Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Zilver_gray schreef op 28-02-2025 om 11:24:

[..]

Ik ben er niet gerust op dat hij enkel maar uitkraamt, daarvoor zijn er al teveel nieuwsberichten naar buiten gekomen wat hij allemaal al in werking heeft gesteld. Voor nu vooral in Amerika maar toch.. ook wij kunnen er (behoorlijk) wat last van krijgen.

Eurocommissaris Wopke Hoekstra(Klimaat en Schone Groei) vindt dat een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa moet worden vermeden. Dat is in het belang van de VS en van Europa. Maar als die handelsoorlog er wel komt, 'zullen wij ook onze tanden moeten laten zien', zei Hoekstra donderdag in het radioprogramma Sven op 1.

Bij een handelsoorlog verliezen beide partijen, zei Hoekstra. ,,Het is uiteindelijk lose-lose."

Hoekstra wil niet op mogelijke maatregelen vooruitlopen. Dat is volgens hem niet verstandig. Hij benadrukte dat het onverstandig is 'om dit pad op te gaan', waarbij hij doelde op een handelsoorlog. ,,Maar als dat gebeurt, dan laat dat ons geen keuze." Dan zal Europa tegenmaatregelen nemen met 'ten minste gelijke munt'.

Hoekstra voegde daaraan toe dat de Europese Commissie altijd de dialoog zal blijven zoeken met de VS.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft onlangs aangekondigd de EU handelstarieven op te leggen op aluminium en staal. Ook dreigt hij wereldwijde wederkerige tarieven op te leggen. Dat zijn heffingen tegen landen die zelf ook invoertarieven op Amerikaanse producten hebben.

Lees hier meer: Trump kondigt forse tarieven aan: vijandigheid richting Europa dreigt te escaleren

Ik zeg ook niet dat hij het niet gaat doen, maar dat de tijd die nu gebruikt wordt om (steeds) tegenmaatregelen te treffen, steeds te (moeten) reageren om te buigen naar samenwerken buiten Amerika om. 

Landen, grondstoffen, kennis, ontwikkelingsmogelijkheden, etc... zat om met nieuwe ideëen te komen. 

Laat het maar klappen daar. Hoe sneller, hoe beter, dan is de kans op een democratisch herstel het grootst. Hoe langer we dit door laten etteren door te proberen te redden wat er te redden valt, hoe groter de schade. 

En wij gaan hier hoe je het ook went of keert, toch wel last van hebben. Dan heeft het mijn voorkeur om last te hebben van de consequenties die het zal hebben als onze democratische leiders besluiten zich van Amerika af te keren. 

Neweve schreef op 28-02-2025 om 11:33:

[..]

Ben wel benieuwd wat de import heffingen doen voor de beschikbaarheid van medicijnen in Nederland.

Daar krijgt de VIG dan weer tijd en ruimte voor om dat op te vangen. 

Neweve schreef op 28-02-2025 om 11:33:

[..]

Ben wel benieuwd wat de import heffingen doen voor de beschikbaarheid van medicijnen in Nederland.

Omgekeerd ook. Wij importeren heel veel medicijnen uit de VS.

Maar moeten we dat nog wel willen? Hoe verstandig is het nog om in de toekomst medicijnen te blijven importeren uit Amerika? Ook op het gebied van gezondheidszorg worden belangrijke, kundige kopstukken en toezichthouders vervangen door onvakkundige personen. 

Hoe betrouwbaar is de samenwerking op termijn? 

EnglishmaninNewYork schreef op 28-02-2025 om 12:05:

Maar moeten we dat nog wel willen? Hoe verstandig is het nog om in de toekomst medicijnen te blijven importeren uit Amerika? Ook op het gebied van gezondheidszorg worden belangrijke, kundige kopstukken en toezichthouders vervangen door onvakkundige personen.

Laat dit een wake up call zijn. Hard aan de bak om niet meer zo afhankelijk te willen zijn van bijvoorbeeld Amerika. 

Van der Leyen heeft vandaag met een zware EU delegatie een bezoek aan India gebracht om de handelsrelatie met India op te frissen en ze zijn overeengekomen om nog dit jaar tot mogelijk nieuwe afspraken te komen. Het is wel pijnlijk omdat India geen partij kiest tussen de EU en Rusland.

Zelf produceren kan niet zomaar zonder dat er vele doden gaan vallen.  Veel cytostatica en immunotherapie bijvoorbeeld komen uit de VS.  Evenals ICD's, hartmedicijnen, bestralingsapparatuur. Dat kunnen we niet op korte termijn zelf gaan produceren. 

kerstbeer

kerstbeer

28-02-2025 om 14:39 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 28-02-2025 om 11:24:

[..]

Ik ben er niet gerust op dat hij enkel maar uitkraamt, daarvoor zijn er al teveel nieuwsberichten naar buiten gekomen wat hij allemaal al in werking heeft gesteld. Voor nu vooral in Amerika maar toch.. ook wij kunnen er (behoorlijk) wat last van krijgen.

Eurocommissaris Wopke Hoekstra(Klimaat en Schone Groei) vindt dat een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa moet worden vermeden. Dat is in het belang van de VS en van Europa. Maar als die handelsoorlog er wel komt, 'zullen wij ook onze tanden moeten laten zien', zei Hoekstra donderdag in het radioprogramma Sven op 1.

Bij een handelsoorlog verliezen beide partijen, zei Hoekstra. ,,Het is uiteindelijk lose-lose."

Hoekstra wil niet op mogelijke maatregelen vooruitlopen. Dat is volgens hem niet verstandig. Hij benadrukte dat het onverstandig is 'om dit pad op te gaan', waarbij hij doelde op een handelsoorlog. ,,Maar als dat gebeurt, dan laat dat ons geen keuze." Dan zal Europa tegenmaatregelen nemen met 'ten minste gelijke munt'.

Hoekstra voegde daaraan toe dat de Europese Commissie altijd de dialoog zal blijven zoeken met de VS.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft onlangs aangekondigd de EU handelstarieven op te leggen op aluminium en staal. Ook dreigt hij wereldwijde wederkerige tarieven op te leggen. Dat zijn heffingen tegen landen die zelf ook invoertarieven op Amerikaanse producten hebben.

Lees hier meer: Trump kondigt forse tarieven aan: vijandigheid richting Europa dreigt te escaleren

Ik denk dat het Trump weinig kan schelen wat er in de VS gebeurt, zolang hij maar de macht heeft. 

Toch denk ik ook dat vooral Musk hier achter zit. Hij heeft een bloedhekel aan alles wat absolute heerschappij voor hemzelf in de weg staat en Europa met al zijn regelingen en bescherming voor normale mensen, is daarmee de duidelijke vijand. Canada ook natuurlijk. 

Rusland is het model: een paar rijken hebben de macht, en de rest moet doen wat zij willen. Kijk maar naar die jonge jongens die allemaal als kanonnenvoer naar Oekraine worden gestuurd. 

Hier zou dat niet kunnen en daarom wil hij ons kapot hebben tot we ook een samenleving zijn van enkele rijke mannen die de rest overheersen. 

De grootste verliezers zijn ook vrouwen en minderheden in hun wereldbeeld. Je ziet dat ze niks ophebben met gelijkheid van vrouwen en ze beginnen nu zelfs aan de poten van vrouwenstemrecht te zagen in de VS. Denk dat we goed moeten waken in Nederland waar we op stemmen. Ik kies ook partijen die wel vrouwengelijkheid opnemen in hun plannen, want ik vertrouw die "we hebben nu gelijkheid dus geen gezeur meer" retoriek voor geen cent. 

En nu feestelijk en triomfantelijk die Tate binnenhalen. Ik dacht dat ze zo erg tegen immigranten waren daar?

Het valt me ook op dat China kleine stapjes buiten de beslotenheid van hun land gaat doen. Zoals hier: https://www.nu.nl/tech-wetenschap/6347561/china-neemt-voor-het-eerst-buitenlandse-astronaut-mee-op-ruimtemissie.html En de baas van Alibaba die weer in genade is aangenomen. En die NOS uitzending waar een Chinees stond te vertellen dat dat technologie van de zonnetorens weliswaar uit de VS en Europa kwam, maar dat zij het in hun land geïmplementeerd hadden. Vond ik ook heel bijzonder dat hij dat mocht vertellen.

Ik geloof niet dat het nu een heel open land gaat worden. Eerst eens ophouden met dat verdomde hacken voordat we een beetje blij mogen worden.

Zou Trump een vorm van dementie hebben? Macron moest aan Trump duidelijk maken dat de EU niet al het geld wat naar Oekraïne is gegaan terugkomt, en een paar dagen later moet ook Keir Starmer Trump vanwege dezelfde uitspraak corrigeren. 

kerstbeer

kerstbeer

28-02-2025 om 19:18 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 28-02-2025 om 19:07:

https://nos.nl/artikel/2557665-ontmoeting-trump-en-zelensky-ontaardt-in-felle-ruzie-u-bent-respectloos

Die Amerikanen zijn gewoon ordinaire rovers. 

Schandalig hoe ze een land dat zo aangevallen is door een veel groter land (en toch dapper standhoudt), zo tegen de muur willen zetten om ze te beroven en daar niet eens een veiligheidsgarantie voor willen geven. Dit terwijl ze hun middelen hard nodig hebben om het land weer op te bouwen als er ooit vrede komt. 

Als Trump Nederland om wat voor reden ook wil hebben, dan starten hij en Musk rustig een haatcampagne tegen ons. Dat doen ze bij iedereen die ze niet mogen of iets van willen. We kunnen echt helemaal niks meer vertrouwen aan dat land. 

kerstbeer schreef op 28-02-2025 om 19:18:

[..]

Die Amerikanen zijn gewoon ordinaire rovers.

Schandalig hoe ze een land dat zo aangevallen is door een veel groter land (en toch dapper standhoudt), zo tegen de muur willen zetten om ze te beroven en daar niet eens een veiligheidsgarantie voor willen geven. Dit terwijl ze hun middelen hard nodig hebben om het land weer op te bouwen als er ooit vrede komt.

Als Trump Nederland om wat voor reden ook wil hebben, dan starten hij en Musk rustig een haatcampagne tegen ons. Dat doen ze bij iedereen die ze niet mogen of iets van willen. We kunnen echt helemaal niks meer vertrouwen aan dat land.

Nou zeg dat!
Zo onbeschoft en respectloos zoals ze hem voor het blok zetten.

Als ze wat van je willen, zorgen ze er wel voor dat ze het krijgen; linksom of rechtsom. 
Ik ga even stoppen met “nieuwsberichten” volgen denk ik. Wordt er misselijk van.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

28-02-2025 om 19:39

Zelensky heeft groot gelijk om te weigeren. Hij is iig geen schoothondje

Zilver_gray schreef op 28-02-2025 om 19:29:

[..]

Nou zeg dat!
Zo onbeschoft en respectloos zoals ze hem voor het blok zetten.

Als ze wat van je willen, zorgen ze er wel voor dat ze het krijgen; linksom of rechtsom.
Ik ga even stoppen met “nieuwsberichten” volgen denk ik. Wordt er misselijk van.

Ik heb het net terug zitten kijken. Inderdaad, Zelenski respectloos noemen terwijl ze hem met zijn tweeën op hem in zaten te hakken. Zo ontzettend onbeschoft, respectloos en totaal niet constructief. Ook het denigrerend praten over eerdere presidenten was ook vreselijk. Zijn volledig doorgedraaid daar aan de andere kant van de oceaan

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.