Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Daglichtlamp schreef op 29-06-2026 om 16:26:

Eigenlijk is het heel ernstig dat zelfs redelijke forummers kennelijk geweld of dreigen met geweld tegen vreedzame demonstranten goedpraten.

Nou zeg dat! Alhoewel het me niet eens verbaast.

Handschoenvrouw schreef op 29-06-2026 om 16:10:

[..]

Dat heet recht van demonstratie en vrijheid van meningsuiting. Maar die rechten zijn natuurlijk vooral gereserveerd voor "bezorgde burgers" die demonstreren bij AZCs.

Nee hoor. Die zijn weggelegd voor XR en Pro Palestinabetogers. Want ja, zij "strijden" voor de "goede zaak". 

Daglichtlamp schreef op 29-06-2026 om 16:26:

Eigenlijk is het heel ernstig dat zelfs redelijke forummers kennelijk geweld of dreigen met geweld tegen vreedzame demonstranten goedpraten.

Ik zie het gooien van vis en ei niet als geweld. Zodra er mensen in elkaar getrapt worden is het wat anders. Dat zal ik ook nooit goed praten. Wie er ook tegen wat demonstreert.

Thora schreef op 29-06-2026 om 17:08:

[..]

Ik zie het gooien van vis en ei niet als geweld. Zodra er mensen in elkaar getrapt worden is het wat anders. Dat zal ik ook nooit goed praten. Wie er ook tegen wat demonstreert.

Ik vind “dingen” gooien naar mensen anders behoorlijk agressief.

Thora schreef op 29-06-2026 om 17:05:

[..]

Nee hoor. Die zijn weggelegd voor XR en Pro Palestinabetogers. Want ja, zij "strijden" voor de "goede zaak".

Die groepen hebben ook demonstratierecht zolang ze zich aan de wet houden. Als dat niet gebeurt dan grijpt de politie, die in dit land een geweldsmonopolie heeft, in. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling dat burgers voor eigen rechter gaan spelen, zoals het PVV Statenlid die het nodig vond om een XR demonstrante aan te rijden.

[..]

Misschien zou je het geciteerde artikel daadwerkelijk moeten lezen, er werd ook gegooid met vuurwerk en waterflessen. Is het voor jou pas ernstig geweld als er doden kunnen vallen? 

[..]

Zie je het meenemen van een fiets die niet op slot staat ook niet als diefstal? 

Handschoenvrouw schreef op 29-06-2026 om 17:16:

[..]

Die groepen hebben ook demonstratierecht zolang ze zich aan de wet houden. Als dat niet gebeurt dan grijpt de politie, die in dit land een geweldsmonopolie heeft, in. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling dat burgers voor eigen rechter gaan spelen, zoals het PVV Statenlid die het nodig vond om een XR demonstrante aan te rijden.

Dan grijpt de politie in. Dit houdt in dat ze van de A12 naar het ADO stadion worden gebracht en met de bekende Foei Billenkoek naar huis gestuurd. Bron: Ik ben er een keer bij geweest en heb gesproken met mensen die dit bevestigden. Ondertussen zijn er mensen in levensgevaar geweest omdat ambulances en ander hulpverleners er niet door konden. Maar dat doet blijkbaar niet ter zake.

Daglichtlamp schreef op 29-06-2026 om 17:26:

[..]

Misschien zou je het geciteerde artikel daadwerkelijk moeten lezen, er werd ook gegooid met vuurwerk en waterflessen. Is het voor jou pas ernstig geweld als er doden kunnen vallen?

Geweld is voor mij als mensen gewond raken en dat had door vuurwerk (hoewel andere bronnen spreken van vis, eieren en oliebollen NH). kunnen gebeuren inderdaad. Maar dan nog hadden die mensen daar niets te zoeken. Ook is er eerst gewoon verzocht of ze wel wilden gaan want er werd een feest gevierd. Dit deden ze niet en toen is het uit de hand gelopen. De enige die hier eigenlijk schuld aan heeft is de gemeente die toestemming gegeven heeft voor die demonstratie.

Thora schreef op 30-06-2026 om 09:09:

[..]

Dan grijpt de politie in. Dit houdt in dat ze van de A12 naar het ADO stadion worden gebracht en met de bekende Foei Billenkoek naar huis gestuurd. Bron: Ik ben er een keer bij geweest en heb gesproken met mensen die dit bevestigden. Ondertussen zijn er mensen in levensgevaar geweest omdat ambulances en ander hulpverleners er niet door konden. Maar dat doet blijkbaar niet ter zake.

Ze krijgen gewoon een proces-verbaal hoor, wees maar niet bang. 

Thora schreef op 30-06-2026 om 09:19:

[..]

Geweld is voor mij als mensen gewond raken en dat had door vuurwerk (hoewel andere bronnen spreken van vis, eieren en oliebollen NH). kunnen gebeuren inderdaad. Maar dan nog hadden die mensen daar niets te zoeken. Ook is er eerst gewoon verzocht of ze wel wilden gaan want er werd een feest gevierd. Dit deden ze niet en toen is het uit de hand gelopen. De enige die hier eigenlijk schuld aan heeft is de gemeente die toestemming gegeven heeft voor die demonstratie.

Er wordt geen toestemming gegeven voor een demonstratie, er is alleen een meldplicht.

Handschoenvrouw schreef op 30-06-2026 om 09:47:

[..]

Ze krijgen gewoon een proces-verbaal hoor, wees maar niet bang.

Dus? Ik ben overigens niet bang hoor. Ik weet in ieder geval dat het weinig tot geen gevolgen voor ze heeft. 

https://www.nu.nl/misdaad/6400856/dood-van-tamar-14-riep-gelijk-al-vragen-op-maar-strafzaak-volgt-pas-jaren-later.html

Ik vind dit vele malen erger, via een art. 12 toch een strafrechtelijke vervolging kunnen aangaan waar het OM in eerste instantie de zaak afdeed met een boete. Na 6 (!) Jaar staat de verdachte dan toch eindelijk voor de rechter. 

Ik hoop dat de familie van het slachtoffer eindelijk de nodige antwoorden krijgt van de bestuurder en dat deze passend bestraft wordt. 

Ik vind een artikel 12 procedure toepassen echt bespottelijk voor als je een makreel toe krijgt gesmeten.

ordralfabetix-150x150.jpg

Miraval schreef op 30-06-2026 om 12:30:

https://www.nu.nl/misdaad/6400856/dood-van-tamar-14-riep-gelijk-al-vragen-op-maar-strafzaak-volgt-pas-jaren-later.html

Ik vind dit vele malen erger, via een art. 12 toch een strafrechtelijke vervolging kunnen aangaan waar het OM in eerste instantie de zaak afdeed met een boete. Na 6 (!) Jaar staat de verdachte dan toch eindelijk voor de rechter.

Ik hoop dat de familie van het slachtoffer eindelijk de nodige antwoorden krijgt van de bestuurder en dat deze passend bestraft wordt.

Afschuwelijk en aangezien deze man na 6 jaar nog in Duitsland is, heeft hij ondanks dat hij niet naar NL mocht en het geklungel op zijn telefoon tijdens het rijden, een verblijfsvergunning gekregen? Vaag verhalen 400 km rijden naar het strand, het te koud vinden en terug rijden om banden te verwisselen, nieuwe velgen en de wasstraat...

De vier inzittenden hebben in Duitsland asiel aangevraagd en mogen in afwachting van een verblijfsvergunning niet de grens over. Dat houdt ze niet tegen om op vrijdag 24 juli via de A12 Nederland binnen te rijden. Ze willen er even uit en een van hen kent een goede plek aan het strand.

Vlak voor hun aankomst in Marken begint de navigatie te haperen. T.'s ogen zijn niet langer op de weg gericht, maar op het scherm van zijn telefoon als het stuur in zijn handen begint te trillen. Hij weet niet waarom.

Als ze bij de politieafzetting komen op enkele honderden meters van het ongeval, volgen ze de instructies van de agenten op. Het komt niet in ze op om te melden dat ze die nacht over iets heen zijn gereden.

Dit keer rijdt T. via Duisburg terug om de wielen en velgen van de auto's te verwisselen. Daarna brengt hij de auto naar de wasstraat. Pas als T. weken later wordt aangehouden door de Duitse politie, begrijpt hij dat er een meisje is overreden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.