Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Euphoria
30-12-2025 om 19:57
felija schreef op 30-12-2025 om 19:30:
[..]
Als iemand jou bedankt, omdat diegene zich door jou gesteund voelt, dan is dat ook raar? Of is het dan wel prima?
Je doet voortdurend allerlei aannames, maar komt met niks inhoudelijks.
Voor mij zijn mijn aannames inhoudelijk genoeg. Ik hoef mezelf niet te overtuigen van het tegendeel. De behoefte om een ander te overtuigen heb ik ook niet.
Overigens ga ik weer in de passieve meeleesstand. Aan mij heb je immers niets, niet inhoudelijk genoeg.
felija
30-12-2025 om 20:08
Euphoria schreef op 30-12-2025 om 19:57:
[..]
Voor mij zijn mijn aannames inhoudelijk genoeg. Ik hoef mezelf niet te overtuigen van het tegendeel. De behoefte om een ander te overtuigen heb ik ook niet.
Overigens ga ik weer in de passieve meeleesstand. Aan mij heb je immers niets, niet inhoudelijk genoeg.
Ik heb er verder geen last van, hoor. Doe wat je wilt.
Stardust
31-12-2025 om 10:16
maar ook met het genderspectrum heeft de politiek heeeeeeel weinig te maken, behalve dat ze (in mijn optiek) artikel 1 van de grondwet moeten waarborgen. Dat zou niet links of rechts moeten zijn.
Het is vooral een cultureel/maatschappelijk verschijnsel.
For arguments sake, stel de “echt” rechtse partijen PVV, FVD, Ja21 en nou vooruit, SGP (die maken op twitter al reclame voor FVD) de afgelopen jaren aan de macht zijn geweest. Hoe zou Nederland er dan uitzien? Zouden er dan geen nonbinairen zijn? En hoe zou het verder zijn met de LHBTI+gemeenschap/rechten?
ik ben wel benieuwd hoe “Echt rechts” beleid er voor deze groep dan uit had gezien volgens mensen die dat een van de redenen vinden om de afgelopen kabinetten links te noemen.
CharlieB
31-12-2025 om 11:37
felija schreef op 30-12-2025 om 19:26:
[..]
Vwb je eerste alinea: daar heb je gelijk in.
Wat betreft fakenews: is iets voelen en daarop alleen je mening baseren en je politieke koers bepalen niet onvoldoende en juist vaak gebaseerd op fakenews?
Ik denk dat je bij het bij maken van je politieke keuzes juist moet kijken naar de feiten in plaats van gevoelens/waarnemingen die helemaal niet waar hoeven te zijn.
Bijvoorbeeld wat ik hier ooit las dat grote steden zijn overgenomen door moslims is gebaseerd op een gevoel, want de moslims vertegenwoordigen al jaren een stabiele 5 à 6 procent van de totale bevolking, dat is een feit.
Het is dus niet waar, maar het voelt wel zo, dat lijkt mij geen stabiele basis om een goede zorgvuldige politieke afweging te kunnen maken.
Ik bedoel vooral dat ik vind dat het áctief verdraaien van woorden van een ander en het feitelijk vertellen van gebeurtenissen die niet waar zijn, voor mij anders zijn dan voelen/zeggen dat 'je ook niets meer mag zeggen' ook al kan een forummer ergens cijfers vandaan halen die dat cijfermatig tegenspreken. Iemand mag dat voelen (en zeggen), vind ik.
Ik vind dat politiek over het leven gaat en in het leven is er nou eenmaal ook gevoel, ervaring en perspectief. Dat platslaan tot 'enkel feiten in de politiek' hoeft van mij niet, gevoel is onderdeel van ons en dat komt nou eenmaal ergens vandaan en daar zit nou eenmaal iets achter. Betekent absoluut niet dat ik vind dat je feiten moet achterstellen of elimineren in het proces. Maar ik vind het niet onmenselijk om sommige feiten, en dan met name de lange termijn winst, even te vergeten op het moment dat je stress hebt van de energierekening, niet naar het werk kan omdat tanken te duur is, je boodschappen amper kan betalen of als je al 15 jaar wacht op een huis.
Ik vind ook niet dat mijn argumenten om ergens op te stemmen béter zijn dan die van een ander, het zijn slechts míjn argumenten. Ik vind ook niet dat ik kan bepalen dat het gevoel van een ander onterecht is, omdat er algemene cijfers zijn die wat anders zeggen. En ja, idealiter wordt er wel op iemand gestemd anders dan 'hij ziet er zo knap uit' maar daar wordt niemand premier door dus dat zal ook wel los lopen. Als er op grotere schaal hetzelfde gevoeld wordt, kun je daar in mijn ogen ook niet overheen walsen door het plat te slaan met cijfertjes. Hoe dol ik zelf ook ben op cijfertjes. Maar dat is slechts mijn mening ☺️
Fleurtje_5
01-01-2026 om 15:56
Schandalig dat hulpverleners weer te maken hadden met doelbewuste en gerichte agressie. Ba'h.
https://www.ad.nl/politiek/geen-volksfeest-maar-veldslag-politici-woedend-na-ongekend-geweld-tijdens-jaarwisseling~a8d0bc9e/
‘Geen volksfeest maar veldslag’: politici woedend na ‘ongekend geweld’ tijdens jaarwisseling
[foto van: VVD-leider Dilan Yesilgöz en 50Plus-leider Jan Struijs.]
Het was opnieuw een heftige jaarwisseling voor hulpverleners. De Haagse politiek reageert geschokt, en veroordeelt het geweld tegen politie, brandweer en ambulance ten zeerste. Demissionair minister Van Oosten vindt het geweld ‘onbegrijpelijk en onacceptabel’.
1 januari 2026, 12:51
Laatste update: 14:40
Demissionair minister van Justitie en Veiligheid Foort van Oosten spreekt van ‘doelbewuste, gerichte agressie’. „Daarbij zijn ook hulpverleners gewond geraakt”, aldus Van Oosten. „Dat is onbegrijpelijk en onacceptabel.
................
...............
BBB-leider Caroline van der Plas denkt juist dat het vuurwerkverbod weinig oplost. Volgens haar heeft Nederland ‘een gezags- en gedragscrisis’. „We moeten het probleem bij de wortel aanpakken. Wie denkt dat met het vuurwerkverbod het grootste probleem wordt opgelost, zal bedrogen uitkomen. Dank aan de hulpverleners voor hun inzet. Ik kijk met een bang hart naar volgend jaar als we ons blijven focussen op alleen het vuurwerkverbod.”
...............etc.etc.etc...............
Euphoria
01-01-2026 om 16:00
Fleurtje_5 schreef op 01-01-2026 om 15:56:
Schandalig dat hulpverleners weer te maken hadden met doelbewuste en gerichte agressie. Ba'h.
https://www.ad.nl/politiek/geen-volksfeest-maar-veldslag-politici-woedend-na-ongekend-geweld-tijdens-jaarwisseling~a8d0bc9e/
‘Geen volksfeest maar veldslag’: politici woedend na ‘ongekend geweld’ tijdens jaarwisseling
[foto van: VVD-leider Dilan Yesilgöz en 50Plus-leider Jan Struijs.]
Het was opnieuw een heftige jaarwisseling voor hulpverleners. De Haagse politiek reageert geschokt, en veroordeelt het geweld tegen politie, brandweer en ambulance ten zeerste. Demissionair minister Van Oosten vindt het geweld ‘onbegrijpelijk en onacceptabel’.
1 januari 2026, 12:51
Laatste update: 14:40
Demissionair minister van Justitie en Veiligheid Foort van Oosten spreekt van ‘doelbewuste, gerichte agressie’. „Daarbij zijn ook hulpverleners gewond geraakt”, aldus Van Oosten. „Dat is onbegrijpelijk en onacceptabel.
................
...............
BBB-leider Caroline van der Plas denkt juist dat het vuurwerkverbod weinig oplost. Volgens haar heeft Nederland ‘een gezags- en gedragscrisis’. „We moeten het probleem bij de wortel aanpakken. Wie denkt dat met het vuurwerkverbod het grootste probleem wordt opgelost, zal bedrogen uitkomen. Dank aan de hulpverleners voor hun inzet. Ik kijk met een bang hart naar volgend jaar als we ons blijven focussen op alleen het vuurwerkverbod.”
...............etc.etc.etc...............
Verschrikkelijk he. Wij hadden het er hier thuis ook over. Op ons hoofd geen haar dat zou overwegen een hulpverlener ook maar een strobreed in de weg te leggen.
Dit gaat alle perken te buiten.
Ik vervloek vuurwerk vanwege mijn liefde voor dieren.
Echter ook ik ben bang dat agressie niet verdwijnt met de afschaf van particulier vuurwerk. Dit is een mentaliteitskwestie.
Mogelijk dat over enkele jaren de rust wat terug is, echter in eerste instantie een opleving van deze ellende.
Fleurtje_5
01-01-2026 om 18:21
Ik zie nu de beelden bij "Nieuws van de Dag". Afschuwelijk die zwarte hoodies die met vuurwerk te keer gaan alsof ze een mitrailleur leeg schieten.
De politiek/politie moet echt veel harder gaan optreden tegen dit.
Thora
01-01-2026 om 21:56
Euphoria schreef op 01-01-2026 om 16:00:
[..]
Verschrikkelijk he. Wij hadden het er hier thuis ook over. Op ons hoofd geen haar dat zou overwegen een hulpverlener ook maar een strobreed in de weg te leggen.
Dit gaat alle perken te buiten.
Ik vervloek vuurwerk vanwege mijn liefde voor dieren.
Echter ook ik ben bang dat agressie niet verdwijnt met de afschaf van particulier vuurwerk. Dit is een mentaliteitskwestie.
Mogelijk dat over enkele jaren de rust wat terug is, echter in eerste instantie een opleving van deze ellende.
De agressie naar hulpverleners is helaas niet alleen met oud en nieuw. Okee, het is een stuk erger dan, dat wel. Maar helaas gebeurt het het hele jaar door. Inderdaad een kwestie van mentaliteit en die is niet best.
Fleurtje_5
02-01-2026 om 12:00
Thora schreef op 01-01-2026 om 21:56:
[..]
De agressie naar hulpverleners is helaas niet alleen met oud en nieuw. Okee, het is een stuk erger dan, dat wel. Maar helaas gebeurt het het hele jaar door. Inderdaad een kwestie van mentaliteit en die is niet best.
Dit is wat Caroline van der Plas zei:
Maar met vuurwerk is het wel het ergst en de hulpverleners hadden topdrukte.
PensioNada
02-01-2026 om 12:39
Fleurtje_5 schreef op 02-01-2026 om 12:00:
[..]
Dit is wat Caroline van der Plas zei:
BBB-leider Caroline van der Plas denkt juist dat het vuurwerkverbod weinig oplost. Volgens haar heeft Nederland ‘een gezags- en gedragscrisis’. „We moeten het probleem bij de wortel aanpakken.
En hoe gaan we dat bij de wortel aanpakken?
Fleurtje_5
02-01-2026 om 12:46
PensioNada schreef op 02-01-2026 om 12:39:
[..]
En hoe gaan we dat bij de wortel aanpakken?
Stevig. Hoop ik. Anders gaat het woekeren.
Je vergeet onderstaande woorden van Caroline mee te quoten:
Ik kijk met een bang hart naar volgend jaar als we ons blijven focussen op alleen het vuurwerkverbod.”
Loeki72
02-01-2026 om 12:55
Fleurtje_5 schreef op 02-01-2026 om 12:46:
[..]
Stevig. Hoop ik. Anders gaat het woekeren.
Je vergeet onderstaande woorden van Caroline mee te quoten:
Ik kijk met een bang hart naar volgend jaar als we ons blijven focussen op alleen het vuurwerkverbod.”
Naar mijn mening heeft Caroline v/d Plas bijgedragen aan dit gedrag. Stemmen voor uitstel van het verbod. Gevoelens/onderbuik belangrijker vinden dan de wetenschap. Populisme draagt bij aan respectloosheid en extreem gedrag.
Fleurtje_5
02-01-2026 om 12:57
Loeki72 schreef op 02-01-2026 om 12:55:
[..]
Naar mijn mening heeft Caroline v/d Plas bijgedragen aan dit gedrag. Stemmen voor uitstel van het verbod. Gevoelens/onderbuik belangrijker vinden dan de wetenschap. Populisme draagt bij aan respectloosheid en extreem gedrag.
Zij zegt alleen dat men zich niet ALLEEN moet focussen op het vuurwerkverbod OMDAT geweld tegen hulpverleners het hele jaar door gebeurt/ kan gebeuren.
Thora
02-01-2026 om 13:02
[..]
Hoezo onderbuik? Bij uitstel kunnen ze zich beter voorbereiden op wat er kan gebeuren. Dat zullen ze nu ook gedaan hebben maar niet voldoende en ook niet op de juiste manier. De hele week verkondigen dat er extra politie en brandweer ingezet gaan worden, dat er rottigheid verwacht wordt is olie op het vuur van de onderbuik van relschoppers bijvoorbeeld. Om de onderbuik er nog maar even bij te halen.
PensioNada
02-01-2026 om 13:07
[..]
Helemaal met Loekie eens. Je ziet het op allerlei plekken: pro-Palestijnse betogers die nog net niet burgemeester Sharon Dijksma te lijf gaan, extreem rechtse betogers die het D66 kantoor in de fik proberen te steken, Duindorpers en Floradorpers die met de politie vechten omdat "ze niets meer mogen". Allochtone jongens in Utrecht die geweld tegen de politie gebruiken omdat...
Dat we uit elkaar gespeeld worden door populisten en andere radicale groepen zoals islamisten, draagt bij aan een klimaat waarin dit soort geweld kan ontstaan.