Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Crèche in Sint-Martens-Latem waar baby schedelbreuk opliep 3 maanden gesloten: “Meerdere baby’s uit bed gevallen”

De kinderopvang in Sint-Martens-Latem waar een baby twee weken geleden uit bed viel en een schedelbreuk opliep, moet van het Agentschap Opgroeien minstens drie maanden de deuren sluiten. Onder meer omdat er al vaker baby’s uit bed gevallen zijn. “We schorsen de crèche in het belang van alle kinderen in de opvang”, zegt Opgroeien.

Jeroen Bossaert28 januari 2026, 15:57Laatste update: 16:04

De uitbaters van Het Knuffelhuisje in Sint-Martens-Latem moeten vanaf donderdag 29 januari verplicht de deuren sluiten. En dat voor minstens drie maanden. Dat heeft Opgroeien vandaag beslist. De uitbaters zijn onbereikbaar voor commentaar. “We zijn te aangedaan.”

Ze stuurden wel een brief naar de ouders waarin ze toegeven dat er in het verleden bepaalde incidenten zijn geweest die niet werden gemeld bij Opgroeien. Dat is nochtans verplicht. “Dat was een fout”, geven de uitbaters in de brief toe. Ze benadrukken dat ze naar ouders altijd eerlijk zijn geweest over incidenten.

het-knuffelhuisje-in-sint-martens-latemHet Knuffelhuisje in Sint-Martens-Latem © Photo News Simon Mouton

Het blijkt dat er in de crèche al langer problemen waren met de bedjes. Zo is er twee jaar geleden al een kind uit bed gevallen en zouden er ook de voorbije maanden incidenten hebben plaatsgevonden. Opgroeien werd echter pas een eerste keer op de hoogte gebracht toen er twee weken geleden een baby uit bed viel en daarbij een schedelbreuk opliep. Het Agentschap startte na die melding een onderzoek. Dat leidt nu tot een schorsing van drie maanden.

Bed niet afgesloten

De ongelukken zouden het gevolg zijn van onveilige bedjes. “Het hekje van de bedjes werd niet goed gesloten”, klinkt het. Het gaat om stapelbedjes van twee meter hoog waarin baby’s boven elkaar kunnen slapen. De bedden worden normaal gezien volledig afgesloten met een houten spijlenhek dat naar boven klapt. Maar dat zou dus verschillende keren vergeten zijn. De uitbaters schrijven in hun brief nochtans dat ze na het incident twee jaar geleden al extra veiligheidsmaatregelen namen. Er is nu definitief besloten om de ‘hoogslapers’ te verwijderen uit de opvang. Opgroeien zal verder onderzoeken of de crèche na 29 april - wanneer de schorsing afloopt - opnieuw open kan. In tussentijd wordt een noodoplossing gezocht voor de 32 kinderen die in Het Knuffelhuisje verblijven.

dit-zijn-de-bedjes-die-ze-gebruikten-in-het-kinderdagverblijfDit zijn de bedjes die ze gebruikten in het kinderdagverblijf. © RV

Bron: HLN

Dit is toch AFSCHUWELIJK!

Waarom zijn er zoveel demonstraties in Nijmegen?
Afgelopen weekend is de Radboud Universiteit weer beklad, de actie veroorzaakt schade, kosten en ook gevoelens van onveiligheid op de campus. Al ruim een half jaar staat er een uitnodiging aan pro-Palestina-demonstranten om in gesprek te gaan. Maar daar geven ze geen gehoor aan. Als je in Nijmegen komt om te studeren maar je bent het niet eens met het bestuur en besteedt liever je tijd aan demonstraties en de boel slopen, flikker dan op naar huis! 

Vandaag was er ook een demonstratie van meer dan honderd Koerden uit heel Nederland in Nijmegen: ‘We willen in vrijheid leven’ Ze willen aandacht voor de situatie in Syrië. (zie filmpje)
Ik wil ook in vrijheid leven, en me veilig voelen maar ik vond het geschreeuw nogal dreigend. Het lijkt mij volstrekt zinloos, om dit tussen het winkelende publiek te doen. Wat je krijgt is ergernis, omgedraaid en naar huis gegaan.

In 2025 vonden er hier 152 demonstraties plaats, terwijl dat er in 2024 nog 92 waren. Drie jaar geleden lag het aantal zelfs onder de 70t 
Bruls: 'Demonstraties kosten politie veel tijd'
De meeste demonstraties verlopen vreedzaam, maar ze vragen veel inzet van gemeente, politie en andere partners. Burgemeester Hubert Bruls zegt dat dit “de politie heel veel tijd” kost.Volgens Bruls zit de grootste uitdaging juist in demonstraties die niet worden aangemeld. “Dat zijn de demonstraties waar het als eerste uit de hand loopt, waar de politie het druk mee heeft.”

Radboud Universiteit opnieuw beklad, College van Bestuur doet aangifte

Meer dan honderd Koerden uit heel Nederland demonstreren in Nijmegen: ‘We willen in vrijheid leven’ | Nijmegen | De Gelderlander.nl

Nijmegen ziet recordaantal demonstraties: ‘Dat kost de politie heel veel tijd’ - Omroep Gelderland

Tjongejongejonge, een "invasie" van 6 bewoners 
Jongeren willen wonen in brandweerkazerne, buren vrezen 'invasie' - https://nos.nl/r/720546

Poezie schreef op 29-01-2026 om 19:02:

Jongeren willen wonen in brandweerkazerne, buren vrezen 'invasie' - https://nos.nl/r/720546

Want mogelijk kijken ze in haar tuin. Echt top nimby. 

Ik heb ook zo'n buurvrouw: die kon ik hetzelfde gesprek klagen dat de nieuwe flat om de hoek 4 ipv 3 lagen kreeg en dat haar kleindochter geen woning kon vinden in onze stad. Hoe wil je dan dat die woningen gerealiseerd worden....

Poezie schreef op 29-01-2026 om 19:02:

Ik vind het bezwaar van het college, over het aantal parkeerplaatsen echt belachelijk. In het gebouw zouden maar 4 appartementen passen omdat er maar plaats is voor 4 parkeerplaatsen.

In mijn stad worden honderden appartementen gebouwd zonder parkeerplaats. Daarnaast worden vergunningen voor parkeerplaatsen in het centrum afgepakt van de bewoners, omdat daar groen moet komen. Wat mij betreft mag het, maar ik rijd dan ook al 30 jaar geen auto meer.... en mis hem alleen als ik ergens echt niet kan komen, met het ov, maar dan neem ik een taxi.

https://www.nu.nl/binnenland/6384516/hond-doodgeschoten-in-drentse-dorp-wapse-politie-doet-onderzoek.html

En hier had ik zoiets bij van wtf?? Je buurman met een jachtvergunning die je hond doodschiet? Leuk zo'n buurman  zeg!

lientje69 schreef op 01-02-2026 om 19:03:

https://www.nu.nl/binnenland/6384516/hond-doodgeschoten-in-drentse-dorp-wapse-politie-doet-onderzoek.html

En hier had ik zoiets bij van wtf?? Je buurman met een jachtvergunning die je hond doodschiet? Leuk zo'n buurman zeg!

Bij sommige hondeneigenaren kan ik het me voorstellen...

😐

En hier had ik zoiets bij van wtf?? Je buurman met een jachtvergunning die je hond doodschiet? Leuk zo'n buurman zeg!

Ik keur het absoluut niet goed, maar als mijn buren 3 honden hebben die ze los laten lopen dan ben ik niet blij.... 

Poezenmeisje schreef op 01-02-2026 om 19:35:

[..]

Bij sommige hondeneigenaren kan ik het me voorstellen...

😐

Nou dat bedoel ik... 

en waarschijnlijk was buurman van de waps 

Buurman? Ik lees niets over een buurman, of lees ik er zo overheen?

Yumi schreef op 01-02-2026 om 19:15:

[..]

Komt vaker voor dan je denkt, oud collega die op de OK werkte kon daar hele verhalen over vertellen.

Collega van mij vertelde dit nog van de week. Er was iemand op de SEH dat hij er een dinky toy ingestopt had. Arts met zijn vingers/hand erin, maar kon niets vinden. Er zat ook niets, maar de man vond het fijn dat iemand even met de hand naar binnen ging om te voelen…

Schemerlampje schreef op 01-02-2026 om 21:10:

[..]

Buurman? Ik lees niets over een buurman, of lees ik er zo overheen?

Hebben ze blijkbaar net weggehaald.  Ik zoek even een berichtje waar het nog wel in staat.  Dit artikel was langer nl.

Reactie van de buurman toen eigenaar hem aansprak : dan moet je je hond maar niet los laten lopen.  ( het was op een verlaten pad vlakbij huis laat in de avond, buurman reed na de opmerking  weg)  

Nu.nl heeft een groot deel weggehaald  en ook de reacties  gesloten om speculaties te voorkomen.

Hond in de Wapse doodgeschoten door man met geweer. 

Lotte van Leeuwen (48) uit Wapse ontdekte vrijdagavond rond middernacht dat haar hond Benji door een buurman was doodgeschoten. Zij en haar 15‑jarige zoon hadden hun drie honden los laten lopen op het zandpad voor hun huis toen ze een auto zagen en kort daarna twee oorverdovende geweerschoten hoorden. Van Leeuwen herkende de bestuurder als een bekende dorpsgenoot die volgens haar een geoefend jager met jachtvergunning is. De man zei later tegen haar dat hij op een hond had geschoten, reageerde vervolgens verongelijkt en reed weg met een bijrijder.

Benji werd kort daarna levenloos aangetroffen in een sloot; in zijn flank zit een rond kogelgat. De hond, een geredde kruising uit een Roemeens asiel, was volgens Van Leeuwen een aanhankelijke huisgenoot die in Wapse helemaal opbloeide. Het verlies heeft het gezin zwaar getroffen; Van Leeuwen slaapt nauwelijks en wil voorlopig niet met de schutter praten, ondanks dat hij haar een bericht met excuses voor zijn woorden heeft gestuurd.

De politie bevestigt het incident en zegt zowel met Van Leeuwen als met de verdachte in contact te zijn. De schutter is (nog) niet aangehouden; het onderzoek loopt verder en de politie wil voorlopig geen details geven over de jachtvergunning of het gebruikte wapen. De man zelf wil voorlopig niet met de pers spreken en wacht de uitkomst van het politieverhoor af.

Ter achtergrond: volgens de Nederlandse Jagersvereniging is jagen alleen toegestaan tussen zonsopgang en zonsondergang; die regeling geldt voor alle dieren. De zaak roept vragen op over de toelaatbaarheid van schieten in een buurtomgeving en de omgang met huisdieren buiten donkere uren; de politieonderzoek moet uitwijzen of er regels zijn overtreden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.