Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Ik wil het toch even opnemen voor deze dieren. Ze afdoen als vieze dieren of 'vliegende ratten' die vooral bestreden moeten worden doet ze echt te kort. Stadsduiven zijn afstammelingen van tamme rotsduiven die door mensen zijn gehouden en achtergelaten. Ongedierte is een label dat wij mensen gebruiken voor dieren die dicht bij ons leven of overlast geven. Maar biologisch gezien zijn duiven, ratten, muizen, kakkerlakken etc, gewoon dieren die zich hebben aangepast aan de omgeving die wij zelf hebben gemaakt. We delen de stad nu eenmaal met deze wezens die zich aan onze leefomgeving hebben aangepast. Dat dieren problemen kunnen geven snap ik maar ik vind het soms wel wringen hoe makkelijk dat steeds doorslaat naar grote afkeer of het idee dat ze eigenlijk niet eens zouden mogen bestaan.

Als je het breder bekijkt zijn wij mensen ook verre van 'schoon' in onze impact op de wereld (nog zacht uitgedrukt).

Zorroo schreef op 12-04-2026 om 21:37:

Als je het breder bekijkt zijn wij mensen ook verre van 'schoon' in onze impact op de wereld (nog zacht uitgedrukt).

De mens speelt zeker zelf een rol bij het ongebreideld voortplanten van de door jou genoemde beesten, door eenden/nijlganzen te voeren terwijl het bekend is dat achtergebleven voedsel ratten en muizen aantrekt en meeuwen, halsbandparkieten en duiven aantrekt. En dan heb ik het nog niet over achteloos weggegooid eten. Maar als ik zo'n grote, te dikke rat de straat over zie steken, heb ik wel even "gatsie".

PensioNada schreef op 12-04-2026 om 21:57:

[..]

De mens speelt zeker zelf een rol bij het ongebreideld voortplanten van de door jou genoemde beesten, door eenden/nijlganzen te voeren terwijl het bekend is dat achtergebleven voedsel ratten en muizen aantrekt en meeuwen, halsbandparkieten en duiven aantrekt. En dan heb ik het nog niet over achteloos weggegooid eten. Maar als ik zo'n grote, te dikke rat de straat over zie steken, heb ik wel even "gatsie".

Tja, ik zie gewoon een dier dat op zijn manier ook 'zijn ding' aan het doen is, net als wij. Een intelligent en sociaal dier ook nog. Ik vind mensen vaak ook heel afstotelijk eigenlijk.  Maar toch heb ik gewoon respect voor wie/wat ze zijn.

Zorroo schreef op 12-04-2026 om 22:17:

[..]

Tja, ik zie gewoon een dier dat op zijn manier ook 'zijn ding' aan het doen is, net als wij. Een intelligent en sociaal dier ook nog. Ik vind mensen vaak ook heel afstotelijk eigenlijk. Maar toch heb ik gewoon respect voor wie/wat ze zijn.

Tegenwoordig noemt men dit soort dieren liever "plaagdieren". Ongedierte is niet meer van deze tijd. Wat niet wil zeggen dat je het woord niet meer mag gebruiken natuurlijk. En inderdaad. De mens is het grootste en slechts uitroeibare plaagdier op Aarde.

over plaagdieren gesproken:

De Colombiaanse regering worstelt nog altijd met de invasieve nijlpaardpopulatie in het land.Escobar haalde in de jaren tachtig vier nijlpaarden naar zijn privédierentuin in het noordwesten van Colombia. De Afrikaanse dieren ontsnapten uit hun verblijf nadat de beruchte drugsbaron in 1993 was gedood.

Ondanks een sterilisatieprogramma is de populatie volgens de autoriteiten gegroeid tot zo'n tweehonderd nijlpaarden in 2026. In 2023, toen het er nog 160 waren, had de regering ook al het plan om een deel van de dieren af te maken.

https://www.nu.nl/dieren/6392478/colombia-worstelt-nog-altijd-met-escobar-nijlpaarden-die-zich-blijven-voortplanten.html

Nijlpaardenoverlast... dat is toch nog wel van een andere orde!

Zorroo schreef op 14-04-2026 om 17:30:

Nijlpaardenoverlast... dat is toch nog wel van een andere orde!

Ja, ik geef het toe, je kan beter een dikke rat tegenkomen dan een nijlpaard.

PensioNada schreef op 14-04-2026 om 18:22:

[..]

Ja, ik geef het toe, je kan beter een dikke rat tegenkomen dan een nijlpaard.

Zorroo schreef op 12-04-2026 om 21:35:

Ik wil het toch even opnemen voor deze dieren. Ze afdoen als vieze dieren of 'vliegende ratten' die vooral bestreden moeten worden doet ze echt te kort. Stadsduiven zijn afstammelingen van tamme rotsduiven die door mensen zijn gehouden en achtergelaten. Ongedierte is een label dat wij mensen gebruiken voor dieren die dicht bij ons leven of overlast geven. Maar biologisch gezien zijn duiven, ratten, muizen, kakkerlakken etc, gewoon dieren die zich hebben aangepast aan de omgeving die wij zelf hebben gemaakt. We delen de stad nu eenmaal met deze wezens die zich aan onze leefomgeving hebben aangepast. Dat dieren problemen kunnen geven snap ik maar ik vind het soms wel wringen hoe makkelijk dat steeds doorslaat naar grote afkeer of het idee dat ze eigenlijk niet eens zouden mogen bestaan.

Oeh,  eigenlijk ben ik het volledig met je eens! Hetzelfde als onkruid,  da's ook alleen maar kruid dat wij op die plek niet willen hebben. Maar toen wij twee jaar terug in dit huis kwamen wonen zat er op stal een vlooienplaag waar ik onpasselijk van werd en toen heb ik toch maar de plaatselijke plaagdierenbestrijder gebeld om de diertjes te verzoeken hun bezigheden in ieder geval in mijn omgeving te staken, en dat terwijl ze er toch eerder waren dan wij 😊

Wat bijzonder!

Wetenschappers ontdekken dat potvissen communiceren zoals mensen praten

https://www.nu.nl/wetenschap/6392658/wetenschappers-ontdekken-dat-potvissen-communiceren-zoals-mensen-praten.html

wild-flower schreef op 15-04-2026 om 13:42:

Wat bijzonder!

https://www.nu.nl/wetenschap/6392658/wetenschappers-ontdekken-dat-potvissen-communiceren-zoals-mensen-praten.html

Dan zouden we de code toch moeten kunnen kraken zou je denken😅

wild-flower schreef op 15-04-2026 om 13:42:

Wat bijzonder!

Als ik de voorbij lopende jeugd in de winkelstraat hier hoor praten dan vind ik dat best zielig voor die potvissen. Hoe heeft het zover kunnen komen....

https://www.rtvnoord.nl/

Wie heeft er nog last van houtkachels? 

Deze crematoriumoven zit al tijden zonder filters...

(Ik hoop dat het linkje werkt, het lijkt alsof je alleen maar de hoofdpagina kunt plakken).

Het linkje werkt dus niet (goed).

Dit is het bedoelde artikel.

7a2a76c1-902e-4434-a139-e735bc19bf3b.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.