Nieuws en actueel
Daglichtlamp
14-01-2026 om 14:10
Ontwikkelingen in Iran
Op verzoek heb ik dit draadje gemaakt, zodat het gesprek over Iran dat nu in verschillende draadjes plaatsvind, op 1 plek gevoerd kan worden.
Muurbloem1985
07-04-2026 om 20:03
Handschoenvrouw schreef op 07-04-2026 om 19:42:
[..]
Maar vind je niet dat Nederland en andere Europese landen een beetje gelijk hebben?
De VS en Israël bombarderen in 2025 intensief de Iraanse nucleaire installaties en roepen vervolgens dat deze vernietigd zijn.
In 2026 breken er enorme demonstraties uit in Iran waarbij Trump ondanks een belofte niet met hulp kwam. Hoe het ook zij, het overgrote deel van het actieve verzet tegen het regime lijkt toen gebroken te zijn.
Vervolgens vallen de VS en Israël in maart Iran aan zonder ook maar de Europese partners te informeren en nemen aan dat het regime snel valt, maar dat gebeurt niet. Sterker nog, Teheran laat zien dat het de straat van Hormuz effectief af kan sluiten en harde, succesvolle luchtaanvallen op Israël en de golfstaten kan doen.
Dat is een probleem dat de VS en Israël niet zo maar op kunnen lossen, maar dat ze wel veroorzaakt hebben met hun slecht doordachte en niet gecommuniceerde oorlog.
Jij denkt dat Europa "ja" tegen Amerika en Israël hadden gezegd voordat deze Iran hebben aangevallen? Ik denk het niet, bovendien had Europa al lang meer tegen Iran kunnen doen nadat 30.000 Iraniërs zijn afgeslacht, Europa heeft niks gedaan behalve aan de zijlijn gestaan om vervolgens kritiek te leveren op Amerika en Israël te leveren. Sommige landen in Europa hebben bijvoorbeeld nog steeds de Nationale garde nog niet van de terreurlijst, nog steeds wordt er olie uit Iran geëxporteerd, nauwelijks is er kritiek op de Iraanse nationale garde, vertel mij dan wat heeft Europa gedaan voor de Iraanse bevolking?
absor
07-04-2026 om 20:08
Zilver_gray schreef op 07-04-2026 om 19:37:
[..]
Ik vraag me af of Willem, Maxima en Jetten nog op bezoek gaan bij Trump. Ik zou het gênant vinden als ze daar naartoe gaan alsof er niks aan de hand is.
Ze moeten gaan. Juist. Niet gaan dat geeft nul invloed en een statement is het ook niet. Niet voor trump.
absor
07-04-2026 om 20:09
Joszy schreef op 07-04-2026 om 19:29:
Mijn Iraanse collega was er vandaag even. Het gaat slecht met haar zegt ze. Ze heeft geen enkel contact met haar familie (in Teheran). In het begin had ze hoop op verandering, nu ziet ze alleen maar hoe haar land wordt verwoest, hoeveel doden er vallen en hoe er verder niks verandert.
Verschrikkelijk verdrietig!! Ik heb zo met alle iraniers te doen die een paar dagen hoop hadden
felija
07-04-2026 om 20:10
Handschoenvrouw schreef op 07-04-2026 om 19:42:
[..]
Maar vind je niet dat Nederland en andere Europese landen een beetje gelijk hebben?
De VS en Israël bombarderen in 2025 intensief de Iraanse nucleaire installaties en roepen vervolgens dat deze vernietigd zijn.
In 2026 breken er enorme demonstraties uit in Iran waarbij Trump ondanks een belofte niet met hulp kwam. Hoe het ook zij, het overgrote deel van het actieve verzet tegen het regime lijkt toen gebroken te zijn.
Vervolgens vallen de VS en Israël in maart Iran aan zonder ook maar de Europese partners te informeren en nemen aan dat het regime snel valt, maar dat gebeurt niet. Sterker nog, Teheran laat zien dat het de straat van Hormuz effectief af kan sluiten en harde, succesvolle luchtaanvallen op Israël en de golfstaten kan doen.
Dat is een probleem dat de VS en Israël niet zo maar op kunnen lossen, maar dat ze wel veroorzaakt hebben met hun slecht doordachte en niet gecommuniceerde oorlog.
Het is ook weer zo zwart-wit geredeneerd: als je tegen het Iraanse regime bent, ben je voor het Israëlische en Amerikaanse: want zij doen tenminste iets.
Wat men dan precies doet, ook al leidt dat tot een nog grotere chaos, maakt niet uit, als je maar wat doet, wat dat betekent voor oa de Iraanse burgers, doet er niet toe.
De motivatie erachter maakt kennelijk ook niet uit, want het zijn Trump en Netanyahu, westerse leiders, dus goed. Dat ze alleen uit zijn op geld, macht, status en eigen gewin, wil er niet in. Ze staan blijkbaar hoe dan ook aan onze kant.
Men wil een Quick fix, een instant oplossing, dat die er niet is, past niet in het straatje van schreeuwen en gooien met oneliners (zoals Trump heel goed kan). Dat een land aanvallen betekent dat je alles uitermate zorgvuldig wikt en weegt en de gevolgen vooral voor de burgers (ook in de toekomst) probeert tot het minimum te beperken, is helaas ook al niet vanzelfsprekend.
Het is gewoon oorlogje voeren zonder stil te staan bij de consequenties, kun je lekker roepen dat je tenminste iets doet, dat is al genoeg.
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 20:15
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 20:03:
[..]
Jij denkt dat Europa "ja" tegen Amerika en Israël hadden gezegd voordat deze Iran hebben aangevallen? Ik denk het niet, bovendien had Europa al lang meer tegen Iran kunnen doen nadat 30.000 Iraniërs zijn afgeslacht, Europa heeft niks gedaan behalve aan de zijlijn gestaan om vervolgens kritiek te leveren op Amerika en Israël te leveren. Sommige landen in Europa hebben bijvoorbeeld nog steeds de Nationale garde nog niet van de terreurlijst, nog steeds wordt er olie uit Iran geëxporteerd, nauwelijks is er kritiek op de Iraanse nationale garde, vertel mij dan wat heeft Europa gedaan voor de Iraanse bevolking?
De Revolutionaire garde staat al sinds januari dit jaar op de EU terrorismelijst. Daarnaast staat de Garde, net als heel Iran, al heel lang op de sanctielijst dus per saldo maakt het bijna geen verschil want er vond al geen handel meer plaats. Dit in tegenstelling tot Rusland en China, de grootste handelspartners van Iran. Europa heeft hierdoor geen invloed in Iran en kan er weinig tegen doen, deze twee landen wel.
En als je geïnteresseerd bent in wat Europa al jaren doet om de Iraanse bevolking te helpen: het ruimhartig opvangen van Iraanse vluchtelingen. Of dacht je soms dat Israël en de VS ze op willen nemen?
PensioNada
07-04-2026 om 20:38
De kritiek op Israël en de VS is terecht. De oorlog is in strijd met het internationaal recht. Van te voren kon je voorspellen dat je het regime niet weg kreeg met alleen maar bommen. De resultaten tot op heden zijn echter nog erger. Demonstranten worden opgehangen, Iran vangt meer voor zijn olie, van de blokkade van de straat van Hormuz heeft het westen last, het nieuwe Iraanse bewind lijkt nog hardvochtiger te zijn dan het regime van Khamenei (sr.). En onderwijl wordt Zuid-Libanon in een niemandsland veranderd. Weinig reden om te juichen.
Gebruikersnaaminvullen
07-04-2026 om 21:18
Misschien is er toch nog een beetje hoop
Congressman Ro Khanna DEMANDS Trump's removal under the 25th Amendment after he threatens to destroy "a whole civilization" — and even former MAGA diehards agree.
Something extraordinary is happening in American politics right now. A Democratic congressman and Marjorie Taylor Greene are on the same side. Ro Khanna and Alex Jones are saying the same thing. Tucker Carlson and progressive activists are reaching the same conclusion.
Donald Trump has finally managed to unite the left and the right — in calling for his removal from office.
It started Tuesday morning when Trump posted on Truth Social that he would wipe out "a whole civilization" if Iran didn't reopen the Strait of Hormuz by 8 p.m. Eastern time. "A whole civilization will die tonight, never to be brought back again," Trump wrote. "I don't want that to happen, but it probably will."
Yes, your eyes did not deceive you as much as you may wish they had. The President of the United States threatened to destroy an entire civilization on Truth Social — before breakfast.
Democratic Congressman Ro Khanna of California didn't hold back in the slightest in response: "If the United States Congress has any life left in it, every member of Congress and senator must be calling for Trump's removal today based on the 25th Amendment. He's threatening the entire destruction of a civilization. He is calling Iranians animals. He is showing a total disregard for the humanity of people in Iran, in Gaza, in Cuba. This is a moral crime. It is a war crime. We need to be demanding that Congress convene today, and we need to be invoking the 25th Amendment."
While it may not seem particularly unusual for a Democratic congressman to accuse Donald Trump of war crimes and genocide and call for the invocation of the 25th Amendment, it was the calls from Trump’s former MAGA allies that were unexpected.
"25TH AMENDMENT!!!" posted Marjorie Taylor Greene — the same Marjorie Taylor Greene who has spent years as one of Trump's most fervent defenders. "Not a single bomb has dropped on America. We cannot kill an entire civilization. This is evil and madness."
Alex Jones — the InfoWars conspiracy theorist who has worshipped Trump for a decade — called it a "WAR CRIME ALERT" and said Trump "literally sounds like an unhinged super villain from a Marvel comic movie." He added: "The definition of genocide is destroying an entire civilization/people! THIS IS NOT WHAT WE VOTED FOR!!!"
Candace Owens declared: "The 25th Amendment needs to be invoked. He is a genocidal lunatic. Our Congress and military need to intervene. We are beyond madness."
Anthony Scaramucci — Trump's own former White House communications director — tagged Senate Majority Leader John Thune directly: "Are you serious right now? Are you not going to denounce this? Are you not going to seek the removal of this crazy person? This is your responsibility." He added: "Wake up: he is calling for A NUCLEAR STRIKE. Seek his removal immediately."
Bill Kristol, a Republican for 40 years before leaving the party to become an Independent during Detonation Donnie’s first term, put it simply: "Impeach Trump."
Let's be absolutely clear about what Donald Trump threatened. The Strait of Hormuz is one of the most strategically critical waterways on earth. Iran has been using control of it as leverage in negotiations to end the war that Trump started without congressional authorization. Trump's response to this leverage was to threaten to annihilate Iranian civilization entirely — not just its military, not just its government, not just its nuclear program. Its civilization. Its people.
That is the textbook definition of a genocide threat. It violates the Geneva Conventions. It violates international law. It violates the Constitution he swore to uphold. And it was posted on a social media platform before the morning news cycle.
Ro Khanna is right. When a president threatens to destroy a civilization because they won't open a shipping lane by his self-imposed 8 p.m. deadline, the 25th Amendment exists for exactly this moment. The question is whether Congress — the institution that has spent years enabling, excusing, and cowering before this man — has, as Khanna put it, any life left in it.
Marjorie Taylor Greene thinks Trump has gone too far. Alex Jones thinks Trump has gone too far. Candace Owens thinks Trump has gone too far.
If you're to the right of Alex Jones on the question of whether we should destroy an entire civilization, it's time to ask some very serious questions about who is sitting in the Oval Office.
Handschoenvrouw
07-04-2026 om 21:25
Marjorie Taylor Greene, Alex Jones en Anthony Scaramucci zijn een stel complotminnende w*ppies die met alle winden meewaaien.
Gebruikersnaaminvullen
07-04-2026 om 21:29
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2026 om 20:03:
[..]
Dit lijkt een herhaling van zetten te worden zoals bij de Palestijnen en Hamas. "men kan niet voor de Palestijnen zijn én Hamas veroordelen".
Wat had Europa moeten doen na die massamoorden? Je lijkt te vergeten dat Trump heeft opgeroepen om te blijven demonstreren omdat "Help on the way" was volgens hem. Er kwam alleen geen hulp.
Los van het verschrikkelijke regime vormde Iran geen bedreiging voor de rest van de wereld. In de zin van Nucleaire dreiging zoals deze oorlog "verkocht" werd.
Daglichtlamp
07-04-2026 om 21:44
Ik heb geen idee hoe we morgenochtend wakker worden.
Aftellen naar deadline Trump voor Iran: 'Maximaal druk opvoeren': https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5587896/aftellen-trump-deadline-iran-maximaal-druk-opvoeren
"Maar er wordt een misrekening gemaakt over wat Iran wil en hoe je Iran kan beïnvloeden", zegt Nagtzaam. "Want voor Iran is dit een existentieel conflict. Het gaat erom of het als land en als regionale macht blijft voortbestaan. En dus is het een groot vraagteken of meer bombardementen de Iraniërs zullen dwingen tot het doen van concessies."
Geen tijdelijke gevechtspauze
"Ik houd mijn hart wel vast voor wat er vannacht zal kunnen gaan gebeuren", zegt Iran-expert Paul Aarts van de Universiteit van Amsterdam. "Ik denk dat de Iraniërs tot het allerlaatste moment voet bij stuk houden. Want als ze nu instemmen met een tijdelijk staakt-het-vuren, wat Trump meerdere malen heeft aangeboden, biedt dat geen enkele garantie voor vrede in de toekomst."
--------
Als Amerika deze dreigementen uitvoert, kan dat gevolgen hebben voor de hele regio. "Iran kan ook verwoestend terugslaan naar de Arabische Golfstaten, en dat zal het waarschijnlijk ook gaan doen", zegt Aarts. Zo'n antwoord kan zorgen voor nieuwe druk op de wereldeconomie, en kan ook miljoenen burgers in de Golfstaten treffen.
"Naast allerlei energiecentrales, petrochemische complexen en olieinstallaties kunnen ze ook ontziltingsinstallaties aanvallen, waardoor die landen onleefbaar worden." De installaties worden gebruikt om zout water zoet te maken en bruikbaar te maken voor burgers.
Gebruikersnaaminvullen
07-04-2026 om 21:50
Daglichtlamp schreef op 07-04-2026 om 21:44:
Ik heb geen idee hoe we morgenochtend wakker worden.
Aftellen naar deadline Trump voor Iran: 'Maximaal druk opvoeren': https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5587896/aftellen-trump-deadline-iran-maximaal-druk-opvoeren"Maar er wordt een misrekening gemaakt over wat Iran wil en hoe je Iran kan beïnvloeden", zegt Nagtzaam. "Want voor Iran is dit een existentieel conflict. Het gaat erom of het als land en als regionale macht blijft voortbestaan. En dus is het een groot vraagteken of meer bombardementen de Iraniërs zullen dwingen tot het doen van concessies."
Geen tijdelijke gevechtspauze
"Ik houd mijn hart wel vast voor wat er vannacht zal kunnen gaan gebeuren", zegt Iran-expert Paul Aarts van de Universiteit van Amsterdam. "Ik denk dat de Iraniërs tot het allerlaatste moment voet bij stuk houden. Want als ze nu instemmen met een tijdelijk staakt-het-vuren, wat Trump meerdere malen heeft aangeboden, biedt dat geen enkele garantie voor vrede in de toekomst."--------
Als Amerika deze dreigementen uitvoert, kan dat gevolgen hebben voor de hele regio. "Iran kan ook verwoestend terugslaan naar de Arabische Golfstaten, en dat zal het waarschijnlijk ook gaan doen", zegt Aarts. Zo'n antwoord kan zorgen voor nieuwe druk op de wereldeconomie, en kan ook miljoenen burgers in de Golfstaten treffen.
"Naast allerlei energiecentrales, petrochemische complexen en olieinstallaties kunnen ze ook ontziltingsinstallaties aanvallen, waardoor die landen onleefbaar worden." De installaties worden gebruikt om zout water zoet te maken en bruikbaar te maken voor burgers.
Zou de VS doorzetten als er burgers staan om de doelwitten?
PensioNada
07-04-2026 om 23:54
Hopelijk een nieuwe TACO (Trump always chickens out). Pakistan probeert de deadline twee weken te verschuiven. Iran dreigt ook buiten de eigen regio te vergelden. Als Trump doorzet dan is dit net zo'n lont in het kruidvat als de moord op Franz-Ferdinand in 1914. Vance (die ik ook een engerd vind) zit in Hongarije, dus die zal weinig kunnen doen. Hegseth met zijn tatoeages is nog wat enger, die zal Trump niet tegenhouden. Moet Iran dan het verstandigst zijn nadat een deel van hun kader is vermoord, daar vertrouw ik ook niet op. Pfff.
PensioNada
08-04-2026 om 09:12
Een typische Trump TACO. Beide partijen claimen de winst. Iran zegt dat de VS het Iraanse 10 puntenplan onverkort heeft aanvaard en claimt daarmee de overwinning. De VS ontkent dit en noemt de berichtgeving van CNN hierover fakenews. Eén van de tien punten is geen aanvallen op proxies meer, maar Israël zegt dat Libanon buiten dit akkoord valt. Chaos al om.
rionyriony
08-04-2026 om 09:56
Beide partijen claimen een ander 15 puntenplan, wat me niet verbaast want in de Islam schijn je te mogen liegen tegen ongelovigen https://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya
Handschoenvrouw
08-04-2026 om 10:19
rionyriony schreef op 08-04-2026 om 09:56:
Beide partijen claimen een ander 15 puntenplan, wat me niet verbaast want in de Islam schijn je te mogen liegen tegen ongelovigen https://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya
Is Trump moslim geworden dan?