Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
30-09-2025 om 20:39
Jorni schreef op 30-09-2025 om 19:37:
[..]
CU daar doel ik niet op, al is dat helaas een partij die ook net een paar standpunten heeft waardoor ik er niet op kan stemmen. D66 VVD en CDA hebben weliswaar andere partijleiders, maar ik ben het verleden van die partijen niet vergeten en de puinhoop die ze ervan hebben gemaakt. PvdA/GL heeft ook net een paar van die standpunten waardoor ik daar ook mijn stem niet aan kan geven. Van vrijwel alle partijen vind ik ook dat ze teveel bezig zijn met moddergooien in plaats van met het belang van ons land waardoor ik er klaar mee ben en voor nu in stemmen geen nut zie. Maar ik zal tegen die tijd nog eens kijken wat ik daadwerkelijk ga doen en misschien nog wel een stemwijzer invullen tegen die tijd.
Ik hoop dat je nog van gedachten verandert en een partij vindt die je toch aanspreekt, al zal dat nooit op alle punten het geval zijn. Maar wat oa bakblik zegt: stemmen is echt een groot goed!
Yumi
30-09-2025 om 22:37
1Vandaag zetelpeiling 30 september.
PVV 34
CDA 23
GL-PvdA 23
VVD 14
GroenLinks-PvdA door verlies in laatste zetelpeilingen op grotere afstand van PVV; veel kiezers zweven nog
Het gat tussen de PVV en GroenLinks-PvdA in de peiling wordt groter. Dat blijkt uit het laatste onderzoek van EenVandaag en Verian. Eind juli stonden de partijen nog op dezelfde hoogte, nu is de PVV 11 zetels groter.
Waar de PVV de afgelopen maanden stijgt en nu uitkomt op 34, zakt GroenLinks-PvdA juist. De partij van Timmermans staat op 23 zetels. In juli waren dat er nog 29.
Immigratie vaakst bepalend voor stemkeuze
Wat bijdraagt aan het groter wordende gat tussen PVV en GroenLinks-PvdA is aandacht voor immigratie en het ondersneeuwen van thema's die kiezers bij GroenLinks-PvdA vinden passen.
Voor de helft van de kiezers speelt immigratie, een thema dat kiezers koppelen aan de PVV, mee bij het bepalen van hun stemkeuze. Als het gaat over GroenLinks-PvdA denken veel mensen aan het onderwerp klimaat. En juist dat thema speelt voor een stuk minder kiezers mee bij het maken van hun stemkeuze.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:44
Bakblik schreef op 30-09-2025 om 17:25:
Hoezo zou je niet stemmen? Als je niet stemt heb je, in mijn ogen, ook geen recht om te klagen als er plannen worden gemaakt en ten uitvoer gebracht die je niet aanstaan.
Verkiezingen zijn het feestje van de democratie dat gevierd moet worden! Je krijgt keurig een uitnodiging thuis dus je kan (en moet in mijn ogen) gaan!
Als iedereen, die geen vertrouwen meer heeft in de politiek, thuis blijft en de uitslag dus rust op de proteststemmers dan zitten we straks weer met zo'n incapabel zooitje in den Haag.
Kom van de bank en maak gebruik van je stemrecht, Nederland heeft er recht op!
Hoezo? Als Jorni er geen vertrouwen in heeft en het echt niet weet kan ze maar beter niet stemmen. Want anders stemt Jorni misschien op iemand waarvan ze achteraf spijt krijgt. En Jorni mag evengoed klagen over plannen die gemaakt worden.
Ook jij kan klagen als plannen die men belooft bij verkiezingen niet uitgevoerd worden terwijl jij WEL ging stemmen.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:50
felija schreef op 30-09-2025 om 17:48:
[..]
Dat vind ik niet: er is zeker een goede mogelijkheid om een middenkabinet te vormen. CDA, D66, CU, PvdA/GL, VVD kunnen dat.
Het is niet voor niets dat PVV een extreemrechtse partij is met maar één lid, daar valt op geen enkele wijze mee te regeren. Dat extreme moet weg om weer constructief aan de slag te kunnen.
GL/PvdA en D66 zijn GEEN middenpartijen. En als CDA met GL/PvdA in zee gaat, is het CDA ook geen middenpartij want Timmermans kan het goed brengen (manipuleren) en Bontenbal is daarvoor misschien weer te soft.
Zoals het er nu uit ziet word de PVV weer de grootste en GL/PvdA NIET. Waarom sluit jij bij voorbaat de PVV uit en zet je daar de GL/PvdA al tussen? En ik zie geen BBB, 50+ of JA21
De PVV is een rechtse partij. Fel ook. Jij maakt er extreem rechts van omdat de PVV zaken harder wil aanpakken waar jij het niet over eens bent.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:52
Yumi schreef op 30-09-2025 om 18:10:
[..]
Hij is al binnen en wat mij betreft ga ik 'm direct gebruiken
Ik heb de stembiljetten ook ontvangen.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 08:53
Miraval schreef op 30-09-2025 om 18:21:
Daarnaast wordt Wilders, ook al wordt hij de grootste maar niet in de coalitie, nog altijd veel invloed uitoefenen in de Kamer. Samen met FvD en JA21 moet je dat rechtse blok niet onderschatten in de oppositie.
Het zou mij flink verbazen als FvD groot genoeg word om mee te doen.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 09:03
Jorni schreef op 30-09-2025 om 18:47:
[..]
Omdat ik geen enkele partij weet waar ik op zou willen stemmen. Ik denk overigens dat veel (voorheen) proteststemmers nu thuis blijven.
Het is al jaren een zooitje in Den Haag. Ook voordat de PVV aan de macht kwam, al was de PVV wel heel erg incapabel (maar goed, die komen toch niet meer in een coalitie gelukkig).
En dit, precies dit. Het vorige kabinet is ook meermaals gevallen.
Maar idd de PVV had niet zo'n beste kandidaten op de lijst. Wilders had ook niet gedacht dat hij zoveel zetels zou winnen. Ik las wel ergens dat hij nu ook capabele mensen op de kandidatenlijst heeft staan. In totaal zouden er 80 mensen opstaan. Fleur Agema staat er straks niet meer op. Begrijpelijk.
Maar ik snap niet dat hij bv zo'n Dion Graus jarenlang op de lijst heeft staan.
Miraval
01-10-2025 om 09:09
Fleurtje_5 schreef op 01-10-2025 om 08:53:
[..]
Het zou mij flink verbazen als FvD groot genoeg word om mee te doen.
Uhm in de oppositie he? PVV gaat niet regeren dat lijkt me duidelijk, tenzij de meer dan 60 zetels behalen, dan met JA1 en FvD, maar dat is eigenlijk onmogelijk.
Maar in de oppositie met 34 zetels PVV, 11 JA21 en 4 voor FvD, 4 voor BBB dan praat je over 53 zetels als rechts blok. Iets 1/3 van de kamer. De VVD erbij met 14 zetels, als ze in de oppositie komen, 67 zetels, de SGP met 4 zetels die ook behoorlijk rechts zijn, maakt het al 71. Dan kunnen ze ongewenste "linkse" plannen behoorlijk dwarszitten.
Dan gaan kleine partijen zoals CU, Volt, DENK en PvdD ineens een grote rol spelen om een meerderheid te krijgen voor nieuwe plannen.
Ik voorzie echt een lastige regeerperiode aankomen, ongeacht welke partijen in de coalitie komen.
Fleurtje_5
01-10-2025 om 09:19
Miraval schreef op 01-10-2025 om 09:09:
[..]
Uhm in de oppositie he? PVV gaat niet regeren dat lijkt me duidelijk, tenzij de meer dan 60 zetels behalen, dan met JA1 en FvD, maar dat is eigenlijk onmogelijk.
Maar in de oppositie met 34 zetels PVV, 11 JA21 en 4 voor FvD, 4 voor BBB dan praat je over 53 zetels als rechts blok. Iets 1/3 van de kamer. De VVD erbij met 14 zetels, als ze in de oppositie komen, 67 zetels, de SGP met 4 zetels die ook behoorlijk rechts zijn, maakt het al 71. Dan kunnen ze ongewenste "linkse" plannen behoorlijk dwarszitten.
Dan gaan kleine partijen zoals CU, Volt, DENK en PvdD ineens een grote rol spelen om een meerderheid te krijgen voor nieuwe plannen.
Ik voorzie echt een lastige regeerperiode aankomen, ongeacht welke partijen in de coalitie komen.
We zullen het zien. Ik wacht het met angst en beven af.
Miraval
01-10-2025 om 09:26
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028
Keuzes in kaart staan online. De doorberekening van de plannen van 8 politieke partijen.
VVD, GL/PvdA, D66, Volt, JA2, CU, SGP en CDA.
Ik ga eens kijken.
felija
01-10-2025 om 10:48
Fleurtje_5 schreef op 01-10-2025 om 08:50:
[..]
GL/PvdA en D66 zijn GEEN middenpartijen. En als CDA met GL/PvdA in zee gaat, is het CDA ook geen middenpartij want Timmermans kan het goed brengen (manipuleren) en Bontenbal is daarvoor misschien weer te soft.
Zoals het er nu uit ziet word de PVV weer de grootste en GL/PvdA NIET. Waarom sluit jij bij voorbaat de PVV uit en zet je daar de GL/PvdA al tussen? En ik zie geen BBB, 50+ of JA21
De PVV is een rechtse partij. Fel ook. Jij maakt er extreem rechts van omdat de PVV zaken harder wil aanpakken waar jij het niet over eens bent.
Ik moet mijn definitie wijzigen: De PVV is een radicaalrechtse partij, dat verzin ik zelf niet, dat is een feit. Leuker kan ik het niet maken. Vandaar ook dat bijna geen enkele partij er mee in zee wil.
Daglichtlamp
01-10-2025 om 11:12
[..]
Is het echt extreem als GroenLinks-PvdA wèl iets tegen dakloosheid wil doen in tegen stelling tot PVV, BBB en VVD? Of zijn de partijen die daar niets tegen willen doen meer extreem?
Neweve
01-10-2025 om 11:24
[..]
Zoals het er nu uit ziet word de PVV weer de grootste en GL/PvdA NIET. Waarom sluit jij bij voorbaat de PVV uit en zet je daar de GL/PvdA al tussen? En ik zie geen BBB, 50+ of JA21.
Ik vind een kabinet met een linkse, links/midden, rechts/midden en een rechtse partij gewoon een midden kabinet.
Werd in 2012 de PvdA rechts of de vvd links omdat ze met elkaar reageerden?
Een volledig rechts kabinet wordt met de huidige peilingen best lastig. (Volledig links nog lastiger). Ik zie dat niet als uitsluiten. Uiteindelijk gaat het om welke partijen met elkaar een samenwerking kunnen vinden.
Pvv 33 + 15 vvd + 10 Ja21 = 58 dan kom je nog 17 zetels tekort. Dan heb je dus nog cda en FvD nodig.
Daglichtlamp
01-10-2025 om 13:06
Miraval schreef op 01-10-2025 om 09:26:
https://www.cpb.nl/keuzes-in-kaart-2025-2028
Keuzes in kaart staan online. De doorberekening van de plannen van 8 politieke partijen.
VVD, GL/PvdA, D66, Volt, JA2, CU, SGP en CDA.
Ik ga eens kijken.
Bedankt voor het delen.
Bakblik
01-10-2025 om 13:28
Fleurtje_5 schreef op 01-10-2025 om 08:44:
[..]
Hoezo? Als Jorni er geen vertrouwen in heeft en het echt niet weet kan ze maar beter niet stemmen. Want anders stemt Jorni misschien op iemand waarvan ze achteraf spijt krijgt. En Jorni mag evengoed klagen over plannen die gemaakt worden.
Ook jij kan klagen als plannen die men belooft bij verkiezingen niet uitgevoerd worden terwijl jij WEL ging stemmen.
Als zij of jij er geen vertrouwen in hebben en niet willen kiezen voor 1 partij dan zou je blanco moeten stemmen. Dan krijg je eerlijke uitslagen. Dan is de opkomst bijvoorbeeld 80% en daarvan heeft dan misschien 5% blanco gestemd.
Als iedereen die het niet weet gewoon maar niet gaat dan zijn uitslagen van verkiezingen niet representatief. Als er 14.000.000 kiesgerechtigden (18plus) zijn en er komen er maar 7.000.000 stemmen dan is dat geen goede afspiegeling van de maatschappij. Als die andere 7.000.000 blanco zouden stemmen dan is dat wel een duidelijk signaal dat er iets niet helemaal goed gaat in dit land waar een komende regering iets aan moet doen.
Dan kan Wilders niet meer roepen dat de meerderheid heeft gesproken. Dat kon hij toch al niet maar dan echt niet meer.