Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
21-03-2026 om 22:23
Asielzoekers mogen al na 3 maanden aan het werk, mits ze een grote kans maken op een asielvergunning. Ik hoop dat dit betekent dat deze mensen ook vaker/sneller aan het werk zullen gaan. Want nu is volgens het CBS na 9 jaar nog maar 55 % van de statushouders aan werk, waarvan 54% in deeltijd (cijfers april 2025)
Asielzoekers die een grote kans maken op een asielvergunning mogen al na drie maanden aan het werk. Nu mogen mensen in de asielprocedure dat pas na zes maanden. Dit geldt niet voor mensen met weinig kans op asiel.
De wetswijziging komt voort uit Europese regels. In het Europese asiel- en migratiepact is afgesproken dat asielverzoeken met een kleinere kans op toelating sneller worden behandeld. Dat pact treedt op 12 juni in werking. Het is de bedoeling dat het voor mensen sneller duidelijk wordt of ze wel of geen asiel krijgen.
Ook wordt de '24 wekeneis' geschrapt, die bepaalt dat asielzoekers maar 24 van de 52 weken mogen werken. De rechter oordeelde in 2023 dat dit niet mocht. Het UWV past deze eis sindsdien al niet meer toe.
Asielzoekers die veel kans maken op verblijf mogen al na drie maanden werken | Economie | NU.nl
Uit de CBS-studie blijkt dat na negen jaar 55 procent van alle 18- tot 65-jarige statushouders werk heeft. De meeste werkende statushouders werken in deeltijd (54 procent) en met een tijdelijk contract (73 procent).
Yumi
31-03-2026 om 10:51
Ik vraag me af waardoor er een stijging te zien is van eergerelateerd geweld bij groepen mensen die nieuw naar Nederland zijn gekomen? Een deel is te verklaren door de toename van het aantal Syriërs in NL.
Ongeveer een derde van de zaken is Syrisch, 15 % Turks en 11% Marokkaans.
Wat is er veranderd dat er door de nieuwkomers meer eergerelateerd geweld wordt toegepast?
'Zorgwekkende' stijging eergerelateerd geweld
De politie registreerde vorig jaar meer geweldszaken waarbij eer mogelijk een rol speelde dan het jaar daarvoor. Het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld (LEC EGG) bekeek 757 zaken. In vier zaken ging het om dodelijke slachtoffers.
"Eerconflicten komen in verschillende culturen voor", aldus de politie. In de zaken die het LEC EGG in 2025 kreeg voorgelegd, had ongeveer een derde 'een Syrische context', 15 procent een Turkse en 11 procent een Marokkaanse.
In 2025 was het LEC EGG betrokken bij de behandeling van vier zaken waarbij in totaal vijf dodelijke slachtoffers vielen. In twee gevallen ging het om een oudere zaak. Eén van de slachtoffers was een man.
Wilfred Janmaat, hoofd van het LEC EGG zei destijds tegen RTL Nieuws een stijging te zien van eergerelateerd geweld bij groepen mensen die nieuw naar Nederland zijn gekomen, en juist een daling bij groepen mensen die bijvoorbeeld inde jaren 70 en 80 naar Nederland zijn gekomen.
'Zorgwekkende' stijging eergerelateerd geweld
Poezenmeisje
31-03-2026 om 16:13
Uitspraak van gisteren. Hopelijk wordt een tweede 'Ryan' voorkomen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNNE:2026:970&showbutton=true&keyword=ecli%253anl%253arbnne%253a2026%253a970&idx=1
Daglichtlamp
31-03-2026 om 17:20
Poezenmeisje schreef op 31-03-2026 om 16:13:
Uitspraak van gisteren. Hopelijk wordt een tweede 'Ryan' voorkomen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNNE:2026:970&showbutton=true&keyword=ecli%253anl%253arbnne%253a2026%253a970&idx=1
Ik denk dat deze uitspraak een goed voorbeeld is van dat eergerelateerde bedreigingen serieuzer genomen worden. Deze 'vader' heeft blijkbaar in voorarrest gezeten tot de uitspraak. Wat mij betreft zetten we hem na het uitzetten van zijn straf uit naar Syrië waar de rest van het gezin blijkbaar al weer woont.
Ik denk dat de toename van meldingen bij het LEC EGG deels ook te verklaren is uit het feit dat politie dit veel vaker herkent en meldt. Hier is het jaarverslag te downloaden: https://www.politie.nl/nieuws/2026/maart/31/00-toename-van-meldingen-eergerelateerde-geweldsmisdrijven.html
Je ziet uit de statistieken in dit rapport dat een groot deel van de stijging zit in de minder ernstige vormen van eergerelateerd geweld. Wat de indruk wekt dat dit expertise centrum vaker ingeschakeld wordt. Ik hoop met je mee dat door dit sneller te bestraffen duidelijker wordt dat we dit in Nederland niet accepteren.
Poezenmeisje
31-03-2026 om 18:43
Ach, als de familie-eer maar gered is...
Je gaat over je nek als je het vonnis leest.
Daglichtlamp
31-03-2026 om 18:55
Poezenmeisje schreef op 31-03-2026 om 18:43:
Maar hier is wel op tijd gehandeld en het slachtoffer beschermd. Dat vind ik hoopgevend.
Yumi
31-03-2026 om 19:28
Poezenmeisje schreef op 31-03-2026 om 18:43:
Triest hoe een 17 jarig meisje, voor de rest van haar leven beschadigd is. 200 berichten per dag, met ernstige bedreiging, dat doet wat met je...en pa loopt over een paar maanden weer rond, met een contactverbod, dat zal hem leren 🤨
Jorni
31-03-2026 om 19:33
Yumi schreef op 31-03-2026 om 19:28:
[..]
Triest hoe een 17 jarig meisje, voor de rest van haar leven beschadigd is. 200 berichten per dag, met ernstige bedreiging, dat doet wat met je...en pa loopt over een paar maanden weer rond, met een contactverbod, dat zal hem leren 🤨
Dat blijf ik bizar en schandalig vinden aan de Nederlandse rechtspraak.