Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-08-2022 om 13:44
Stikstof, samen om tafel om een plan te maken
Vandaag overleggen de organisaties die de boeren vertegenwoordigen of ze toch met Remkes om tafel gaan. LTO is al om, Agractie twijfelt nog en FDF ziet er nog steeds niets in.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02/praten-of-niet-praten-met-het-kabinet-dat-is-de-vraag-voor-de-boeren-a4138005
Wellicht kan er opnieuw gekeken worden naar het voorstel dat LTO al in 2021 deed om stikstof te reduceren en natuur te herstellen. https://www.lto.nl/duurzaamevenwicht/
Denksport
20-12-2025 om 11:16
Daglichtlamp schreef op 19-12-2025 om 18:43:
Maar juist omdat achtereenvolgende ministers van landbouw al zo lang weigeren om het mestprobleem aan te pakken is het probleem nu zo groot.al niets opgeleverd.
En dat is dus niet waar. De boeren weigeren het mestprobleem aan te pakken. Begin jaren '70, toen al duidelijk werd dat de situatie in de landbouw onhoudbaar zou worden, wilden boeren ook al helemaal niks anders dan geld verdienen.
Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG) · Het Plan Mansholt
En dit artikel uit 2014:
Sjoemelen met mest (deel 1) | Argos - onderzoeksjournalistiek - HUMAN/VPRO
Daglichtlamp
20-12-2025 om 11:19
Je kunt van een individuele boer dit niet verwachten. Wat we nodig hadden was consequent beleid. Dat is er niet geweest.
Denksport
20-12-2025 om 13:04
Daglichtlamp schreef op 20-12-2025 om 11:19:
Je kunt van een individuele boer dit niet verwachten. Wat we nodig hadden was consequent beleid. Dat is er niet geweest.
Dat beleid wás er, met Mansholt en zijn opvolgers. Vanaf het moment dat bekend werd dat het landbouwbeleid drastisch omgegooid moest worden (melkplassen, boterbergen, mest) hebben de boeren de hakken in het zand gezet, zijn ze gaan protesteren, politici bedreigen (met name Farmers Defence Force) en met trekkers de snelwegen blokkeren. Deze chaos kun je de politici niet verwijten, het zijn de agrariërs zelf die bang zijn voor verandering en dus niks willen.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 10:43
De mensen van GL/PvdA die bezorgd zijn over het stikstofprobleem. Of moet ik zeggen 'de aanpak van het stikstofprobleem'? Jesse Klaver ging nog nét niet rennen toen hij wist waarover het ging. Niet onder het tapijt vegen, maar handen in de zakken en weg.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 11:14
Waarom vindt jij het geen probleem dat dat zuivel- en de vleesindustrie subsidie krijgt om te lobbyen van de EU?
Fleurtje_5
26-12-2025 om 11:36
Daglichtlamp schreef op 26-12-2025 om 11:14:
Waarom vindt jij het geen probleem dat dat zuivel- en de vleesindustrie subsidie krijgt om te lobbyen van de EU?
Waarom ik het geen probleem vind om te lobbyen??
Waar schrijf ik dat? Of is dit een afleidpoging van het echte probleem?
De manier van de schandaallobby van de Green deal gaat echt wel alle grenzen voorbij. De dame in de video legt het goed uit aan Klaver. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren.
ps. In jou link staat:
Wij pleiten voor het volledig afschaffen van subsidies voor vlees- en zuivelpromotie. De Nederlandse regering deelt dit standpunt, maar een aantal lidstaten wil de subsidies graag behouden. We roepen Nederland op om zich in Europa actiever in te zetten voor een eind aan deze achterhaalde subsidies voor de promotie van vlees- en zuivel!
PensioNada
26-12-2025 om 11:58
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2025 om 11:36:
[..]
Waarom ik het geen probleem vind om te lobbyen??
Waar schrijf ik dat? Of is dit een afleidpoging van het echte probleem?
De manier van de schandaallobby van de Green deal gaat echt wel alle grenzen voorbij. De dame in de video legt het goed uit aan Klaver. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren.
ps. In jou link staat:
Wij pleiten voor het volledig afschaffen van subsidies voor vlees- en zuivelpromotie. De Nederlandse regering deelt dit standpunt, maar een aantal lidstaten wil de subsidies graag behouden. We roepen Nederland op om zich in Europa actiever in te zetten voor een eind aan deze achterhaalde subsidies voor de promotie van vlees- en zuivel!
Ik zie het verschil niet echt. De EU geeft af en toe subsidies voor promotie.
Daglichtlamp
26-12-2025 om 12:34
Wat Van der Plas hier doet is schaamteloos. Ze komt notabene zelf uit de agrolobby. Als iemand weet dat haar kant veel meer lobbysubsidie krijgt is zij het. Dit interview valt me heel erg tegen van haar.
PensioNada
26-12-2025 om 12:38
ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen zo tegen de vergroening zijn. Als we daar veel eerder mee waren begonnen, dan was de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne veel minder heftig geweest en al helemaal voor de industrie.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 12:48
Daglichtlamp schreef op 26-12-2025 om 12:34:
Wat Van der Plas hier doet is schaamteloos. Ze komt notabene zelf uit de agrolobby. Als iemand weet dat haar kant veel meer lobbysubsidie krijgt is zij het. Dit interview valt me heel erg tegen van haar.
Carolien heeft geen activisten betaald om naar een bedrijf te gaan om het bedrijf willens en wetens te schaden om haar doel te kunnen bereiken.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 12:49
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 12:38:
ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen zo tegen de vergroening zijn. Als we daar veel eerder mee waren begonnen, dan was de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne veel minder heftig geweest en al helemaal voor de industrie.
Wie zegt dat mensen tegen vergroening zijn?
In het politiek topic lijkt het wel dat sommigen juist tegen vergroening zijn. Mooie groene weilanden inruilen voor flatgebouwen. ...bbbrrrrrr....
Sterker nog, het was jij (gisteravond om 21:19), uitgerekend jij die vond dat je beter in de dichtbevolkte randstad (tussen beton en steen) woont (met ergens een parkje).
Muurbloem1985
26-12-2025 om 12:50
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 12:38:
Omdat de vergroening bij sommige linkse mensen en partijen nu doordraait, er moeten ook huizen gebouwd worden, en daar al die onzinnige groene regels verloopt dat heel moeizaam.
PensioNada
26-12-2025 om 12:57
https://www.politico.eu/article/fact-check-european-commission-ngo-lobby-green-deal-activist/
Even een factcheck opgezocht, met name over die 7 miljard. Gewoon onzin.
Fleurtje_5
26-12-2025 om 12:57
PensioNada schreef op 26-12-2025 om 12:57:
https://www.politico.eu/article/fact-check-european-commission-ngo-lobby-green-deal-activist/
Even een factcheck opgezocht, met name over die 7 miljard. Gewoon onzin.
Politico? Serieus?? Een Engelstalig veeg-onder-het-tapijtje?
Waarom niet deze:
............
Schaduwlobby in Europa
Begin dit jaar kwam Alexander Bakker van de Telegraaf naar buiten met een artikel over het lobbyschandaal in Brussel. Hij liet zien dat de Europese Commissie in het geheim milieu ngo’s heeft gefinancierd om te lobbyen voor groene wetgeving, zoals de Green Deal van Frans Timmermans.
"We hebben hier te maken met een schending van de scheiding der machten", stelt Sander Smit, Europarlementariër voor de BBB. Volgens hem hoort de Commissie wetsvoorstellen te doen, maar mag zij het wetgevend proces niet beïnvloeden via externe partijen. "Door ngo’s te financieren met opdrachten, heeft de Commissie hen gebruikt als verlengde arm om gericht Europarlementariërs te beïnvloeden."
...........
PensioNada
26-12-2025 om 13:01
Muurbloem1985 schreef op 26-12-2025 om 12:50:
[..]
Omdat de vergroening bij sommige linkse mensen en partijen nu doordraait, er moeten ook huizen gebouwd worden, en daar al die onzinnige groene regels verloopt dat heel moeizaam.
Er moeten zeker huizen gebouwd worden. Alleen in Nederland hebben we een te grote agrarische industrie, die te veel grond in beslag neemt, te veel het water vervuild, te veel stikstof uitstoot. Als we daar veel van afstoten hebben we en minder arbeidsmigranten nodig (scheelt weer woonruimte) en meer ruimte (qua grond) en meer stikstofruimte.