Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Noglangnietjarig
28-10-2025 om 22:28
Nicole123 schreef op 28-10-2025 om 22:13:
[..]
De export van de vleesindustrie en agrobusiness levert slechts een heel klein percentage van ons BBP op. Nauwelijks welvaart dus. Ten koste van veel immigratie, veel ruimtegebruik (50% van het landoppervlak!), veel milieubelasting (grond, lucht, water, klimaat), veel dierenleed. Het is alsof we de textielindustrie met al die mensen op naaimachines hier hadden willen houden, of de kolenmijnen. Het pappen en nathouden en maar geen knopen doorhakken wat betreft de agroindustrie is een kunstgreep om een lage-lonen-sector in een exorbitante mate in ons land te houden. Een land dat al lang en breed geen agrarische economie meer, maar een handels- en kenniseconomie heeft.
Dankje Nicole,
Voor je uitgebreid antwoord, ik ga daar even op zitten broeden, maar helder uitgelegd.
Thora
29-10-2025 om 08:50
Mick87 schreef op 28-10-2025 om 17:53:
[..]
Werkgevers hebben vaak ook geen keus hoor dan migranten aannemen tegen een lager loon. Anders moeten zij hun producten weer verkopen voor hogere prijs. En dan kopen wij ze niet meer want we willen allemaal goedkope aardbeien en tomaten. Zij doen dit vaak om hun concurrentiepositie te houden. Bovendien is er ook daar amper aan personeel te komen. Het is echt een wisselwerking van e.e.a. en ook wij als consument zijn er mede schuldig aan. Net als met andere zaken zoals bijvoorbeeld de pakketjes die we willen en door migranten bezorgd worden.
Je hebt gelijk. Vandaar dat ik ook de wetgeving noemde. Anderzijds, als alles duurder wordt en de al eerder genoemde vleestaks geheven gaat worden, dan wordt goed eten (een basisbehoefte) nog moeilijker voor de mensen met lage inkomens. De voedselbanken weten nu al niet hoe ze het allemaal moeten hendelen. En sommige mensen maar roepen hoe goed we het hebben hier en dat WE dat niet beseffen. Ik heb het goed en dat besef ik ook. Ik denk omdat ik in een grote stad woon en werk. Daklozen die niets anders hebben dan een paar tassen en een bankje (waar ze dan ook weer weggejaagd worden). Bedelaars, straatkrantverkopers (ja dat zijn ook daklozen, ik weet het).
Het laatste stukje heeft niets met jouw post te maken maar ik wilde het toch even kwijt.
Mick87
29-10-2025 om 09:14
Thora schreef op 29-10-2025 om 08:50:
[..]
Je hebt gelijk. Vandaar dat ik ook de wetgeving noemde. Anderzijds, als alles duurder wordt en de al eerder genoemde vleestaks geheven gaat worden, dan wordt goed eten (een basisbehoefte) nog moeilijker voor de mensen met lage inkomens. De voedselbanken weten nu al niet hoe ze het allemaal moeten hendelen. En sommige mensen maar roepen hoe goed we het hebben hier en dat WE dat niet beseffen. Ik heb het goed en dat besef ik ook. Ik denk omdat ik in een grote stad woon en werk. Daklozen die niets anders hebben dan een paar tassen en een bankje (waar ze dan ook weer weggejaagd worden). Bedelaars, straatkrantverkopers (ja dat zijn ook daklozen, ik weet het).
Het laatste stukje heeft niets met jouw post te maken maar ik wilde het toch even kwijt.
We zien eigenlijk dat het kapitalisme als.systeem steeds minder goed werkt.
Nicole123
29-10-2025 om 09:35
Thora schreef op 29-10-2025 om 08:50:
[..]
Anderzijds, als alles duurder wordt en de al eerder genoemde vleestaks geheven gaat worden, dan wordt goed eten (een basisbehoefte) nog moeilijker voor de mensen met lage inkomens. De voedselbanken weten nu al niet hoe ze het allemaal moeten hendelen.
Met een vleestaks wordt alleen vlees duurder. Goed eten is zeker een basisbehoefte, maar veel vlees eten is helemaal niet nodig om goed te eten. Integendeel. Nederlanders eten gemiddeld nu 92 gram vlees per dag, wat veel meer is dan gezond voor ons is. Ik zou er verder voor zijn om de BTW op groente en fruit juist te verlagen, dus dat ongezond eten duurder wordt en gezond eten goedkoper.
Overigens is dat 'alles wordt duurder en voedselbanken kunnen het niet meer aan' plaatje niet helemaal juist. Ja, er is armoede. Juist overigens onder die groep arbeidsmigranten, die vaak uitgebuit worden voor onze goedkope frikadel. Heel nodig dat daar iets aan gedaan wordt, want in Nederland zou er helemaal geen armoede moeten zijn. Maar dat het allemaal alleen maar slechter wordt klopt ook niet. De koopkracht is gestegen (de salarissen stegen harder dan de prijzen), de tijd dat de voedselbanken het niet bij konden benen ligt jaren achter ons en gaat juist weer beter en de hoeveelheid mensen in armoede daalt.
Broadway
29-10-2025 om 10:12
Thora schreef op 28-10-2025 om 12:11:
[..]
Ik denk dat het aantal overdreven is. De linkse partijen brengen altijd graag de arbeidsmigranten ten tonele om het migratieprobleem te verzachten.
Daarbij halen wij niemand hierheen. Die mensen komen zelf hierheen om geld te verdienen. En gelijk hebben ze. Ze werken veel in de tuinbouw en verdienen daar een stuk minder dan Nederlandse werknemers. Vandaar dat je die wel eens hoort klagen dat hun banen ingepikt worden. Dan wordt het grootste deel van het verdiende geld ook nog eens uitgegeven in het thuisland en voegt dus niets toe aan onze economie.
De schuld ligt m.i. bij de wetgeving die toestaat deze mensen minder te betalen en de werkgevers die hen aannemen. Dan zijn er ook nog de louche uitzendburootjes die deze mensen uitbuiten en vaak geleid worden door criminele organisaties uit het thuisland.
uhm, dit is feitelijk onjuist. ik heb voor zulke uitzendbreaus gewerkt en mensen werden toen in ieder geval actief hierheen gelokt met werk, salaris en onderkomen
Broadway
29-10-2025 om 10:14
Thora schreef op 28-10-2025 om 12:57:
[..]
Alle gezonde mensen, vooral de jeugd, die nu op hun luie kont zitten en niet fulltime willen werken. Korten die handel en aan het werk ermee.
En natuurlijk de mensen waarover deze topic gaat. Verblijfsvergunning gekregen? Lekker aan het werk.
wie gaat dat tijdens de werkdag monitoren? want ik kan mij niet voorstellen dat je dit aan de werkgever over wil laten toch?
ik snap je punt en oh wat zou dat mooi zijn, maar denk eens 3 stapjes verder voordat je zo lekker oneliners dumpt
Mick87
29-10-2025 om 10:18
Ik snap die jeugd wel. Ze kunnen zich de tering werken maar kopen dan nog steeds geen huis. En dan dragen ze meer af terwijl het vrij onzeker is of zij van die betaalde premies ooit wat terug zien. Het is maar de vraag of zij ooit hun pensioen gaan krijgen.
Yumi
29-10-2025 om 10:30
Mick87 schreef op 29-10-2025 om 10:18:
Ik snap die jeugd wel. Ze kunnen zich de tering werken maar kopen dan nog steeds geen huis. En dan dragen ze meer af terwijl het vrij onzeker is of zij van die betaalde premies ooit wat terug zien. Het is maar de vraag of zij ooit hun pensioen gaan krijgen.
Ik snap ze niet. Het helpt niet, om met een parttime baan te klagen dat ze geen huis kunnen kopen. Wie kon er tig jaar geleden wel een huis kopen of huren met een parttime baan? Liefst instap klaar en compleet ingericht.
Minder werken betekent ook minder pensioen opbouw, dus ook hierbij geldt het komt niet vanzelf....
Poezie
29-10-2025 om 10:50
Yumi schreef op 29-10-2025 om 10:30:
[..]
Ik snap ze niet. Het helpt niet, om met een parttime baan te klagen dat ze geen huis kunnen kopen. Wie kon er tig jaar geleden wel een huis kopen of huren met een parttime baan? Liefst instap klaar en compleet ingericht.
Minder werken betekent ook minder pensioen opbouw, dus ook hierbij geldt het komt niet vanzelf....
Hoezo parttime werken? De jongvolwassen die ik ken werken zich het schompes en kunnen zich nog steeds geen woning veroorloven. Het zijn juist de oudere vrouwen in mijn omgeving die parttime werken omdat ze zich dat kunnen veroorloven. (Partner die goed verdient, koophuis in de gunstige tijd gekocht)
Thora
29-10-2025 om 11:20
Broadway schreef op 29-10-2025 om 10:12:
[..]
uhm, dit is feitelijk onjuist. ik heb voor zulke uitzendbreaus gewerkt en mensen werden toen in ieder geval actief hierheen gelokt met werk, salaris en onderkomen
Dan nog komen ze zelf. De meisjes die onder valse voorwendselen in de prostitutie terecht komen. Die worden hier of waar dan ook heen gehaald.
Thora
29-10-2025 om 11:24
Mick87 schreef op 29-10-2025 om 10:18:
De meesten werken zich niet de tering hoor. Sterker nog die weigeren full time te werken. Dit baseer ik op de uitspraken van jongeren/jeugd die ik zie en/of spreek. En dat zijn er heel wat. En ja, ergens snap ik ze ook wel net als jij. En dan komen we toch weer uit bij het beleid en de wetgeving.
Thora
29-10-2025 om 11:27
Poezie schreef op 29-10-2025 om 10:50:
[..]
Hoezo parttime werken? De jongvolwassen die ik ken werken zich het schompes en kunnen zich nog steeds geen woning veroorloven. Het zijn juist de oudere vrouwen in mijn omgeving die parttime werken omdat ze zich dat kunnen veroorloven. (Partner die goed verdient, koophuis in de gunstige tijd gekocht)
Een aantal jongeren die ik ken en die de mazzel hebben een eigen woning te hebben werken allemaal parttime. De rest wordt aangevuld met toeslagen. Gewoon omdat het kan. Zelf ben ik zo'n oudere vrouw die parttime werkt. Alleen dan zonder partner of koophuis. En ook geen toeslagen. En ja, ik ben heel dankbaar dat ik deze mogelijkheid heb.
Poezie
29-10-2025 om 11:45
Thora schreef op 29-10-2025 om 11:27:
[..]
Een aantal jongeren die ik ken en die de mazzel hebben een eigen woning te hebben werken allemaal parttime. De rest wordt aangevuld met toeslagen. Gewoon omdat het kan. Zelf ben ik zo'n oudere vrouw die parttime werkt. Alleen dan zonder partner of koophuis. En ook geen toeslagen. En ja, ik ben heel dankbaar dat ik deze mogelijkheid heb.
Een eigen woning met toeslagen? Wat bijzonder! Op welke toeslagen heb je recht als je een koopwoning hebt?Of als het sociale huurwoningen zijn: waar bevinden die zich, omdat ze daar blijkbaar niet lang op hebben hoeven wachten?
Thora
29-10-2025 om 12:08
Broadway schreef op 29-10-2025 om 10:14:
[..]
wie gaat dat tijdens de werkdag monitoren? want ik kan mij niet voorstellen dat je dit aan de werkgever over wil laten toch?
ik snap je punt en oh wat zou dat mooi zijn, maar denk eens 3 stapjes verder voordat je zo lekker oneliners dumpt
Waar gaat dit precies over?
Thora
29-10-2025 om 12:09
Poezie schreef op 29-10-2025 om 11:45:
[..]
Een eigen woning met toeslagen? Wat bijzonder! Op welke toeslagen heb je recht als je een koopwoning hebt?Of als het sociale huurwoningen zijn: waar bevinden die zich, omdat ze daar blijkbaar niet lang op hebben hoeven wachten?
Ik bedoel dat ze op zichzelf wonen. Even iets verder denken voor je met je kritiek komt. Ook als je huurt is dit je eigen woning toch? Anders had ik wel koophuis gezegd.