Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
Gebruikersnaaminvullen
01-03-2025 om 12:43
Herfstappeltaart schreef op 01-03-2025 om 07:34:
[..]
Volgens mij hebben Poetin en Trump geprobeerd de buit te verdelen. Jammer
voor ze dat Zelensky niet meewerkt.
Stukje uit de column van Derk Sauer
Poetin was er deze week al als de kippen bij om Trumps obsessie met zeldzame metalen te bevredigen. Hij stelde een deal voor om die in de door Rusland bezette Oekraïense gebieden samen met de Amerikanen te exploiteren. Diefstal op diefstal. In Gaza laat Trump goed zien wat ‘vrede’ voor hem betekent. Geen duurzame oplossing voor een bloedige oorlog maar een ‘quick fix’ voor de camera’s zodat de tv-kijkers in Amerika blijven geloven in zijn art of the deal.
rionyriony
01-03-2025 om 12:58
Ik vind dat Zelensky zich goed kan blijven uitdrukken ondanks de stress die hij moet ervaren: https://www.euronews.com/2025/03/01/zelenskyy-repeats-demands-for-security-guarantees-after-oval-office-spat-with-trump
Mogelijk heeft Trump dezelfde deal gemaakt met Rusland over de mineralen.
felija
01-03-2025 om 13:22
Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-03-2025 om 12:43:
[..]
Poetin was er deze week al als de kippen bij om Trumps obsessie met zeldzame metalen te bevredigen. Hij stelde een deal voor om die in de door Rusland bezette Oekraïense gebieden samen met de Amerikanen te exploiteren. Diefstal op diefstal. In Gaza laat Trump goed zien wat ‘vrede’ voor hem betekent. Geen duurzame oplossing voor een bloedige oorlog maar een ‘quick fix’ voor de camera’s zodat de tv-kijkers in Amerika blijven geloven in zijn art of the deal.
Dit vat het wel goed samen, naar mijn mening.
lientje69
01-03-2025 om 13:23
Ik vraag me echt af hoe de Amerikaanse burgers hier op reageren en wat ze er van vinden. Die moeten toch haast wel spijt hebben van hun stem op Trump? Weet niet waar dit heen gaat maar maal me behoorlijk zorgen.
EnglishmaninNewYork
01-03-2025 om 13:23
felija schreef op 01-03-2025 om 12:06:
Amerikanen gefileerd na aanval op Zelensky: 'Beschamend, ongekend, ongehoord' https://www.nu.nl/buitenland/6347622/amerikanen-gefileerd-na-aanval-op-zelensky-beschamend-ongekend-ongehoord.html
Amerika is niet meer onze bondgenoot.
Laat het maar duidelijk zijn, hopenlijk is er na gisteren een omkeerpunt bereikt bij onze democratische leiders.
Pooh-Bear
01-03-2025 om 13:54
lientje69 schreef op 01-03-2025 om 13:23:
Ik vraag me echt af hoe de Amerikaanse burgers hier op reageren en wat ze er van vinden. Die moeten toch haast wel spijt hebben van hun stem op Trump? Weet niet waar dit heen gaat maar maal me behoorlijk zorgen.
Ik heb een paar Amerikaanse vriendinnen die ik regelmatig online spreek alleen de meeste daarvan hebben niet op Trump gestemd en zijn geschokt. En vinden het vreselijk wat er allemaal gebeurt. De enigste die wel op Trump heeft gestemd wil er weinig over zeggen. Wat ik ook wel begrijp in een online groep waar verder iedereen tegen is.
Beterhier
01-03-2025 om 14:10
lientje69 schreef op 01-03-2025 om 13:23:
Er staan ontelbaar veel reacties onder Youtube video's. De reacties kiezen beide kanten, is moeilijk een gemiddelde uit op te maken.
Trump and Vance are acting like school yard bullies! The two have Zelensky pinned to the ground and are trying to get him to say “thank you for bullying me”.
Beterhier
01-03-2025 om 14:28
Wat ik me nu vooral afvraag is of we in Europa hulp krijgen van Canada, Australië en Nieuw Zeeland die Oekraïne steunen. Ik hoop niet dat Zelensky ooit nog naar de VS afreist zolang Trump daar de baas is.
Herfstappeltaart
01-03-2025 om 14:32
Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-03-2025 om 12:43:
[..]
Ik zat er niet ver naast dus.
rionyriony
01-03-2025 om 15:07
Ik vrees dat de urgentie nog niet is ingedaald bij de Europese leiders. Het blijft toch een verzameling landjes dat elk zo weinig mogelijk wil doen.
Beterhier schreef op 01-03-2025 om 14:10:
[..]
Er staan ontelbaar veel reacties onder Youtube video's. De reacties kiezen beide kanten, is moeilijk een gemiddelde uit op te maken.
Trump and Vance are acting like school yard bullies! The two have Zelensky pinned to the ground and are trying to get him to say “thank you for bullying me”.
Tja het is niet erg hoogstaand. Ik weet niet wat Trump voor lichtbruine schoenpoetspasta in zijn gezicht heeft gesmeerd.
Strijkstok
01-03-2025 om 15:37
Pooh-Bear schreef op 01-03-2025 om 13:54:
[..]
Ik heb een paar Amerikaanse vriendinnen die ik regelmatig online spreek alleen de meeste daarvan hebben niet op Trump gestemd en zijn geschokt. En vinden het vreselijk wat er allemaal gebeurt. De enigste die wel op Trump heeft gestemd wil er weinig over zeggen. Wat ik ook wel begrijp in een online groep waar verder iedereen tegen is.
Ik lees regelmatig op Reddit en daar is een topic van conservatieve (Trump)stemmers en zij vinden het geweldig wat Trump continu doet. Ook deze actie tegen Zelensky wordt toegejuicht onder het mom van: 'Trump en Vance hebben groot gelijk dat ze hem eens goed op zijn plaats hebben gezet'.
Vreselijk vind ik dat.
EnglishmaninNewYork
01-03-2025 om 15:51
rionyriony schreef op 01-03-2025 om 15:07:
Ik vrees dat de urgentie nog niet is ingedaald bij de Europese leiders. Het blijft toch een verzameling landjes dat elk zo weinig mogelijk wil doen.
[..]
Tja het is niet erg hoogstaand. Ik weet niet wat Trump voor lichtbruine schoenpoetspasta in zijn gezicht heeft gesmeerd.
Ik denk dat burgers daarin ook een rol spelen. Veel meer dan online verontwaardigd zijn, doen we (vooralsnog) niet. Terwijl dit gedrag meer weerstand vereist. Elk land moet haar burgers ook zover krijgen dat ze daarin gaan meebewegen.
Nu denk ik wel dat we in de opbouw zitten, maar ook dat de Europese leiding actiever richting moet gaan geven, zodat de boel sneller in beweging komt (en dan maar hopen dat ze al een gezamenlijke lijn hebben uitgestippeld..)
Beterhier
01-03-2025 om 15:55
Strijkstok schreef op 01-03-2025 om 15:37:
[..]
Ik lees regelmatig op Reddit en daar is een topic van conservatieve (Trump)stemmers en zij vinden het geweldig wat Trump continu doet. Ook deze actie tegen Zelensky wordt toegejuicht onder het mom van: 'Trump en Vance hebben groot gelijk dat ze hem eens goed op zijn plaats hebben gezet'.
Vreselijk vind ik dat.
Precies de reactie uit Rusland! Heel vreselijk, allemaal collaborateurs.
In The Guardian lees ik dat Trump alle cyber risico's vanuit Rusland als gevaar heeft laten vallen. Hij onderschat Putin en dat gaat hem hopelijk snel zijn presidentschap kosten (als minst slechte uitkomst). Ik zie niet in wat Zelensky daar nu nog heeft te zoeken.
Beterhier
01-03-2025 om 16:02
EnglishmaninNewYork schreef op 01-03-2025 om 15:51:
[..]
Ik denk dat burgers daarin ook een rol spelen. Veel meer dan online verontwaardigd zijn, doen we (vooralsnog) niet. Terwijl dit gedrag meer weerstand vereist. Elk land moet haar burgers ook zover krijgen dat ze daarin gaan meebewegen.
Nu denk ik wel dat we in de opbouw zitten, maar ook dat de Europese leiding actiever richting moet gaan geven, zodat de boel sneller in beweging komt (en dan maar hopen dat ze al een gezamenlijke lijn hebben uitgestippeld..)
Ja gedeeltelijk zoals wij, België, Spanje. Maar een aantal landen zoals Finland, Polen, de Baltische staten maar ook Denemarken sinds de bedreiging van Trump over Groenland zijn héél actief met defensie en onderkennen als geen ander het echte gevaar uit Rusland. Ik hoop dat er morgen beter nieuws uit Engeland komt!
Lollypopje
01-03-2025 om 16:38
NAVO-baas Rutte: Zelensky moet relatie met Trump herstellen - https://nos.nl/l/2557791
Hoe zou Zelensky dat moeten doen? Met Trump is dat alleen mogelijk als hij op zijn knieën smeekt of de VS alsjeblieft de grondstoffen uit zijn land willen halen.
En de opmerking van Rutte dat we respect moeten hebben voor wat Trump tot nu toe heeft gedaan slaat natuurlijk ook kan nog wel, want dat verdient alles behalve respect
voor ze dat Zelensky niet meewerkt.