Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Ik wil het toch even opnemen voor deze dieren. Ze afdoen als vieze dieren of 'vliegende ratten' die vooral bestreden moeten worden doet ze echt te kort. Stadsduiven zijn afstammelingen van tamme rotsduiven die door mensen zijn gehouden en achtergelaten. Ongedierte is een label dat wij mensen gebruiken voor dieren die dicht bij ons leven of overlast geven. Maar biologisch gezien zijn duiven, ratten, muizen, kakkerlakken etc, gewoon dieren die zich hebben aangepast aan de omgeving die wij zelf hebben gemaakt. We delen de stad nu eenmaal met deze wezens die zich aan onze leefomgeving hebben aangepast. Dat dieren problemen kunnen geven snap ik maar ik vind het soms wel wringen hoe makkelijk dat steeds doorslaat naar grote afkeer of het idee dat ze eigenlijk niet eens zouden mogen bestaan.

Als je het breder bekijkt zijn wij mensen ook verre van 'schoon' in onze impact op de wereld (nog zacht uitgedrukt).

Zorroo schreef op 12-04-2026 om 21:37:

Als je het breder bekijkt zijn wij mensen ook verre van 'schoon' in onze impact op de wereld (nog zacht uitgedrukt).

De mens speelt zeker zelf een rol bij het ongebreideld voortplanten van de door jou genoemde beesten, door eenden/nijlganzen te voeren terwijl het bekend is dat achtergebleven voedsel ratten en muizen aantrekt en meeuwen, halsbandparkieten en duiven aantrekt. En dan heb ik het nog niet over achteloos weggegooid eten. Maar als ik zo'n grote, te dikke rat de straat over zie steken, heb ik wel even "gatsie".

PensioNada schreef op 12-04-2026 om 21:57:

[..]

De mens speelt zeker zelf een rol bij het ongebreideld voortplanten van de door jou genoemde beesten, door eenden/nijlganzen te voeren terwijl het bekend is dat achtergebleven voedsel ratten en muizen aantrekt en meeuwen, halsbandparkieten en duiven aantrekt. En dan heb ik het nog niet over achteloos weggegooid eten. Maar als ik zo'n grote, te dikke rat de straat over zie steken, heb ik wel even "gatsie".

Tja, ik zie gewoon een dier dat op zijn manier ook 'zijn ding' aan het doen is, net als wij. Een intelligent en sociaal dier ook nog. Ik vind mensen vaak ook heel afstotelijk eigenlijk.  Maar toch heb ik gewoon respect voor wie/wat ze zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.