worden geschoven voor de belangen van nieuwkomers. 

En wanneer we het zouden hebben over een situatie waarbij wij een stap zijwaarts doen, ok. Maar daar blijft het niet bij. En er wordt steeds meer verwacht en verlangd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.