Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Neweve schreef op 30-12-2025 om 12:56:

[..]

En vergeet niet dat het klimaatbeleid van de afgelopen jaren is gevormd door rechts. Daarmee zijn de mensen met geld ("de elite") gestimuleerd om klimaatvriendelijk te doen, bv elektrische auto's of investeren in zonnepanelen of isolatie van je koophuis. Mensen in een huurhuis kregen hierdoor een grotere achterstand.

Omdat klimaat geassocieerd wordt met links worden deze maatregelen ook geassocieerd met links. Maar het is dus rechts beleid. Een echt links klimaat beleid zou anders worden vormgegeven.

Dank je voor je aanvulling, daar heb je helemaal gelijk in. 

Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 11:54:

Het voelt soms moeilijk doen om het moeilijk doen om eerlijk te zijn. Ik zie om me heen dat er volop kerst gevierd wordt, maar toch hebben zij ons alles afgepakt? Ook dit jaar stond er weer gewoon een kerstboom in de Tweede Kamer (al heeft die natuurlijk niets te maken met het oorspronkelijke kerstfeest, over veranderende tradities gesproken).

Ouders die hun kinderen thuis houden omdat Kerst, Sint of Pasen tegen hun geloof in gaat. Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen.

Een kerel die een jurk aantrekt en zich opmaakt en vervolgens aangesproken wil worden met hen? Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-12-2025 om 13:05 Topicstarter

Neem bijvoorbeeld de verwarming van je huis. Woningeigenaren kregen subsidie op warmtepompen en zonnepanelen.Veel huurders kregen juist stadsverwarming opgedrongen, zonder subsidie. In de praktijk blijkt stadsverwarming, ondanks alle afspraken daarover, veel duurder uit te pakken dan een traditionele CV-ketel. 

Thora schreef op 30-12-2025 om 13:00:

[..]

Conclusie: Het was geen rechts kabinet. Alleen op papier.

Echt te simplistisch geredeneerd. De kabinetten Rutte bestonden grotendeels uit rechtse partijen (alleen Rutte II was gemixt met VVD en PvdA) en voerden veel rechts beleid uit. Dat sommige maatregelen door coalitieafspraken werden aangepast, betekent niet dat zo'n kabinet in de praktijk links was.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-12-2025 om 14:10 Topicstarter

Thora schreef op 30-12-2025 om 13:04:

[..]

Ouders die hun kinderen thuis houden omdat Kerst, Sint of Pasen tegen hun geloof in gaat. Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen.

Een kerel die een jurk aantrekt en zich opmaakt en vervolgens aangesproken wil worden met hen? Dat is moeilijk doen om het moeilijk doen.

De onverdraagzaamheid spat er van af. Het maakt mij verdrietig merk ik dat er zo denigrerend gesproken wordt over de mensen die worstelen met hun indentiteit.

Thora schreef op 30-12-2025 om 13:04:

[..]

Die man die een jurk aantrekt en make up gebruikt…daar heb ik dan weer geen moeite mee. Dat deze vervolgens met hen wil worden aangesproken, dàt ervaar ik wel als vreemd.

Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 14:10:

[..]

De onverdraagzaamheid spat er van af. Het maakt mij verdrietig merk ik dat er zo denigrerend gesproken wordt over de mensen die worstelen met hun indentiteit.

Het is maar waar je de nadruk op legt.

Denigrerend spreken over mij en mijn gebruiken/gewoonten/tradities omdat ik Nederlandse ben is blijkbaar niet denigrerend genoeg voor jou en consorten. Dat mag wel.

Waar wordt er dan denigrerend gesproken over jouw gewoonten? Het kan er toch allemaal zijn? Je doet je forumnaam trouwens weinig eer aan.

Euphoria schreef op 30-12-2025 om 14:15:

[..]

Denigrerend spreken over mij en mijn gebruiken/gewoonten/tradities omdat ik Nederlandse ben is blijkbaar niet denigrerend genoeg voor jou en consorten. Dat mag wel.

Wie spreekt hier denigrerend over jouw gebruiken/gewoontes/tradities (met uitzondering van zwarte Piet)?  

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-12-2025 om 15:01 Topicstarter

Hoe eenzaam zullen nonbinairen zich voelen als ze opgroeien in een omgeving die zo naar hun kijkt. Bovendien is het een gezocht argument. Net zoals je mannen niet met hij aanspreekt, en vrouwen niet met zij, hoef je ook nonbinairen met met hen aan te spreken. De derde persoon enkelvoud gebruik je alleen als je over iemand spreekt, niet als je met iemand een gesprek voert. 

[..]

Volgens mij zijn de meeste gebruikers hier “Nederlands”. Ik snap niet wat je hier wil zeggen.
En over denigrerend gesproken; bepaalde uitspraken die uit jouw toetsenbord komen vind ik ook niet bepaald getuigen van respect. Wel willen uitdelen, maar niet kunnen incasseren.

Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 15:01:

Hoe eenzaam zullen nonbinairen zich voelen als ze opgroeien in een omgeving die zo naar hun kijkt. Bovendien is het een gezocht argument. Net zoals je mannen niet met hij aanspreekt, en vrouwen niet met zij, hoef je ook nonbinairen met met hen aan te spreken. De derde persoon enkelvoud gebruik je alleen als je over iemand spreekt, niet als je met iemand een gesprek voert.

Niet dat het er toe doet, maar nonbinair bestaat echt. Het heeft ook altijd in de wet gestaan omdat er nu eenmaal baby's worden geboren waarvan niet gelijk duidelijk is wat het geslacht is. Vroeger kregen ze later alsnog het vrouwelijk of mannelijke geslacht toegewezen, dit was echter niet altijd correct. Ik kan me herinneren dat de allereerste persoon die een X in zijn paspoort kreeg zo iemand was. 

En verder wat doet het er toe? Ik begrijp echt niet dat mensen zich er zo druk om maken. Wat is de last die iemand veroorzaakt die zichzelf als nonbinair of transgender definieert.

[..]

Ik vind de Nederlandse cultuur niet hoger/beter dan andere culturen, omdat ik hier toevallig geboren ben, is dat dan denigrerend? 

Ik ben de Nederlandse cultuur wel het meest gewend, maar ben me er tegelijkertijd bewust van dat wij als klein stipje slechts één van de vele culturen vertegenwoordigen hier op aarde, met mooie aspecten, dat zeker. 

Die cultuur kunnen we hier in alle openheid en vrijheid vieren en koesteren in tegenstelling tot veel andere landen. Dus nee, ik snap dat slachtofferschap niet.

PensioNada schreef op 30-12-2025 om 15:20:

[..]

En verder wat doet het er toe? Ik begrijp echt niet dat mensen zich er zo druk om maken. Wat is de last die iemand veroorzaakt die zichzelf als nonbinair of transgender definieert.

Dit! 

Het doet me denken aan een vriendin van me die liever met haar tweede naam wordt aangesproken ipv wat haar ouders als roepnaam hebben bedacht. Als dat haar wens is dan doe ik dat, waarom zou je daar moeilijk om doen. (Zelfs al vind ik haar roepnaam prachtig). 

Euphoria schreef op 30-12-2025 om 14:13:

[..]

Die man die een jurk aantrekt en make up gebruikt…daar heb ik dan weer geen moeite mee. Dat deze vervolgens met hen wil worden aangesproken, dàt ervaar ik wel als vreemd.

Dat is dus ook wat ik bedoel. Wat mij betreft moet iedereen doen wat hij of zij wil. Als een man in een jurk als mevrouw aangesproken wil worden doe ik dat. En andersom. Maar niet gaan zeggen dat je geen geslacht hebt en hen genoemd willen worden. Ja ik weet dat er mensen bestaan met twee geslachten maar dat zijn er maar heel weinig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.