Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
03-01-2026 om 12:51
PensioNada schreef op 03-01-2026 om 09:36:
@Fleurtje, ook al vind ik het gericht afschieten van vuurwerk op mensen bijzonder kwalijk, ik geloof niet zo in pure kwaadaardigheid. Er bestaan wel kwaadaardige mensen, maar ik vermoed dat de meeste van dit soort jongens er niet onder vallen. Er stond gisteren een artikel in een krant (Trouw?) dat dit soort jongens meer begrensd moeten worden. Die psychiater had het over een half jaar schoffelen in Oost-Groningen. Ik zie zelf meer in het vaker (en langer) gebruiken van de enkelband en de avondklok.
Ik noem het kwaadaardigheid en heb er geen ander woord voor. Als men hulpverleners die een baby willen reanimeren of naar het ziekenhuis willen brengen, met vuurwerk gaat bestoken dan is men een gevaarlijke kwaadaardige creep.
Pieter Coblens had het gisteravond bij Oranje Winter er ook over. Dat jochies van 14 of 15 een grote bek op zetten tegen de politie, en dat er dan niet afdoende tegen word opgetreden want 'zielig' het zijn maar jochies van 14 of 15. Maar daar begint het al.
Ook met een enkelband om kan men vuurwerk gooien.
Zilver_gray
03-01-2026 om 13:03
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 12:46:
[..]
Nee tuurlijk is dat voor jou een raadsel. Ik zal het nogmaals én rustig uitleggen waarom ik dit erbij haalde: Ik zal langzamer typen: Omdat dit langgggg vóór het aankondigen van een vuurwerkverbod al plaats vond. Dus als men denkt dat het geweld kwam omdat men boos is dat er straks een vuurwerkverbod komt dan heeft men het mis. Die kwaadaardigheid is al jaren geleden begonnen.
Als je goed kijkt zie je wie die daders zijn. Chaos scheppen is het doel. Meestal zijn dat mannen die absoluut geen respect hebben voor politie en hulpverleners. En zoals in Keulen destijds bleek 'ook absoluut geen respect voor westerse meisjes/vrouwen en homo's.
De politie wist niet waar ze het eerst moesten zijn. Nederland moet dit veel harder aanpakken, en het kwaad direct bij de wortel uitroeien. Anders wonen we straks in zo'n land waar 'kwade chaos' regeert en burgers niet meer veilig zijn.
Aha! En de bekende aap is weer eens uit de mouw.
PensioNada
03-01-2026 om 13:06
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 12:51:
[..]
Ik noem het kwaadaardigheid en heb er geen ander woord voor. Als men hulpverleners die een baby willen reanimeren of naar het ziekenhuis willen brengen, met vuurwerk gaat bestoken dan is men een gevaarlijke kwaadaardige creep.
Pieter Coblens had het gisteravond bij Oranje Winter er ook over. Dat jochies van 14 of 15 een grote bek op zetten tegen de politie, en dat er dan niet afdoende tegen word opgetreden want 'zielig' het zijn maar jochies van 14 of 15. Maar daar begint het al.
Ook met een enkelband om kan men vuurwerk gooien.
Hou toch op met dat verhaal over zielig. Je moet hen straffen op een manier die ze echt voelen, zonder dat je hun toekomst onmogelijk maakt. En dat is geen slapheid of omdat je ze zielig of kansarm vindt, dat is gezond verstand. Van zo'n groep relschoppers is na 10 jaar de meerderheid keurig geland in de samenleving en dat moet je niet onmogelijk maken.
Fleurtje_5
03-01-2026 om 13:50
Zilver_gray schreef op 03-01-2026 om 13:03:
[..]
Aha, daar komt het 'vingertje' (beschuldiging) weer, het vingertje dat niet wil dat onrecht word benoemd. Hoe noem jij 'Geweld tegen de rechtstaat en massa verkrachtingen'?? Want dat is wat ik zie.
Hoe noem jij het als iemand een vuurpijl op iemands achterhoofd richt? (zoals in onderstaande video)
En hoe noem jij het als in Nederland hulpverleners met zwaar vuurwerk worden bekogeld?
https://youtu.be/MYXS26KTESE?si=QG_XGk6K0BCAvey-
Fleurtje_5
03-01-2026 om 14:01
PensioNada schreef op 03-01-2026 om 13:06:
[..]
Hou toch op met dat verhaal over zielig. Je moet hen straffen op een manier die ze echt voelen, zonder dat je hun toekomst onmogelijk maakt. En dat is geen slapheid of omdat je ze zielig of kansarm vindt, dat is gezond verstand. Van zo'n groep relschoppers is na 10 jaar de meerderheid keurig geland in de samenleving en dat moet je niet onmogelijk maken.
Zielig idd. Het zijn niet eens mijn woorden. Men noemt het pappen en nathouden. Zo'n "van zo'n groep relschoppers is na tien jaar de meerderheid keurig geland", En de rest niet? , maar ze waren als groep wel tientallen jaren het voorbeeld voor de nieuwe aankomende relschoppers. Wat denk je wat zo'n leed dan al heeft veroorzaakt en overnieuw gaat veroorzaken?
Heleen noemt het Oudejaars-terrorisme. 12.000 112-meldingen. Tientallen behoorlijk gewond. Ach zegt Pensionada, we wachten gewoon lekker af tot ze over tien jaar 'keurig geland' zijn. HOU JIJ OP MET JE 'stoere' VERHAALtje.
https://tvblik.nl/de-oranjewinter/2-januari-2026 (klik aan: Merel woest: Hulpverleners...)
Pieter Coblens spreekt pas over een goede aanpak.
Politiek Den Haag had een woord moeten doen, maar niks niks niks. Alleen een video van Rob Jetten met zijn partner liefkozend bij een grote kerstboom ergens op een leeg plein. In het openbaar "in elkaars oren likken" was niet echt aankomend-premier-waardig, noemde iemand het.Ik vind het prima als ze hand in hand lopen, helemaal oké, maar hoe zou men het vinden als andere premiers dit voor de camera (uitgebreid) deden met hun partner? Of als Dilan dat deed met haar echtgenoot, Mona met haar echtgenoot? Terwijl het land zowat in de fik staat. Beetje ongemakkelijk, toch?
Alleen Dilan Yesilgöz en 50Plus-leider Jan Struijs lieten echt van zich horen. En Carolien ook. En een tweet van Mirjam Bikker (die niet voor camera wou reageren).
Zilver_gray
03-01-2026 om 14:09
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 13:50:
[..]
Aha, daar komt het 'vingertje' (beschuldiging) weer, het vingertje dat niet wil dat onrecht word benoemd. Hoe noem jij 'Geweld tegen de rechtstaat en massa verkrachtingen'?? Want dat is wat ik zie.
Hoe noem jij het als iemand een vuurpijl op iemands achterhoofd richt? (zoals in onderstaande video)
En hoe noem jij het als in Nederland hulpverleners met zwaar vuurwerk worden bekogeld?
Hoe ik het noem dat jij een video plaatst met een gebeurtenis uit Duitsland van 10 jaar geleden? Dat noem ik irrelevant in een topic over de huidige Nederlandse politiek.
Fleurtje_5
03-01-2026 om 14:12
Zilver_gray schreef op 03-01-2026 om 14:09:
[..]
Hoe ik het noem dat jij een video plaatst met een gebeurtenis uit Duitsland van 10 jaar geleden? Dat noem ik irrelevant in een topic over de huidige Nederlandse politiek.
Dat noem ik iig dat jij het NIET hebt begrepen waarom dat is geplaatst (ondanks ik uitleg gaf)
PensioNada
03-01-2026 om 14:32
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 14:01:
[..]
Zielig idd. Het zijn niet eens mijn woorden. Men noemt het pappen en nathouden. Zo'n "groep kan na tien jaar keurig geland zijn", maar ze waren wel tientallen jaren het voorbeeld voor de nieuwe aankomende relschoppers. Wat denk je wat zo'n leed dan al heeft veroorzaakt en overnieuw gaat veroorzaken?
Heleen noemt het Oudejaars-terrorisme. 12.000 112-meldingen. Tientallen behoorlijk gewond. Ach zegt Pensionada, we wachten gewoon lekker af tot ze over tien jaar 'keurig geland' zijn. HOU JIJ OP MET JE 'stoere' VERHAALtje.
https://tvblik.nl/de-oranjewinter/2-januari-2026 (klik aan: Merel woest: Hulpverleners...)
Pieter Coblens spreekt pas over een goede aanpak.
Politiek Den Haag had een woord moeten doen, maar niks niks niks. Alleen een video van Rob Jetten met zijn partner liefkozend bij een grote kerstboom ergens op een leeg plein. In het openbaar "in elkaars oren likken" was niet echt aankomend-premier-waardig, noemde iemand het.
Alleen Dilan liet van zich horen. En Carolien ook. En een tweet van Mirjam Bikker (die niet voor camera wou reageren).
Je doet steeds hetzelfde, @Fleurtje. Je haalt ergens een paar woorden of zinnen uit de context en gaat daar op los. Ik heb eerder al gezegd: lik op stuk, consequenter, meer opsporingsinspanning. En als jongeren een enkelband en een avondklok hebben, valt er 's Avonds weinig te gooien, want dan moeten ze binnen zitten.
Jesse Klaver heeft overigens ook iets getweet over het geweld tegen hulpverleners. En Rob Jetten heeft in het nieuwe jaar nog niets getweet.
Stardust
03-01-2026 om 15:52
in de schilderswijk was het altijd al hommeles met oud en nieuw, net al flora dorp. Ook toen het decennia geleden nog spierwitte wijken waren. In Uddel (Veluwe Bible belt) ging het vorig jaar helemaal mis. In Huizen, in het gooi, ook een paar jaar terug. Hedel, Kollumerzwaag, Marum, En er zijn heel veel witte dorpen waar het traditioneel ook rellen is.
Lees bijvoorbeeld hier: https://www.gelderlander.nl/maasdriel/hels-oud-en-nieuw-is-geen-toeval-in-dorpen-als-hedel-uiteindelijk-oordeelt-god-niet-de-burgemeester~aa70af89/ (eventueel via archive, want betaalmuur).
En dat verhaal rond Keulen? Dat zat toch ook net wat anders in elkaar (kijk Argos/medialogica daarover).
Er is ook veel over geschreven. Sociologisch hartstikke interessant. En spoiler alvast, ookal lijken de groepen qua uiterlijk/oorspronkelijke herkomst niet zo op elkaar, er zijn flinke parallellen.
Kijk breder, laat je niet verleiden door simplificaties en zondebokkerij. Daar doen mensen zichzelf mee te kort en we lossen er geen problemen mee op.
PensioNada
03-01-2026 om 16:01
Stardust schreef op 03-01-2026 om 15:52:
in de schilderswijk was het altijd al hommeles met oud en nieuw, net al flora dorp. Ook toen het decennia geleden nog spierwitte wijken waren. In Uddel (Veluwe Bible belt) ging het vorig jaar helemaal mis. In Huizen, in het gooi, ook een paar jaar terug. Hedel, Kollumerzwaag, Marum, En er zijn heel veel witte dorpen waar het traditioneel ook rellen is.
Lees bijvoorbeeld hier: https://www.gelderlander.nl/maasdriel/hels-oud-en-nieuw-is-geen-toeval-in-dorpen-als-hedel-uiteindelijk-oordeelt-god-niet-de-burgemeester~aa70af89/ (eventueel via archive, want betaalmuur).
En dat verhaal rond Keulen? Dat zat toch ook net wat anders in elkaar (kijk Argos/medialogica daarover).
Er is ook veel over geschreven. Sociologisch hartstikke interessant. En spoiler alvast, ookal lijken de groepen qua uiterlijk/oorspronkelijke herkomst niet zo op elkaar, er zijn flinke parallellen.
Kijk breder, laat je niet verleiden door simplificaties en zondebokkerij. Daar doen mensen zichzelf mee te kort en we lossen er geen problemen mee op.
Het WODC doet regelmatig onderzoek naar alle vormen van criminaliteit en daaruit blijkt dat sociale klasse een belangrijke voorspeller is. Daarom is het ook zo belangrijk dat jongeren, veelal minderjarigen na een stevige tik op de vingers nieuwe kansen krijgen.
Zakdoek
03-01-2026 om 16:13
Ik denk dat het probleem nu uit de hand loopt omdat in een eerder stadium niet genoeg begrensd is.
Ik denk dat je geen oogje dicht moet knijpen bij kleine overtredingen (ach, we rijden toch allemaal wel eens door rood?!)
Ik denk ook dat bij bijvoorbeeld bedreigingen er minder nonchalant gedaan moet worden: ach zieke geesten heb je nu eenmaal overal, ík trek de lijn bij doodsbedreigingen.
Nee, iedere bedreiging, hoe klein ook, is niet acceptabel en daar hoeft niemand 'tegen te kunnen'.
Als je op allerlei vlakken het kleine door de vinger ziet (we zijn allemaal jong geweest!), en pas gaat normeren bij grote dingen, dan ben je te laat.
Duidelijkheid is belangrijk: dit doen we wel en dat doen we niet.
Oók al weet je dat iedereen wel eens uit de bocht vliegt, die bocht moet wel benoemd blijven. Natuurlijk hoef je niet gelijk met pek en veren in de weer, maar laat wel duidelijk zijn waar de grenzen liggen want als je daar pas laat mee begint, moet je maar zien hoe je ontsporingen weer terug gedraaid krijgt.
Opvoeden is niet altijd leuk, grenzen krijgen of stellen geeft soms boosheid/huilen/schreeuwen maar tóch is het belangrijk om daar in het klein mee te beginnen zodat duidelijk is wat wel en niet acceptabel is.
En dat geldt ook voor gevoel: je mag boos zijn maar geen dingen kapot maken. je mag verdrietig zijn maar je hoeft niet alles bij elkaar te krijsen.
Thora
03-01-2026 om 16:23
Zilver_gray schreef op 03-01-2026 om 13:03:
[..]
Ja Fleurtje. Ga je nu weer die Noren, Molukkers en Chinezen lopen bashen? Het is ook altijd hetzelfde verhaal met jou.
Fleurtje_5
03-01-2026 om 16:34
Stardust schreef op 03-01-2026 om 15:52:
Vertel.
Stardust
03-01-2026 om 17:02
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 16:34:
[..]
Vertel.
Kijk die uitzending die ik noem maar.
felija
03-01-2026 om 17:09
Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 13:50:
[..]
Dat 'vingertje' wil enkel dat onrecht evenredig wordt aangekaart en niet dat er telkens één bepaalde groep wordt uitgelicht en de rest onvermeld blijft. Zodat het ten onrechte lijkt alsof één groep veel 'slechter' is dan de ander. Zoals stardust ook al aangaf.