Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

felija schreef op 17-02-2026 om 23:34:

[..]

O ja? Dat wist ik niet! Alleen maar aardige statushouders? Wat is je bron? Ik heb dat nog nooit iemand horen zeggen, namelijk.

ik ook niet inderdaad.

daarbij hoor je wel veel onrust bij mensen over wat kan gaan komen en ik denk dat het heel verstandig is van die gemeente om deze zorgen, terecht of niet, te adresseren met zo'n preventieve beveiligingspremie waarmee je mensen die zich al zorgen maken bevestigt in dat je naar ze luistert.

felija schreef op 17-02-2026 om 23:34:

[..]

O ja? Dat wist ik niet! Alleen maar aardige statushouders? Wat is je bron? Ik heb dat nog nooit iemand horen zeggen, namelijk.

Maak je nu een grapje of is de satire van Poezenmeisje te hoog gegrepen?

Broadway schreef op 18-02-2026 om 08:13:

[..]

ik ook niet inderdaad.

daarbij hoor je wel veel onrust bij mensen over wat kan gaan komen en ik denk dat het heel verstandig is van die gemeente om deze zorgen, terecht of niet, te adresseren met zo'n preventieve beveiligingspremie waarmee je mensen die zich al zorgen maken bevestigt in dat je naar ze luistert.

Of de bewoners van dichtbij gelegen asielzoekerscentrum hebben al zoveel shit  meegemaakt dat de gemeente denkt maar meteen een geldbedrag er tegen aan te gooien. Hopen dat het draagvlak dan nog even houdt. Dus waarschijnlijk niet preventief, maar zeer noodzakelijk. Erg trouwens dat wij het normaal vinden dat dit soort lui die hier” bescherming” zoeken zich zo ruk gedragen. 

Alice12 schreef op 18-02-2026 om 13:45:

[..]

Of de bewoners van dichtbij gelegen asielzoekerscentrum hebben al zoveel shit meegemaakt dat de gemeente denkt maar meteen een geldbedrag er tegen aan te gooien. Hopen dat het draagvlak dan nog even houdt. Dus waarschijnlijk niet preventief, maar zeer noodzakelijk. Erg trouwens dat wij het normaal vinden dat dit soort lui die hier” bescherming” zoeken zich zo ruk gedragen.

dat bedoel ik met het stukje "terecht of onterecht" aangezien ik het niet weet. waarschijnlijk is het een combinatie van beiden. 

en ik denk dat niemand het normaal vindt dat mensen zich misdragen. ik denk dat men vooral geen oplossing heeft. 

Thora schreef op 18-02-2026 om 11:36:

[..]

Maak je nu een grapje of is de satire van Poezenmeisje te hoog gegrepen?

Jij mag kiezen!

Het kabinet Jetten investeert de beloofde extra 257 miljoen aan ontwikkelingssamenwerking, in de opvang van asielzoekers in Nederland. De kosten voor asiel vallen hoger uit dan verwacht een deel zal worden gehaald uit het budget ontwikkelingssamenwerking.

https://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-investeert-niet-in-ontwikkelingssamenwerking-ondanks-toezegging-in-akkoord~b4d40a2a/

Yumi schreef op 22-02-2026 om 00:37:

Het kabinet Jetten investeert de beloofde extra 257 miljoen aan ontwikkelingssamenwerking, in de opvang van asielzoekers in Nederland. De kosten voor asiel vallen hoger uit dan verwacht een deel zal worden gehaald uit het budget ontwikkelingssamenwerking.

https://www.volkskrant.nl/politiek/kabinet-investeert-niet-in-ontwikkelingssamenwerking-ondanks-toezegging-in-akkoord~b4d40a2a/

Wat vind jij daar van?

Vraag me af hoeveel draagvlak er nog is voor asielopvang. Wat iemand hier al schreef. Deze aantallen zijn niet vol te houden. Niet op huisvesting, niet op zorg, niet op onderwijs etc.

Zorg eerst eens voor je eigen volk, daarna zien we wel verder.

Euphoria schreef op 22-02-2026 om 12:43:

[..]

Wat vind jij daar van?

Wat ik ervan vind.....Aangezien de kosten voor asiel weer hoger uitpakken zal het ergens vandaan moeten komen, dat we dit geld nu besteden in eigen land daar ben ik blij mee. Liever zie ik dat we de instroom verminderen. De aantallen die hier binnenkomen kunnen we niet allemaal opvangen, er is een tekort aan o.a. zorg, woningen en allerlei voorzieningen. 

Daarnaast is het toch niet te verkopen aan je inwonende kinderen, dat grote gezinnen die hier binnenkomen zomaar 2 woningen krijgen, of dat de Gemeente er grote woningen voor opkoopt? Ook daar is uiteraard geld voor beschikbaar, want we kunnen ze toch niet op straat laten slapen? Nee dat kan inderdaad niet, om die reden zitten er momenteel veel na-reizigers in hotels, breng die maar onder bij familieleden... dat moeten Nederlanders ook als ze geen woning hebben, ook al staan ze al tig jaar ingeschreven, over ongelijke behandeling gesproken.

Heeft u passende woningen nodig voor grote gezinnen met een verblijfsvergunning? De regeling Huisvesting Grote Gezinnen Vergunninghouders (HGGV) helpt gemeenten om sneller woningen geschikt te maken. Door bijvoorbeeld een gebouw aan te passen of om te bouwen.

maximaal € 35.000 (6 tot en met 9 personen) of € 50.000 (10 of meer personen)

coins-bag.svg

Totaal budget:€ 6.326.000
Huisvesting Grote Gezinnen Vergunninghouders (HGGV) | RVO.nl

20 nareizigers blijken twee gezinnen, maar Almelo blijft boos: 'Dit wordt ons opgelegd' | Almelo | AD.nl

Boosheid in Almelo nadat stad 20 nareizigers moet opvangen

Yumi schreef op 22-02-2026 om 18:45:

[..]

Wat ik ervan vind.....Aangezien de kosten voor asiel weer hoger uitpakken zal het ergens vandaan moeten komen, dat we dit geld nu besteden in eigen land daar ben ik blij mee. Liever zie ik dat we de instroom verminderen. De aantallen die hier binnenkomen kunnen we niet allemaal opvangen, er is een tekort aan o.a. zorg, woningen en allerlei voorzieningen.

Daarnaast is het toch niet te verkopen aan je inwonende kinderen, dat grote gezinnen die hier binnenkomen zomaar 2 woningen krijgen, of dat de Gemeente er grote woningen voor opkoopt? Ook daar is uiteraard geld voor beschikbaar, want we kunnen ze toch niet op straat laten slapen? Nee dat kan inderdaad niet, om die reden zitten er momenteel veel na-reizigers in hotels, breng die maar onder bij familieleden... dat moeten Nederlanders ook als ze geen woning hebben, ook al staan ze al tig jaar ingeschreven, over ongelijke behandeling gesproken.

Heeft u passende woningen nodig voor grote gezinnen met een verblijfsvergunning? De regeling Huisvesting Grote Gezinnen Vergunninghouders (HGGV) helpt gemeenten om sneller woningen geschikt te maken. Door bijvoorbeeld een gebouw aan te passen of om te bouwen.

maximaal € 35.000 (6 tot en met 9 personen) of € 50.000 (10 of meer personen)

coins-bag.svg

Totaal budget:€ 6.326.000
Huisvesting Grote Gezinnen Vergunninghouders (HGGV) | RVO.nl

20 nareizigers blijken twee gezinnen, maar Almelo blijft boos: 'Dit wordt ons opgelegd' | Almelo | AD.nl

Boosheid in Almelo nadat stad 20 nareizigers moet opvangen

Het is ook niet te verkopen dat een gemiddelde asielzoeker ongeveer 50 euro per dag kost alleen aan catering. Mensen in verpleeghuizen krijgen geen appelmoes meer, want te duur. Ik snap niet dat Europa zolangzamerhand niet veel en veel harder in opstand komt.

Alice12 schreef op 22-02-2026 om 18:53:

[..]

Het is ook niet te verkopen dat een gemiddelde asielzoeker ongeveer 50 euro per dag kost alleen aan catering. Mensen in verpleeghuizen krijgen geen appelmoes meer, want te duur. Ik snap niet dat Europa zolangzamerhand niet veel en veel harder in opstand komt.

Ik snap het ook niet. Echt niet.

Catering voor asielzoekers gebeurd alleen in noodopvanglocties. In normale opvanglocaties koken asielzoekers zelf. Ze krijgen daar als alleenstaande € 58,80 eetgeld per week voor, als ze een gezin zijn relatief minder (want samen koken is goedkoper dan voor 1 alleen). Dure catering is gewoon een andere reden waarom het nodig is om de spreidingswet uit te voeren. Want catering voor een dergelijk bedrag is natuurlijk belachelijk. Overigens heb ik maar 1 voorbeeld kunnen vinden waarbij het COA inderdaad zulke hoge prijzen betaalde. 

Ik weet niet of de kookgelegenheid inmiddels overal is gerealiseerd?
Op 18 april vorig jaar reageerde het COA en vluchtelingenwerk als volgt op de brief van Faber dat asielzoekers zelf moet koken;

Geen reactie

Het COA wil nog niet reageren. De organisatie die de opvang van asielzoekers regelt zegt meer tijd nodig te hebben om de brief van Faber te bestuderen. Ook Vluchtelingenwerk Nederland, dat zich inzet voor de belangen van vluchtelingen, wilde tegenover de NOS niet inhoudelijk reageren.

NOS Nieuws•vrijdag 18 april 2025, 18:15•Aangepast vrijdag 18 april 2025, 20:35

Faber: asielzoekers moeten zelf koken en zorgkosten betalen als dat kan

De asielopvang wordt versoberd door asielzoekers zelf te laten koken en, als zij dat kunnen, zelf te laten betalen voor hun zorgkosten. Dat schrijft minister Faber van Asiel en Migratie in een brief aan de Tweede Kamer.

Waar het nodig en mogelijk is worden in de azc's "kookfaciliteiten" georganiseerd, schrijft Faber. Ze wil hiermee een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van asielzoekers
Faber: asielzoekers moeten zelf koken en zorgkosten betalen als dat kan

Daglichtlamp schreef op 22-02-2026 om 19:59:

Catering voor asielzoekers gebeurd alleen in noodopvanglocties. In normale opvanglocaties koken asielzoekers zelf. Ze krijgen daar als alleenstaande € 58,80 eetgeld per week voor, als ze een gezin zijn relatief minder (want samen koken is goedkoper dan voor 1 alleen). Dure catering is gewoon een andere reden waarom het nodig is om de spreidingswet uit te voeren. Want catering voor een dergelijk bedrag is natuurlijk belachelijk. Overigens heb ik maar 1 voorbeeld kunnen vinden waarbij het COA inderdaad zulke hoge prijzen betaalde.

Of we gaan eindelijk eens zeggen en uitvoeren dat we vol zitten. Zoals bv. Hongarije dat doet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.