Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 02-01-2026 om 12:46:

[..]

Stevig. Hoop ik. Anders gaat het woekeren.

En wat is stevig aanpakken? Zwaardere straffen, meer surveillance, meer controles?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-01-2026 om 13:19 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 02-01-2026 om 12:57:

[..]

Zij zegt alleen dat men zich niet ALLEEN moet focussen op het vuurwerkverbod OMDAT geweld tegen hulpverleners het hele jaar door gebeurt/ kan gebeuren.

Dat is typisch gedrag voor populisten. Natuurlijk weet iedereen in de politiek en de handhaving dat al. Maar Van der Plas doet net alsof zij iets nieuws zegt

Daglichtlamp schreef op 02-01-2026 om 13:19:

[..]

Dat is typisch gedrag voor populisten. Natuurlijk weet iedereen in de politiek en de handhaving dat al. Maar Van der Plas doet net alsof zij iets nieuws zegt

Waarom wordt daar dan niet naar gehandeld? In ieder geval met wat ze naar buiten brengen. Want dat was wel vooral gericht op het vuurwerkverbod en het gedonder wat verwacht werd. Iedere dag weer. En daar drijf je het alleen maar mee op de spits. 

Thora schreef op 02-01-2026 om 13:23:

[..]

Waarom wordt daar dan niet naar gehandeld? In ieder geval met wat ze naar buiten brengen. Want dat was wel vooral gericht op het vuurwerkverbod en het gedonder wat verwacht werd. Iedere dag weer. En daar drijf je het alleen maar mee op de spits.

Hoe hadden ze dan wel moeten handelen?

Daglichtlamp schreef op 02-01-2026 om 13:19:

[..]

Omdat ze zegt: ...dat men zich niet ALLEEN moet focussen op het vuurwerkverbod OMDAT geweld tegen hulpverleners het hele jaar door gebeurt/ kan gebeuren.

Dat geweld tegen hulpverleners gebeurd nou eenmaal het hele jaar door, dat is geen populisten-geroep maar een waarschuwing dat men zich niet alleen op vuurwerkverbod moet richten.

PensioNada schreef op 02-01-2026 om 13:10:

[..]

En wat is stevig aanpakken? Zwaardere straffen, meer surveillance, meer controles?

Hoeveel hoge pieffen zitten er in de politiek?, hoeveel hoogopgeleide burgemeesters en hoofdpolitiemensen zijn er in ons landje actief? Verwacht je dan van mij...een leek....dat ik effe een oplossing ga aandragen voor het werk waar zij dik voor betaald worden? 

Of probeer je een reactie uit te lokken omdat je graag de racismekaart wilt trekken zodat ik mijn mond moet houden?

Ik zie ook dat het geweld steeds erger word. Ik ben het met Carolien eens dat het niet opgelost is als men zich alleen richt op het vuurwerkverbod. Dat is zo klaar als een klontje.

De aanpak van wantoestanden hoort het hele jaar door te gelden. Zodra iemand zich schuldig maakt aan wantoestanden, dan meteen streng aanpakken. Maar echt streng en geen watjes-gedoe. 

En als er twee verdachten zijn die op een vrouw zijn ingereden (waarbij de dame invalide is geraakt) maar ze zeggen allebei niet wie van de twee de chauffeur was, zodat ze beide vrij uit kunnen, dan zeg ik 'ze plegen meineed', want ze liegen. Dan moeten ze allebei gestraft worden.

Toch vervelend dat zoveel mannen door het hele land weer nieuw jaar hebben verpest. 

Strenger straffen en beboeten. 

PensioNada schreef op 02-01-2026 om 13:40:

[..]

Hoe hadden ze dan wel moeten handelen?

Nou in ieder geval iets meer discretie wat de politie e.d. aangaat. Misschien preventief surveilleren op plaatsen waar ze rottigheid verwachten. Het is niet de eerste keer dat er rottigheid is met oud en nieuw. Jaren geleden was het ook overal oorlog dan. Dit hebben ze weten te verminderen op de een of andere manier. En die een of andere manier zou misschien nog documentatie van zijn ofzo? Ik ben geen politica maar dit kan ik zelf verzinnen. Dan mag je toch van een regering verwachten dat ze dat zelf ook kunnen verzinnen met misschien heel misschien nog beter dan ik?

Overigens blijf ik erbij dat iedere dag op radio en TV verkondigen dat er stront verwacht wordt met oud en nieuw vanwege het vuurwerkverbod stimulerend werkt voor relschoppers. Dat was 40 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo.

Fleurtje_5 schreef op 02-01-2026 om 15:18:

De aanpak van wantoestanden hoort het hele jaar door te gelden. Zodra iemand zich schuldig maakt aan wantoestanden, dan meteen streng aanpakken. Maar echt streng en geen watjes-gedoe.

Ik zou het vooral in het verhogen van de pakkans zoeken en zwaar inzetten op het bestrijden van de import van illegaal vuurwerk. Het zou kunnen dat de politie meer bevoegdheden nodig heeft om Telegramgroepen te infiltreren. Ik ben daar niet op tegen, maar wel moet er dan een instantie komen die de politie controleert. Voor de AIVD is er al zo'n instantie. 

En verder streng optreden bij verbaal en fysiek geweld tegen hulpverleners. Lik op stuk beleid. Hoeft niet met zware straffen, maar wel dat zulke misdragingen altijd consequenties hebben. Als jij in een ziekenhuis de arts of de verpleging verrot scheldt of bedreigt, dan word je verwijderd en kom je er niet meer in.

PensioNada schreef op 02-01-2026 om 17:12:

[..]

Ik zou het vooral in het verhogen van de pakkans zoeken en zwaar inzetten op het bestrijden van de import van illegaal vuurwerk. Het zou kunnen dat de politie meer bevoegdheden nodig heeft om Telegramgroepen te infiltreren. Ik ben daar niet op tegen, maar wel moet er dan een instantie komen die de politie controleert. Voor de AIVD is er al zo'n instantie.

En verder streng optreden bij verbaal en fysiek geweld tegen hulpverleners. Lik op stuk beleid. Hoeft niet met zware straffen, maar wel dat zulke misdragingen altijd consequenties hebben. Als jij in een ziekenhuis de arts of de verpleging verrot scheldt of bedreigt, dan word je verwijderd en kom je er niet meer in.

Ook prima maatregelen. Misschien moeten wij met zijn allen maar een partij vormen. ViaFora 26 ofzo. Alle stromingen zijn vertegenwoordigd en we hebben meer ideeën dan de regering zelf.

Thora schreef op 02-01-2026 om 17:57:

[..]

Ook prima maatregelen. Misschien moeten wij met zijn allen maar een partij vormen. ViaFora 26 ofzo. Alle stromingen zijn vertegenwoordigd en we hebben meer ideeën dan de regering zelf.

Probleem is de capaciteit, dat zag je op 1 mei in den Haag ook. Veel capaciteit al gereserveerd voor de NAVO-top. Moord op een druk terras in Rijswijk en toen braken er rellen in Scheveningen uit en dan staan te weinig politieagenten te lang tegen over een menigte. Pas toen er voldoende ME was aangevoerd, werd Scheveningen vlug schoon geveegd. Ik zou niet weten hoe je dit oplost. Aan de ene kant was toen ook het verhaal dat er al berichten rond gingen, maar wanneer mag je wel en niet meelezen? En soms weet men wel dat er wat gaat gebeuren, maar worden de relschoppers zo strak aangestuurd dat het voor de politie heel lastig is, zoals op 20 september op het Malieveld. 

PensioNada schreef op 02-01-2026 om 17:12:

[..]

Blijkbaar denkt men dat het geweld kwam doordat men wist dat dit het laatste jaar is om te kunnen knallen met vuurwerk. Dat geloof ik niet. Zie de wantoestanden in Keulen met Silvesternacht. Zie heel vooraan in deze video hoe 'daders' met vuurwerk op mensen schieten. Puur kwaadaardigheid, want ik kan me niet voorstellen dat iemand niet weet wat het voor gevolgen kan hebben om een vuurpijl te schieten op het hoofd van een persoon.

https://youtu.be/MYXS26KTESE?si=HnqdOmQu0nLmguNF Silvesternacht von Köln: Wenn der Rechtsstaat versagt | SPIEGEL TV

Ik denk eerder dat 'men' elke kans benut om te rellen/knallen, vooral tegen hulpverleners want met een vuurwerkpijl voelt men zich sterker. 

Eens.

Fleurtje_5 schreef op 03-01-2026 om 08:26:

[..]

Blijkbaar denkt men dat het geweld kwam doordat men wist dat dit het laatste jaar is om te kunnen knallen met vuurwerk. Dat geloof ik niet. Zie de wantoestanden in Keulen met Silvesternacht. Zie heel vooraan in deze video hoe 'daders' met vuurwerk op mensen schieten. Puur kwaadaardigheid, want ik kan me niet voorstellen dat iemand niet weet wat het voor gevolgen kan hebben om een vuurpijl te schieten op het hoofd van een persoon.

https://youtu.be/MYXS26KTESE?si=HnqdOmQu0nLmguNF Silvesternacht von Köln: Wenn der Rechtsstaat versagt | SPIEGEL TV

Ik denk eerder dat 'men' elke kans benut om te rellen/knallen, vooral tegen hulpverleners want met een vuurwerkpijl voelt men zich sterker.

Eens.

Waarom jij dat ding van Silvesternacht ( wat inmiddels meer dan 10 jaar geleden is) overal bij moet slepen is mij een raadsel.

Er zijn veel recentere voorbeelden die in Nederland hebben plaatsgevonden waar men vuurwerk bij rellen gebruikt. En ik geloof al helemaal niet dat er iemand is die denkt dat men nu zo aan het rellen was omdat dit het laatste jaar zou zijn. Elke jaarwisseling vinden er her en der rellen plaats. Wat heet? Kijk maar bij een gemiddelde voetbal wedstrijd, hoe men zich daar gedraagt! Daar wordt menig hulpverlener ook niet gelukkig van.

@Fleurtje, ook al vind ik het gericht afschieten van vuurwerk op mensen bijzonder kwalijk, ik geloof niet zo in pure kwaadaardigheid. Er bestaan wel kwaadaardige mensen, maar ik vermoed dat de meeste van dit soort jongens er niet onder vallen. Er stond gisteren een artikel in een krant (Trouw?) dat dit soort jongens meer begrensd moeten worden. Die psychiater had het over een half jaar schoffelen in Oost-Groningen. Ik zie zelf meer in het vaker (en langer) gebruiken van de enkelband en de avondklok.

Zilver_gray schreef op 03-01-2026 om 08:54:

[..]

Waarom jij dat ding van Silvesternacht ( wat inmiddels meer dan 10 jaar geleden is) overal bij moet slepen is mij een raadsel.

Er zijn veel recentere voorbeelden die in Nederland hebben plaatsgevonden waar men vuurwerk bij rellen gebruikt. En ik geloof al helemaal niet dat er iemand is die denkt dat men nu zo aan het rellen was omdat dit het laatste jaar zou zijn. Elke jaarwisseling vinden er her en der rellen plaats. Wat heet? Kijk maar bij een gemiddelde voetbal wedstrijd, hoe men zich daar gedraagt! Daar wordt menig hulpverlener ook niet gelukkig van.

Nee tuurlijk is dat voor jou een raadsel. Ik zal het nogmaals én rustig uitleggen waarom ik dit erbij haalde: Ik zal langzamer typen: Omdat dit langgggg vóór het aankondigen van een vuurwerkverbod al plaats vond. Dus als men denkt dat het geweld kwam omdat men boos is dat er straks een vuurwerkverbod komt dan heeft men het mis. Die kwaadaardigheid is al jaren geleden begonnen.

Als je goed kijkt zie je wie die daders zijn. Chaos scheppen is het doel. Meestal zijn dat mannen die absoluut geen respect hebben voor politie en hulpverleners. En zoals in Keulen destijds bleek 'ook absoluut geen respect voor westerse meisjes/vrouwen en homo's.

De politie wist niet waar ze het eerst moesten zijn. Nederland moet dit veel harder aanpakken, en het kwaad direct bij de wortel uitroeien. Anders wonen we straks in zo'n land waar 'kwade chaos' regeert en burgers niet meer veilig zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.