Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Thora
30-12-2025 om 16:37
Neweve schreef op 30-12-2025 om 15:57:
[..]
Dit!
Het doet me denken aan een vriendin van me die liever met haar tweede naam wordt aangesproken ipv wat haar ouders als roepnaam hebben bedacht. Als dat haar wens is dan doe ik dat, waarom zou je daar moeilijk om doen. (Zelfs al vind ik haar roepnaam prachtig).
Dat is niet waar het om gaat. Ik ken zelf ook iemand die van geslacht is veranderd en daar een bijpassende naam bij heeft gekozen. Prima. Het gaat om kerels met make up en/of een jurk of andersom die op hoge toon verkondigen geen man of vrouw te zijn en waag het eens ze wel zo te noemen. Volgens mij weten heel veel mensen hier waar ik het over heb trouwens.
Euphoria
30-12-2025 om 16:47
PensioNada schreef op 30-12-2025 om 14:32:
[..]
Wie spreekt hier denigrerend over jouw gebruiken/gewoontes/tradities (met uitzondering van zwarte Piet)?
Niet jij, of jullie.
Het zijn de mensen die in Nederland hun heil zoeken, maar vervolgens het woord integreren en aanpassen niet in hun woordenboek kunnen vinden. Het zijn de mensen die hier naartoe trekken en vervolgens onze gebruiken en gewoontes ruk vinden.
Er zijn uitzonderingen die wel integreren en aanpassen, echter een groot deel doet dat niet. Spuugt op ons en ons land.
Dan lees ik hier de mensen die vinden dat we vooral nog gastvrijer moeten zijn, nog meer meeveren, nog meer inleven. En dat gaat er bij mij niet in.
Euphoria
30-12-2025 om 16:49
Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 15:01:
Hoe eenzaam zullen nonbinairen zich voelen als ze opgroeien in een omgeving die zo naar hun kijkt. Bovendien is het een gezocht argument. Net zoals je mannen niet met hij aanspreekt, en vrouwen niet met zij, hoef je ook nonbinairen met met hen aan te spreken. De derde persoon enkelvoud gebruik je alleen als je over iemand spreekt, niet als je met iemand een gesprek voert.
Eenzaam? Hen of hun betreft meervoud in mijn beleving. Wat is de bedoeling…dat ik hen of hun in meervoud aanspreek zodat ze zich niet eenzaam voelen?
by the way……dat ik er een bepaald idee of gevoel bij heb, bij dat hen of hun…dat wil niet zeggen dat ik iemand zijn wens niet respecteer.
Euphoria
30-12-2025 om 16:52
Zilver_gray schreef op 30-12-2025 om 15:04:
[..]
Volgens mij zijn de meeste gebruikers hier “Nederlands”. Ik snap niet wat je hier wil zeggen.
En over denigrerend gesproken; bepaalde uitspraken die uit jouw toetsenbord komen vind ik ook niet bepaald getuigen van respect. Wel willen uitdelen, maar niet kunnen incasseren.
Snap ik. Zo gauw het kwartje anders uitvalt dan enkelen dat willen dan vertalen jullie dat naar respectloosheid, in niet willen of niet kunnen incasseren.
Accepteer gewoon dat er mensen zijn die anders denken en voelen hieromtrent!
Ik lees pagina na pagina zaken waar ik anders over denk. Pagina na pagina hoor of lees je van mij niets. Hou ik me bewust stil. Schrijf ik een bericht waarin ik het tegendeel verkondig schaart men dat onder respectloos.
Euphoria
30-12-2025 om 16:57
PensioNada schreef op 30-12-2025 om 15:20:
[..]
Niet dat het er toe doet, maar nonbinair bestaat echt. Het heeft ook altijd in de wet gestaan omdat er nu eenmaal baby's worden geboren waarvan niet gelijk duidelijk is wat het geslacht is. Vroeger kregen ze later alsnog het vrouwelijk of mannelijke geslacht toegewezen, dit was echter niet altijd correct. Ik kan me herinneren dat de allereerste persoon die een X in zijn paspoort kreeg zo iemand was.
En verder wat doet het er toe? Ik begrijp echt niet dat mensen zich er zo druk om maken. Wat is de last die iemand veroorzaakt die zichzelf als nonbinair of transgender definieert.
Ik heb er serieus geen last van. En ik zal er beslist niet moeilijk over doen.
Ik heb een vriendin gehad die is geboren zonder eenduidig geslachtsorgaan. Voor haar werd de keuze gemaakt dat ze als meisje door het leven zou gaan. In haar geval heeft dit gelukkig goed uitgepakt en kon zij zich daarin vinden. In die tijd werd er nog niet zo openlijk over gesproken als nu. Taboe’s daaromtrent waren ook veel meer aanwezig als nu.
In de huidige tijd is veel meer bespreekbaar en mogelijk. Wat niet wil zeggen dat iedereen maar alles zonder pardon klakkeloos hoeft aan te nemen zonder daar zelf een kritische blik op te mogen werpen.
Daglichtlamp
30-12-2025 om 17:04
Euphoria schreef op 30-12-2025 om 16:49:
[..]
Eenzaam? Hen of hun betreft meervoud in mijn beleving. Wat is de bedoeling…dat ik hen of hun in meervoud aanspreek zodat ze zich niet eenzaam voelen?
by the way……dat ik er een bepaald idee of gevoel bij heb, bij dat hen of hun…dat wil niet zeggen dat ik iemand zijn wens niet respecteer.
Nee, de bedoeling is dat je mensen gewoon bij hun naam aanspreekt. Of je kunt in een gesprek het altijd nonbinaire 'jij' of 'u' gebruiken. Je verzint gewoon problemen die er helemaal niet zijn.
Euphoria
30-12-2025 om 17:06
Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 17:04:
[..]
Nee, de bedoeling is dat je mensen gewoon bij hun naam aanspreekt. Of je kunt in een gesprek het altijd nonbinaire 'jij' of 'u' gebruiken. Je verzint gewoon problemen die er helemaal niet zijn.
Ik verzin geen problemen. Ik spreek aan met jij of u. Ik reageerde op jouw reactie over eenzaamheid en het feit dat hen/hun meervoud is.
Zilver_gray
30-12-2025 om 17:10
Euphoria schreef op 30-12-2025 om 16:52:
[..]
Snap ik. Zo gauw het kwartje anders uitvalt dan enkelen dat willen dan vertalen jullie dat naar respectloosheid, in niet willen of niet kunnen incasseren.
Accepteer gewoon dat er mensen zijn die anders denken en voelen hieromtrent!
Ik lees pagina na pagina zaken waar ik anders over denk. Pagina na pagina hoor of lees je van mij niets. Hou ik me bewust stil. Schrijf ik een bericht waarin ik het tegendeel verkondig schaart men dat onder respectloos.
Een andere mening is het probleem niet, men zal je daar wellicht vragen over kunnen stellen; waarom, hoe etc. Lijkt mij heel logisch op een openbaar forum.
Anders wordt het als er dingen worden geroepen die aantoonbaar onjuist zijn.
Wat ik o.a bedoel met respectloos
“Het lijkt er op dat jij zelfs nog glimlachend en knielend dank je wel zult zeggen wanneer iemand een keutel op je bord legt”.
felija
30-12-2025 om 17:17
Zilver_gray schreef op 30-12-2025 om 17:10:
[..]
Een andere mening is het probleem niet, men zal je daar wellicht vragen over kunnen stellen; waarom, hoe etc. Lijkt mij heel logisch op een openbaar forum.
“Het lijkt er op dat jij zelfs nog glimlachend en knielend dank je wel zult zeggen wanneer iemand een keutel op je bord legt”.
Lief dat jij het altijd voor mij opneemt, dat waardeer ik heel erg!
felija
30-12-2025 om 17:30
Er komen hier regelmatig van die uitdrukkingen en overtuigingen voorbij, waarvan ik denk: waar komen die toch vandaan? Beter nog: hoe komen we er weer vanaf?
- 'Je mag ook niks meer zeggen.'
- 'Er worden ons dingen door de strot geduwd.'
- Links is per definitie fout
- Wilders is tegengewerkt
- Meningen en 'feiten' worden door elkaar heen gebruikt, al naar gelang het uitkomt.
De rode draad is vanuit de rol van slachtoffer spreken. Zich tekort gedaan voelen. Zich bedreigd voelen door niet bestaande gevaren.
Wat willen die mensen dan? Een dictator die alle vreemdelingen hardhandig het land uitjaagt? Een hek om Nederland heen en alleen onze eigen cultuur?
CharlieB
30-12-2025 om 18:28
felija schreef op 30-12-2025 om 17:30:
Er komen hier regelmatig van die uitdrukkingen en overtuigingen voorbij, waarvan ik denk: waar komen die toch vandaan? Beter nog: hoe komen we er weer vanaf?
- 'Je mag ook niks meer zeggen.'
- 'Er worden ons dingen door de strot geduwd.'
- Links is per definitie fout
- Wilders is tegengewerkt
- Meningen en 'feiten' worden door elkaar heen gebruikt, al naar gelang het uitkomt.
De rode draad is vanuit de rol van slachtoffer spreken. Zich tekort gedaan voelen. Zich bedreigd voelen door niet bestaande gevaren.
Wat willen die mensen dan? Een dictator die alle vreemdelingen hardhandig het land uitjaagt? Een hek om Nederland heen en alleen onze eigen cultuur?
Grappig, dat 'links is per definitie fout' herken ik hier op dit forum dus echt niet als de standaard. Integendeel juist.
En hoe komen we er vanaf? Is het nodig om overal vanaf te komen, of mogen mensen ook andere dingen voelen, ervaren en vinden, ook al begrijp jij het niet en ook al ben je het er niet mee eens?
Dat staat vanzelfsprekend los van mijn mening over bijv. fakenews verspreiden, maar we hoeven ook niet alles, zo makkelijk als dat hier gaat, aan de kant te schuiven omdat wij dat niet zo voelen of niet begrijpen.
Fleurtje_5
30-12-2025 om 19:06
Daglichtlamp schreef op 30-12-2025 om 15:01:
Hoe eenzaam zullen nonbinairen zich voelen als ze opgroeien in een omgeving die zo naar hun kijkt. Bovendien is het een gezocht argument. Net zoals je mannen niet met hij aanspreekt, en vrouwen niet met zij, hoef je ook nonbinairen met met hen aan te spreken. De derde persoon enkelvoud gebruik je alleen als je over iemand spreekt, niet als je met iemand een gesprek voert.
...pardon...is dit het Nederlands Politiek topic? Of is dit een meta-discussie????
Maar zeker, hoe verschrikkelijk is het als mensen op anderen neer kijken.
Maar wat maak je het onderwerp weer zwaar met dat hij, zij en hen. Ik vind die letters maar niks, voor mij is iedereen gelijk, ik hou er niet van om mensen een etiket op te plakken, behalve als men dat graag zelf wil.
@Thora, je schreef: Als een man in een jurk als mevrouw aangesproken wil worden doe ik dat. Tja, ik vind het prima als een man een jurk aan wil doen, ik zal daar niet over oordelen, moet hij helemaal zelf weten, maar hij moet mij dan ook accepteren dat ik dan niet het woord 'mevrouw' gebruik maar wél respectvol zijn voornaam want voor mij is een man een man, een vrouw een vrouw, iemand die beide niet is of niet wil horen, is dan ook niet één van beide, maar iig wel zijn naam. Een man in een jurk is een man in een jurk. Anders is het een persoon in een jurk.
En volgens mij mag in Nederland iemand anders dan anders zijn. En niemand die een aanslag pleegt als de letters besproken worden in een cabaret.
https://youtu.be/jCU3VsT2K98?si=3tTralpCk-u7n9UP Theo Maassen: LHBTQAP+
Euphoria
30-12-2025 om 19:14
Zilver_gray schreef op 30-12-2025 om 17:10:
[..]
Aha, dus dat vond jij respectloos.
Sorry, ik deel je mening niet. Ik had er nog bij moeten schrijven dat ze er het liefst een strikje omheen wenst.
vast weer een reden om te menen het voor een bondgenoot op te moeten nemen. Die zich vervolgens hartelijk meent te moeten bedanken.
felija
30-12-2025 om 19:26
CharlieB schreef op 30-12-2025 om 18:28:
[..]
Grappig, dat 'links is per definitie fout' herken ik hier op dit forum dus echt niet als de standaard. Integendeel juist.
En hoe komen we er vanaf? Is het nodig om overal vanaf te komen, of mogen mensen ook andere dingen voelen, ervaren en vinden, ook al begrijp jij het niet en ook al ben je het er niet mee eens?
Dat staat vanzelfsprekend los van mijn mening over bijv. fakenews verspreiden, maar we hoeven ook niet alles, zo makkelijk als dat hier gaat, aan de kant te schuiven omdat wij dat niet zo voelen of niet begrijpen.
Vwb je eerste alinea: daar heb je gelijk in.
Wat betreft fakenews: is iets voelen en daarop alleen je mening baseren en je politieke koers bepalen niet onvoldoende en juist vaak gebaseerd op fakenews?
Ik denk dat je bij het bij maken van je politieke keuzes juist moet kijken naar de feiten in plaats van gevoelens/waarnemingen die helemaal niet waar hoeven te zijn.
Bijvoorbeeld wat ik hier ooit las dat grote steden zijn overgenomen door moslims is gebaseerd op een gevoel, want de moslims vertegenwoordigen al jaren een stabiele 5 à 6 procent van de totale bevolking, dat is een feit.
Het is dus niet waar, maar het voelt wel zo, dat lijkt mij geen stabiele basis om een goede zorgvuldige politieke afweging te kunnen maken.
felija
30-12-2025 om 19:30
Euphoria schreef op 30-12-2025 om 19:14:
[..]
Aha, dus dat vond jij respectloos.
Sorry, ik deel je mening niet. Ik had er nog bij moeten schrijven dat ze er het liefst een strikje omheen wenst.
vast weer een reden om te menen het voor een bondgenoot op te moeten nemen. Die zich vervolgens hartelijk meent te moeten bedanken.
Als iemand jou bedankt, omdat diegene zich door jou gesteund voelt, dan is dat ook raar? Of is het dan wel prima?
Je doet voortdurend allerlei aannames, maar komt met niks inhoudelijks.