Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 13-02-2026 om 09:18:

En dit staat in Den Haag te gebeuren. Benieuwd hoe dat gaat. Zeker nadat het in Amsterdam op dat Stek Oost al helemaal mis is gegaan.

https://www.omroepwest.nl/politiek/5063591/zorgen-om-mega-opvang-asielzoekers-na-tv-programma-ik-ben-enorm-geschrokken

Bij Stek Oost was de verhouding scheef en daardoor ging het mis volgens de onderzoekers. Hier is de verhouding helemaal zoek, maar het is anders volgens Josita van de appgroep welkom nieuwe buren ... want er zijn aparte ingangen en er is begeleiding. Josita houdt nog wel een slag om de arm, het kan overal mis gaan waar veel mensen wonen, dit soort dingen gebeuren. 
Te triest voor woorden, hoeveel mensen moeten slachtoffer worden, voor men inziet dat de combinatie getraumatiseerde asielzoeker geen goed combi is met jongeren tussen de 18 en 27 jaar, met een kwetsbare achtergrond?

Het COA doet aan opvang en begeleidng. Niemand wordt in Nederland gescreend of ze een gevaar zijn voor zichzelf of voor anderen, voordat ze verhuizen.

Het voormalige Rode Kruis Ziekenhuis. 
Daar moeten straks 440 asielzoekers wonen, samen met 40 statushouders en zo'n 80 dak- en thuislozen. In hetzelfde pand moeten ook 105 starters op de woningmarkt en jongeren tussen de 18 en 27 jaar met een kwetsbare achtergrond gehuisvest worden. 
Ze komen uit de maatschappelijke opvang of een beschermd wonen-project. En dan is er ook nog plek voor zo'n 50 mensen uit dakloze gezinnen.

Poezenmeisje schreef op 13-02-2026 om 10:24:

Wordt Ter Apel daarmee ontlast?

https://nos.nl/artikel/2555840-gemeente-krijgt-30-000-euro-voor-huisvesting-statushouder

Ik ben benieuwd hoe het met de kwetsbare jongeren zal gaan.

En welke starter heeft zin om hieraan mee te doen??

Iemand die naïef is of een ongelofelijke sukkel 

Ik word een beetje moe van het woord kwetsbaar. Wat is tegenwoordig kwetsbaar?
In mijn simpele redenatie zijn jongeren met een kwetsbare achtergrond jongeren die mishandeld en/of misbruikt zijn in hun thuissituatie. Jongeren die als kind verwaarloosd zijn en/of uit huis geplaatst zijn geweest.

Als deze jongeren en vooral de meisjes in een gebouw moeten gaan wonen met een groot aantal mannen dat een kijk op vrouwen heeft waar deze meisjes juist het slachtoffer van zijn geworden zou dit misdadig zijn.

Omdat alle logica hierin mij ontgaat denk en hoop ik dat mijn definitie van kwetsbaar niet juist is.

Thora schreef op 13-02-2026 om 10:49:

Ik word een beetje moe van het woord kwetsbaar. Wat is tegenwoordig kwetsbaar?
In mijn simpele redenatie zijn jongeren met een kwetsbare achtergrond jongeren die mishandeld en/of misbruikt zijn in hun thuissituatie. Jongeren die als kind verwaarloosd zijn en/of uit huis geplaatst zijn geweest.

Als deze jongeren en vooral de meisjes in een gebouw moeten gaan wonen met een groot aantal mannen dat een kijk op vrouwen heeft waar deze meisjes juist het slachtoffer van zijn geworden zou dit misdadig zijn.

Omdat alle logica hierin mij ontgaat denk en hoop ik dat mijn definitie van kwetsbaar niet juist is.

Volgens het artikel;

Scheve verhouding
Ze komen uit de maatschappelijke opvang of een beschermd wonen-project. En dan is er ook nog plek voor zo'n 50 mensen uit dakloze gezinnen. 

'In Amsterdam waren het 125 statushouders en 125 studenten in één gebouw, hier is de verhouding nog veel schever. Dat is een sociaal experiment', zegt Rooselaar hoorbaar boos.

Yumi schreef op 14-02-2026 om 10:20:

[..]

Volgens het artikel;

Scheve verhouding

'In Amsterdam waren het 125 statushouders en 125 studenten in één gebouw, hier is de verhouding nog veel schever. Dat is een sociaal experiment', zegt Rooselaar hoorbaar boos.

Beschermd wonen zijn over het algemeen uit huis geplaatste kinderen die op zichzelf gaan wonen. Daar kunnen inderdaad kwetsbare personen bij zitten. En die worden nu gebruikt voor een experiment. Daarin heeft Rooselaar gelijk. En dit in combinatie met de huisgenoten en de bezuinigingen op de GGZ............ Ik vrees met grote vreze.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de locatie in een kakkerswijk staat. En daarom hou ik er rekening mee dat het niet doorgaat. In ieder geval niet op deze lokatie.

https://nos.nl/artikel/2555840-gemeente-krijgt-30-000-euro-voor-huisvesting-statushouder

Dit is een oud artikel, maar het gaat over de HAR+, die uiteindelijk pas ruim na het aftreden van Faber van kracht geworden is. https://www.coa.nl/nl/regeling-stimuleren-uitstroom-vergunninghouders-uit-de-asielopvang-har
Om eerlijk te zijn snap ik de regeling sowieso niet, omdat deze ook geld voor asielzoekers die de betreffende gemeente sowieso al moest huisvesten. Ook geldt de regeling voor maximaal 1500 asielzoekers (en dat is een druppel op de gloeiende plaat natuurlijk). Puntje bij paaltje lijkt de regeling niet erg aantrekkelijk voor gemeenten, aangezien er nauwelijks gebruik van gemaakt wordt.
Overigens geldt de regeling alleen voor onzelfstandige huisvesting of voor tijdelijke huisvesting.

Ik ben benieuwd hoe het met de kwetsbare jongeren zal gaan.

En welke starter heeft zin om hieraan mee te doen??

Jou bericht is van 14 februari 2025

Volgens mij worden er nog steeds miljoenen uitgetrokken. En het nieuwe kabinet zou nu OPEENS een groot gat van 27 miljard hebben.

https://www.ad.nl/politiek/formatie-zonder-franje-opeens-is-er-een-gat-van-27-miljard-en-zet-bontenbal-dat-ene-lied-van-willeke-alberti-in~abd4c7c5/

Gaat dat dan straks nog meer ten koste van ouderen, zorg en verpleeghuisbewoners?

Fleurtje_5 schreef op 14-02-2026 om 14:56:

[..]

Jou bericht is van 14 februari 2025

Volgens mij worden er nog steeds miljoenen uitgetrokken. En het nieuwe kabinet zou nu OPEENS een groot gat van 27 miljard hebben.

https://www.ad.nl/politiek/formatie-zonder-franje-opeens-is-er-een-gat-van-27-miljard-en-zet-bontenbal-dat-ene-lied-van-willeke-alberti-in~abd4c7c5/

Gaat dat dan straks nog meer ten koste van ouderen, zorg en verpleeghuisbewoners?

Ja, tuurlijk. En dan de vrijheidsbijdrage. Een eufemisme voor "extra belasting omdat we uw geld niet op de juiste manier besteed hebben". Beschermingsbelasting tegen de mensen waar je kost en inwoning voor betaalt kan ook nog.

Thora schreef op 14-02-2026 om 11:52:

[..]

Beschermd wonen zijn over het algemeen uit huis geplaatste kinderen die op zichzelf gaan wonen. Daar kunnen inderdaad kwetsbare personen bij zitten. En die worden nu gebruikt voor een experiment. Daarin heeft Rooselaar gelijk. En dit in combinatie met de huisgenoten en de bezuinigingen op de GGZ............ Ik vrees met grote vreze.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de locatie in een kakkerswijk staat. En daarom hou ik er rekening mee dat het niet doorgaat. In ieder geval niet op deze lokatie.

Ik hoop dat het sowieso niet doorgaat, kakkerswijk of niet... geen enkele wijk zit te wachten op mensen in de buurt met serieuze problemen. Natuurlijk hebben die ook een plekje nodig, maar deze mensen bij elkaar te zetten in één gebouw is wachten op het eerste incident.

Hier woont sinds 'n aantal jaar een verwarde man, in de nacht loopt hij te "spoken". Hij hoort dingen die er niet zijn en gaat slaan tegen de verwarming met stokken tegen het plafond, of zet keiharde muziek aan. Hij heeft begeleiding en ook wst is er druk mee, aan die kant van het complex houdt hij medebewoners wakker. Meneer is niet echt aanspreekbaar, door medicijngebruik lijkt hij niet "aanwezig" en hij spreekt uitsluiten Spaans. Het gaat hier om 1 man.... 

En dit vind ik dan weer zo'n mooi verhaal, als elke vluchteling/asielzoeker zo zou denken zag Nederland er heel anders uit:

https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5564977/zondaginterview-noor-wil-ouderen-een-echt-thuis-geven-verzorgingstehuizen

Chiquita schreef op 15-02-2026 om 11:40:

En dit vind ik dan weer zo'n mooi verhaal, als elke vluchteling/asielzoeker zo zou denken zag Nederland er heel anders uit:

https://www.rtl.nl/lifestyle/artikel/5564977/zondaginterview-noor-wil-ouderen-een-echt-thuis-geven-verzorgingstehuizen

Wat een mooi mens.

Een kranke boel daar, want hij werd gezien als vijand omdat hij gestudeerd had in het buitenland:

"Na drie jaar besloten we te trouwen. Daarvoor gingen we terug naar Afghanistan, zodat onze families erbij konden zijn. Maar net toen we daar waren, grepen de moedjahedien de macht. Mijn vader werd vijand van de staat, omdat hij als rechter had gewerkt onder het communistische regime. En ik ook, doordat ik in het buitenland studeerde, werd ik gezien als heiden."

Je leest vaak dat omwonende van een AZC geen problemen ervaren.... Eindelijk erkenning....de Gemeente Lochem geeft € 1000,- aan omwonenden voor de beveiliging dmv camera's en hekken ed. Aan de Ampsenseweg verblijven sinds september al 65 jongeren er komen 185 asielzoekers bij.

Er komen 185 opvangplekken. De eerste veertig worden snel opgeleverd. Er worden onder meer vier bungalows opgeleverd. Er zouden vooral grote gezinnen komen naar Lochem.

omwonenden-bij-de-open-dag-van-het-azc-in-lochem

Gemeente Lochem betaalt omwonenden AZC 1000 euro ’om hun eigen veiligheid te regelen
Met dat geld kunnen volgens De Stentor ’preventieve maatregelen’ genomen worden. Volgens de gemeente gaat het dan om buitenlampen, een camerasysteem of een hek.
Lochem: 1000 euro per huishouden bij AZC Ampenseweg | De Telegraaf

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-02-2026 om 14:43 Topicstarter

Maar er komen toch alleen maar AARDIGE statushouders? 

Waarom zou je dan preventieve maatregelen moeten nemen?

Poezenmeisje schreef op 17-02-2026 om 14:43:

Die aardige statushouders wonen naast die hoopopgeleide apothekers uit Aleppo, die zet je niet in een bungalow, in het dorp Lochem 

Poezenmeisje schreef op 17-02-2026 om 14:43:

O ja? Dat wist ik niet! Alleen maar aardige statushouders? Wat is je bron? Ik heb dat nog nooit iemand horen zeggen, namelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.