Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Stardust schreef op 03-01-2026 om 17:02:

[..]

Kijk die uitzending die ik noem maar.

Ik ben op zoek gegaan. Dat is zoiets als dat ik zou zeggen 'bekijk die uitzending maar van DWDD" als ik één bepaald onderwerp wil bespreken en er tig afleveringen van DWDD zijn. 

Ik kan niets vinden over silvesternacht op jou link. Of bedoel je dopinggebruik onder wielrenners om de aandacht af te leiden van het onderwerp 'vuurwerk en massa-aanrandingen in silvesternacht' ?

onder andere dit kwam ik tegen toen ik op zoek ging naar jou uitzending:

https://www.npodoc.nl/speel~VPWON_1192772~tour-de-silence-argos-tv-medialogica~.html

Die silvesternacht heb ik tot op de voet gevolgd. Duitse nieuwszenders, Nederlandse nieuwszenders en Engelse nieuwszenders. Het is niet alleen die ene link van Der Spiegel. Over dat onderwerp heb ik bijna alles gezien. Het was niet eens alleen in Keulen. En ook niet alleen geweld tegen vrouwen en meisjes. 

Het is wat het is. Maar we moeten er wel van leren en dit 'nooit en te nimmer' pikken.

Hier komt Dilan en ook de burgemeester van Amsterdam in beeld:

https://youtu.be/m7RG3je4gso?si=0h8zVqM-rcQGv-GL NL
Politieke partijen verdeeld over 'Keulen-uitspraak' burgemeester 12 jan 2016
De meningen binnen de Amsterdamse politiek zijn sterk verdeeld over de uitspraak die burgemeester Van der Laan gisteravond deed in het radioprogramma Dit is de Dag. In de uitzending zei de burgervader dat hij aanrandingen zoals in Keulen hier in Amsterdam uitgesloten acht.

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2079031-oudejaarsgeweld-keulen-maakt-politieke-discussie-in-duitsland NL Nieuwsuur
Oudejaarsgeweld Keulen maakt politieke discussie in Duitsland los
7 jan 2016
De aanrandingen in Keulen op Oudejaarsavond maken veel los in Duitsland. Hoewel er nog weinig bekend is over de daders, laait de discussie over asielzoekers en de welkomstpolitiek van bondskanselier Merkel op. Ook is er kritiek op de politie, die de zaak zou hebben onderschat.
(het waren géén vluchtelingen maar wel migranten die ingereisd waren)

https://youtu.be/YDh8xm1qYU8?si=MyZ9kLAgcDjOHIkO De Telegraaf. Carnavallers Keulen vrezen aanranders

.......etc.etc.etc..........

https://youtu.be/0M0HQ4w6qVI?si=Ak5mGutx2My0L9l4 Cologne new year's eve assaults spark protests

https://youtu.be/pivSYH62L5Q?si=f4Vpa6WeBZD54u3O CBN News Thousands Protest Germany New Year's Eve Sex Assaults

https://youtu.be/sEDc99dkAJ4?si=8xnRHRf2pJJjBkgC AFP News Cologne gripped with fear, anger after New Year's Eve rampage

...........etc.etc.etc...........

Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 17:39:

[..]

Ik ben op zoek gegaan. Dat is zoiets als dat ik zou zeggen 'bekijk die uitzending maar van DWDD" als ik één bepaald onderwerp wil bespreken en er tig afleveringen van DWDD zijn.

als ik google op medialogica en Keulen is het het eerste zoekresultaat: https://npo.nl/start/afspelen/nieuwjaarsnacht-in-keulen

als ik had geweten dat die zo moeilijk te vinden was, had ik er een linkje bijgeplaatst, maar mijn Google geeft direct het juiste resultaat. Veel kijkplezier!

https://www.ad.nl/politiek/kamer-terug-van-reces-voor-spoeddebat-over-venezuela-snel-rust-en-duidelijkheid~af5cf557d/

Spoeddebat over de ontwikkelingen rondom Venezuela. Goed hoor dat een meerderheid hiervoor is. Ik had alleen ook wel een spoeddebat willen zien over de toestanden in Nederland met oudjaar. Voelt een beetje alsof wat binnen Nederland gebeurd wel kan wachten terwijl de onvrede en het onbegrip onder Nederlandse burgers hierover toch best groot lijkt te zijn. Voor mij komt dat het vertrouwen in de politiek niet echt ten goede. 

Miraval schreef op 03-01-2026 om 22:58:

https://www.ad.nl/politiek/kamer-terug-van-reces-voor-spoeddebat-over-venezuela-snel-rust-en-duidelijkheid~af5cf557d/

Spoeddebat over de ontwikkelingen rondom Venezuela. Goed hoor dat een meerderheid hiervoor is. Ik had alleen ook wel een spoeddebat willen zien over de toestanden in Nederland met oudjaar. Voelt een beetje alsof wat binnen Nederland gebeurd wel kan wachten terwijl de onvrede en het onbegrip onder Nederlandse burgers hierover toch best groot lijkt te zijn. Voor mij komt dat het vertrouwen in de politiek niet echt ten goede.

Waar hadden ze over moeten spoed debatteren dan met oudjaar? Wat er nu in Venezuela gebeurt is toch ook daadwerkelijk van een hele andere orde en urgentie dan oudjaar? Met oudjaar zijn ze al veel langer bezig en daar komen al veranderingen aan, ik zie geen noodzaak of toegevoegde waarde in een spoeddebat daarover.

CharlieB schreef op 03-01-2026 om 23:10:

[..]

Waar hadden ze over moeten spoed debatteren dan met oudjaar? Wat er nu in Venezuela gebeurt is toch ook daadwerkelijk van een hele andere orde en urgentie dan oudjaar? Met oudjaar zijn ze al veel langer bezig en daar komen al veranderingen aan, ik zie geen noodzaak of toegevoegde waarde in een spoeddebat daarover.

Misschien dat het belachelijk is dat hulpverleners niet veilig zijn, dat er op georganiseerde wijze brandweer en vervolgens politie en ME belaagd zijn? 

Het bijna oorlogsgebied verworden Tuinzigt in Breda? Het opblazen van een Chinees restaurant. Auto's in de fik steken. De reanimatie van een pasgeboren baby saboteren. 

Waarover willen ze debatteren omtrent Venezuela dan? Alsof wat Nederland vindt ook maar van enigerlei invloed heeft op de toekomstige acties van Trump? Natuurlijk is dat van een andere orde maar dat maakt wat in Nederland gebeurd niet minder belangrijk. Ja er wordt al iets gedaan, een vuurwerkverbod. Waar ze over kunnen debatteren is hoe het kan dat het afgelopen oudjaar zo vreselijk uit de hand is gelopen. Hoe kan het dat de veiligheidsdiensten hier niet op ingespeeld waren en dat er risicogebieden aangewezen zijn in wijken waar het voorheen al vaker mis is gegaan? Waarom zijn er voorgaande aan dit oudjaar, met alle signalen die er waren vanwege "de laatste keer vuurwerk" geen strengere controles geweest? Hoe kan het dat er toch vuurwerk was in plaatsen waar al een vuurwerkverbod gold? En wat gaan we doen qua wetgeving om zulke situaties in de toekomst te voorkomen? Zomaar wat vragen die in mij opkomen... 

Wat IN Nederland gebeurd, en de commotie die erover is ontstaan vind ik wel reden voor ONZE volksvertegenwoordigers om er tenminste over in debat te gaan op zeer korte termijn, en dus er hun vakantie voor te onderbreken. Daar worden ze immers voor betaald. 

Ze komen ook terug voor een spoeddebat omtrent Gaza, heeft ook heel weinig effect gehad toch? Dit zal ook wel uitlopen op vingers wijzen, benoemen hoe erg het allemaal wel niet is, en welk standpunt Nederland in moet nemen tav Amerika. Wat gewoon nietszeggend zal zijn waarschijnlijk. 

Miraval schreef op 04-01-2026 om 00:04:

[..]

Misschien dat het belachelijk is dat hulpverleners niet veilig zijn, dat er op georganiseerde wijze brandweer en vervolgens politie en ME belaagd zijn?

Het bijna oorlogsgebied verworden Tuinzigt in Breda? Het opblazen van een Chinees restaurant. Auto's in de fik steken. De reanimatie van een pasgeboren baby saboteren.

Waarover willen ze debatteren omtrent Venezuela dan? Alsof wat Nederland vindt ook maar van enigerlei invloed heeft op de toekomstige acties van Trump? Natuurlijk is dat van een andere orde maar dat maakt wat in Nederland gebeurd niet minder belangrijk. Ja er wordt al iets gedaan, een vuurwerkverbod. Waar ze over kunnen debatteren is hoe het kan dat het afgelopen oudjaar zo vreselijk uit de hand is gelopen. Hoe kan het dat de veiligheidsdiensten hier niet op ingespeeld waren en dat er risicogebieden aangewezen zijn in wijken waar het voorheen al vaker mis is gegaan? Waarom zijn er voorgaande aan dit oudjaar, met alle signalen die er waren vanwege "de laatste keer vuurwerk" geen strengere controles geweest? Hoe kan het dat er toch vuurwerk was in plaatsen waar al een vuurwerkverbod gold? En wat gaan we doen qua wetgeving om zulke situaties in de toekomst te voorkomen? Zomaar wat vragen die in mij opkomen...

Wat IN Nederland gebeurd, en de commotie die erover is ontstaan vind ik wel reden voor ONZE volksvertegenwoordigers om er tenminste over in debat te gaan op zeer korte termijn, en dus er hun vakantie voor te onderbreken. Daar worden ze immers voor betaald.

Ze komen ook terug voor een spoeddebat omtrent Gaza, heeft ook heel weinig effect gehad toch? Dit zal ook wel uitlopen op vingers wijzen, benoemen hoe erg het allemaal wel niet is, en welk standpunt Nederland in moet nemen tav Amerika. Wat gewoon nietszeggend zal zijn waarschijnlijk.

Absoluut met je eens. Dylan schreef/zei reeds: het is te vroeg om voor of tegen te zijn (actie Trumph).

Nederland kampt al lange tijd met absurde zaken. Laten ze daar mee aan de slag gaan!

[..]

Ja dit dus. Zo'n debat gaat uberhaubt nooit ergens naar toe en eindigt altijd weer hetzelfde dus is eigenlijk totale tijdverspilling. Zeker dit debat want Trump doet toch wat hij wil, van ons trekt hij zich echt niks aan hoor. Ik zie het nut van zo'n debat ook niet in. Laat ze zich eens gaan richten op de rotzooi in het land. Wat er in Gaza of Venezuela gebeurt daar heb ik niks mee te maken. Sneu voor de mensen daar maar ver van mijn bed show. En zo denken zat mensen daar over natuurlijk. Zoals je zegt groeit het wantrouwen in de politiek door dit soort acties ook alleen maar meer en meer. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-01-2026 om 09:36 Topicstarter

Het gaat natuurlijk nu wel om een buurland, waarbij directe invloed is op het koninkrijk der Nederlanden. Ik snap het spoeddebat dus wel. 

Jujubee schreef op 04-01-2026 om 09:00:

[..]

Ja dit dus. Zo'n debat gaat uberhaubt nooit ergens naar toe en eindigt altijd weer hetzelfde dus is eigenlijk totale tijdverspilling. Zeker dit debat want Trump doet toch wat hij wil, van ons trekt hij zich echt niks aan hoor. Ik zie het nut van zo'n debat ook niet in. Laat ze zich eens gaan richten op de rotzooi in het land. Wat er in Gaza of Venezuela gebeurt daar heb ik niks mee te maken. Sneu voor de mensen daar maar ver van mijn bed show. En zo denken zat mensen daar over natuurlijk. Zoals je zegt groeit het wantrouwen in de politiek door dit soort acties ook alleen maar meer en meer.

Wat dacht je van hoe houden wij de abc eilanden veilig en toegankelijk, wat kunnen we mogelijk meer verwachten en wat betekent dat, wat moeten en kunnen wij nu doen? De gevolgen van wat er gebeurt gaan natuurlijk de grenzen van de Gaza of Venezuela over, dat stopt daar niet.  

Dat oud en nieuw uit de hand loopt weten we al wat jaren, vandaar dat er naar een vuurwerkverbod is toegewerkt. Dat er problemen zijn richting hulpdiensten weten we ook al jaren. Daar is (helaas) geen acute maatregel voor waardoor ik het nodig vind dat ze daar een spoeddebat voor organiseren ipv dat het twee weken later op de agenda staat. De dreiging van oud en nieuw is nu ook niet acuut. Laat ze lekker spoeddebatteren over iets acuuts van dit niveau en dan hebben ze nog 50 andere weken voor de rotzooi in eigen land. Bovendien, wat er nu gebeurt heeft natuurlijk ook gewoon invloed op je land, het gaat totaal niet om 'sneu voor de mensen daar'. 

Ik zou het zelf een beetje theater vinden om te gaan spoeddebatteren over oud en nieuw eerlijk gezegd, ik zie daar zelf weinig realiteitszin in. Dat zou mijn vertrouwen juist wat doen verminderen. 

Euphoria schreef op 04-01-2026 om 08:12:

[..]

Absoluut met je eens. Dylan schreef/zei reeds: het is te vroeg om voor of tegen te zijn (actie Trumph).

Nederland kampt al lange tijd met absurde zaken. Laten ze daar mee aan de slag gaan!

Alsof ze het hele jaar door niet bezig zijn met zaken in ons land. 

Ik ben helemaal vóór dat we het hele jaar door werken aan alle problemen bínnen ons land, maar spoed debatteren tijdens reces over dit soort grote geopolitieke kwesties is ook echt van belang voor óns land hoor. 

[..]

Maar hierover debatteren kan volgende week ook toch en de komende 20 weken? Sterker nog, hier zijn geen directe antwoorden op, noch directe oplossingen, wat verwacht je van een spoeddebat? "Oeh ahh, ja vreselijk, kan echt niet, we moeten hier wat mee". Ja dat dóen ze al. Ik zeg niet dat het onderwerp niet belangrijk is en zeer veel aandacht vraagt, maar in mijn ogen absoluut niet middels een spoeddebat tijdens vakantie. 

Hoe kom je erbij dat er geen strengere controles zijn geweest? Hoe kom je erbij dat de veiligheidsdiensten niet ingespeeld waren op risicogebieden? En wat we gaan doen qua wetgeving; nou er ligt ten eerste al een plan voor een vuurwerkverbod bijvoorbeeld en er wordt gewerkt aan het handhavingsplan daarvoor. 

En waarover ze nu willen debatteren? Wat dacht je van het veilig houden van de ABC eilanden? Je hebt misschien weinig invloed op de actie van Trump, maar zijn actie heeft wel gevolgen. Misschien moet je die in kaart brengen, bekijken wat het betekent voor je land, kijken welke maatregelen je nú moet nemen, je voorbereiden op de volgende actie. Wat er nu gebeurt heeft ook gevolgen voor ons land. Daar kan de politiek niet blind voor zijn, daar worden ze immers voor betaald.

Stardust schreef op 03-01-2026 om 17:46:

[..]

als ik google op medialogica en Keulen is het het eerste zoekresultaat: https://npo.nl/start/afspelen/nieuwjaarsnacht-in-keulen

als ik had geweten dat die zo moeilijk te vinden was, had ik er een linkje bijgeplaatst, maar mijn Google geeft direct het juiste resultaat. Veel kijkplezier!

Je woorden 'Veel kijkplezier" vind ik wel erg ongepast gezegd over een artikel dat over aanrandingen van 600 vrouwen en meisjes gaat.

Je schreef: En dat verhaal rond Keulen? Dat zat toch ook net wat anders in elkaar (kijk Argos/medialogica daarover).

Deze video heb ik bekeken en beluisterd. Heb ik iets gehoord wat ik nog niet wist? Nee helemaal niet. Wat was er dan net wat anders? Dat het migranten waren en geen vluchtelingen????? Je had het duidelijk niet over de nachtmerrie van de slachtoffers.

Wel hoorde ik nu ook andere mensen aan het woord. Zelfde nare toestanden als wat de andere meisjes en vrouwen vertelden, maar dus ook door andere vrouwen mee gemaakt. 

Ik heb een moeder gehoord die vertelde dat ze met twee kinderen in een fuik van geile hitsige mannen terecht kwam (die allemaal verschillende  vreemde talen spraken), dat ze misschien wel 200 handen op haar lijf en in haar broekje voelde, ze word heel emotioneel als ze vertelt dat zij als moeder het niet kon voorkomen dat zij en haar dochter betast werden, en dat ze niet weet wat dat met haar dochter heeft gedaan.

De politie laat weten dat er die Silvesternacht een 'uitgelaten stemming was, en grotendeels een vreedzaam feest'. Later zegt de politiechef dat de benodigde info ontbrak. Ammahoela, de politieagenten hadden het over een grote chaos en wisten niet waar ze het eerst moesten beginnen.

Men heeft het echt wel willen verzwijgen omdat men dacht dat het vluchtelingen (van Merkel's 'wir schaffen das') waren. Ook geen oorlogsvluchtelingen. Maar het blijken migranten te zijn die zonder verblijf door Europa rondreizen. Mannen uit oa Noord-Afrika.

De moeder vertelt dat ze steun zocht op tv. Ze had behoefte aan een bericht op WDR of een van de andere nieuwszenders. Maar niets. Er werd gezwegen. Zij werd niet gelooft maar uitgescholden voor buitenlanders-hater. Er werd gezegd dat ze alleen buitenlanders slecht wou maken.

En nu plaatste jij gisteren een link wat ik maar eens moest bekijken alsof de vork anders in de steel zit. Alsof ik zomaar iets noem.

Wat is nou het probleem?????? Wat is de ophef over deze massa-aanrandingen????? Het probleem: Of het vluchtelingen waren of migranten? (let opik heb in een eerder bericht geschreven dat het géén vluchtelingen waren maar migranten. Zie mijn bericht van 03-01-2026 om 17:39) En of het mannen uit Noord-Afrika waren of ook Syriërs?

Schrijfster Birgit Keller (in jou link aan het woord) schreef er over in haar artikel 'Verkeerde daders'. Zij noemt het in jou link zelfs "de ergste nachtmerrie voor de media". Omdat het eerst verzwegen was want men dacht eerst dat het vluchtelingen waren, maar het bleken migranten. Soheey, De ergste nachtmerrie was het voor al die vrouwen en meisjes. De ergste nachtmerrie was het voor die moeder die slachtoffer was geworden en niet gelooft werd maar uitgescholden. Haar zorgen om haar dochter. 

Maar de discussie (en medeleven) gaat over de afkomst van de daders. Of ze uit het AZC in Keulen kwamen of toch elders vandaan kwamen.

En toen zei voormalig burgemeester v.d Laan van Amsterdam dat zoiets niet in Amsterdam kan gebeuren omdat de mensen te lief zijn. (In Keulen wonen vast ook lieve mensen) In Amsterdam worden hulpverleners bekogeld, Joden en Homo's bespuugd of bedreigd. En ook daar in Amsterdam kan zo'n grote groep neer strijken.

Dus vertel. Wat was er zo anders als wat ik schreef?

Tegen wantoestanden, en het bekogelen van hulpverleners, moet hard opgetreden worden. ONGEACHT afkomst, leeftijd, kleur of religie.

Jee Fleurtje.
Ik heb het bekeken en ik ben er ontzettend emotioneel van. Ik heb zelf een dochter van die leeftijd als deze vrouw toentertijd. Dit moet een ware hel zijn geweest, en dit blijft je achtervolgen. Dat kan niet anders.
En dan wordt jouw reactie weggezet als framen!? On-ge-loof-lijk!!!!

Stardust schreef op 03-01-2026 om 15:52:

Marum

Nee. MarRum. Twee x R. Niet geheel onbelangrijk 

Thora schreef op 02-01-2026 om 17:57:

[..]

Ook prima maatregelen. Misschien moeten wij met zijn allen maar een partij vormen. ViaFora 26 ofzo. Alle stromingen zijn vertegenwoordigd en we hebben meer ideeën dan de regering zelf.

Ik doe mee

Eerste punt lijkt mij dat tuig dat hulpverleners aanvalt, veel strenger bestraft moet worden. 

Tweede: huizen bouwen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.